Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:10

Ze zijn alle 5 veilig

Dankjullie wel

Het was voor de zekerheid ja... wij vallen net... maar dan ook net buiten het evacuatiegebied...

Het was me het nachtje wel...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:23

Neon schreef:
Ze zijn alle 5 veilig

Dankjullie wel

Het was voor de zekerheid ja... wij vallen net... maar dan ook net buiten het evacuatiegebied...

Fijn neon!

Als wij de beestjes moeten verplaatsen zijn er gelukkig voldoende opties

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:50

Neon schreef:
Ze zijn alle 5 veilig

Dankjullie wel

Wat fijn dat het gelukt is! Nou hopen dat het eigenlijk niet nodig was..
Sterkte!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:54

Gelukkig Neon!

Zo ontzettend mooi al die hulp die geboden wordt!

Wat betreft balen van vakanties in getroffen gebieden die misschien niet door kunnen gaan, natuurlijk, en uiteindelijk mag je schrijven wat je wil maar het is toch overduidelijk dat dat gevoelig kan liggen bij mensen die daar hun leven hebben? Ik snap de keus niet om dat verhaal dan toch te plaatsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 06:13

Jis_ schreef:
Gelukkig Neon!

Zo ontzettend mooi al die hulp die geboden wordt!

Wat betreft balen van vakanties in getroffen gebieden die misschien niet door kunnen gaan, natuurlijk, en uiteindelijk mag je schrijven wat je wil maar het is toch overduidelijk dat dat gevoelig kan liggen bij mensen die daar hun leven hebben? Ik snap de keus niet om dat verhaal dan toch te plaatsen.

Niet in dit topic, idd. Plaats het dan in het ergernissentopic of zo. Niet daar waar mensen vechten voor huis en haard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 06:29

Jinte schreef:
_San87_ schreef:
Het is toch bizar dat er op tv gezegd moet worden dat je niet die kant op moet gaan om even te kijken :?. Dat kun je als welkenkend mens zelf toch wel bedenken.

Je wilt niet weten hoeveel mensen hier langs komen om even naar de stand van de Maas te kijken. En daarbij bewust slagbomen die de wegen afsluiten negeren en er gewoon langs rijden, of ze open maken en vervolgens niet meer sluiten

Ik snap het niet. Zijn de videobeelden dan niet genoeg, zijn de officiele metingen niet genoeg :?. Blijf lekker thuis en ga je eigen moeder in de weg lopen...

Dit soort rampen brengt niet alleen het goede in veel mensen, maar ook het slechte in veel anderen naar boven, zo blijkt maar weer.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:02

De waterstanden van de Maas lijken op meeste plekken gelukkig weer te zakken!

Die van de Roer lopen wel nog steeds op, hopelijk gaat dat niet voor veel problemen in o.a. Roermond geven, daar gaat de Maas wel nog steeds hoger staan..

In Jülich geeft de meting aan dat de afvoer van de Roer 14x meer dan normaal is, en dat loopt elk half uur nog op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:20

JoliekeDH schreef:
De waterstanden van de Maas lijken op meeste plekken gelukkig weer te zakken!

Die van de Roer lopen wel nog steeds op, hopelijk gaat dat niet voor veel problemen in o.a. Roermond geven, daar gaat de Maas wel nog steeds hoger staan..

In Jülich geeft de meting aan dat de afvoer van de Roer 14x meer dan normaal is, en dat loopt elk half uur nog op.

De Roer komt uit in de Maas en de Waal, dacht ik? Dat wordt wel even spannend...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:21

Janneke2 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
oei fiets, en alle autobanen waren ook dicht naar het zuiden, hoe kom ik morgen in Maaseik

Ik probeer ittervoort en dan kessenich

Citaat:
Niet denk ik.. delen van Maaseik wordt nu geadviseerd vrijwillig te gaan evacueren..
Ik ga ook waardevolle spullen alvast goed hoog opbergen.. zou zomaar kunnen dat ook ik mn huis zal moeten gaan verlaten

Thuis blijven, tenzij jouw aanwezigheid dringend gewenst is in het rampgebied.

Als de wegen begaanbaar zijn, zijn ze nodig voor dingen met hoge prioriteit en harde noodzaak.

Ik zal toch moeten werken, fokkerij met 200+ paarden moet toch eten, veulens moeten hun medicatie, verband moet gewisseld en in het ergste geval paarden verplaatsen. In dit gebied kreeg mijn baas gisteren een sms dat ze rekening moesten houden met evacuatie. Waar ga je met 200+ paarden en 180 veulens naartoe?

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:25

AmyII schreef:
Mijn topografie en daarbij het inzicht in hoger- of lagergelegen gebied is niet zo goed, is er hier iemand die eventuele verwachtingen voor Ospel kan delen? Mijn oom woont daar.

Ospel is prima te bereiken. Woon er zelf :)

Licor

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:30

In Maaseik maken ze zich op dit moment zorgen over de brug en over t muurtje.. als t muurtje het niet gaat houden dan stroom Maaseik, inclusief mijn huis, helemaal vol ;(

Ik ben gisteren al geëvacueerd.. omdat ik liever in alle rust ging dan midden in de nacht in alle hectiek.. dus ben zelf wel veilig.. heb mijn spullen zo hoog mogelijk gezet, maarja woon nou eenmaal op de begane grond.. dus het is de vraagje groot de schade zal gaan zijn.. ik hoop echt met heel mn hart dat het mee gaat vallen.. ik kan wel wat duimen gebruiken |(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:32

De Roer is in vergelijking met de Maas vrij klein gelukkig, ik vraag me af of dat zo enorm veel doet voor het waterpeil in de Maas.
Maar het hoogste punt van de Maas in de omgeving Roermond zou vanavond rond 6 uur pas verwacht worden zeiden ze, dus dat wordt alsnog spannend.

Lynn_Nikita schreef:
Ik zal toch moeten werken, fokkerij met 200+ paarden moet toch eten, veulens moeten hun medicatie, verband moet gewisseld en in het ergste geval paarden verplaatsen. In dit gebied kreeg mijn baas gisteren een sms dat ze rekening moesten houden met evacuatie. Waar ga je met 200+ paarden en 180 veulens naartoe?

Jee wat heftig dat ze rekening moeten houden met evacuatie! Heel veel succes vandaag. Ik hoop dat je zonder problemen daar kan komen.

Sterkte, licor. Ik hoop dat het mee valt!

Vraag me trouwens af; zou het zin hebben om bij evacuatie van je huis de deuren te barricaderen en alle kieren af te plakken met ductape, of is dat water zo krachtig dat het een deur gewoon inbeukt?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:35

Lynn_Nikita schreef:
Janneke2 schreef:

Thuis blijven, tenzij jouw aanwezigheid dringend gewenst is in het rampgebied.

Als de wegen begaanbaar zijn, zijn ze nodig voor dingen met hoge prioriteit en harde noodzaak.

Ik zal toch moeten werken, fokkerij met 200+ paarden moet toch eten, veulens moeten hun medicatie, verband moet gewisseld en in het ergste geval paarden verplaatsen. In dit gebied kreeg mijn baas gisteren een sms dat ze rekening moesten houden met evacuatie. Waar ga je met 200+ paarden en 180 veulens naartoe?[/quote]

Als er nog hulp nodig gaat zijn dan laat het even weten.. we kunnen geen 200 paarden kwijt maar ieder paard is er eentje en we kunnen ook met de trailer rijden..
Tevens zijn er ook verschillende maneges in de buurt die opvang hebben aangeboden.. dus laat maar weten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:41

Ondanks het feit dat ik ver van het gebied vandaan woon heb ik er toch vrij beroerd van geslapen. Vlak voor ik in slaap viel las ik nog berichten over de stuw Monsin bij Luik en het feit dat er vanwege onderhoud maar twee van de zes sluisdeuren werken. Als het daar misgaat heb je een nog grotere ramp. Het eerste wat ik net deed is zoeken op nieuws over Luik, maar die stuw lijkt het gelukkig nog steeds te houden.

https://pnws.be/alarmsituatie-in-luik-evacuatie-op-til/

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:04

Neon schreef:
Ze zijn alle 5 veilig

Dankjullie wel

Fijn Neon! Zo ver ik begrepen heb heeft mijn vriendin ook alle paarden veilig weggekregen uit Bunde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:05

Ik zit er ook heel ver vandaan maar ben er ook onrustig van. Wat een ellende...
Het is nu iets dichterbij m'n bed omdst ik vandaag die kant op zou gaan, maar dat word verzet. Heel jammer, maar wel beter. Ik wil niet in de weg zitten als er dijken barsten. Of er zelf in zitten als het niet hoeft. Wil het niet opzoeken. Het regent daar ook weer zag ik...

Ik hoop heel hard dat de grootste ellende nu is geweest....

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:05

Karin schreef:
Ondanks het feit dat ik ver van het gebied vandaan woon heb ik er toch vrij beroerd van geslapen. Vlak voor ik in slaap viel las ik nog berichten over de stuw Monsin bij Luik en het feit dat er vanwege onderhoud maar twee van de zes sluisdeuren werken. Als het daar misgaat heb je een nog grotere ramp. Het eerste wat ik net deed is zoeken op nieuws over Luik, maar die stuw lijkt het gelukkig nog steeds te houden.

Yep, StuBru nieuws op de radio bevestigt dit ook. Waterpeil zou ook iets gezakt zijn inmiddels. Het regent alleen nog steeds hier in het Zuiden, hopelijk geen hoosbuien meer vandaag.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:16

Shae schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind dit altijd lastig. Dat het elders (veel) erger is betekend niet dat jouw situatie niet erg is voor jou, mag je er dan niet over mopperen?

Ik vind het (persoonlijk) extreem ongevoelig om over vakantie te huilen in een topic waar mogelijk mensen mee gaan lezen die hun dieren hier zijn verloren (of nu zwoegen om ze te redden), wiens levenswerk mogelijk helemaal onder water staat, wiens huis misschien wel onbewoonbaar is of die zelfs mensen kwijt zijn. :knuffel:

Maar zoals ik al zei, dat is persoonlijk. Ieder zijn/haar eigen kijk op zulke dingen. Het belangrijkste is dat als hier mensen meelezen die hulp nodig hebben, ze dat ook krijgen. De kracht van bokt enzo.

Zie ik ook zo, om mezelf die ergernis niet aan te doen negeer ik dat maar.
En zie ik dat te vaak voorbij komen, er is gelukkig een foei knop op bokt.

Schapen van een vriend in Bunde zijn ook geevacueerd, staan nu gelukkig weer droog.

Van de vriend uit Euskirchen gelukkig (nog) weer een levensteken gehad, we zaten al in angst dat ze verdronken waren omdat we niks meer hoorden. Hoe blij kun je dan zijn...

Voor iedereen die het nodig heeft, heel veel sterkte gewenst! :(:)
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 16-07-21 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:16

Karin schreef:

Als de dam maar voor 1/3 open kan, dan is het gevaar toch dat de waterstand ervóor oploopt?
Volgens mij was de vrees dat daardoor het water in Luik nog sneller zou oplopen.
Zo te lezen zouden ze liever alle 6 de sluisdeuren open zetten, weet niet of dat heel veel scheelt met een doorgebroken dam?
(buiten dat het natuurlijk hartstikke zonde is)

Edit: Ik lees dat er gevaar heerst omdat er dan extra water naar Limburg komt, omdat je van 1/3 waterdoorvoer naar 3/3 gaat. Logisch inderdaad :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 08:22

Ik lees dat het waterpeil aan het zakken is in Limburg

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:25

Lynn_Nikita schreef:

Jemig... succes/sterkte vandaag. Laat je het bokt weten als er hulp nodig is?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:27

Licor schreef:
In Maaseik maken ze zich op dit moment zorgen over de brug en over t muurtje.. als t muurtje het niet gaat houden dan stroom Maaseik, inclusief mijn huis, helemaal vol ;(

Ik ben gisteren al geëvacueerd.. omdat ik liever in alle rust ging dan midden in de nacht in alle hectiek.. dus ben zelf wel veilig.. heb mijn spullen zo hoog mogelijk gezet, maarja woon nou eenmaal op de begane grond.. dus het is de vraagje groot de schade zal gaan zijn.. ik hoop echt met heel mn hart dat het mee gaat vallen.. ik kan wel wat duimen gebruiken |(

Ik leef met he mee , ik hoop echt dat het stopt nu :+:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:37

Mijn opgroeidorp staat klaar voor evacuatie las ik. :oo Dat is voor het eerst. Destijds mochten en konden we als inwoners gewoon blijven. Dan is het echt heel mis. -O-

Maar ook toen al heel veel ramptoeristen, die een overtochtje per legertruck wel "stoer" vonden en zich voordeden als bewoner. -:(- Terwijl wij wisten elke overtocht is een risico ivm mogelijk wegspoelende weg. Er mocht vanuit het dorp een vast clubje over voor voedsel en zo.

De beelden nu zijn zoveel erger. Wat een vreselijk drama. ;(

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:39

moonsparkle schreef:
Ik lees dat het waterpeil aan het zakken is in Limburg

Waar is het aan het zakken? Hier stijgt het alleen nog maar..

Inmiddels heeft de burgemeester geadviseerd om de stad te verlaten..

Anoniem

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:40

Licor, mocht je zelf ergens heen moeten of iemand weten die nergens terecht kan, wij hebben plek genoeg met eigen voorzieningen!