Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:15

Maranta schreef:
Sizzle schreef:
Heeft iemand „the milk system“ gezien op Netflix?
Vind ik wel een aanrader. Dan zie je hoe boeren met hun rug tegen de muur gezet worden.

De Nederlandse kerel die daar aan het woord komt van Campina is echt een gluipert die alle vragen mooi weet te omzijlen.

Nog niet gezien! Klinkt wel enorm interessant.

Wat ik wel weet van mijn schoonouders dat ze voor sommige dingen net zoveel betalen, als de grote boeren. Dus in verhouding betalen wij soms veel met onze 25 koeien.

De boeren zijn dan ook het probleem niet zozeer, maar de rest van de productieketen. Bedrijven als Campina, de grote supermarktketens, de banken en last but not least, de overheid (en dan vooral in historisch perspectief bezien, het CDA).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:21

Sizzle schreef:
Heeft iemand „the milk system“ gezien op Netflix?
Vind ik wel een aanrader. Dan zie je hoe boeren met hun rug tegen de muur gezet worden.

De Nederlandse kerel die daar aan het woord komt van Campina is echt een gluipert die alle vragen mooi weet te omzijlen.

Massa dierhouding met van die dichte stallen en leghokjes in Zwitserland is verboden. Daar is de prijs dan ook naar, een kip van zwitsere productie is zomaar 15 euro.

Niet gezien, zal hem op mijn 'te kijken' lijst zetten. :D

En een kip van 15 euro is toch prima? Vlees was altijd een luxeproduct, dat kan het prima weer worden. En nee, met een klein inkomen eet je dat dan dus niet vaak (en die categorie hoor ik zelf ook in) maar daar krijg je niets van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 10:30

Hier heb je ook kipfilet van 31,50 per kilo van de bio boeren.
Kijk ik op de site van de Jumbo zie ik het staan voor 10,43.

Dan denk ik zo maar dat de Zwitsers er misschien anders tegenaan gaan kijken.
Maar als alleen dat bio kipje nog maar mag van Nederlandse bodem, dat er alleen nog maar meer geïmporteerd word van landen waar je helemaal geen dier wilt houden.

Maar nu gaat het alweer alleen over veeteelt.
Wat als er in die nieuwe wet komt te staan, paarden moeten per 2023 allemaal minstens 4 uur per dag op minimaal 20x20 droge paddock.

Ik vind het prima, zal mij niet raken.
Maar denk dat er ineens veel verkocht/geslacht zal worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:35

Er is uiteraard ook import vlees te krijgen hoor, maar het wordt niet gepromoot. Dat ligt vaak wat verder onder met onaantrekkelijke verpakking. Zeker geen standaard grote stickers met kiloknaller enzo.

Slachttransport naar Italie of Roemenie mag ook niet door Zwitserland. Daar zijn dan mensen boos over onder het mom van nepwelzijn: nu moeten die ‚arme dieren‘ nog langer oo de vrachtwagen om er omheen te rijden. Dat is een drogreden om slechte praktijken goed te praten.

Die paardenwelzijnswetten zijn hier ook, maar helaas zijn die nog veel te makkelijk te omzijlen door argumenten als: slecht weer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:37

DuoPenotti schreef:
Maar nu gaat het alweer alleen over veeteelt.
Wat als er in die nieuwe wet komt te staan, paarden moeten per 2023 allemaal minstens 4 uur per dag op minimaal 20x20 droge paddock.

Ik vind het prima, zal mij niet raken.
Maar denk dat er ineens veel verkocht/geslacht zal worden.

Maar nu eveneen vraagje van mijn kant. waarom zou dit dan voor veel stallen niet te realiseren zijn. 4 uur per dag buiten op een lapje grond van 20 x 20 klinkt op het eerste gezicht niet eens zo heel spannend. Tenminste niet in de regio waar ik woon.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 10:39

Omdat ze dat lapje grond niet hebben voor 50 of meer paarden.
En als ze dan al paddocks hebben zijn ze 10 x 10. Kan een paard nog geen pas lopen.
En zeker niet op korte termijn.

Mungbean

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:42

Van mij mogen ze zulke stallen gewoon opdoeken :o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:47

DuoPenotti schreef:
Omdat ze dat lapje grond niet hebben voor 50 of meer paarden.
En als ze dan al paddocks hebben zijn ze 10 x 10. Kan een paard nog geen pas lopen.
En zeker niet op korte termijn.

een hele slechte pensionstal in mijn omgeving daar komen de paarden nog elke dag op die manier naar buiten. Maar ik kan me voorstellen dat dit in de randstad grotere problemen kan gaan geven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 10:58

Sizzle schreef:

van mij ook hoor.

Maar je kan niet zeggen dat gaan we vanaf 2023 doen.
Daar zal een tijdsvak voor moeten komen.
En het wel eerlijk houden vanuit de regering.
Dus zeggen als een paardenhouder voor 2035 voldoet aan stallen van minimaal 4x4 en dagelijks en minimaal 1 dagdeel op een paddock met van minimaal 400m2 droge ondergrond met 1 maatje. Dan mag deze blijven bestaan.
Maar dan niet als er een hoop geïnvesteerd is, oh nee dat vinden we toch te weinig, paarden moeten minimaal 8 uur buiten staan.
Want dat is de helft aan oppervlakte meer nodig hebben.

De regering is in het verleden daar niet eerlijk in geweest. Nu een open wet...hoe eerlijk gaat die zijn?

Daarnaast moet het dan ook aangepast worden dat gemeentes daar vergunningen voor afgeven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:29

ruitje schreef:
https://www.gids.tv/video/341084/caroli ... -dierenwet

Iemand trouwens Beau gezien, met Caroline van der Plas en Esther Ouwehand. Boven een kort fragment.

Ik heb dit net even zitten kijken.. op zich een redelijk verhaal van Vd Plas. (Dat er al best wat verandert is en dat men blijft door ontwikkelen (en dat een castratie ook een ingreep is))

Niet op inhoud: de blik van Ouwehand irriteerde me mateloos..
ook irritant dat vdPlas haar niet uit laat spreken, maar ik snap dat wel omdat Ouwehand haar woorden in de mond legt:”u zegt dat er niks aan de hand is in de veehouderij” . Ik deed ook gelijk “Huh??” want dat zei vdPlas helemaal niet. En nu weet ik weer wat me zo stoort aan PvdD ...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:02

Sizzle schreef:

Maar.....waar laten we alle paarden dan? Ik neem Bokt even als voorbeeld, het stikt van de mensen die een paard hebben terwijl er geen geschikte plek is om zo'n dier te houden. Toch weerhoudt dat de grote meerderheid er niet van om een paard aan te schaffen.
Net als bij meer geld overhebben voor vlees begint het bij de mens die bedenkt dat er geen paard aangeschaft wordt als er geen geschikte plek is.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:10

Askja schreef:
Het artikel van Greenpeace gaat over Unilever, Nestlé en Proctor & Gamble. Niets nieuws dat die palmolie in hun producten stoppen. Ik zou graag een bron hebben van wat jij zegt over dat klimaatorganisaties twijfels hebben over de duurzame palmolie die de Vegetarische Slager zegt te gebruiken. En vooral, op basis waarvan.

Ik zou het best begrijpen als je geen zin of tijd hebt om dat na te zoeken, maar dan moet je ook geen uitspraken doen in de zin van dat de vleesvervangers industrie de vleesindustrie de schuld geeft van de ontbossing en ondertussen lekker meesnoept van de palmolie.

Ik geloof dat je een deel van het artikel gemist hebt ;)

Citaat:
Echter, ondanks het feit dat ‘geen branden’ een streng criteria is van de RSPO, is meer dan tweederde van de producenten gelinkt aan de branden ondanks dat ze lid of zelfs bestuurslid zijn van de RSPO. Een zoveelste bewijs dat RSPO-certificering volkomen faalt.

De Vegetarische Slager gebruikt RSPO-palmolie, dat staat gewoon op hun website.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:12

Kinke schreef:
Sizzle schreef:

Maar.....waar laten we alle paarden dan? Ik neem Bokt even als voorbeeld, het stikt van de mensen die een paard hebben terwijl er geen geschikte plek is om zo'n dier te houden. Toch weerhoudt dat de grote meerderheid er niet van om een paard aan te schaffen.
Net als bij meer geld overhebben voor vlees begint het bij de mens die bedenkt dat er geen paard aangeschaft wordt als er geen geschikte plek is.

Wat dacht je van naar allerlei stichtingen met inkomsten deels uit subsidie en deels uit donaties. Uiteraard wordt er bij alle paarden een verhaal verteld dat ze heel erg getraumatiseerd zijn. Of dat verhaal klopt is een tweede.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:15

Kinke schreef:
Sizzle schreef:

Die worden gewoon verkocht als de eigenaar geen geschikte plek kan vinden.
En dan beseft men misschien dat men geen paard moet willen houden als men 3 hoog woont en geen vervoer of goede verbinding naar een regio waar een paard op een nette manier gehouden kan worden.
Een paard, of eender welk huisdier is geen recht hé. Het is een levend dier dat basisbehoeften heeft waaraan voldaan moeten worden.

Had het er laatst nog over met een vriendin. Ik heb vroeger leren rijden op een klassieke manege. Paarden stonden in boxen, liepen 5 lessen per dag, als het druk was bleven ze tussen de lessen gewoon opgezadeld staan, kwamen nooit op de weide, en als ze niet meer mee konden was het enkeltje slacht.
Als 12 jarige uk zie je niet direct wat daar mis mee is. Nu zou ik never nooit op zo'n manege willen rijden.
Eigen paard staat buiten met vriendjes.
Maar dergelijke maneges zie je tegenwoordig ook niet (veel) meer. Tijden kunnen heus wel veranderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 12:17

Waar moeten die dan ineens allemaal heen als dat niet verspreid word over meerdere jaren?

kijk ik heb wel plek voor meer paarden, maar wil ze niet en de baasjes er al helemaal niet bij :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:25

Opkopers en handelaars.

Nu denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen maar het zou niet de eerste keer zijn dat een manege opgedoekt wordt.
In Antwerpen was er vroeger ook een stadsmanege (net buiten de stad). Stands, treintje rijden, het hele scala van vroegere klassieke maneges. Moest geruimd worden vanwege havenproject. 2 jaar en alles was verkocht en de gebouwen plat gegooid. En die tientallen paarden (waren er toch een kleine 100) zijn niet verloren gelopen in de natuur.

Er is heus wel een afzetmarkt voor die dieren. Niet persé wat we graag zouden zien maar men raakt ze echt wel kwijt, linksom of rechtsom.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:59

Wellicht dat het al besproken is hoor en dat ik er overheen gelezen heb, maar ik ben toch wel benieuwd naar hoe mensen aankijken tegen castratie van honden/katten. Want als we volgens deze wet onze dieren niet meer mogen aanpassen aan de mens, dan is dat natuurlijk ook verleden tijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:02

DuoPenotti schreef:
van mij ook hoor.

Maar je kan niet zeggen dat gaan we vanaf 2023 doen.
Daar zal een tijdsvak voor moeten komen.
En het wel eerlijk houden vanuit de regering.
Dus zeggen als een paardenhouder voor 2035 voldoet aan stallen van minimaal 4x4 en dagelijks en minimaal 1 dagdeel op een paddock met van minimaal 400m2 droge ondergrond met 1 maatje. Dan mag deze blijven bestaan.
Maar dan niet als er een hoop geïnvesteerd is, oh nee dat vinden we toch te weinig, paarden moeten minimaal 8 uur buiten staan.
Want dat is de helft aan oppervlakte meer nodig hebben.

De regering is in het verleden daar niet eerlijk in geweest. Nu een open wet...hoe eerlijk gaat die zijn?

Daarnaast moet het dan ook aangepast worden dat gemeentes daar vergunningen voor afgeven.

Maar dit is dan ook het grootste probleem van deze wet. De overheid gaat een norm stellen. Vervolgens stapt een dierenrechten organisatie naar de redhter. "Wij vinden dat paarden inplaats van 4 uur 24/7 naar buiten moeten" De rechter komt met een afweging en maakt er 8 uur van. Vervolgens gaat de dierenrechtenorganisatie in hoger beroep. En op deze manier krijg je een hele onzekere toekomst waarvan niemand kan zeggen waar het nu exact heen gaat. Ik snap niet wat daar nu wenselijk aan is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:06

Tiepfoudt schreef:
Wellicht dat het al besproken is hoor en dat ik er overheen gelezen heb, maar ik ben toch wel benieuwd naar hoe mensen aankijken tegen castratie van honden/katten. Want als we volgens deze wet onze dieren niet meer mogen aanpassen aan de mens, dan is dat natuurlijk ook verleden tijd.

Ik denk niet dat er een dierenrechten organisatie is die daadwerkelijk een rechtszaak zal beginnen tegen het castreren van honden en katten. Deze organisaties willen graag dat er minder honden en katten komen. Net als het niet aanlijnen van honden. En het verplicht naar buiten sturen van katten. Uiteindelijk hebben deze clubs meer met de belangen van wildlife en zien ze gedomesticeerde dieren het liefst verdwijnen.

Maar het staat een ander uiteraard vrij om hier een zaak over aan te spannen. Dan zien we gelijk wat de consequenties zijn van wetgeving die niet afgebakend is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 13:25

Tiepfoudt schreef:

Ik heb deze vraag wel al gesteld over hengsten.
Wil je naar natuurlijk gedrag is een paard castreren alles behalve natuurlijk.
Maar voor het welzijn meestal wel een stuk beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 13:27

Loretta schreef:
Maar dit is dan ook het grootste probleem van deze wet. De overheid gaat een norm stellen. Vervolgens stapt een dierenrechten organisatie naar de redhter. "Wij vinden dat paarden inplaats van 4 uur 24/7 naar buiten moeten" De rechter komt met een afweging en maakt er 8 uur van. Vervolgens gaat de dierenrechtenorganisatie in hoger beroep. En op deze manier krijg je een hele onzekere toekomst waarvan niemand kan zeggen waar het nu exact heen gaat. Ik snap niet wat daar nu wenselijk aan is.

Precies en dan wat bedrijven die over de kop gaan door het inconsequente beleid en dan degene die het maar half meegekregen hebben zeggen dan, maar dat zagen ze toch aankomen....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:09

Tiepfoudt schreef:
Askja schreef:
Het artikel van Greenpeace gaat over Unilever, Nestlé en Proctor & Gamble. Niets nieuws dat die palmolie in hun producten stoppen. Ik zou graag een bron hebben van wat jij zegt over dat klimaatorganisaties twijfels hebben over de duurzame palmolie die de Vegetarische Slager zegt te gebruiken. En vooral, op basis waarvan.

Ik zou het best begrijpen als je geen zin of tijd hebt om dat na te zoeken, maar dan moet je ook geen uitspraken doen in de zin van dat de vleesvervangers industrie de vleesindustrie de schuld geeft van de ontbossing en ondertussen lekker meesnoept van de palmolie.

Ik geloof dat je een deel van het artikel gemist hebt ;)

Citaat:
Echter, ondanks het feit dat ‘geen branden’ een streng criteria is van de RSPO, is meer dan tweederde van de producenten gelinkt aan de branden ondanks dat ze lid of zelfs bestuurslid zijn van de RSPO. Een zoveelste bewijs dat RSPO-certificering volkomen faalt.

De Vegetarische Slager gebruikt RSPO-palmolie, dat staat gewoon op hun website.

Ik quote even dit bericht, omdat ik het niet meer kan aanpassen.

Wat ik namelijk ook nog niet wist, is dat de Vegetarische Slager van Unilever is :+

https://www.unilever.nl/news/persberich ... erder.html

Loretta schreef:
Ik denk niet dat er een dierenrechten organisatie is die daadwerkelijk een rechtszaak zal beginnen tegen het castreren van honden en katten. Deze organisaties willen graag dat er minder honden en katten komen. Net als het niet aanlijnen van honden. En het verplicht naar buiten sturen van katten. Uiteindelijk hebben deze clubs meer met de belangen van wildlife en zien ze gedomesticeerde dieren het liefst verdwijnen.

Maar het staat een ander uiteraard vrij om hier een zaak over aan te spannen. Dan zien we gelijk wat de consequenties zijn van wetgeving die niet afgebakend is.

Daar zeg je me wat, zo had ik daar nog niet eens over nagedacht. Eigenlijk klopt het ook van geen kant. Dieren moeten volgens deze wet natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Naar mijn weten hoort voortplanten daar ook bij }>

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:08

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er gesteld word dat mensen die in de verdediging schieten en met argumenten komen worden weggezet als 'drogredenaties' en mensen zijn die niet kijken naar eigen mogelijke tekortkomingen in de huisvesting.

Daar staat eigenlijk gewoon: Als je kritisch ben zal je zelf wel niet willen veranderen/je boel niet op orde hebben.

Wij zijn echt mega aan het investeren als bedrijf in welzijn, 2 loopstallen opgeleverd het afgelopen jaar. Ik weet heel goed wat de tekortkomingen zijn van mijn eigen stal en alle boeren die ik ken weten dat ook van die van hun. Maar dat zullen dan wel uitzonderingen zijn :)

Ik heb gewoon het recht om kritisch te zijn, dat maakt mij niet ineens tegen dierenwelzijn? Hoe kan je nou tegen dierenwelzijn zijn? Ik denk alleen inhoudelijk anders over dierenwelzijn. Wat voorgesteld word als een verbetering, is niet voor elk dier een verbetering :) . Maakt mij niet tegen veranderen :o

Terugdraaien werkt inderdaad super in de politiek :') . Vraag mij af of iemand die dat zegt toevallig de politiek volgt en kijkt hoe goed het de laatste jaren lukt om dingen die in de praktijk niet werkten, terug te draaien :+ .

Maar @Ruitje,helemaal niemand kan kritiek hebben op jouw manier van paarden houden.Daar gaat dit wetsvoorstel niet over.Wel mag er eens bewustzijn komen over toestanden zoals het levenslang opsluiten van vogels in kleine kooitjes enzo,wat als heel normaal werd en wordt gezien vaak.Ik kwam laatst bij mensen die een grote vogel,soort beo,in een kooitje met 1 zitstok hadden en die vogel zat de hele tijd te "weven".Toch hield die eigenaresse van die vogel. Maar zoiets wordt dan niet gezien.In mijn jonge jaren had vrijwel elk huisgezin wel dieren in heel kleine hokjes of kooitjes en men stond er echt niet bij stil dat dat niet leuk is voor die dieren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 17:21

Natuurlijk kan men wel kritiek hebben op Ruitje. Je hoeft maar een paar fanatieke 'dierenliefhebbers' tegen je te hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:19

Kinke schreef:
Natuurlijk kan men wel kritiek hebben op Ruitje. Je hoeft maar een paar fanatieke 'dierenliefhebbers' tegen je te hebben

Ze biedt toch goede stalling met weidegang.