US Capitol bestormd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:48

Karl66 schreef:
Volgens mij was voor een deel echt wel het rellen het doel en verder tegen de bestaande instituties aanschoppen en duidelijk maken dat ze Biden niet als president erkennen. Maar dat maakt het nog steeds geen staatsgreep.

Als je de macht wilt overnemen, dan zal je dat toch op zijn minst duidelijk moeten maken en dat doe je niet door rotzooi te trappen of in de stoel van Pence te gaan zitten. Dat doe je door te zeggen dat je nu de macht van het congres overneemt en dat je verklaart dat Trump de president blijft. Deze mensen zijn nooit zover gekomen om dat zelfs maar te bedenken dat ze dat zouden moeten doen. Dat je relt in een parlementsgebouw maakt die rel nog geen staatsgreep.

Mwah. Ik denk dat we dan gewoon andere definities hanteren, das ook prima. Voor lang niet iedereen was puur rellen het doel, want er zijn genoeg berichten geweest dat ze daar heen gingen omdat ze Trump nog een tweede termijn president willen maken (zie Emma's reactie). Dus als pro-trump groepering de 'staat grijpen' terwijl de democraten hebben gewonnen en 'recht hebben' op de staat, als het ware. Ik zie het ook niet als een serieuze poging hoor, zo'n verklaring zou denk ik te veel denkwerk zijn voor die mensen, en ze willen waarschijnlijk dat Trump zelf die verklaring doet dan :)).

We zijn ook een beetje aan het steggelen over definities zo, ik denk dat we het allemaal eens zijn dat het A) sowieso geen kans van slagen had en B) echt keihard afgewezen moet worden dat mensen dit doen, En daar gaat het om :j. Of je het in de meest brede zin van het woord een staatgreep kan noemen doet er dan ook niet echt toe.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:51

Karl66 schreef:
Volgens mij was voor een deel echt wel het rellen het doel en verder tegen de bestaande instituties aanschoppen en duidelijk maken dat ze Biden niet als president erkennen. Maar dat maakt het nog steeds geen staatsgreep.

Als je de macht wilt overnemen, dan zal je dat toch op zijn minst duidelijk moeten maken en dat doe je niet door rotzooi te trappen of in de stoel van Pence te gaan zitten. Dat doe je door te zeggen dat je nu de macht van het congres overneemt en dat je verklaart dat Trump de president blijft. Deze mensen zijn nooit zover gekomen om dat zelfs maar te bedenken dat ze dat zouden moeten doen. Dat je relt in een parlementsgebouw maakt die rel nog geen staatsgreep.

Ze wisten gewoon niet hoe je een staatsgreep moest plegen. Ze rommelden gewoon maar wat aan in de veronderstelling dat ze een staatsgreep aan het plegen waren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:54

Michiel Vos vertelt wel over zijn ervaringen gisteravond. Echt, ik geef het je te doen hoor, daar staan als journalist tussen zo'n razende menigte.

Staatsgreep of niet, ze kwamen er natuurlijk niet om een rondleiding door het Capitool te krijgen. Ze wilden wel echt een heel duidelijk statement verkondigen: er is maar één president en dat is Trump. En dat statement hebben ze gemaakt, dat is ze wel gelukt :=

Overigens moest ik net vreselijk lachen om een uitspraak van Peter R. de Vries: 'Als je op een clown stemt, krijg je een circus.'
Hij heeft geen ongelijk :)) :=

Anoniem

Re: US Capitol bestormd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:55

Ik ben journalist en ik had het er vandaag al met collega's over dat ik er niet zou gaan staan. Niet in zo'n opgejutte menigte die zo hard tegen de 'mainstream media' is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:56

Wouw, ik zit op een platform van mensen over de hele wereld die frans leren met elkaar. Nu blijkt één vrouw Trump aanhanger te zijn en ze gaat helemaal los. De andere francofielen laten het bij:"dank je wel voor je interessante visie". Ik ben de enige die er tegen in ga.
Zo heftig....ze is zo fel. Wish me luck!

Citaat:
Staatsgreep of niet, ze kwamen er natuurlijk niet om een rondleiding door het Capitool te krijgen
_O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:57

Als ze zeggen dat ze een onderzoek wilden, dan is dat dom en achterhaald, maar geen staatsgreep. Het is al erg genoeg wat er gebeurde, zonder dat het ook nog eens groter gemaakt wordt dan het is. Dat soort gedrag kan je beter aan Trump overlaten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:01

Karl66 schreef:
Als ze zeggen dat ze een onderzoek wilden, dan is dat dom en achterhaald, maar geen staatsgreep. Het is al erg genoeg wat er gebeurde, zonder dat het ook nog eens groter gemaakt wordt dan het is. Dat soort gedrag kan je beter aan Trump overlaten.

Dat is de verklaring van 1 persoon. Daarop kun je niet uitsluiten of het plegen van een staatsgreep wel of niet de insteek was.

Feit blijft dat je niet met zekerheid kun zeggen dat het geen staatsgreep was. Jij vindt dat je het niet groter moet maken dan het is.

Ik vind dat je het ook zeker niet moet downsizen naar “herrie schoppen” of gewoon rellen. Dit ging veel, veel verder dan dat. Wat de achterliggende gedachte ook was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:05

Sizzle schreef:
Irak heeft een arrestatiebevel voor Trump uitgesproken voor het vermoorden van Generaal Ghassem Soleimani.
Goeie timing nu net na deze opheg in de US.

Kansloos, zelfs als Amerika al staatsburgers zou uitleveren. Hij weet te veel aan staatsgeheimen om die kant op te mogen.

En dat maakt meteen de volgende crisis, het is maar de vraag of hij zijn mond gaat houden op dit punt, geldnood, rechtszaken, ... Hij is omkoopbaar en daarmee staatsgevaarlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:06

Ja, dat laatste. Kat in het nauw..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:09

Muah, ik weet niet, als ze oproepen tot een anarchie dan zijn ze zeker niet voor een democratie en de staat :')
Dan is het toch echt wel een staatsgreep :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:59

Ik hoorde net op het nieuws dat een Trump aanhanger zei dat de Trump aanhangers netjes op het veld zijn gebleven maar dat de relschoppers fascisten waren die uit waren op rellen. En dat nu Trump de zwarte Piet krijgt toegespeeld.

Ik weet het ook niet. Hoor het meer om me heen dat Trump bewust zwart wordt gemaakt in de media en dat hij wordt tegengewerkt. Worden we niet voor de gek gehouden met zijn allen door wat de media ons voorhoudt? Dat vraag ik me weleens met meer dingen af. En nee, ik ben geen Wappie.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:08

Je hebt de media niet nodig om een beeld te krijgen van hoe Trump in elkaar zit. Daar zijn z'n tweets en speeches wel voldoende voor. Zelfs al zou het zo zijn, dan nog heeft Trump een speech gegeven waarin hij opriep om naar het capitool te trekken en is hij continu zijn volgers aan het opjutten met valse informatie. Het zou hem niet minder schuldig maken aan het hele gedoe.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:08

Emmaa_ schreef:
Ik ben journalist en ik had het er vandaag al met collega's over dat ik er niet zou gaan staan. Niet in zo'n opgejutte menigte die zo hard tegen de 'mainstream media' is.

Als ik zo de video's bekijk dan valt het nog mee dat er 'alleen' wat apparatuur is vernield :=

Suzanne F. schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat een Trump aanhanger zei dat de Trump aanhangers netjes op het veld zijn gebleven maar dat de relschoppers fascisten waren die uit waren op rellen. En dat nu Trump de zwarte Piet krijgt toegespeeld.

Ik weet het ook niet. Hoor het meer om me heen dat Trump bewust zwart wordt gemaakt in de media en dat hij wordt tegengewerkt. Worden we niet voor de gek gehouden met zijn allen door wat de media ons voorhoudt? Dat vraag ik me weleens met meer dingen af. En nee, ik ben geen Wappie.

Het is natuurlijk heel makkelijk om het zo af te schuiven... En de uitspraken die hij zoal doet doet hij toch echt zelf, daar zit niemand tussen als je naar zijn twitter kijkt. Dus zwart maakt hij zichzelf al wel.

Ik vind het wel hypocriet hoor, deze uitspraak (niet van jou maar de uitspraak die je doorgeeft)... Toen met BLM was het van nee dat zijn geen rellers dat zijn gewoon BLM supporters die alles platslaan, maar nu het andersom is mag het wél afgeschoven worden.

Er zullen best rellers tussen hebben gezeten, maar van die 3-400 man die binnen, alleen maar relschoppers? Idk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:14

Suzanne F. schreef:

Als dat zo was geweest kan ik me niet voorstellen dat Trump ze zo liefdevol had toegesproken en niet had ingegrepen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:15

Op een ander forum deelt een Trump-aanhanger dit als bewijs:

Afbeelding

Dit is echter op meerdere punten een neppe afbeelding. Onder andere dat het gebruikte filmpje niet van gisteren was en er staan 2 spelfouten in (responsiblitly i.p.v. responsibility. Eigenlijk dus zelfs 2 fouten in 1 woord; en Capital Hill i.p.v. Capitol Hill).

Maar het wordt dus wel door Trump-aanhangers ingezet als bewijs.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:17

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:17

Mizora schreef:
Op een ander forum deelt een Trump-aanhanger dit als bewijs:

[ Afbeelding ]

Dit is echter op meerdere punten een neppe afbeelding. Onder andere dat het gebruikte filmpje niet van gisteren was en er staan 2 spelfouten in (responsiblitly i.p.v. responsibility. Eigenlijk dus zelfs 2 fouten in 1 woord; en Capital Hill i.p.v. Capitol Hill).

Maar het wordt dus wel door Trump-aanhangers ingezet als bewijs.

OMG door de spelfouten is het bijna lachwekkend

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:19

Suzanne F. schreef:

Kijk zijn speech even van gisteren. De demonstranten deden precies waartoe hij opriep

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:21

pien_2010 schreef:
Wouw, ik zit op een platform van mensen over de hele wereld die frans leren met elkaar. Nu blijkt één vrouw Trump aanhanger te zijn en ze gaat helemaal los. De andere francofielen laten het bij:"dank je wel voor je interessante visie". Ik ben de enige die er tegen in ga.
Zo heftig....ze is zo fel. Wish me luck!

Ook gelijk weer goed voor je Frans. Een lekkere felle discussie in het Frans. Leer je er ook nog een paar Franse scheldwoorden bij LOL.

Sorry hoor maar ik vind hef grappig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:24

Loretta de discussie gaat in het Engels := , dus dat valt mee.

Citaat:
Dat maak ik nu ook mee in de Franse discord groep. Maar de feiten liggen denk ik echt anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:26

pien_2010 schreef:
Loretta de discussie gaat in het Engels := , dus dat valt mee.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Geweldig dit

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:46

Afbeelding

Had niks te maken met een staatsgreel joh :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:47

:') :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:47