Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:34

Hij hoeft niet in te grijpen nee. Maar hij moet niet eerst met haar mee kletsen en haar daarna keihard laten vallen. En het het nog ontkennen ook. Je kan Halsema een draaikont noemen. Grapperhaus is zelf geen haar beter.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:35

lenaa_tje schreef:
Dat zeg ik niet zij vraagt hem om advies En doet vervolgens heel laks daarnaast zou ik dit bijna geen gemeentelijke aangelegenheid meer noemen. De oproep van de demonstratie is landelijk. Verder zijn de aangepaste regels ook landelijk dat maakt het niet alleen een gemeentelijke kwestie.

Het is en blijft een gemeentelijke aangelegenheid. Het zou toch wat zijn als alle burgemeesters hem ineens berichten gaan sturen. Het was aan Halsema en haar veiligheidsregio om dit op te lossen, niet aan de J&V minister. Ik vind hem trouwens niet laks doen, ik vind dat hij zich er heel verstandig buiten houdt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:37

lenaa_tje schreef:
Destination schreef:
Ja? Moet hij gaan ingrijpen in gemeentelijke aangelegenheden?

Dat zeg ik niet zij vraagt hem om advies En doet vervolgens heel laks daarnaast zou ik dit bijna geen gemeentelijke aangelegenheid meer noemen. De oproep van de demonstratie is landelijk. Verder zijn de aangepaste regels ook landelijk dat maakt het niet alleen een gemeentelijke kwestie.

"Dan weet je dat" uit de eerste app van Femke lijkt niet op advies vragen maar op mededelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:38

Natuurlijk is hij niet verantwoordelijk, hij is toch niet de burgemeester van Amsterdam? Als burgemeester heb je gewoon je eigen bestuurlijke verantwoordelijkheid voor je stad. Zij heeft in dit geval Grapperhaus voor een voldongen feit gesteld, het is te druk en ik ga er niks aan doen. Op dat moment kan hij er niks meer aan doen.

Op het moment dat zij dan zegt: "Ja, maar ik heb de minister geïnformeerd.", dan is dat gewoon verantwoordelijkheid afschuiven naar iemand die er geen invloed op kon hebben en dus ook geen andere beslissing kunnen nemen.

oomens

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:42

Hij zegt met zoveel woorden: "nu het eenmaal zover is gekomen, doe je maar wat je nodig acht. We hebben het er later bij de evaluatie wel over of er koppen moeten rollen."

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:42

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Het is en blijft een gemeentelijke aangelegenheid. Het zou toch wat zijn als alle burgemeesters hem ineens berichten gaan sturen. Het was aan Halsema en haar veiligheidsregio om dit op te lossen, niet aan de J&V minister. Ik vind hem trouwens niet laks doen, ik vind dat hij zich er heel verstandig buiten houdt.

Ik zeg ook niet dat hij verantwoordelijk is maar zij kiest er wel voor hem te berichten en hij reageert. Dat doen zij beide in functie dat maakt die grenzen al wat overschreden.
Als minister is hij wel verantwoordelijk voor landelijk beleid en dit is voor een deel ook landelijk beleid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:43

Daarnaast blijft het niet kies om naar haar toe een beetje mee te l*llen en later in de media ineens flink uit te halen dat het echt niet kon wat daar gebeurde.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:45

lenaa_tje schreef:
Ik zeg ook niet dat hij verantwoordelijk is maar zij kiest er wel voor hem te berichten en hij reageert. Dat doen zij beide in functie dat maakt die grenzen al wat overschreden.
Als minister is hij wel verantwoordelijk voor landelijk beleid en dit is voor een deel ook landelijk beleid.

Dat ben ik niet met je eens, ze informeert hem in feite alleen maar. Vervolgens neemt Halsema niet op en zegt Grapperhaus dat ze na die tijd gaan evalueren. Vervolgens probeert Halsema een akkoord van Grapperhaus uit te lokken, wat ze niet krijgt.

En dit is geen landelijk beleid, dat is het hele punt. Het is aan de burgemeester om regels te stellen aan een demonstratie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:51

Grappig al die mensen hier met nul politieke ervaring maar wel een goede mening erover.

Heel kort samengevat: de lokale driehoek is verantwoordelijk voor de zaken omtrent de demonstratie. Niet meer, niet minder.
De minister valt niet onder de lokale driehoek.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:55

Sunnda schreef:
Grappig al die mensen hier met nul politieke ervaring maar wel een goede mening erover.

Heel kort samengevat: de lokale driehoek is verantwoordelijk voor de zaken omtrent de demonstratie. Niet meer, niet minder.

De demonstratie voldeed niet aan de landelijk geldende regels.. hier had ze een akkoord voor willen hebben blijkbaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:58

imaudy schreef:
Sunnda schreef:

De demonstratie voldeed niet aan de landelijk geldende regels.. hier had ze een akkoord voor willen hebben blijkbaar.

Nee ze gaf aan dat er een probleem was ontstaan mbt de 1.5 meter en dat haar driehoek ervoor gekozen had daar niet in te willen springen en te gaan handhaven omdat ze bang was voor de gevolgen.
Dat is de beslissing die zij en haar driehoek maken en daar dan ook verantwoordelijk voor zijn

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:59

Alleen kan Grapperhaus geen akkoord geven. Hij is namelijk niet de burgemeester van Amsterdam. Dit is haar verantwoordelijkheid, daar is zij voor aangesteld en wordt zij voor betaald, om die beslissing te nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:59

Iedereen heeft het gedaan behalve Femke zelf....

Maar in Den Haag hebben ze er weinig van geleerd kennelijk. Voor Arnhem en Utrecht zijn ook demos gepland...
Ik kan daar echt met mijn kop niet bij!?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:01

Popstra schreef:

Maar in Den Haag hebben ze er weinig van geleerd kennelijk. Voor Arnhem en Utrecht zijn ook demos gepland...

Wat had Den Haag moeten doen dan? Die kunnen vrij weinig doen, want het wordt allemaal op lokaal niveau geregeld. Het is aan de gemeentes om regels te stellen aan demonstraties en dat kan gewoon volgens artikel 9, lid 2 van de Nederlandse grondwet.

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:04

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:05

Zondag staat er ook zoiets in Brussel gepland lees ik. 5000 man verwacht. :7
Ik hoop dat de premier alsnog het tij kan keren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:05

Destination schreef:
Popstra schreef:

Wat had Den Haag moeten doen dan? Die kunnen vrij weinig doen, want het wordt allemaal op lokaal niveau geregeld. Het is aan de gemeentes om regels te stellen aan demonstraties en dat kan gewoon volgens artikel 9, lid 2 van de Nederlandse grondwet.

Rutte had gisteren gewoon een verbod moeten uitspreken. Ze hebben hun punt gemaakt en op meerdere plaatsen de coronamaatregelen aan hun laars gelapt. Nu moeten ze maar met creatievere ideeen komen ipv verdere volksverhuizingen en samenkomsten te organiseren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:06

Sunnda schreef:

Oh ik heb juist wel politieke kennis en dat weet ik. Toch kiezen zij er voor contact te hebben. Ik vind de hele situatie niet netjes. Halsema heeft foute keuzes gemaakt en dat is haar verantwoordelijkheid maar dit app contact tussen die 2 vind ik ronduit vreemd.
Blijft dit haar verantwoordelijkheid samen met de veiligheidsregio zeker.

Vind ik het onzin om een petitie te tekenen tegen haar aftreden ja. Wat voor mij vast staat is dat hiervoor al lang mensen tegen haar als burgemeester waren. En dat komt meer door haar politiek verleden in de tweede kamer wat mij betreft.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:06

elnienjo schreef:
Rutte had gisteren gewoon een verbod moeten uitspreken. Ze hebben hun punt gemaakt en op meerdere plaatsen de coronamaatregelen aan hun laars gelapt. Nu moeten ze maar met creatievere ideeen komen ipv verdere volksverhuizingen en samenkomsten te organiseren.

Demonstreren kan en mag niet verboden worden volgens de grondwet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:07

@elnienjo je legt niet zomaar een verbod op een grondrecht. Ook terecht trouwens.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 04-06-20 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

oomens schreef:
Hij zegt met zoveel woorden: "nu het eenmaal zover is gekomen, doe je maar wat je nodig acht. We hebben het er later bij de evaluatie wel over of er koppen moeten rollen."

Dit ja. Bovendien zegt ze in haar eerste bericht "Ik ga niet ingrijpen omdat ik bang ben voor rellen". Daarop zegt Grapperhaus "Dat begrijp ik, so be it."
Vervolgens zegt ze bij AT5 " ja ik vind het onderwerp te belangrijk om te stoppen en heb dat besproken met Grapperhaus."
En daar gaat hij (m.i. terecht) niet mee accoord.

Karl66

Popstra schreef:

In den Haag hebben ze juist wel van geleerd en lessen eruit getrokken. Ze hebben de demonstratie verplaatst en zo de ruimte gecreëerd om te demonstreren en de anderhalve meter afstand te houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:08

Popstra schreef:

In Arnhem heeft de organisatie gezegd dat het alleen voor mensen uit Arnhem is. Het schijnt daar ook heel erg mee te vallen met de drukte.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/live ... ~a8e79b17/

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:09

Popstra schreef:
Dat dat soor communicatie uberhoupt via appen gaat!! :?

Het zijn net mensen :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:10

Popstra schreef:

Ik ook niet hoor, ik vind het rellen2.0