George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:56

Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.

https://twitter.com/erikmouthaanRTL/sta ... 69664?s=20

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:11

Amerikaanse familievlogger toont een inkijkje in een gevoelig onderwerp. namelijk "The Talk" Het voorbereiden van kinderen dat ze uit moeten kijken voor de politie. Geen overbodige luxe in een land waarin veel agenten nogal snel overgaan tot geweld.

https://www.youtube.com/watch?v=1f7lvVIK2f0

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:27

Loretta schreef:
Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.

Begreep van de NOS dat deze agenten direct geschorst zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:29

__Sannne schreef:
Loretta schreef:

Begreep van de NOS dat deze agenten direct geschorst zijn.

Dat is toch ook wel het mimste wat ze kunnen doen. Deze lui zijn totaal ongeschikt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:33

Loretta schreef:

Dat geldt natuurlijk niet voor heel Amerika... >;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:45

Cer schreef:
Loretta schreef:

Dat geldt natuurlijk niet voor heel Amerika... >;)

Natuurlijk is heel amerika wel een groot woord.
Ik kan ook stellen dat de hele Westerse wereld aardig de weg kwijt is. Dat kan nog wel aardig kloppen ook. De polarisatie is nog nooit eerder zo groot geweest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:51

De neef van Mitch Henriquez zegt de dood van Mitch niet te associëren met racisme. Ook maakt hij zich zorgen over het Coronavirus. Hij wil wel demonstreren tegen politiegeweld.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... tiegeweld/

Toch vind ik het wel jammer dat een wat meer genuanceerd geluid niet gehoord wordt bij de demonstraties. Het is alleen maar hard tegen hard.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:23

Karl66 schreef:
Ik weet wat white privilege is, het gaat er om dat je de nadruk op de verkeerde kant legt. Als je iets wilt veranderen, dan zal je echt aan de gediscrimineerde kant aan de slag moeten, daar moet iets veranderen. Tenminste, als je denkt dat emancipatie de weg is. Als je denkt dat strijd de weg is, dan is white privilege wel de geschikte term.

Dat is gewoon een gebrekkige redenering en maakt ook duidelijk dat je mijn punt dus niet snapt. Als je als bevolkingsgroep in een positie van “onderdrukking” zit (als gebrek aan beter woord), waarin een bevolkingsgroep met privilege, al dan niet bewust, je niet dezelfde rechten verschaft en je dus discrimineerd, dan kun je daar zelf weinig verandering aan brengen. Je kunt vragen of ze willen stoppen met discrimineren, that’s it. Het is de groep met privilege die zal moeten beseffen dat ze dat doen en daar daadwerkelijk verandering in aan kunnen brengen.

Blanken zijn als individu niet direct aanwijsbaar schuldig, maar als groep, als “instituut” wel en als individu draag je daar mogelijk onbewust wel aan bij, of zijn er momenten dat je kunt ingrijpen. Waar met het punt white privilege om gevraagd wordt is dat je je bewust bent van het feit dat je omdat je white privilege hebt je mogelijk geen idee hebt van de problematiek waar de donkere bevolkingsgroep tegenaan loopt, en dat ze je willen vragen een poging te doen bewust te worden en bij jezelf te rade te gaan of er momenten zijn waarop jij, als blanke individu, dat privilege kan gebruiken om die gelijkheid te bereiken.

Dat als jij het besluit neemt om bijvoorbeeld iemand met een donkere huidskleur die bij jou komt solliciteren niet wilt aannemen, dat je event een extra moment stil staat bij wáárom je die beslissing maakt en dat een onbewust vooroordeel daar écht geen onderdeel van uit maakt. Of dat als je de keuze hebt tussen een blanke en donkere kandidaat, met gelijke credenties, en je in principe een muntje zou kunnen opgooien, om dan wellicht juist de keuze voor de donkere persoon te laten vallen, vanwege het verschil in privilege.

Dat als jij een incident van discriminatie ziet, dat je je privilege gebruikt om er wat van te zeggen. Want ja, met jou privilege is de impact van jou protest over het handelen met discriminatie groter, dan wanneer een ander gekleurd iemand protesteerd.

Dat je bij jezelf te raden gaat dat jij ook wellicht onbewust anders handelt bij andere rassen, en dus je eigen handelen kritisch onder de loep neemt. En daarbij gaat het niet om schuld, daarbij gaat het over verandering.

That’s it, dat is het enige waar het om gaat. Met andere woorden, de donkere bevolkingsgroep heeft niks te kiezen, oproepen tot emancipatie (dmv protest) is zo’n beetje de enige tool die ze hebben (en daarbij keurt geen enkele echte protesteerder geweld of vernieling goed). Het is de blanke bevolkingsgroep die moet kiezen als collectief om daar gehoor aan te geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:00

Mensen handelen regelmatig onbewust anders bij andere groepen. Dat is niet voorbehouden aan één groep.

Als ik discriminatie zie, dan zeg ik er iets van, omdat ik tegen discriminatie ben, niet omdat ik dat vanuit een white privilege doe.

Als ik mensen aan moet nemen (en ik praat over ik, omdat alleen vanuit mijzelf kan praten), dan is kleur geen overweging. En ik weet dat dat zo is, omdat ik in mijn leven heel veel mensen aangenomen heb en ik net zo gemakkelijk mensen met een kleur, als mensen zonder kleur aannam. Dus waarom zou ik me dan druk moeten maken over white privilege, als die kleur voor mij überhaupt al geen criterium is?

Het hele concept white privilege is een nogal nutteloos concept. Ik heb alleen invloed op zaken waar ik invloed op heb. Ik kan alleen discriminatie aanpakken op plekken, waar ik daar invloed op heb. Ik kan ervoor kiezen om niet te discrimineren tijdens het aannemen van nieuwe medewerkers. Ik kan ervoor kiezen om niet te discrimineren als ik stageplaatsen verdeel. Ik kan ervoor kiezen om mensen een gelijk loon te bieden in gelijke situaties. Ik kan ervoor kiezen om geen zaken te doen met een uitzendbureau, dat discrimineert. En dat doe ik, omdat ik ben opgevoed met het idee, dat alle mensen gelijk zijn en dat je ze dus ook gelijk moet behandelen. Het feit dat ik wit ben heeft daar verder niks mee te maken en is ook niet de reden, dat ik daar opeens over moet gaan nadenken.

Maar er zijn ook zaken, waar ik geen invloed op heb. Als er ergens op een school een docent een leerling een lager schooladvies geeft, dan heb ik daar geen invloed op. Daar neem ik dus ook geen verantwoordelijkheid voor, ook niet vanuit mijn blanke huidskleur.
Voor alle duidelijkheid, ik ben tegen discriminatie bij schooladvies en ben altijd bereid om stem daartegen te laten horen. Maar dat verandert er niks aan dat ik geen invloed heb op de individuele beslissing van die docent.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:35

Loretta schreef:

De duw vind ik zelf niet onder geweld vallen. Hij loopt zelf op die agenten af en geven hem een duw.
En hij komt verkeerd terecht. Dat is niet de opzet en intentie geweest.

Wat ik wel enorm schokkend vind is dat ze hem zo lang laten liggen.
Dat vind ik wel echt heel erg fout. Echt schokkend. Voor mij onbegrijpelijk.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:18

_Penotti schreef:
Loretta schreef:

De duw vind ik zelf niet onder geweld vallen. Hij loopt zelf op die agenten af en geven hem een duw.
En hij komt verkeerd terecht. Dat is niet de opzet en intentie geweest.

Wat ik wel enorm schokkend vind is dat ze hem zo lang laten liggen.
Dat vind ik wel echt heel erg fout. Echt schokkend. Voor mij onbegrijpelijk.

Als agent is het jou taak om rustig te blijven in situaties. Een man van in de 70 zo duwen dat hij op de grond terecht komt is niet de bedoeling. Dat kun je als burger misschien doen, maar als getrainde agent hoor je je in te kunnen houden.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:23

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Doneervraag verwijderd

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:24

Karl66 schreef:
Ik weet wat white privilege is, het gaat er om dat je de nadruk op de verkeerde kant legt. Als je iets wilt veranderen, dan zal je echt aan de gediscrimineerde kant aan de slag moeten, daar moet iets veranderen. Tenminste, als je denkt dat emancipatie de weg is. Als je denkt dat strijd de weg is, dan is white privilege wel de geschikte term.

Dat je dit kunt zeggen is precies waarom wij/jij White privilege bent.
Dit letterlijk zwart- wit wij-zij denken.
We hebben als samenleving een gezamenlijke opdracht als we willen dat er iets verbeterd. En dat is waar deze beweging voor staat.
En helaas is geduld en uitleg niet voldoende. Ik ben geen revolutionair, maar begrijp wel dat sommige dingen niet veranderen zonder revolutie.
De huidige situatie is veel te comfortabel voor de privileged.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:47

Dan hebben wij daar een verschillende mening over.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:47

Princess
Volgens mij was politie en leger en charge aan het houden. Dan is het iedereen die op je pad staat tegen houden.
En dat deden ze. Dat deze man daarop valt was niet te voorzien, want zo hard was de duw ook weer niet.
Het is nou niet dat ze een knuppel in zijn nek sloegen.
Deze man had ook zelf kunnen bedenken dat hij daar niet tegenin hoorde te lopen. Zeker als hij al 70 was.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:15

Karl66 schreef:
Mensen handelen regelmatig onbewust anders bij andere groepen. Dat is niet voorbehouden aan één groep.

Als ik discriminatie zie, dan zeg ik er iets van, omdat ik tegen discriminatie ben, niet omdat ik dat vanuit een white privilege doe.

Als ik mensen aan moet nemen (en ik praat over ik, omdat alleen vanuit mijzelf kan praten), dan is kleur geen overweging. En ik weet dat dat zo is, omdat ik in mijn leven heel veel mensen aangenomen heb en ik net zo gemakkelijk mensen met een kleur, als mensen zonder kleur aannam. Dus waarom zou ik me dan druk moeten maken over white privilege, als die kleur voor mij überhaupt al geen criterium is?

Nou mooi dan toch, dan hebben ze het dus ook niet over jou. Dus waarom voel je je dan aangesproken.

Karl66 schreef:
Het hele concept white privilege is een nogal nutteloos concept. Ik heb alleen invloed op zaken waar ik invloed op heb. Ik kan alleen discriminatie aanpakken op plekken, waar ik daar invloed op heb. Ik kan ervoor kiezen om niet te discrimineren tijdens het aannemen van nieuwe medewerkers. Ik kan ervoor kiezen om niet te discrimineren als ik stageplaatsen verdeel. Ik kan ervoor kiezen om mensen een gelijk loon te bieden in gelijke situaties. Ik kan ervoor kiezen om geen zaken te doen met een uitzendbureau, dat discrimineert. En dat doe ik, omdat ik ben opgevoed met het idee, dat alle mensen gelijk zijn en dat je ze dus ook gelijk moet behandelen. Het feit dat ik wit ben heeft daar verder niks mee te maken en is ook niet de reden, dat ik daar opeens over moet gaan nadenken.

Nogmaals, als jij dat allemaal al doet en al bewust over bent, gaat het niet over jou. Het gaat over de mensen die zich daar NIET bewust van zijn of claimen dat het gewoon niet waar is dat white privilege bestaat. Je hebt white privilege, en jij specifiek gebruikt dat al. Misschien niet OMDAT je white privilege hebt, maar omdat je fatsoenlijk bent opgevoed. Nou mooi toch? Het is prima dat je vind dat white privilege er niks mee te maken heeft en dat je het hebt niet jou persoonlijke motivator is om zo te handelen, maar dat betekend niet dat je er onbewust geen gebruik van maakt (precies op de manier dat gevraagd wordt). Het concept wordt aangehaald om mensen die dat NIET doen (al dan niet onbewust) zich bewust te maken dat je doordat je white privilege hebt, wél invloed hebt op het grotere probleem en dus gevraagd wordt die invloed te gebruiken waar je dat redelijkerwijs kunt en eerder niet deed.

Karl66 schreef:
Maar er zijn ook zaken, waar ik geen invloed op heb. Als er ergens op een school een docent een leerling een lager schooladvies geeft, dan heb ik daar geen invloed op. Daar neem ik dus ook geen verantwoordelijkheid voor, ook niet vanuit mijn blanke huidskleur.
Voor alle duidelijkheid, ik ben tegen discriminatie bij schooladvies en ben altijd bereid om stem daartegen te laten horen. Maar dat verandert er niks aan dat ik geen invloed heb op de individuele beslissing van die docent.

Niemand vraagt je verantwoordelijkheid te nemen voor dingen waar je geen invloed op hebt. Natuurlijk heb je niet direct invloed op individuele beslissingen, maar als je er bij toeval achter komt dat het er op lijkt dat die docent systemisch donkere mensen lager inschaald, zou je daar wel wat van kunnen zeggen. Of als er een petitie gaande is over een dergelijk onderwerp, zou je die wel kunnen tekenen of steunen. Niemand kan persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor het milieu probleem, maar dat betekend niet dat je niet je verantwoordelijkheid kunt nemen en binnen alle redelijkheid je steentje kunt bijdragen. Op het gebied van racisme en discriminatie is dat niet anders. En dat doe je dus al.

Waarom voel je je aangesproken en heb je het gevoel iets te moeten weerleggen of verdedigen, terwijl je al precies doet wat er gevraagd wordt?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:21

Waarom denk je dat ik aldoor zeg dat ik me niet aangesproken voel door de term white privilege? ;)

En dat is ook de reden, weer vanuit mijn eigen ervaring, dat ik denk dat die term in het algemeen niks toevoegt, want dat is namelijk precies wat je met die term doet, mensen individueel verantwoordelijk houden voor zaken waar ze geen individuele invloed op hebben.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:24

Karl66 schreef:
Waarom denk je dat ik aldoor zeg dat ik me niet aangesproken voel door de term white privilege? ;)

En dat is ook de reden, weer vanuit mijn eigen ervaring, dat ik denk dat die term in het algemeen niks toevoegt.

Een paar vragen voor jou:

Heb jij ooit een baan niet gekregen om jouw huidskleur?
Ben jij ooit uitgescholden om jouw huidskleur?
Heb jij ooit te horen gekregen dat je te dom ergens voor bent om je huidskleur?

En kijk deze video even.
https://www.metronieuws.nl/video/2017/1 ... -goed-uit/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:37

Ehm...
Als ik in de Randstad in de trein stap, maak ik gebruik van het gevolg van 'het Cultuurstelsel'.
Dat klinkt leuk, cultureel erfgoed en zo - de harde werkelijkheid is uitstekend door Multatuli beschreven: 'er ligt een roofstaat tussen de Schelde en de Dollard'.

Ik kan daar niets aan veranderen.

Maar het is laf, lui en completely privileged om er aan voorbij te gaan.
(Welke acties daar uit voortvloeien is een volgende vraag, waar ik weinig concrete antwoorden op heb. Maar 'niet laf en lui genieten van een privilege wat je nog ontkent' is toch wel het minste.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:38

Karl66 schreef:

En dat is ook de reden, weer vanuit mijn eigen ervaring, dat ik denk dat die term in het algemeen niks toevoegt, want dat is namelijk precies wat je met die term doet, mensen individueel verantwoordelijk houden voor zaken waar ze geen individuele invloed op hebben.

Zou echt een plottwist zijn als jij niet wit was.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:39

Ik vind die video echt waardeloos. Alsof het scheiden van je ouders komt doordat ze gekleurd zijn. Zet er kinderen neer uit dezelfde sociaal-economische klasse neer, en je ziet een heel ander beeld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:39

Karl66 schreef:

De term white privilege an sich is niet iets waar wie dan ook op aangesproken wordt of op aangesproken kán worden. Dus daar kun je je eigenlijk ook niet eens over aangesproken voelen. Dat je het hebt, is geen beschuldiging. Je hebt het. En er is niks mis met dat te erkennen. Erkennen dat je white privilege hebt, betekend niet dat je je dus schuldig hoeft te voelen over je handelen, als dat handelen altijd al naar het beste van je geweten niet discriminatief is.

Een wit persoon kan net zo min schuldig zijn aan het hebben van white privilege dan een donker persoon schuldig kan zijn aan dat hij gediscrimineerd wordt door zijn huidskleur. Je schuldig voelen over het hebben van white privilege is dan ook net zo zinloos en onnodig als survivor’s guilt.

En nee, dat doet die term dus niet, het gaat niet over het individueel verantwoordelijk houden. Of nou ja, wel maar alleen over die momenten waar je de keuze maakt om misbruik te maken van die privilege. Het houdt niemand persoonlijk verantwoordelijk voor de gehele problematiek of het onethisch handelen van een ander.

Waar mensen op aangesproken worden is het -ontkennen- dat white privilege bestaat, of ontkennen dat ze het hebben en daarmee dus ook de problematiek van discriminatie bagataliseren en in feite zeggen dat donkere mensen niks hebben om over te klagen op het gebied van discriminatie.

Er zijn heus mensen die denken dat omdat iemand white privilege heeft, dat die iets heeft afgenomen van een donker iemand en dus die donkere iemand iets verschuldigd is. Maar dat zijn in mijn optiek mensen die niet begrijpen waar het over gaat.

Wat dat betreft is de term white privilege ook wel ongelukkig gekozen, want het suggereert een onterecht voorsprong die geen voorsprong is maar “normaal”, terwijl het in feite gaat over “de rest” die in feite een onterecht achterstand hebben die ze niet hebben verdiend. Maar dat de term ongelukkig gekozen is, betekend niet dat het concept niet bestaat en ook niet dat een breder bewust zijn van dat concept kan bijdrage aan wat je als blank persoon kunt doen, waar je voorheen misschien niet bewust was dat je die invloed hebt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:02

Siloh, eens met jou, behalve de laatste opmerking.
Dat getuigt juist weer van dat privileged denken. De White Standart is niet de leidende norm voor alles en iedereen. Dat is juist wat zoveel mensen frustreert.
Dat is moeilijk om te keren, maar wel een belangrijke mindset.
En dat begint met de bereidheid om je daarvan bewust te zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:08

Shiloh schreef:
Wat dat betreft is de term white privilege ook wel ongelukkig gekozen, want het suggereert een onterecht voorsprong die geen voorsprong is maar “normaal”, terwijl het in feite gaat over “de rest” die in feite een onterecht achterstand hebben die ze niet hebben verdiend. Maar dat de term ongelukkig gekozen is, betekend niet dat het concept niet bestaat en ook niet dat een breder bewust zijn van dat concept kan bijdrage aan wat je als blank persoon kunt doen, waar je voorheen misschien niet bewust was dat je die invloed hebt.

En zo zie je maar dat wij het eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn. Dit is namelijk precies wat ik bedoelde, toen ik zei dat we het niet over white privilege moeten hebben, maar over black unprivilege. Dat is namelijk hetgene wat we moeten veranderen en dat is hetgene waar we invloed op uit kunnen oefenen.

Wat het zelf gediscrimineerd worden betreft. Je weet natuurlijk nooit of de reden voor een individuele afwijzing discriminatie is. Ik ben één keer afgewezen na een gesprek met een donkere vrouw. Dit was intern binnen een grote organisatie en die afwijzing was echt nergens op gebaseerd. Ik kan heel gemakkelijk zeggen dat het discriminatie was, maar ik hou het maar bij mezelf en dat we vanaf het eerste moment geen klik hadden. Waar ik dan wel weer ervaring mee heb, is dat als je ouder wordt, dat op basis van je leeftijd afgewezen wordt.
Toen ik jong was, heb ik ook regelmatig klappen gehad van kinderen uit een andere wijk, toevallig de Molukse wijk.
En nee, ik heb nooit te horen gekregen dat ik iets niet kon of dat ik te dom was vanwege mijn huidskleur. Wel vanwege allerlei andere redenen, soms terecht en soms onterecht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:27

senna21 schreef:
Siloh, eens met jou, behalve de laatste opmerking.
Dat getuigt juist weer van dat privileged denken. De White Standart is niet de leidende norm voor alles en iedereen. Dat is juist wat zoveel mensen frustreert.
Dat is moeilijk om te keren, maar wel een belangrijke mindset.
En dat begint met de bereidheid om je daarvan bewust te zijn.

Nee het is niet de norm, maar dat zou het moeten zijn.

Het gaat niet over iets wel krijgen omdat je wit bent.
Het gaat over iets -niet- krijgen omdat je niet wit bent.

Laat me mijn zin verbeteren
Citaat:
want het suggereert een onterecht voorsprong die geen voorsprong is maar “normaal zou moeten zijn