Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.
https://twitter.com/erikmouthaanRTL/sta ... 69664?s=20
__Sannne schreef:Loretta schreef:Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.
Begreep van de NOS dat deze agenten direct geschorst zijn.
Loretta schreef:Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.
Cer schreef:Loretta schreef:Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.
Dat geldt natuurlijk niet voor heel Amerika...
Karl66 schreef:Ik weet wat white privilege is, het gaat er om dat je de nadruk op de verkeerde kant legt. Als je iets wilt veranderen, dan zal je echt aan de gediscrimineerde kant aan de slag moeten, daar moet iets veranderen. Tenminste, als je denkt dat emancipatie de weg is. Als je denkt dat strijd de weg is, dan is white privilege wel de geschikte term.
_Penotti schreef:Loretta schreef:Ondertussen weer beelden van Amerikaans politiegeweld. Het slachtoffer heeft bloed uit de oren en ze laten hem gewoon liggen. De agenten die hem willen helpen worden door hun collega's weggestuurd. Amerika lijkt volledig gestoord.
De duw vind ik zelf niet onder geweld vallen. Hij loopt zelf op die agenten af en geven hem een duw.
En hij komt verkeerd terecht. Dat is niet de opzet en intentie geweest.
Wat ik wel enorm schokkend vind is dat ze hem zo lang laten liggen.
Dat vind ik wel echt heel erg fout. Echt schokkend. Voor mij onbegrijpelijk.
Karl66 schreef:Ik weet wat white privilege is, het gaat er om dat je de nadruk op de verkeerde kant legt. Als je iets wilt veranderen, dan zal je echt aan de gediscrimineerde kant aan de slag moeten, daar moet iets veranderen. Tenminste, als je denkt dat emancipatie de weg is. Als je denkt dat strijd de weg is, dan is white privilege wel de geschikte term.
Karl66 schreef:Mensen handelen regelmatig onbewust anders bij andere groepen. Dat is niet voorbehouden aan één groep.
Als ik discriminatie zie, dan zeg ik er iets van, omdat ik tegen discriminatie ben, niet omdat ik dat vanuit een white privilege doe.
Als ik mensen aan moet nemen (en ik praat over ik, omdat alleen vanuit mijzelf kan praten), dan is kleur geen overweging. En ik weet dat dat zo is, omdat ik in mijn leven heel veel mensen aangenomen heb en ik net zo gemakkelijk mensen met een kleur, als mensen zonder kleur aannam. Dus waarom zou ik me dan druk moeten maken over white privilege, als die kleur voor mij überhaupt al geen criterium is?
Karl66 schreef:Het hele concept white privilege is een nogal nutteloos concept. Ik heb alleen invloed op zaken waar ik invloed op heb. Ik kan alleen discriminatie aanpakken op plekken, waar ik daar invloed op heb. Ik kan ervoor kiezen om niet te discrimineren tijdens het aannemen van nieuwe medewerkers. Ik kan ervoor kiezen om niet te discrimineren als ik stageplaatsen verdeel. Ik kan ervoor kiezen om mensen een gelijk loon te bieden in gelijke situaties. Ik kan ervoor kiezen om geen zaken te doen met een uitzendbureau, dat discrimineert. En dat doe ik, omdat ik ben opgevoed met het idee, dat alle mensen gelijk zijn en dat je ze dus ook gelijk moet behandelen. Het feit dat ik wit ben heeft daar verder niks mee te maken en is ook niet de reden, dat ik daar opeens over moet gaan nadenken.
Karl66 schreef:Maar er zijn ook zaken, waar ik geen invloed op heb. Als er ergens op een school een docent een leerling een lager schooladvies geeft, dan heb ik daar geen invloed op. Daar neem ik dus ook geen verantwoordelijkheid voor, ook niet vanuit mijn blanke huidskleur.
Voor alle duidelijkheid, ik ben tegen discriminatie bij schooladvies en ben altijd bereid om stem daartegen te laten horen. Maar dat verandert er niks aan dat ik geen invloed heb op de individuele beslissing van die docent.
Karl66 schreef:Waarom denk je dat ik aldoor zeg dat ik me niet aangesproken voel door de term white privilege?
En dat is ook de reden, weer vanuit mijn eigen ervaring, dat ik denk dat die term in het algemeen niks toevoegt.
Karl66 schreef:Waarom denk je dat ik aldoor zeg dat ik me niet aangesproken voel door de term white privilege?
En dat is ook de reden, weer vanuit mijn eigen ervaring, dat ik denk dat die term in het algemeen niks toevoegt, want dat is namelijk precies wat je met die term doet, mensen individueel verantwoordelijk houden voor zaken waar ze geen individuele invloed op hebben.
En dat is ook de reden, weer vanuit mijn eigen ervaring, dat ik denk dat die term in het algemeen niks toevoegt, want dat is namelijk precies wat je met die term doet, mensen individueel verantwoordelijk houden voor zaken waar ze geen individuele invloed op hebben.
Shiloh schreef:Wat dat betreft is de term white privilege ook wel ongelukkig gekozen, want het suggereert een onterecht voorsprong die geen voorsprong is maar “normaal”, terwijl het in feite gaat over “de rest” die in feite een onterecht achterstand hebben die ze niet hebben verdiend. Maar dat de term ongelukkig gekozen is, betekend niet dat het concept niet bestaat en ook niet dat een breder bewust zijn van dat concept kan bijdrage aan wat je als blank persoon kunt doen, waar je voorheen misschien niet bewust was dat je die invloed hebt.
senna21 schreef:Siloh, eens met jou, behalve de laatste opmerking.
Dat getuigt juist weer van dat privileged denken. De White Standart is niet de leidende norm voor alles en iedereen. Dat is juist wat zoveel mensen frustreert.
Dat is moeilijk om te keren, maar wel een belangrijke mindset.
En dat begint met de bereidheid om je daarvan bewust te zijn.
Citaat:want het suggereert een onterecht voorsprong die geen voorsprong is maar “normaal zou moeten zijn”