Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:08

Mysa weet niet waar dat vandaan komt maar ik zou zeggen leuk dat je meeleest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:09

maar nog steeds geen bron waar Bill Gates dat beweert van die chip

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:35

pmarena schreef:
Qimm schreef:
Uiteraard is dat laster of smaad. Maar (ongefundeerde) meningen kunnen dat ook zijn. Helemaal zwart wit kun je het helaas niet maken. En dingen verbieden is een sketchy bezigheid, ben ik ook niet voor.

Meningen zijn sowieso ook vaak moeilijk hard te maken. Hoe bewijs je dat iets wel of niet waar is :)

Stel jij zit in een vrachtwagen naast je vader die de bestuurder is.
Jullie raken betrokken bij een ongeval en alle pech van de wereld: jullie rijden Bill Gates dood.
(Die beste man is ook altijd de pineut := )

Drie mensen zeggen tegen de pers dat ze jouw vader secondes voor het ongeluk hebben zien rijden en zagen dat hij met een telefoon in zijn hand zat, dus die eikel heeft bellend een ongeluk veroorzaakt.

De media nemen dat over, en iedereen die dat leest / hoort heeft zijn ongezouten mening uiteraard alweer klaar.

Maar jij zat er naast toen het gebeurde en weet toch wel heel zeker dat je papsie ab-so-luut niet zat te bellen. En trouwens ook nooit zou doen want hij is daar zéér stellig tegen. Je hebt het met je eigen ogen gezien dat het verhaal zoals iedereen het hoort dus NIET klopt.

Maar wie gaat jou dan precies geloven als je dat naar buiten probeert te brengen, dat je vader geframed wordt want hij deed niks verkeerds?

Wordt jouw verhaal dan gezien als een ongefundeerde mening die weggehaald moet worden?
Is jouw verhaal een soort complottheorie want tja Bill Gates grossiert daar immers in :P

Gewoon even een simpel voorbeeld van hoe lastig het is om "DE waarheid" in dit soort zaken te achterhalen. Alleen degenen die er echt lijfelijk bij aanwezig waren, weten het zeker. Maar al krijg je hen zelf te spreken...dan nog weet je weer niet zeker of zij de waarheid spreken.

Want ja jij bent zijn dochter....nogal logisch dat jij hem schoon wilt praten. Jij zal wel net zo'n stuk tuig zijn, en iedereen weet toch hoe het zat, er zijn getuigen en de media hebben het echt wel goed uitgezocht hoor voordat ze de toedracht van het ongeluk deelden :j

Als buitenstaander die er niet bij was is het gewoonweg meestal verrekte lastig om zeker te zijn hoe dingen daadwerkelijk echt zijn gebeurd. Wat daadwerkelijk is gezien, getest, vastgesteld, welke verhalen, cijfers en info daadwerkelijk vrij van gerommel zijn, enz.

Daarom moet je imo ook niet te stellig een kant kiezen in zulke dingen. Maar gewoon alles open en bloot laten staan, en hooguit een kanttekening erbij plaatsen :)

Magrathea schreef:
Pmarena, nogmaals de vraag, wie heeft het over verbieden?

Hoezo nogmaals, heb ik het gemist dat je het al eens eerder gevraagd hebt... :?
Hier een willekeurige post over dingen willen verbieden. Heb geen zin om verder terug te zoeken, dat kan je zelf ook als je dat graag wilt :)

bigone schreef:
Joke Damman aka Jomanda is officieel vrijgesproken van de dood van Sylvia Millecam. Ze heeft kunnen bewijzen dat ze Sylvia aanrader naar de reguliere zorg te gaan. Echter, wanneer dit soort beweringen , dat ingestraald water je van alles kan genezen dan heb je altijd mensen die er helaas in geloven en dat maakt het gevaarlijk. Wanneer mensen niet aan willen nemen dat ze er niet beter van worden bekopen ze dit soms met hun leven . Dit is pure kwakzalverij en valt voor mij ook onder valse informatie die absoluut verboden zou moeten worden.

We zeggen toch ook niet dat alle meningen zwart-wit gemaakt kunnen worden of bij alles de waarheid boven water kan worden gehaald? Vind je voorbeeld ook een beetje onzinnig, bewust zo'n vaag voorbeeld zeg maar.

Er zijn wel gewoon "meningen" die hard gemaakt kunnen worden door middel van onderzoek. Honderden mensen die hetzelfde onderzoeken en steeds op dezelfde resultaten terecht komen. Waarbij de opzet gecontroleerd kan worden, evenals de conclusies etc etc. Die je als buitenstaander gewoon na kan gaan -maar hier is wel verstand van wetenschappelijk onderzoek nodig, omdat je moet snappen wat een onderzoek betrouwbaar maakt en wat de eisen daarvoor zijn... maar ook die kennis kan je jezelf aanleren als je er moeite in wil steken). Door het geven van dit voorbeeld stel je de "mening" vanuit de wetenschap gelijk aan de mening van die getuigen in je voorbeeld, en dat is imo heel onterecht omdat het echt compleet verschillende niveaus betreft.

Veel meningen die er toe doen in de samenleving zijn gewoon door onderzoek hard te maken en te bewijzen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:46

En dan gaat de politie onderzoek doen en blijkt er een camera te hangen, waarop duidelijk te zien is dat je vader wel aan het bellen is. Wat dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:58

Niet zo'n handig voorbeeld trouwens, we hebben niet voor niets de regel dat naaste familie en echtgenoten sowieso niet mogen getuigen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:13

Kinke schreef:

Die is er niet vermoed ik :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:16

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:24

dus geen link, want hier zegt Gates dat niet :)
Wil toch echt graag iets zien waarin hij zelf alles zegt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:25

Oh, dat bedoel je. Sorry. Mis begrepen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:26

rien10 schreef:
Oh, dat bedoel je. Sorry. Mis begrepen.

Als de BBC geen geldige link is dan deze ook niet :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:48

Kinke schreef:

in een vaccinatienaald past ook geen chip.
Dan zou je al moeten kijken naar nanobots, alleen vaccin gaat intramusculair (spier), dus dat gaat hem al niet worden, nanobots gaan intravasculair (bloedbaan) en de gewone rfid chips gaan subcutaan (onderhuids) en die kan je gewoon voelen zitten.
Gewone chip in spier gaat last geven, dus dan weet je dat er iets niet klopt, chip onderhuids (zoals die geplaatst horen te worden), zal je voelen en in een ader gaat het zwerven en trombose veroorzaken (want die zijn te groot en komen vast te zitten). Dus of het is rap te merken, of er gaan mensen aan dood en dat was nu juist niet de bedoeling. Onzin dus.

Wel heeft Bill Gates dezelfde tunnelvisie als vele rijke weldoeners die werken vanuit hun eigen referentiekader en sociale netwerk. Daardoor zijn de geschonken goed bedoelde oplossingen lang niet altijd passend in een heel andere markt, klimaat en cultuur. Geen slechte intenties, maar wel denkfouten die een behoorlijk negatieve impact kunnen hebben. Heeft de EU ook last van met subsidies en lokale markten om zeep helpen door niet goed nadenken over wat de impact daar is van het exporteren van overschotten. Dom? Absoluut! Opzet? Nee, al zijn ze er wel zeer vasthoudend hardleers over.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:27

nps schreef:
Ontopic: ik vond nog een (sorry) youtube video waar een aantal experts (echte, die werken bij universiteiten ;)) meer uitleggen over de psychologie van conspiracy theories. Ook hier komt weer naar voren dat complotdenken inderdaad een soort coping is om om te gaan met complexe situaties waar je geen invloed in hebt. In plaats van dat iemand zich neerlegt bij het feit dat hij of zij het niet snapt wordt een verhaal "verzonnen" met een hele duidelijke Vijand.

En daarbij wil ik niet denigrerend zijn over het niet snappen - de wereld is veel te groot en complex om alles te snappen, dat is hartstikke logisch. Daarom hebben we gelukkig experts die ieder op hun eigen vakgebied de wereld een beetje begrijpelijker maken. En daarin ook samenwerken. De meeste complotdenkers hebben dat vertrouwen in de experts niet (want wie weet waar die enge lui in hun witte jassen allemaal mee bezig zijn in die overheidsgebouwen?) waardoor ze terugvallen op dingen die je wél snapt (je omgeving, een podcast of boek bijvoorbeeld).

Ik vond de video heel boeiend, je kan hem hier vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=JpInOs1Fyno

Oh wat een goede, die video zegt inderdaad wat ik toen al tijdens mijn onderzoeksproject vond: complottheorieën ontstaan waar mensen bang zijn voor complexe, negatieve processen (ziekte, dood, economische ongelijkheid, hongersnoden) die ze niet volledig begrijpen maar waar het een stuk makkelijker en inzichtelijker is om te geloven in 1 Vijand. En inderdaad, deze mensen hebben geen of weinig vertrouwen in experts en instituten, wat ervoor zorgt dat ze 'zelf' willen interpreteren of inderdaad blogs of podcasts luisteren die wel toegankelijk zijn.

Ik denk dus ook dat er een wereld te winnen valt met (goede) wetenschapscommunicatie en meer 'aansprekende' onderzoekers en wetenschappers. Niet alleen maar oude, deftige mensen maar ook jonge mensen, of mensen met een accent of stotter. En een goede uitleg van statistiek en het basale onderzoeksproces, al op de basisschool, zodat mensen leren dat 'zelf interpreteren' niet zo makkelijk is als nummers vergelijken.

Ik heb het idee dat veel complot-denkers denken dat wetenschappers van de 'out-group' zijn, dus dat ze 'niet zijn zoals wij, normale en hardwerkende mensen'. Maar ik kan je vertellen: wetenschappers zijn er in alle soorten en maten (vrouw, man, met een achtergrond uit hogere of lagere sociaal-economische klasse, uit Amsterdam of uit een dorpje in Brabant, allochtoon en autochtoon..). Misschien is dat een goede wetenschapscommunicatie, als het helpt om onderzoeksfeiten aan te nemen van iemand die 'vertrouwder' en 'in-group' voelt. :j

Trouwens, de discussie van de afgelopen pagina's is er al veel goeds gezegd over vrijheid van meningsuiting en het 'belachelijk maken' van complotdenkers. Er is natuurlijk vrijheid van meningsuiting: in Nederland word je niet opgepakt of weggevoerd als je zegt dat je het niet eens bent met Rutte, of als je iets belachelijks zegt, zoals "eet elke dag stroop terwijl je drie keer in de rondte draait als je 100 wil worden". Dat mag je best vinden, en ook verkondigen, en zelfs een boek over schrijven.

Maar wat er dan wel kan gebeuren is dat je in het publieke debat niet "wint": dat andere mensen je idee belachelijk noemen. Dat niemand je boek wil kopen of verkopen, en dat diëtisten en gezondheidswetenschappers je boek zelfs sterk afraden. Dat heeft niks te maken met het niet 'mogen' zeggen, of met niet serieus genomen worden. De mensen hebben je idee serieus overwogen, en vonden het onzin, en mogen dat dan ook verkondigen en aanvallen met argumenten waaróm.

Dat is tevens wat er, op veel grotere schaal, ook in de wetenschap het systeem is (en niet met meningen en argumenten maar met, vaak, precies uitgevoerde experimenten en analyses). Een onderzoeker (of vaker: een onderzoeksteam) schrijft een paper, waarin hij zijn eigen hypothese al onderuit probeert te halen (dus: alle tegen-argumenten al uittest op het idee). Die paper wordt dan uitgebreid beoordeeld door andere wetenschappers, daarna moeten de onderzoekers de paper vaak nog herschrijven of nieuwe experimenten doen, en pas daarna wordt de paper gepubliceerd. Vervolgens proberen andere wetenschappers dat na te maken of proberen facetten hiervan te falsificeren. Blijkt het toch niet reproduceerbaar, of blijkt de hypothese makkelijk 'omver' te worden geblazen en de data anders te verklaren? Dan is er geen wetenschappelijke consensus. Als iets na honderden van zulke 'probeer-rondes' nog steeds dezelfde uitkomsten oplevert, kunnen we spreken van een bewezen feit.

En waar het ook veel over ging de afgelopen pagina's:
Waar de grens ligt met betrekking tot mis- en disinformatie toelaten?

Disinformatie is trouwens het opzettelijk verspreiden van foutieve informatie: bijvoorbeeld met een propaganda-doel, of om geld te verdienen. Misinformatie kan ook per ongeluk gebeuren, bijvoorbeeld omdat je per ongeluk de verkeerde datum in een database hebt ingevoerd.

Juridisch weet ik het niet precies: ik ben geen juridisch expert. Voor mijn gevoel zou die grens moeten liggen waar je anderen schade berokkent met het verkondigen van het idee, bijvoorbeeld als je iets verkoopt als 'kanker-medicijn' terwijl het dat niet is, of als je whatsapp-berichten verspreid dat roodharigen heel aggressief zijn en je komen vermoorden waardoor er een hetze komt tegen die bevolkinsgroep (dit laatste gebeurde met de Rohinya in Myanmar, met genocide tot gevolg). Dit zijn ook duidelijk gevallen van disinformatie: er is duidelijk opzet in het spel om foute informatie te verspreiden. Maar zoals al eerder gezegd werd hier: ook mensen die oprecht in de misinformatie geloven kunnen schadelijke informatie verspreiden.

Ik vind dat je wel verantwoordelijk gehouden zou moeten worden voor de gevolgen van je dis- of misinformatie. :j En dat het dus wel degelijk strafbaar zou moeten zijn om ideeën te verspreiden die leiden tot (grote) maatschappelijke of individuele schade. Bij een medische fout zijn individuele artsen tenslotte ook aansprakelijk, en ook haatzaaien is strafbaar.

Het moeilijke is dan: welke schade is schadelijk genoeg? Ik denk dat dood en levensnood, zoals bijv. het verbranden van 5G masten en het stoppen met vaccineren, schadelijk genoeg zijn in die zin.

Een duidelijke juridische grens en precedent zou een jurist moeten trekken, maar ik denk wel degelijk dat het belangrijk is om mensen die daadwerkelijk schadelijke disinformatie verspreiden aansprakelijk te houden als hun informatie daadwerkelijk leidt tot vernieling van essentiële publieke goederen (zendmasten voor 112) of dood en ernstige ziekte van anderen (anti-vaccinatie). Of je het daadwerkelijk zelf gedaan hebt of iemand daadwerkelijk overgehaald hebt zoiets te doen, zou dan niet uit moeten maken voor of je strafbaar en/of schuldig bent: je kunt tenslotte ook veroordeeld worden voor haatzaaien, smaad, en oproepen tot geweld zonder dat iemand luisterde en/of gehandeld heeft naar jouw oproep. Het is naar mijn mening genoeg dat de uitkomst van jouw oproep, als die mensen dat hadden gedaan, zeer schadelijk (dood en/of dodelijk ziek) was geweest.

Dan vraag ik me nog wel af of je 'amplification' en invloed mee zou moeten wegen in de strafmaat: als je bijvoorbeeld docent bent, heb je een grotere invloed dan als je een Twitteraar bent met 3 volgers en een afgesloten profiel. Zou de docent dan zwaarder gestraft en/of aansprakelijk gesteld moeten worden?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 02:47

Oh gelukkig het is allemaal complottheorie :-)

Kinke de links hebben jullie allang gehad van mij en nog iemand. Hij heeft het zelfs laatst nog in de tageschau gezegd. Dat is toch een betrouwbare bron voor jullie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 05:17

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 05:29

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:02

Karl66 schreef:
En dan gaat de politie onderzoek doen en blijkt er een camera te hangen, waarop duidelijk te zien is dat je vader wel aan het bellen is. Wat dan?

Echt een schitterende reactie dit, vat mooi alles samen eigenlijk gezien ik toch heel duidelijk als echte waarheid in het voorbeeld aangaf dat je met je eigen ogen, er naast zittend, 100% zeker wist dat het niet zo was..... en Karl vindt weer een camera hoor die iets anders dan de waarheid vastgelegd heeft _O- Het lijkt wel een complottheorie waarbij "bewijzen" zo ineens vanuit de lucht komen vallen / gefabriceerd worden <<)

Ygritte:

Hierbij denk ik wederom dat wat strafbaar zou moeten zijn, dat al is. Oproepen tot vernieling, haat zaaien / oproepen tot geweld. Wanneer mensen een 5G mast omzagen, vernielen ze iets. Wanneer mensen 3x per dag stroop eten, gebeurt er net als wanneer diezelfde persoon niet vaccineert.....normaal gesproken helemaal niks.

Bovendien is het niet hard te maken dat iemand mèt vaccinatie of zònder stroop niet toch ziek had geworden, want dat komt ook gewoon voor.

Vind ik dat er belachelijke dingen geroepen worden? Ja :j Mag daar van mij een "de algemene consensus is" sticker overheen geplakt worden? Ja :j Maar als mensen werkelijk denken dat bvb. dokters elke dag handwrijvend naar hun werk gaan om zeer bewust (gnagna) eens even lekker zoveel mogelijk mensen te vergiftigen.....joh, schouders ophalen, "onze lieve heer heeft rare kostgangers" en dóóóóór :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-06-20 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:13

Dat is rot, je snapt je eigen voorbeeld niet. Jij komt met een voorbeeld van twee groepen met een mening die niet te bewijzen is en impliceert daarmee dat wetenschap niet te bewijzen is. Ik verander het voorbeeld iets, door de ene kant met bewijs te laten komen. Dan krijg je de situatie dat de ene kant bewijs voor zijn stelling heeft en de andere kant niet. Vind je dan nog steeds dat die meningen even veel waarde hebben?

Dat is waar het om gaat in deze discussie, dat is namelijk wat de wetenschap doet, pas zeggen dat je vader een telefoon in handen had, als daar bewijs voor is. Is dat bewijs er niet, dan zal de wetenschap die stelling namelijk niet aanhangen. Dat is nou net het idee achter het verhaal dat een wetenschappelijke stelling falsifieerbaar is. Op het moment dat jij kan bewijzen dat het niet op beeld is vastgelegd, dan heb je die stelling gefalsificeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:45

Nee hoor Karl, niks 2 groepen. Dat maak jij er zelf van :) Ik heb het bewust over JIJ. En dat was niet per ongeluk hoor, daar gaat het in het voorbeeld juist om: iets waar je ècht 100% zeker van kan zijn :)* En hoe het lastig kan zijn om de èchte waarheid naar buiten te krijgen. En het voor de buitenstaander lastig kan zijn om de èchte waarheid te zien :j

Met als doel van het voorbeeld het besef: Als je er niet zelf bij was, weet je het puntje bij paaltje NIET zeker. En is het fair om toch de mogelijkheid open te houden (lees: niet dat je dat 100% gelooft, maar dat je het niet UITSLUIT) dat de waarheid niet datgene is dat door de grote massa als waarheid wordt aangenomen :)

Als je dan vervolgens op de proppen komt met camerabeelden die iets hebben vastgelegd dat helemaal niet gebeurd is...tja dat is dan best.....mja... := Als je niet goed wilt lezen / interpreteren wat iemand daadwerkelijk zegt, doe het dan helemaal niet denk ik dan....

En ik heb het ook niet over onbetrouwbare wetenschap die niet te bewijzen is. Het is blijkbaar wel leuk / makkelijk om te denken dat ik vast niet snap hoe wetenschap werkt, dat valt wel op :j

Ik quote maar weer gewoon want ik heb al eens gereageerd dat het in het kader van "wat mag uitgedragen worden door mensen" imo helemaal niet gaat om hoe betrouwbaar iets is, dus een discussie daarover en die extensieve "uitleg voor dummies" elke keer over wat wetenschap is.... daar gáát het helemaal niet om. Het is wel tekenend voor de manier waarop er gekeken wordt naar mensen die een andere mening hebben, want die stakkers snappen het vast niet :=

pmarena schreef:
Het punt komt nog steeds niet aan hè.

Het maakt geen flaus aus hoe betrouwbaar "de wetenschap" is.
Het maakt geen flaus aus hoe betrouwbaar de ene of de andere God of andere bron waar je je leven naar wilt leven is.
Dus daar hoef je niet over door te gaan :=

Ik denk niet dat ik het duidelijker uit kan leggen dan hoe ik het al gedaan heb in de 2 vorige posts en verwijs voor een ieder die toch nog meer uitleg zoekt naar die laatste quote die alles eigenlijk wel samenvat volgens mij :j

Citaat:
"Ja maar WIJ hebben gelijk, WIJ hebben de èchte betrouwbare waarheid aan onze kant staan".
Dat vinden die anderen ook :)*

Jullie reactie is vervolgens de hele tijd exact wat ik al voorspelde:
"Ja maar WIJ hebben gelijk want WIJ hebben de èchte betrouwbare waarheid aan onze kant staan, want..."

Maar nogmaals: dat vinden andere groepen mensen óók.

Je wilt niet dat die andere groepen aan jullie verbieden om je zegje te doen, toch?
Want jullie hebben immers de waarheid aan jullie zijde staan ;)
Die andere groepen staan er net zo in als jullie :)*

"ja maar zij hebben het fout"
Dat zeggen zij ongetwijfeld óók van jullie :)*

Ik voel me niet bij 1 of andere groep horen (dat schijnt sowieso al lastig te begrijpen te zijn, want als ik niet bij "jullie" hoor dan zal ik wel bij "hullie" horen, denkt iedere groep voor zich, compleet met de hele riedel aannames van "oh je bent er zo 1 die...vul het hele onzinnige lijstje maar in :roll: ) maar ik zie het hele circus vanaf de zijlijn zo aan en vind alleen dat de ene groepering de andere groepering niet zijn waarheid op mag dringen / door de strot mag duwen :) Van mij hoeft de wereld geen eenheidsworst te zijn en mogen er clusters mafklappers van alle rangen en standen zijn :P

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:24

Hou toch eens op te beweren dat de "groep wetenschap" de hele tijd zegt dat ze gelijk heeft. Dat is niet waar en een behoorlijk groteske vertekening van de waarheid. Ze vragen aan mensen met een andere mening naar argumenten voor die mening. En ze proberen een inhoudelijke discussie op basis van die argumenten te voeren.

Een mooi voorbeeld is jouw voorbeeld over dat auto-ongeluk. Jij komt met dat voorbeeld. Ik reageer hoe dat voorbeeld eruit zou zien als de ene partij de wetenschap zou zijn. Jouw reactie is dan het heel inhoudelijke "Oh daar heb je Karl weer." Daarna kom ik met een inhoudelijke onderbouwing waarom in dit voorbeeld de wetenschap zich op een bepaalde manier zou gedragen (falsificatie) En dan is jouw reactie: "Daar ging mijn voorbeeld niet over."

Terwijl de discussie er de hele tijd over ging hoe de twee kanten in deze discussie er verschillend over denken wat een goede onderbouwing van een mening is. En de ene kant in deze discussie is toch echt de groep, die op basis van wetenschappelijke feiten probeert te discussiëren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:27

De vraag 'wat vindt men van conspiracy theorieën' is net zo veelomvattend als 'wat vindt men van mensen'.... het zijn er namelijk nogal wat.

Iets bestempelen als conspiracy theorie gebeurt al een poosje; 'de meest afschuwelijke en ondenkbare 'waarheid' als conspiracy bestempelen en hiermee de boodschapper ridiculiseren'.
In de tweede wereld oorlog is hier regelmatig een rookgordijn mee opgetrokken.

Enfin, wat ik vind? Dat de meest voor de hand liggende, de meest door het nieuws verslagen, de meest algemene verklaring niet altijd de juiste is.
Er worden hele malle dingen gezegd : de aarde is plat. Maar veel zaken geef ik het voordeel van de twijfel en onderzoek ik nader: voorzover dat kan.

Iedere tijd kent mensen die hun tijd vooruit waren en buitenissig 'leken' te denken. Niet zelden waren dat zaken die tientallen of honderden jaren later algemeen goed werden.

Iemand benoemde angst als reden voor 'afwijkend denken', ik zie het overdreven conformisme en 'beperkt denken' vaak meer als angstig (en het poneren van 'waarheden' de lelijke ego kant van mensen).
Een ander benoemde dat het brein wellicht anders functioneert, dat zou goed kunnen..... en dat interpreteer ik als zeer positief. Juist het brein dat anders waarneemt, andere verbanden legt, is het brein dat nieuwe ideeën spuwt en de mensheid voorwaarts stuwt.
In eerste instantie worden dergelijke mensen echter uitgespuugd....
Ik vind het altijd grappig te zien hoe bakker, buschauffeur en nagelstyliste gaan schermen met 'wetenschap' als belangrijkste pijler voor waarheidsvinding; wetenschap is HET veld bij uitstek dat zich beweegt op het snijvlak van het fysiek waarneembare en lastig denkbare.... neem quantum fysica. Dus als iemand een 'open mind' moet hebben is het de wetenschapper.

En om af te sluiten met Mark Twain:
"It's easier to fool people, than to convince them that they have been fooled"

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:36

Sowieso snijdt de vergelijking van pmarena geen hout, wetenschap is niet 3 mensen tegen 1 en gaat (in de regel) niet over individuele gevallen.
En wat voor realistische situatie er ooit voorbij zou komen dat drie voorbijgangers zouden worden gevonden die iemand met een telefoon bezig hadden gezien (in een rijdende auto) terwijl de persoon ín de auto zegt dat het niet zo is weet ik ook niet. En het maakt de verklaringen (verklaringen!!! Geen meningen) al niet gelijkwaardig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:58

Jongens: het voorbeeld ging NIET over wetenschap, het ging over MENINGEN op dat punt in de discussie.
En hoe lastig het kan zijn om de echte waarheid boven water te krijgen.

Maar weet je, laat maar.
Dit is ook een categorie even diep zuchten, facepalm, schouders ophalen, er iets van denken en dóór. Succes ermee hoor :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:06

En wij proberen jou uit te leggen dat verschillende groepen op verschillende manieren die meningen te onderbouwen en zo de waarheid boven tafel te krijgen.

Het grappige is dat jij nu doet, waar de "groep wetenschap" aldoor van beschuldigd wordt. We mogen er alleen op jouw manier naar kijken en als we een andere invalshoek in de discussie willen inbrengen, dan mag dat niet, want het is jouw voorbeeld, dus moet iedereen het vanuit jouw invalshoek bekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:16

Nee, je verandert iets essentieels aan mijn voorbeeld en na die verandering doe je dan net alsof ik dat / iets raars gezegd heb. Ik vind dat ontzettend vermoeiend als er niet gereageerd wordt op wat je zegt....maar op wat iemand wil denken dat je zegt :)

Wel súper fijn dat je me probeert uit te leggen dat verschillende groepen op verschillende manieren hun mening onderbouwen want jéétje wat een eyeopener zeg :roll: En ja ik klink inderdaad een beetje geïrriteerd door die aanname steeds van "dat is zo 1 die niks van de wetenschap snapt, we leggen het maar even uit". Terwijl ik al meerdere keren heb proberen uit te leggen dat dat het punt wat mij betreft helemaal niet is. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, dat is prima :j

We praten gewoon ontzettend langs elkaar heen en na een paar pagina's vind ik dat wel genoeg hoor. Thanks but no thanks. Duidelijker dan ik het al gezegd heb kan ik het niet maken, heb ook genoeg herhaald waarom "de wetenschap is beter want..." niet het issue is. Maar het komt gewoon niet aan dus tja dan houdt het op toch :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:27

Karl66 schreef:
En ja, als je denkt door gebedsgenezing kanker te kunnen genezen, dan valt dat in dezelfde categorie als geloven dat Jomanda het met ingestraald water kan.

Waarom ben je hier zo zeker van? Kun je voor 100% uitsluiten dat een positieve overtuiging (gebed) geen zelfgenezend effect kan bewerkstelligen?

Dan is jouw mening tegengesteld aan dat van het grootste kankerinstituut ter wereld in Californië.
Daar loopt al vanaf de 70's een zeer groot onderzoek naar het fenomeen placebo (kracht van gedachten in dit specifieke geval) en nocebo (de ziekmakende component van trauma of ziekmakende negatieve gedachten). Uitermate interessant en hoopgevend.

Jouw stelling geeft dan ook direct weer waar ik de meeste moeite mee heb: de stelligheid waarmee het gros van de mensen in dit topic aangeven te weten wat WEL en NIET waar is.
Goddelijk hiervan overtuigd te zijn wellicht, maar een beetje koekoek ook wel natuurlijk. Want wat weet je nou zeker? Dat je niks weet..... *\o/* *\o/*