Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Brainless schreef:Mindim schreef:I
Politiek vluchteling vind ik prima, economische vluchtelingen ben ik pertinent op tegen, gastarbeiders hebben we hier zelf naar toegehaald, Polen en andere europeanen mogen hier net zo goed zijn als wij. Genuanceerd genoeg zo?
https://www.oneworld.nl/lezen/politiek/ ... -migratie/
Shadow0 schreef:Bigone: en dan? Gaan we de waarde van mensen in geld uitdrukken? Dat mensen er alleen maar toe doen als (en zolang?) ze winstgevend zijn voor de staat?
enzino schreef:Op die manier kunnen we de verhouding noodzaak-kosten in de gaten houden zodat we met een beperkt budget zoveel mogelijk mensen kunnen helpen die het het hardst nodig hebben.
Mindim schreef:Ik ben niet zo naief dat ik denk dat door een immigranten stop alles is opgelost. En ook dat immigranten voor het hele probleem de enige schuldigen zijn. Vanzelf niet. Maar om nou te doen alsof het de belastingbetaler niets kost, is weer iets heel anders en om nog meer binnen te halen, nou liever niet.
Citaat:En omdat ik misschien een andere menng ben toegedaan dan sommigen, wil nog niet zeggen dat ik maar een rechtse meelopert ben, geindoctrineerd of iets anders in die geest.
Citaat:En niet iedereen die naar rechts helt, is extreem rechts of doet de standaard rechtse dingen.
bigone schreef:Je kunt voor, tegen of onpartijdig staan in de hele vluchtelingen kwestie maar cijfers spreken ook voor zich, onderstaand artikel stond in Trouw. En daar zijn enkele bedragen te vinden.
https://www.trouw.nl/nieuws/hoeveel-kos ... ~b8db7660/
En diegene die het niet helemaal wil lezen, verkorte versie:
Het CPB komt tot een vergelijkbare conclusie als het Nyfer. Een 25-jarige immigrant kost de Nederlandse staat gedurende de rest van zijn leven 43.000 euro. Een autochtone Nederlander van 25 draagt in de rest van zijn leven juist 76.000 euro bij aan de schatkist.
Mindim schreef:Expats gaan over en weer, zo vertrekken ook veel nederlanders naar het buitenland om te werken.
Economische vluchtelingen werken niet, vluchtelingen, zowel economisch als politiek mogen namelijk niet werken.
En misschien kun je me dan vertellen waarom een economisch vluchteling niet terug kan naar eigen land, is het daar niet veilig voor diegene dan?
ja dat is iets Nederlands dat dit niet mag. Slechte zaak! Dat is wel anders in Frankrijk waar ze zsm aan het werk worden gezet.Citaat:Ik vind dan ook dat vluchtelingen best mogen werken (als ze dat aankunnen).
Genoeg die dat graag zouden willen.
Blue_Eyes schreef:Van alle vluchtelingen die ik lesgeef, zouden er heel wat héél graag willen werken. Die denken er niet anders over dan wij; nu zitten ze maar op de zak van de overheid te teren en duimen te draaien. Ze zouden zich graag nuttig maken. Maar dat mag niet. Eigenlijk mag ik ze niet eens Nederlands leren... Maar tegelijk verwacht de IND wel dat ze zich in het Nederlands kunnen uitdrukken bij de gesprekken over het hoe en wat van hun vlucht.
Citaat:Expats gaan over en weer, zo vertrekken ook veel nederlanders naar het buitenland om te werken.
Citaat:Economische vluchtelingen werken niet, vluchtelingen, zowel economisch als politiek mogen namelijk niet werken.
Citaat:En misschien kun je me dan vertellen waarom een economisch vluchteling niet terug kan naar eigen land, is het daar niet veilig voor diegene dan?
Blue_Eyes schreef:Eigenlijk mag ik ze niet eens Nederlands leren... Maar tegelijk verwacht de IND wel dat ze zich in het Nederlands kunnen uitdrukken bij de gesprekken over het hoe en wat van hun vlucht.
Blue_Eyes schreef:Electra63 schreef:Als vluchtelingen mogen werken, betalen ze loonbelasting en sociale premies. Zij bouwen dus rechten op.
zolang zij geen statushouder zijn, is dat niet gewenst, denk ik.
Het suffe is dat ze zelfs geen vrijwilligerswerk mogen doen.
Janneke2 schreef:Mindim schreef:Ik ben niet zo naief dat ik denk dat door een immigranten stop alles is opgelost. En ook dat immigranten voor het hele probleem de enige schuldigen zijn. Vanzelf niet. Maar om nou te doen alsof het de belastingbetaler niets kost, is weer iets heel anders en om nog meer binnen te halen, nou liever niet.
Vraag 1: welke problemen los je hiermee wel of niet op...?
Dat is mij efkes niet duidelijk. (Er zijn bakken problemen, maar de krapte op onderkant van de woningmarkt staat hier buiten.)
Ik heb het niet enkel over de woningmarkt, het kost geld punt, (geld wat ik liever besteedt zie aan salaris voor leraren of verzorgenden bijvoorbeeld). En dat is prima, als het is voor mensen die niet terug kunnen naar hun eigen land, vanwege gevaar voor eigen leven. Die mensen haal ik hier met alle liefde naar toe. Maar wel de mensen die Nederland gebruiken gewoon om het leven wat beter te maken, maar die in eigen land gewoon veilig zijn.
Vraag 2: binnenhalen? Wie? Economische vluchtelingen
Dat een en ander geld kost, ben ik met iedereen eens.
("Maar een rechtsstaat kost nu eenmaal geld". Hoe ging die ene tweet ook weer, dat sommigen ' van alles de prijs kennen maar van niets de waarde'?)Citaat:Val ik bij jou onder 'sommigen'?
En omdat ik misschien een andere menng ben toegedaan dan sommigen, wil nog niet zeggen dat ik maar een rechtse meelopert ben, geindoctrineerd of iets anders in die geest.
Klopt.
Maar iets beweren wat niet waar is
dat tevens een populaire tweet is om buitenlanders de schuld te geven
- dat is van een andere orde. Dat is geen mening maar een leugen.
(Ik ben niet zo van de eigen feiten en alternative facts.)Citaat:Ik geef de buitenlanders niet de schuld, eerder de regering. En heb ook nergens beweerd dat met een immigratiestop de problemen zijn opgelost.
En niet iedereen die naar rechts helt, is extreem rechts of doet de standaard rechtse dingen.
Ja, klopt - en gelukkig maar.
Ik hou van veelkleurigheid.
Maar als je tweets van pvv's naar voor brengt, maak jij die associatie.
Ik heb nergens een PVV tweet naar voren gebracht? Niet mijn partij en ik lees ook niet wat zij schrijven en twitter daar doe ik niet aan. Dus ik maak nergens die associatie, dat doe jij voor mij schijnbaar
Brainless schreef:Mindim schreef:Expats gaan over en weer, zo vertrekken ook veel nederlanders naar het buitenland om te werken.
Economische vluchtelingen werken niet, vluchtelingen, zowel economisch als politiek mogen namelijk niet werken.
En misschien kun je me dan vertellen waarom een economisch vluchteling niet terug kan naar eigen land, is het daar niet veilig voor diegene dan?
Ik vind dan ook dat vluchtelingen best mogen werken (als ze dat aankunnen).
Snap niet waarom ze dat niet mogen... veel mensen klagen erover dat ze zo veel geld kosten, dat probleem kan al vermindert worden door ze te laten werken.
Waarom zouden economische vluchtelingen weg moeten als ze hier kunnen/willen werken?
Ze komen vaak ergens vandaan waar ikzelf niet in die situatie zou kunnen wonen/leven zoals zij daar leefden.
Ik heb gezien waar sommige van mijn directe collega's vandaan komen... nou dat is geen grapje.
Droogte/honger/geen gezondheidszorg.. ik snap prima dat deze mensen daar vertrekken als ze kunnen.
Ik snap niet dat iemand kan zeggen: het is ons land en jammer dan dat anderen het slechter getroffen hebben, hadden ze maar in Nederland geboren moeten worden.
pien_2010 schreef:ja dat is iets Nederlands dat dit niet mag. Slechte zaak! Dat is wel anders in Frankrijk waar ze zsm aan het werk worden gezet.Citaat:Ik vind dan ook dat vluchtelingen best mogen werken (als ze dat aankunnen).
Hier in Frankrijk een jonge gast gehad die via een bedrijf bij ons meewerkte als een soort stage. Zo'n liefie en wat kon die gast werken, fantastisch . Hij was een bootvluchteling met 0,0 eigen waarde. Zo sneu. Daar heb ik even namens zijn moeder een pep talk mee gedaan waaronder heel veel veren in zijn reet.
Het bedrijf had hem graag willen hebben, maar ik denk niet dat hij hier mag blijven.
Na een week vloog opeens een bruin mannetje mij om de nek in de intermarche, gezellig even bij gekletst.
Bedankt voor je uitleg Bigone.
Janneke2 schreef:Citaat:Expats gaan over en weer, zo vertrekken ook veel nederlanders naar het buitenland om te werken.
Vraagje : wanneer precies noemen we iemand expat?
(Buiten het eigen 'vader'land.)
Het klinkt mij in de oren als een deftig woord voor gastarbeider of economisch vluchteling, maar dus in de goedbetaalde sector.
(Zoals ooit een buurman die bij estec werkte, een soort van gevlucht was uit Spanje en hier - jawel - een statushouder was, 'status gepriviligeerd'.)Citaat:Ik gebruik dat woord enkel omdat dat woord wordt gebezigd in het artikel dat Brainless aangaf. Misschien moet je het even lezen![]()
Nog al wat rotbaantjes worden verricht, doorgaans illegaal, door minder deftige expats. Nu ja, lui die (op meer dan 1 manier) ver van huis zijn.
En als iemand de juiste papieren heeft, mag een vluchteling wel degelijk werken.
(Volgende vraag : 'blijf je je leven lang vluchteling?' Doorgaans is vluchten zo ingrijpend dat mensen dit zelf wel zo ervaren. Anderzijds heeft het chame om nieuwe Nederlanders te behandelen als Nederlanders.)Citaat:En misschien kun je me dan vertellen waarom een economisch vluchteling niet terug kan naar eigen land, is het daar niet veilig voor diegene dan?
.... wat is precies 'veilig'?
Geen eten hebben lijkt mij duidelijk een reden om niet terug te willen / kunnen.
Dat je je leven niet zeker bent, door je politieke mening. Dat je het gevang in moet om je mening, dat soort dingen, terug moeten naar een oorlogssituatie, dat soort dingen.