Shadow0 schreef:Maar waarom zou je 'een beetje brainstormen' over dit onderwerp, wat zo uitgebreid is beschreven? (Het is ook een propagandatruc: doen alsof je eigen inzichten verkondigt terwijl ze eigenlijk uit het handboek van speerpunten komen. Net als 'ik vind' en 'ik denk' er vaak alleen staan om te kunnen zeggen 'maar het is alleen maar mijn mening' alsof je dan geen inhoudelijke verantwoordelijkheid hoeft te nemen.)
Integendeel, zeggen "ik denk" betekend juist dat je inhoudelijke verantwoordelijkheid neemt. Als je echter "experts" of "andere bronnen" quote neem je geen inhoudelijke verantwoordelijkheid. Je kan dan namelijk makkelijk zeggen dat "zij" fout zaten en jij het gewoon maar herhaalde.
Ik zeg dat ik een "beetje brainstorm" omdat ik niet de waarheid in pacht claim te hebben. Dit leek mij een logische redenatie en om niet meteen de discussie op slot te gooien met een "zo is het" zet ik het zo neer. Waarom val je daar over? En waarom heb je het opeens over een propagandatruc? Ik probeer meer inzichten te krijgen en dat is opeens "propaganda" en een "truc"?
Citaat:
Dit bijvoorbeeld, is totaal feitenvrij hypothetisch geneuzel. Er is in dit universum geen optie op een 'pijnloze exit' omdat de UK er op elke mogelijke manier zo'n puinhoop van maakt dat we helemaal de mogelijkheid niet hebben om het pijnloos te maken. Het kan niet! Het ligt niet in de mogelijkheden van de EU om rechtstreekse tegenstrijdigheden op te lossen!
Dat was inderdaad een hypothetisch geval, dat leek me toch voor iedereen al duidelijk? De enige manier om het pijnvrij te doen is met een tijdmachine en die bestaan niet. Als ik het verander naar "zeer pijnlijk" en "een beetje pijnlijk" ben je dan wel tevreden? Het veranderd niets aan de inhoud, maar als jij er blij van wordt...
Citaat:
Maar dat maakt het speculeren van de motivatie van de EU in een situatie die er dus niet is wel feitenvrije stemmingmakerij.
Is het speculeren over een motivatie nu opeens stemmingmakerij?
Is dat altijd al zo geweest of alleen als het over onderwerpen gaat die jou blijkbaar erg hoog zitten?
Citaat:
Ook dit. Leuk gedachtenexperiment, alleen... we HEBBEN al feiten. We zien dat de UK nu al gigantische nadelen ondervindt van hun wanorde. In economisch opzicht, in politiek opzicht, in een toename van geweld, racisme en discriminatie. Hoe corruptie een rol speelt. Hoe er bedrijven al zijn vertrokken. De UK doet het niet beter dan de EU. De Brexit is 1 groot drama voor de UK, en de EU heeft er niets mee te maken.
Inderdaad een geldachtenexperiment. Jij hebt het wel erg goed door allemaal. En je punt is? Zijn gedachtenexperimenten (hypothetische situaties) nu ook opeens verboden?
Citaat:
Naast 'ik denk' en 'ik vind' is 'ik kan me voorstellen dat...' ook echt zo'n schuldafkopen. Je staat niet voor het idee, je oppert het alleen maar. Toevallig. Alsof je niet over dit verhaal hebt nagedacht, niet de propaganda leest, en je er niet in verdiept hebt, nooit iets hebt gelezen over het nut en de functie van politieke stabiliteit of internationale handel, en alleen maar oprecht een vraag stelt.
Onzin.
Schuldafkopen?
Askja stelde dat de EU er belang bij heeft om onduidelijkheid weg te nemen, maar we zijn het er dus over eens dat onduidelijk schadelijk is voor de UK en daarmee voordelen kan opleveren voor de EU? Is dat nou wat je zegt? Want ik zie een aanval maar je bent het dus inhoudelijk eens?
Verder zie ik een lange post met veel quote's en aanvallen maar weinig inhoud. Waarom reageer je niet gewoon inhoudelijk met een "hier ben ik het niet mee eens want ... ". Hebben we soms persoonlijke problemen die ik me niet kan herinneren en probeer je me nu "terug te pakken"? Zit dit hele onderwerp je soms persoonlijk heel erg dwars en heb je daarom moeite inhoudelijk te reageren?