Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:31

Citaat:
Een prof die (....) pleitte voor praktijkgerichte opleidingen. Bleek ie zelf bij de vakgroep 'Koreastudies' te horen.... _O-

?
Meaning: mijn pleidooi is om mensen niet alleen onze 17e eeuwse geschriften met poëzie te leren lezen,
maar ook modern Koreaans spreken plus een bijvak internationale handel.

Lijkt me erg nuttig, zijn collega's van Chinees pleiten voor hetzelfde en de combinatie schijnt een waardevolle bijdrage aan de economie (en soms diplomatie) te zijn.
Beide landen zijn stevige handelspartners.

Magrathea

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 10:40

Twee jaar geleden: NWVA klokkenluider slaat alarm vanwege de misstanden in slachthuizen. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/23/ho ... 1-a1564284

Heden: Wow, de zaken zijn inderdaad niet op orde in slachthuizen! Minister Schouten gaat een hartig woordje spreken met de sector zodat er als er niks verandert een keer permanent cameratoezicht kan komen. 8)7 https://nos.nl/artikel/2301447-handhavi ... -bang.html
Het gaat hier verdorie over levende wezens, hoeveel dieren er intussen al onnodig hebben moeten lijden wil ik niet eens aan denken :n Ik vraag me echt af wat er dan wel moet gebeuren voor er een keer daadkrachtig wordt opgetreden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:16

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:25

NatasjavE schreef:
Democraten starten afzettingsprocedure tegen Trump. :oo
https://nos.nl/artikel/2303219-democrat ... trump.html

Meh...The Donald heeft ingestemd met het vrijgeven van de opnames van het gesprek met de Oekrainse MP/President (? Geen idee wat de funktie van de man is). Slecht teken voor de Democraten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:28

Je zou toch denken dat als ze een dergelijk heftige procedure ingaan dat ze dan toch redelijk zeker van hun zaak zouden moeten zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 06:50

Ik ben wel benieuwd waar het heen gaat. Volgens mij is het nog nooit bij een president gelukt om hem af te zetten, en ben bang dat het ook hier niet zal lukken.
Ik geloof absoluut dat hij zijn tegenstanders probeert tegen te werken en daar mannetjes voor inhuurt. Maar probeer zoiets maar eens te bewijzen. Hij zal toch niet zo stom zijn om dat te bespreken in een gesprek dat wordt opgenomen. Dat heeft ie waarschijnlijk op een ander moment besproken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:05

Dat denk ik ook 8nnemiek.

Het was bijna gelukt met Nixon, maar die heeft op het last besloten af te treden. Maar daar hadden ze ook echt wat.

Ik weet ook niet of we er perse blij mee moeten zijn. Stel het lukt...hebben we straks Mike Pence. Nee dat is een lekkere.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:51

Cowboy55 schreef:
NatasjavE schreef:

Meh...The Donald heeft ingestemd met het vrijgeven van de opnames van het gesprek met de Oekrainse MP/President (? Geen idee wat de funktie van de man is). Slecht teken voor de Democraten.

Ze willen dat hij het verslag van de klokkenluider vrij geeft en dat doet hij niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:58

Eindelijk ,nu maar hopen dat er in zijn eigen partij genoeg hier in mee gaan. Dit is geen president maar een narcistische twitterjunky.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:12

bigone schreef:
Eindelijk ,nu maar hopen dat er in zijn eigen partij genoeg hier in mee gaan. Dit is geen president maar een narcistische twitterjunky.

Je ziet vooral bij de Republikeinen dat ze aan de macht willen blijven. Ze kiezen niet voor de bevolking maar voor de partij.

Toch heb ik het gevoel dat, als ze de juiste communicatie naar buiten brengen van wat hij heeft gedaan, de Republikeinen er ook niet meer omheen kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:55

Dan nog, de zakelijke macht die deze man heeft is zo groot dat zeer veel hielenlikkers bij de republikeinen er niet over peinzen om zich tegen Trump te keren. Typisch zo'n man die je kan maken of breken. Het hele Amerikaanse systeem draait imo over macht, aandacht, pluche!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:08

janderegelaa schreef:
Cowboy55 schreef:

Ze willen dat hij het verslag van de klokkenluider vrij geeft en dat doet hij niet.

NOS roept van wel (voor wat dat waard is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 05:06

NatasjavE schreef:

Ik snap het niet helemaal, misschien ook omdat ik weinig verstand van het Amerikaanse systeem heb. Misschien dat iemand het hier kan uitleggen.

De NOS heeft het over een afzettingsprocedure, maar in het filmpje in die link heeft Pelosi het over een impeachment enquiry. Een enquiry is volgens mij een onderzoek en geen procedure. De bron van de NOS lijkt haar eigen berichtgeving dus tegen te spreken. Een onderzoek zal wel een eerste stap richting een procedure zijn maar het is niet hetzelfde.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:29

enzino schreef:
NatasjavE schreef:

Ik snap het niet helemaal, misschien ook omdat ik weinig verstand van het Amerikaanse systeem heb. Misschien dat iemand het hier kan uitleggen.

De NOS heeft het over een afzettingsprocedure, maar in het filmpje in die link heeft Pelosi het over een impeachment enquiry. Een enquiry is volgens mij een onderzoek en geen procedure. De bron van de NOS lijkt haar eigen berichtgeving dus tegen te spreken. Een onderzoek zal wel een eerste stap richting een procedure zijn maar het is niet hetzelfde.

Alle details ken ik ook niet maar voordat je kunt overgaan tot impeachment zul je moeten vaststellen dat daar een reden voor is. In dit geval: heeft Trump daadwerkelijk aan Zelensky (sp) gevraagd om de Bidens aan te pakken in ruil voor hulp (financieel of militair) van de VS. Of eigenlijk: heeft Trump gesuggereerd dat die hulp er wel eens niet zou kunnen komen als Zelensky niet doet wat Trump vraagt. Afhankelijk van de conclusies van het onderzoek wordt het impeachment voortgezet....of niet.

Ik heb op CNN het transscript van het gesprek tussen beiden gelezen. De hulp aan de Oekraine wordt genoemd door beiden en zo'n beetje de volgende zin van Trump gaat over de Bidens…..maar dat is het dan ook. Zeker geen duidelijke uitspraak a la: "Als jij, Zelensky, dit wil dan moet jij dat doen".

Voor het overige vertellen ze elkaar vooral hoe goed ze elkaar wel niet vinden. En dan vooral hoe goed Zelensky Trump wel niet vindt en hoeveel hij van hem geleerd heeft. Boeiend detail: Zelensky vertelt Trump: "Toen ik in NY was heb ik in de Trump Tower gelogeerd". Wel done fanboi, vraag meteen nog een handtekening aan meneer Trump en probeer te voorkomen dat je van opwinding op het tapijt plast. :roll: :r

Ben benieuwd of de 'whistleblower' interessantere info heeft. Van het gesprekstranscript maak je volgens mij niet veel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:03

enzino schreef:
NatasjavE schreef:

Klopt, kwestie van onzorgvuldige journalistiek.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Dat is uiteraard aan de Republikeinen.
Ik denk dat het gros daarvan Trump pas laat vallen zodra hij minder scoort in de peilingen en Biden (of Warren?) daadwerkelijk een bedreiging zou kunnen vormen bij de volgende verkiezingen. En dat gebeurt pas wanneer het economisch minder gaat en de achterban van Trump dit gaat merken in de eigen portemonnee. Wat hij uitvreet om zijn politieke tegenstanders pootje te lichten zal ze worst wezen. Sterker nog, ik denk dat de meeste hardcore rednecks het prachtig vinden.

Wat er in de UK gaande is momenteel vind ik overigens minstens even interessant.
Gisteren tijdje het debat in het Lagerhuis live gevolgd. Het Lagerhuis was weer bijeen nadat het Supreme Court de schorsing van het parlement door de PM onwettig had verklaard.
Wat een slachtpartij, dat debat. Wat een haat en nijd over en weer.
Ook hier geldt dat Boris c.s. bij hun achterban weinig fout kunnen doen: de hardcore Brexiteers vinden dat het doel alle middelen heiligt. Vrij schandelijk hoe Johnson reageerde op een oproep in het algemeen aan het Lagerhuis maar aan hem als PM in het bijzonder om de woordkeuze (verraders, lafaards etc) in het debat te matigen, mede omdat er al politici van de oppositie bedreigd werden. Ook uit respect voor Labour MP en Remainer Jo Cox die vlak voor het referendum van 2016 vermoord werd door extreemrechtse Brexiteers.
Dat vond hij 'de grootste onzin die hij ooit had gehoord'. Cox' nalatenschap zou volgens hem maar op 1 manier geëerd kunnen worden, namelijk door de Brexit op 31 oktober doorgang te laten vinden. Hoe verzin je het.
Maar ondertussen zal Boris zich toch in een paar schier onmogelijke bochten moeten wringen om zijn belofte van een Brexit op 31 oktober koste wat kost, waar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:01

Zoals het er nu uitziet lijkt een tweede termijn voor Trump het meest waarschijnlijk. Biden komt op mij niet heel sterk over, maar dat kan natuurlijk veranderen zo snel hij de volle PR machine van de democraten achter zich krijgt. Warren geef ik minder kans, als ik het maar om haar "native american" achtergrond fiasco en hoe Trump haar toen al heeft uitgeschakeld.

Die Brexit zal er hoe dan ook moeten komen en hopelijk voor een hoop Britten in het buitenland zo snel mogelijk want het wegzakken van de Britse pond maakt het een hoop mensen moeilijk om hun verblijfsvergunning te behouden (hier in Thailand moet je minimale inkomsten hebben om te mogen blijven). Ook maakt het een interessant onderhandelingscasus omdat de EU de exit zo pijnlijk mogelijk wil laten verlopen maar ze moeten niet te ver doorpakken dat het ergste al voorbij is als de UK eenmaal uitstapt. Het afnemen van de onzekerheid kan een positieve impuls geven aan de economie waardoor een exit opeens aantrekkelijk lijkt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:30

Hoezo wil de EU de brexit zo pijnlijk mogelijk laten verlopen? Er is gewoon een overeenkomst gesloten die aan alle rode lijnen van het UK tegemoet komt. Het probleem is alleen dat er in het UK geen meerderheid voor een deal, voor een harde brexit of voor een remain en die drie groepen houden elkaar in een wurggreep. Hou op met die domme brexit propaganda dat de EU het probleem is voor de uittreding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:54

Je laatste zin maakt het moeilijk om enige aandacht aan de rest van je bericht te geven, en bovendien is dat helemaal niet wat ik stel.
:evaw:

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:07

De zin daarvoor slaat anders wel de spijker op zijn kop.

De EU heeft er overigens helemaal geen belang bij de Brexit zo pijnlijk mogelijk te laten verlopen. De EU heeft belang bij duidelijkheid, ik denk dat die een harde Brexit inmiddels prefereren boven de eindeloze onduidelijkheid en hulpeloosheid die de UK nu kenmerkt wat betreft het hele Brexitgebeuren. En waar ze zelf het grootste slachtoffer van zijn.

Het is volkomen onduidelijk wat er gaat gebeuren in/met de UK in het geval van een harde Brexit. Er is geen enkel scenario fatsoenlijk uitgewerkt en er zijn nog steeds nauwelijks goede voorbereidingen getroffen voor de Brexit, omdat de regering alleen maar bezig is met het bevechten van de oppositie/het parlement, uit naam van 'het volk'. En de oppositie op haar beurt zich laat gijzelen door de regering, uit angst voor vroegtijdige verkiezingen.

Het land raakt intussen steeds verder verdeeld. Inclusief dus blijkbaar gerichte bedreigingen van politici. Een aantal dringende binnenlandse problemen blijft ondertussen op de plank liggen (onderwijs, zorg, infrastructuur).

Ik hou van Engeland, maar wat ben ik op dit moment blij dat ik daar niet woon zeg.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:11

Askja schreef:
De zin daarvoor slaat anders wel de spijker op zijn kop.

De EU heeft er overigens helemaal geen belang bij de Brexit zo pijnlijk mogelijk te laten verlopen. De EU heeft belang bij duidelijkheid, ik denk dat die een harde Brexit inmiddels prefereren boven de eindeloze onduidelijkheid en hulpeloosheid die de UK nu kenmerkt wat betreft het hele Brexitgebeuren. En waar ze zelf het grootste slachtoffer van zijn.

<KNIP>.

Er is ook al gesuggereerd dat een harde Brexit met een hoop vervolgschade voor de UK ook een mooie waarschuwing is voor andere EU landen die op zouden willen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:16

Askja schreef:

Het is een redelijke unieke situatie die nog nooit eerder is voorgekomen, maar als ik een beetje ga brainstormen dan zou ik denken dat een pijnloze exit de stabiliteit van de EU kan aantasten. Denk je niet dat er hier en daar anti-EU sentiment is onder burgers en politici die zich misschien gesterkt gaan voelen in hun overtuigingen als de UK een snelle en pijnloze exit heeft? Helemaal als de UK het vervolgens beter doet dan de EU? Was het niet Wilders die van de euro af wil en zich uit de EU wil terugtrekken? Zou hij meer of minder stemmen voor dit idee krijgen bij een pijnlijke Brexit?

Het idee achter de EU is dat je samen sterker staat: het is beter onderhandelen plus je kan interne handel bevorderen en mensen zich vrij laten bewegen. Maar toetreding tot de EU geeft ook macht uit handen: waar je voorheen je economische- en beleidsbeslissingen kon laten afhangen van alleen je eigen belangen moet je nu rekening houden met een hele groep van landen die mogelijk allemaal verschillende belangen hebben.
Bij een pijnloze exit, waarbij zowel je onderhandelingspositie niet verslechterd en je handel niet aangetast wordt, rijst de vraag of opoffering van een deel van je soevereiniteit het wel waard is geweest als er blijkbaar geen positieve effecten zijn van aansluiting bij de EU.

Waarom zou de EU trouwens belang hebben bij duidelijkheid met betrekking tot Brexit? Ik kan me juist voorstellen dat de besluiteloosheid zal zorgen dat meer internationale bedrijven alternatieven gaan zoeken voor de UK en misschien investeren in andere EU landen. Er zijn geloof ik redelijk wat bedrijven die een Brexit niet zien zitten en die dreigen te verhuizen naar andere EU landen. Tot er duidelijkheid is zullen ze waarschijnlijk niet meer investeren in de UK en mogelijk (een deel) investeren in de EU.

Edit: wat Cowboy55 dus ook stelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:56

enzino schreef:
Het is een redelijke unieke situatie die nog nooit eerder is voorgekomen, maar als ik een beetje ga brainstormen dan zou ik denken dat een pijnloze exit de stabiliteit van de EU kan aantasten.

Maar waarom zou je 'een beetje brainstormen' over dit onderwerp, wat zo uitgebreid is beschreven? (Het is ook een propagandatruc: doen alsof je eigen inzichten verkondigt terwijl ze eigenlijk uit het handboek van peerpunten komen. Net als 'ik vind' en 'ik denk' er vaak alleen staan om te kunnen zeggen 'maar het is alleen maar mijn mening' alsof je dan geen inhoudelijke verantwoordelijkheid hoeft te nemen.)

Enfin.

Citaat:
Denk je niet dat er hier en daar anti-EU sentiment is onder burgers en politici die zich misschien gesterkt gaan voelen in hun overtuigingen als de UK een snelle en pijnloze exit heeft?

Dit bijvoorbeeld, is totaal feitenvrij hypothetisch geneuzel. Er is in dit universum geen optie op een 'pijnloze exit' omdat de UK er op elke mogelijke manier zo'n puinhoop van maakt dat we helemaal de mogelijkheid niet hebben om het pijnloos te maken. Het kan niet! Het ligt niet in de mogelijkheden van de EU om rechtstreekse tegenstrijdigheden op te lossen!

Maar dat maakt het speculeren van de motivatie van de EU in een situatie die er dus niet is wel feitenvrije stemmingmakerij.

Citaat:
Helemaal als de UK het vervolgens beter doet dan de EU?

Ook dit. Leuk gedachtenexperiment, alleen... we HEBBEN al feiten. We zien dat de UK nu al gigantische nadelen ondervindt van hun wanorde. In economisch opzicht, in politiek opzicht, in een toename van geweld, racisme en discriminatie. Hoe corruptie een rol speelt. Hoe er bedrijven al zijn vertrokken. De UK doet het niet beter dan de EU. De Brexit is 1 groot drama voor de UK, en de EU heeft er niets mee te maken.

Citaat:
Waarom zou de EU trouwens belang hebben bij duidelijkheid met betrekking tot Brexit? Ik kan me juist voorstellen

Naast 'ik denk' en 'ik vind' is 'ik kan me voorstellen dat...' ook echt zo'n schuldafkopen. Je staat niet voor het idee, je oppert het alleen maar. Toevallig. Alsof je niet over dit verhaal hebt nagedacht, niet de propaganda leest, en je er niet in verdiept hebt, nooit iets hebt gelezen over het nut en de functie van politieke stabiliteit of internationale handel, en alleen maar oprecht een vraag stelt.
Onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:32

Shadow0 schreef:
Maar waarom zou je 'een beetje brainstormen' over dit onderwerp, wat zo uitgebreid is beschreven? (Het is ook een propagandatruc: doen alsof je eigen inzichten verkondigt terwijl ze eigenlijk uit het handboek van speerpunten komen. Net als 'ik vind' en 'ik denk' er vaak alleen staan om te kunnen zeggen 'maar het is alleen maar mijn mening' alsof je dan geen inhoudelijke verantwoordelijkheid hoeft te nemen.)

Integendeel, zeggen "ik denk" betekend juist dat je inhoudelijke verantwoordelijkheid neemt. Als je echter "experts" of "andere bronnen" quote neem je geen inhoudelijke verantwoordelijkheid. Je kan dan namelijk makkelijk zeggen dat "zij" fout zaten en jij het gewoon maar herhaalde.

Ik zeg dat ik een "beetje brainstorm" omdat ik niet de waarheid in pacht claim te hebben. Dit leek mij een logische redenatie en om niet meteen de discussie op slot te gooien met een "zo is het" zet ik het zo neer. Waarom val je daar over? En waarom heb je het opeens over een propagandatruc? Ik probeer meer inzichten te krijgen en dat is opeens "propaganda" en een "truc"?

Citaat:
Dit bijvoorbeeld, is totaal feitenvrij hypothetisch geneuzel. Er is in dit universum geen optie op een 'pijnloze exit' omdat de UK er op elke mogelijke manier zo'n puinhoop van maakt dat we helemaal de mogelijkheid niet hebben om het pijnloos te maken. Het kan niet! Het ligt niet in de mogelijkheden van de EU om rechtstreekse tegenstrijdigheden op te lossen!

Dat was inderdaad een hypothetisch geval, dat leek me toch voor iedereen al duidelijk? De enige manier om het pijnvrij te doen is met een tijdmachine en die bestaan niet. Als ik het verander naar "zeer pijnlijk" en "een beetje pijnlijk" ben je dan wel tevreden? Het veranderd niets aan de inhoud, maar als jij er blij van wordt...

Citaat:
Maar dat maakt het speculeren van de motivatie van de EU in een situatie die er dus niet is wel feitenvrije stemmingmakerij.

Is het speculeren over een motivatie nu opeens stemmingmakerij?
Is dat altijd al zo geweest of alleen als het over onderwerpen gaat die jou blijkbaar erg hoog zitten?

Citaat:
Ook dit. Leuk gedachtenexperiment, alleen... we HEBBEN al feiten. We zien dat de UK nu al gigantische nadelen ondervindt van hun wanorde. In economisch opzicht, in politiek opzicht, in een toename van geweld, racisme en discriminatie. Hoe corruptie een rol speelt. Hoe er bedrijven al zijn vertrokken. De UK doet het niet beter dan de EU. De Brexit is 1 groot drama voor de UK, en de EU heeft er niets mee te maken.

Inderdaad een geldachtenexperiment. Jij hebt het wel erg goed door allemaal. En je punt is? Zijn gedachtenexperimenten (hypothetische situaties) nu ook opeens verboden?

Citaat:
Naast 'ik denk' en 'ik vind' is 'ik kan me voorstellen dat...' ook echt zo'n schuldafkopen. Je staat niet voor het idee, je oppert het alleen maar. Toevallig. Alsof je niet over dit verhaal hebt nagedacht, niet de propaganda leest, en je er niet in verdiept hebt, nooit iets hebt gelezen over het nut en de functie van politieke stabiliteit of internationale handel, en alleen maar oprecht een vraag stelt.
Onzin.

Schuldafkopen?
Askja stelde dat de EU er belang bij heeft om onduidelijkheid weg te nemen, maar we zijn het er dus over eens dat onduidelijk schadelijk is voor de UK en daarmee voordelen kan opleveren voor de EU? Is dat nou wat je zegt? Want ik zie een aanval maar je bent het dus inhoudelijk eens?

Verder zie ik een lange post met veel quote's en aanvallen maar weinig inhoud. Waarom reageer je niet gewoon inhoudelijk met een "hier ben ik het niet mee eens want ... ". Hebben we soms persoonlijke problemen die ik me niet kan herinneren en probeer je me nu "terug te pakken"? Zit dit hele onderwerp je soms persoonlijk heel erg dwars en heb je daarom moeite inhoudelijk te reageren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:53

enzino schreef:
En waarom heb je het opeens over een propagandatruc? Ik probeer meer inzichten te krijgen en dat is opeens "propaganda" en een "truc"?

Je bent al tijden die propaganda aan het spuien, en ik heb je daar ook meerdere keren wat over gezegd, dus 'opeens' is het zeker niet.

Citaat:
Dat was inderdaad een hypothetisch geval, dat leek me toch voor iedereen al duidelijk?

Dan is het dus nogal offtopic, want dit is het politieke topic en niet het hypothetisch-pokeren-topic.

Citaat:
Is het speculeren over een motivatie nu opeens stemmingmakerij?

Het speculeren over een motivatie in een situatie die niet bestaat is in dit geval wel stemmingmakerij ja.

Citaat:
Is dat altijd al zo geweest of alleen als het over onderwerpen gaat die jou blijkbaar erg hoog zitten?

Mogelijk is het altijd zo geweest, maar het is in elk geval zo bij topics die al heel erg gedomineerd worden door online manipulatie, propaganda, leugens, feitenvrijheid en sabotage van internationale rechtsorde en democratie.

Citaat:
Inderdaad een geldachtenexperiment. Jij hebt het wel erg goed door allemaal. En je punt is? Zijn gedachtenexperimenten (hypothetische situaties) nu ook opeens verboden?

I call ^)

Want het valt me op hoe men steeds roept dat iets 'verboden' is, als er eigenlijk niemand is die iets verbiedt maar alleen iemand die reactie geeft.

Citaat:
Askja stelde dat de EU er belang bij heeft om onduidelijkheid weg te nemen, maar we zijn het er dus over eens dat onduidelijk schadelijk is voor de UK en daarmee voordelen kan opleveren voor de EU?
Is dat nou wat je zegt? Want ik zie een aanval maar je bent het dus inhoudelijk eens?

Nee hoor :) Ik ben het er helemaal niet mee eens. Stabiliteit is voor vrijwel iedereen gunstiger, behalve voor maffia, wapenleveranciers en nog een paar niet zo geweldige branches.

Dat is een beetje de basis van wereldhandel: we worden er aan beide zijden beter van en je hebt na het verhandelen meer dan je had als iedereen op z'n eigen hokje was gebleven. Dat is verder geen nieuw inzicht ofzo.

Citaat:
Verder zie ik een lange post met veel quote's en aanvallen maar weinig inhoud. Waarom reageer je niet gewoon inhoudelijk met een "hier ben ik het niet mee eens want ... ".

Omdat dat de illusie zou geven dat we hier een discussie aan het voeren zijn met de normale regels van een discussie, zoals beginnen met de feiten. Maar jij had het niet over feiten, jij was aan het speculeren over hypothetische situaties waarvan we weten dat ze expliciet niet aan de orde zijn.
Ik beschuldig je er dan ook van dat je met heel andere intenties deelneemt aan dit topic, en dat je hier bent om onder semi-onschuldige naiviteit gewoon iedere keer weer wat probrexit propaganda te herhalen.

Daar valt verder weinig inhoudelijk over te zeggen omdat het je helemaal niet gaat om de inhoud. Je vraagt je niet echt af wat de basis van internationale handel is, zoals je bij al je 'denken', 'voorstellen' en 'je afvragen' niet echt bezig bent met proberen meer te begrijpen van de situatie: je gebruikt het als middel om te doen alsof je vraag redelijk is, waarmee ook de pro-brexit (en zo als je dus ook al duidelijk klaarlegde in de discussie: de roep dat ook Nederland zich wellicht af kan scheiden) een redelijke basis zou lijken te hebben.
Maar... dat is dus nadrukkelijk stemmingmakerij en propaganda, geen inhoudelijke discussie.

(Ik heb overigens het inhoudelijke antwoord toch gegeven, niet voor jou maar wel voor de meelezers. Internationale stabiliteit en handel geeft voordeel voor alle betrokkenen, en daarmee is duidelijkheid in het voordeel van de EU en alle wereldburgers.)

Citaat:
Hebben we soms persoonlijke problemen die ik me niet kan herinneren en probeer je me nu "terug te pakken"?

:*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:59

Cowboy55 schreef:
Er is ook al gesuggereerd dat een harde Brexit met een hoop vervolgschade voor de UK ook een mooie waarschuwing is voor andere EU landen die op zouden willen stappen.

Maar dat is dus niet aan de orde. Er is al veel vervolgschade voor de UK, en dat gaat eigenlijk geheel buiten de EU om: die schade is er eerst en vooral omdat de UK zelf 1 grote chaos is. De EU hoeft niemand te waarschuwen. Wij zouden ons wel gewaarschuwd moeten voelen: populistische en nationalistische leugens en manipulatie via media hebben uiteindelijk verwoestende effecten op de democratie en stabiliteit die we gebouwd hebben.

Want we zouden wel stil moeten staan bij wat we zien bij de Brexit: dat het in elk geval niet om het belang van de bevolking gaat. Het land verliest.