Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:02

@Karuna: ik zeg toch ook niet dat jij specifiek dat moet doen? Ik had het over het algemeen. Dus dat hele bericht is ook weer niet nodig. Niet alles persoonlijk aantrekken jij ;).
Edit: ik zie waar de verwarring vandaan komt, maar wil wel even benadrukken dat ik het over de gemiddelde Nederlander had en niet jou persoonlijk (bedoelde 'je' in het algemeen, maar snap dat dat anders overkwam, sorry daarvoor). De gemiddelde Nederlander heeft echt wel geld over aan het einde van de maand die dan opzij gezet kan worden om te investeren in zonnepanelen of een andere energiebesparende maatregel.

@Bigben: Je leest niet wat ik schrijf of begrijpt het niet. Ik heb het ook niet over het vrijstellen van bedrijven, of belastingvermindering. Ik zeg simpelweg dat er rekening mee gehouden moet worden dat ook díé belastingen redelijk zijn voor zowel overheid als bedrijf. Dat je niet bedrijven maar klakkeloos kan gaan belasten en daarmee je interessante positie kwijtraakt (Nederland heeft een relatief stabiele economie en een voor bedrijven aantrekkelijk belastingstelsel, dat is heel wat anders dan zomaar geld in een specifiek bedrijf pompen).
Zowel bedrijf als consument kan je niet met heel veel belastingen opzadelen: er moet een balans zijn.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-12-18 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:07

Okee.
Even duidelijkheid scheppen.
Moeten bedrijven procentueel evenveel energietaks betalen als particulieren ?

IMANDRA

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:10

Ik denk dat je bedrijven en particulieren niet op die manier kan vergelijken: het zijn totaal andere situaties. Bovendien kan ik daar niet inhoudelijk op ingaan, hoeveel een bedrijf percentueel moet gaan betalen: ik heb te weinig verstand van de inhoudelijke situatie van het bedrijfsleven (dat laat ik aan de politiek over, die er vaak voor geleerd hebben). Ik ben simpelweg tegen het geroeptoeter wat je vaak hoort, dat bedrijven dan maar flink belast moeten worden wat betreft milieumaatregelen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:21

Je kunt ook niet alle bedrijven over één kam scheren. Voor de productie van sommige goederen is a. veel elektriciteit nodig en/of b. een grote ruimte. Je kunt toch niet de hele productie-industrie naar de prullenbak verwijzen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:47

Karuna, balen natuurlijk dat je verbruik van gas en electra niet tegen elkaar kunt uitmiddelen, (belonen van goed gedrag zeg maar), maar dat wordt praktisch gezien wel erg lastig natuurlijk. Wellicht kun je electrisch gaan verwarmen (infrarood?) en helemaal van het gas af gaan, maar dat zal ook wel moeilijk te realiseren zijn.

Maar ik neem aan dat je iig bespaart op je electriciteitskosten met die zonnepanelen, dus dat scheelt weer qua vaste lasten. Ben je toch een stukje beter af dan mensen met een vergelijkbaar inkomen en gasrekening, die geen zonnepanelen hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:54

Karuna, als je zonnepanelen meer opleveren dan je verbruikt dan zou ik ook gaan verwarmen op elektriciteit. Doen wij ook. Verbruik en opbrengst bijhouden, en wat we te weinig hebben verbruikt vullen we aan door elektrisch te stoken. Voor de stroom die je terug levert krijg je nauwelijks iets terug, dus gewoon op maken is veel voordeliger.
Wij hebben een airco die ook kan verwarmen, en dat systeem is een stuk zuiniger in gebruik dan een gewone elektrische kachel. De infrarood panelen ken ik niet, maar zou ik zeker eens naar informeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:01

Ik snap toch met geen mogelijkheid hoe iemand met een goed geïsoleerd eenpersoonshuis 700 kuub aan gas kan verbruiken op een jaar :o? Dan moet er toch wel bijna een gaslek zijn ofzo?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:03

Magrathea schreef:
Ik snap toch met geen mogelijkheid hoe iemand met een goed geïsoleerd eenpersoonshuis 700 kuub aan gas kan verbruiken op een jaar :o? Dan moet er toch wel bijna een gaslek zijn ofzo?

Niet! Wij gebruiken nog niet eens de helft, gezin met baby en we zouden best wat zuiniger kunnem leven. 700 is echt veel.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:07

Bij die vraag moet je eerst weten wat de inhoud van het huis is, of het vrijstaand is, of het binnen de bebouwde kom staat, of er cv is of gaskachels, waar warm water vandaan komt etc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:07

Verwarmen electrisch zou nog moeten kunnen, al verwarm ik nu vooral met hout. warm water wordt lastiger. We hebben destijds ook naar warm water panelen gekeken maar dat is ons afgeraden door de aanlegger ivm me laag gasverbruik en gasloos worden. Ruimte op het dak is er. Alleen cv ketel is 6 jaar oud en een extreem zuinige ketel. Geen gas in de keuken daar kook ik nu op flessengas.

Mijn grootste post is de vaste kosten van gasleiding en de vaste kosten van stroom. -O- en gasleiding weghalen zou ons echt er een krankzinnige hoeveelheid geld kosten. -O- gasloos zou me 80/100 euro per maand schelen.

Alleen nog meer investeren hier heeft ook geen zin, huis is van ex en ik wil/moet hier toch een keer uit. Dan zal het een huurhuis worden geen idee waar wat of hoe. Panelen wil ik dan wel graag meenemen en houtkachel misschien ook.

Margaretha nee geen gaslek of wat ook. Heb hoekhuis dan kan je wel alleen zijn maar de ruimte (ook al is het niet groot in volume wel gelijkvloers veel ruimte te verwarmen, huis is breed maar kort. Boven zit nog een fiks stuk maar deels onverwarmd rest staat vorstvrij. De leveranciers zeggen keer op keer je verbruik is extreem laag voor de ruimte die je moet verwarmen. Daar valt gewoon geen winst te halen zeggen ze zelf ook. Ja stoppen met douchen en verwarming helemaal uit. :+

Maar iedereen die zegt dat hij veel minder dan 700 verbruikt. Ik bedoel 700 m3 he geen 7000 :+ een eenpersoonshuisouden verbruikt

volgens nibud

Flat 1000 m³ 76
Tussenwoning 1.350 m³ 95
Hoekwoning 1.580 m³ 108
2 onder 1 kap 1.800 m³ 121
Vrijstaand 2.410 m³ 155
Gemiddeld alle woningen 1.470 m³

Volgens energiesite
Gemiddeld gasverbruik per woningtype in m³
Type woning Gemiddeld gasverbruik per jaar Gemiddeld gasverbruik per dag
Tussenwoning 1.350 m³ 3,7 m³
Hoekwoning 1.600 m³ 4,4 m³
2 onder 1 kap 1.650 m³ 4,5 m³
Vrijstaande woning 2.200 m³ 6 m³

Wat is een gemiddeld gasverbruik? - Energiesite.nl

Switch en co voor een persoon
Flat (of etagewoning) 900 m3
Tussenwoning 1.325 m3
Hoekwoning 1.690 m3
2-onder-1-kapwoning 1.740 m3
Vrijstaande woning 2.170 m3

Dus nee een verbruik onder de 700 m3 met meer personen nope dat gaat er bij mij niet in.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-18 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:10

Magrathea schreef:

Wij gebruiken 1300kuub en dat is nog onder het gemiddelde wat ze opgeven. Zijn wel met 3P en vaak thuis.
700m3 is niet bijzonder veel toch?

@lieveli: hoe dat dan? Douche je nooit en verwarm je je huis niet? := of woon je in een caravan :P
Ik snap niet hoe je verbruik zo laag kan zijn? Of je hebt geen gas-CV-ketel ofzo.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-12-18 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:12

Nee als je alle lijstjes bekijkt zit ik ver onder een persoons gebruik van iemand in een midden etage woning.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-18 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:12

mysa schreef:
Bij die vraag moet je eerst weten wat de inhoud van het huis is, of het vrijstaand is, of het binnen de bebouwde kom staat, of er cv is of gaskachels, waar warm water vandaan komt etc

https://www.funda.nl/koop/alkmaar/huis- ... straat-13/ ons huis is identiek, we hebben een CV.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:13

Jeetje, wat is Alkmaar goedkoop :oo

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:14

Nou we hebben wel wat verbouwd dus helaas geen hypotheek van 2 ton :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:16

Nog een lijstje

Aantal bewoners Stroom (kWh) Gas (m3) Maak een vergelijking
1 pers. 1900 800 Vergelijk voor 1-persoons appartement
2 pers. 3150 1300 Vergelijk voor 2-persoons appartement
3 pers. 3400 1450 Vergelijk voor 3-persoons appartement
4 pers. 4200 1550 Vergelijk voor 4-persoons appartement
5 + pers. 4750 2100

Mijn gas dus 700 m3 stroomverbruik voor zonder zelf opwekken 1350 kwh ik wek nu rond de 2200 zelf op op jaarbasis al jaren stabiel. Dit jaar meer ivm goede weer. En toch stijgt mijn rekening flink, en dat frustreerd. -O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:18

Hoeveel ga je per maand omhoog?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:21

Ik ga 65 euro per maand omhoog, puur vaste kosten dus. Aan verbruik toename nagevraagd bij leverancier. Is dat 5 euro of zo meer de rest is dus alleen vaste kosten toegenomen beheerskosten door netbeheerder (is niet leverancier) gemeente kosten enz. Woonplaats is gewoon heel duur daarin in vergelijk met de omliggende gemeentes. Zou ik huis oppakken en twee gemeentes verderop gaan zitten zou ik 25 euro omhoog gaan. Gemeentelijke lasten zouden 250/400 euro lager uitvallen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:01

Laatst bijgewerkt door germie op 19-12-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 21:08

Warmte pomp mag hier niet ivm kleilaag. :n te dicht bij rivier met dit soort grond

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:09

karuna schreef:
Warmte pomp mag hier niet ivm kleilaag. :n te dicht bij rivier met dit soort grond

Oei. En dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 21:14

Kans op verdwijnen van de waterdichtheid van de laag klei. Schijnt te veel risico te geven bij hoog water. Teveel druk vanuit grondwater zoiets. Is me toen door waterschap wel uitgelegd maar het precieze weet ik ook niet meer, weet dat er op meer plekken gene warmtepomp is toegestaan. Twee wijken verderop mag het wel maar die zitten verder van de rivier af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:04

Wij zitten de afgelopen paar jaar op 460 m3 per jaar, dus die 700 m3 per jaar voor een groot hoekhuis lijkt me niet enorm veel.

Maar 65 euro per maand omhoog, alleen vaste kosten, dat kan toch haast niet? Dat is meer dan veel mensen überhaupt gebruiken..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 22:20

Gas en stroom bij elkaar he

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 00:48