To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:59

Polly schreef:
Dat is toch een prima keuze, dat is het verstandigste wat je kan doen bij twijfel. +:)+

Dat denk ik ook idd

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:59

Cinnepin schreef:
Ik heb hem nu op NEE staan. Ik weet namelijk niet wat ik wil...en zolang ik dat niet weet, wil ik dat ze van mijn lichaam afblijven :)

Ik vind dit een heel goed argument.
Of je nu voor of tegen bent, je hebt er over nagedacht en dat is wat deze wet nu doet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:06

Cinnepin schreef:
Ik heb al eerder aangegeven, bekijk zwartboek, staat genoeg. Ohnee deze mensen liegen natuurlijk en houden het op bangmakerij. Ook heeft pmarena hier al een filmpje geplaatst van een dame die hersendood is verklaard en nu aan de desk zit haar vcerhaal te doen....Waarom moeten al die links herhaald worden? Bekijk ze dan gelijk als ze gegeven worden. Of liegt die dame van het filmpje ook?

Ik heb dat filmpje al lang bekeken, die dame van het filmpje was helemaal niet hersendood, zover was het nog helemaal niet.

Het zwartboek zijn verhalen opgetekend door een persoon zonder medische kennis en zonder onderzoek. Dat is dus jouw enige bron en dat slik je gewoon voor zoete koek?

Er zou toch wel een krant of tv programma zijn die dat oppikt als dat waar zou zijn?

Cinnepin

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:14

Er staan in zwartboek ( doorscrollen ) ervaringen van meerdere mensen, zowel binnen als buitenland. Dus zeker niet maar 1 persoon.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:49

Fenrir schreef:
bigone schreef:
Tja, volgens mij blijft er nog maar één ding over, je laat de hersendode mensen doodgaan(ontkoppelt ze dus) en de familie kan bij het overlijden zijn en dan meteen hup weg, apparaten weer aansluiten en organen er uit. Iedereen tevreden, geen spookverhalen over foute diagnoses/ orgaanroof/hersendode die weer opstaat.

Als organen dan nog bruikbaar waren zouden ze dat wel doen. Daar is dat hele hersendood voor, anders heb je niks aan die organen.

Nou, ik moet bekennen dat ik er hier dus ook naast zat. Zoals in het artikel van VK te lezen valt zet men de apparaten uit, dan heeft "René" 2u de tijd om te sterven, anders zijn de organen niet meer bruikbaar. Na het stoppen van het hart volgt de 5 minuten "no touch" en dán gaat "René" naar de OK met het transplantatieteam.

Dus ook een foutje van mijn kant :) Maar goed, uiteindelijk beter. Je bent dus echt behoorlijk dood op dat moment.

Overigens kom ik als ik op zwartboek google alleen maar die ene (steengoeie, overigens) film tegen over WOII :o?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:52

Ja idd na 5 mins komen ze. Wel raar dat ze zeggen binnen 6 minuten reanimeren om dan kans te hebben op zo'n min mogelijk schade, dat betekent dus dat je hersenen na die 5 mins nog volledig in tact kunnen zijn...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:53

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:54

Cinnepin schreef:
Ja idd na 5 mins komen ze. Wel raar dat ze zeggen binnen 6 minuten reanimeren om dan kans te hebben op zo'n min mogelijk schade, dat betekent dus dat je hersenen na die 5 mins nog volledig in tact kunnen zijn...

Dat betekent dat je er na 6 min vrij zeker van kunt zijn dat reanimatie geen nut meer heeft.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:56

Qerty schreef:
Cinnepin schreef:

Dat betekent dat je er na 6 min vrij zeker van kunt zijn dat reanimatie geen nut meer heeft.

zo kan je het zien. Ik heb op cursus geleerd dat binnen de 6 mins de grootste kans is op ongesschonden er doorheen komen. Dan vind ik 5 min no touch veel te kort. Na die 6 mins kan de patient bij een reanimatie er nog steeds doorkomen, maar is de kans groter op blijvend letsel, niet dat het geen nut meer heeft.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:57

Ik vind het een hele lastige kwestie, waar ik het ergens niet mee eens ben. Voor jonge mensen is het makkelijk. Even uitschrijven is zo gedaan. Maar hoe zit het met ouderen die eenzaam zijn en niet weten hoe ze moeten aangeven dat ze geen donor willen zijn? Ik vind dat best een dingetje. Ik werk met ouderen waarbij toch best een groot deel geen familie heeft of geen contact met hen heeft. En hoe zit het met gehandicapten of mensen met een NAH.

Zelf vind ik het lastig om een beslissing te nemen. Voor mijn familie zou ik zo een nier afstaan. Maar iemand die zijn leven weg gooit en daarmee z'n organen verwaarloost en na de orgaan donatie zo weer in de oude gewoontes valt daar heb ik persoonlijk best moeite mee. Het is niet daar ik per definitie daar nee tegen zou zeggen, maar ik geef wel toe dat ik het een lastige situatie vind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:58

Lusitana schreef:
In jouw ogen mag het dan geen bangmakerij zijn, maar de meeste mensen worden niet vrolijker van verhalen zoals men die op anti sites kan vinden, ongeacht het onderwerp.
De mensen die hun verhaal doen, doen dat niet om bang te maken, maar de mensen die de verhalen verzamelen en gebruiken om een anti site op te zetten

Ik vind dat jij eigenlijk ook wel heel erg polariseert. Ik vind het "Zwartboek" van Annet Wood geen anti-site.
Je zou het een "bewustwordingssite" kunnen noemen. Zo zie ik het ook.
Ik wil eerst veel meer weten over dit onderwerp, wil ik me echt voor orgaandonatie opgeven.
Vind dat er veel vragen nog onbeantwoord zijn. Dat is niet anti (dat ben ik zeker niet), alleen maar reeel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:04

Cinnepin schreef:

Ik heb hier nog niet eerder gereageerd, maar ik schrik er best van wat een hoop onzin er geschreven wordt :wow:

En dat dit bovenstaande als een serieuze bron wordt aangedragen >;)

Donor ben ik ook niet dus daar gaat het mij niet eens om. Maar vind het best ernstig hoe weinig mensen ervan af weten en hun info dan uit dubieuze bronnen gaan halen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:07

Cinnepin schreef:
Er staan in zwartboek ( doorscrollen ) ervaringen van meerdere mensen, zowel binnen als buitenland. Dus zeker niet maar 1 persoon.

Beter lezen. Ik zeg dat 1 persoon verhalen verzameld heeft. Op de rest ga je niet in?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:08

waarom dubieus? Als je naar beneden scrolt zijn er meerdere ervaringen van meerdere mensen, binnen en buitenland, is dat allemaal dubieus? Als deze site alleen maar positief was geweest, was het dan ook dubieus? Tuurlijk weet ik ook de positieve verhalen, maar ook deze...en dan twijfel ik dus. Daarom dus tot zover nee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:11

Cinnepin schreef:

Alleen vergeet je nu even dat de hersenen bij deze groep mensen al onherstelbaar zwaar beschadigd zijn en dat ze dus nooit meer kúnnen herstellen.
Dat kan je niet vergelijken met een normaal functionerend mens die neervalt en waarbij je reanimatie start.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:17

Cinnepin schreef:
waarom dubieus? Als je naar beneden scrolt zijn er meerdere ervaringen van meerdere mensen, binnen en buitenland, is dat allemaal dubieus? Als deze site alleen maar positief was geweest, was het dan ook dubieus? Tuurlijk weet ik ook de positieve verhalen, maar ook deze...en dan twijfel ik dus. Daarom dus tot zover nee.

Erg dubieus ja, omdat mensen dit vanuit hun beleving die emotioneel gekleurd is opgeschreven. Zonder enige medische kennis. Daarom spreekt er van alles zich tegen, de hele site is subjectief.
Die bron is leuk om je eigen gevoel die je toch al hebt te bevestigen, en dat gebeurt hier ook bij een aantal mensen, maar je hebt er niks aan als informatieve bron, omdat het niet informatief en objectief ís.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:21

zo kan je alles wat op internet gezet wordt, wel in twijfel trekken...ebn jij uberhaupt wel diegene die je bent dat je zegt? Nee ik vind de ervaringen die hier met naam en al beschreven staan niet dubieus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:30

Ik ken alleen mijn eigen ervaring. En die is in elk geval niet dubieus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:30

Cinnepin schreef:
zo kan je alles wat op internet gezet wordt, wel in twijfel trekken...ebn jij uberhaupt wel diegene die je bent dat je zegt? Nee ik vind de ervaringen die hier met naam en al beschreven staan niet dubieus.

Klopt, en daarom moet je dus je bronnen checken :Y)

Les 1 op volgens mij al de middelbare school als je een scriptie gaat schrijven; hoe check je je bronnen op betrouwbaarheid en relevantie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:31

Cinnepin schreef:
zo kan je alles wat op internet gezet wordt, wel in twijfel trekken... ebn jij uberhaupt wel diegene die je bent dat je zegt? Nee ik vind de ervaringen die hier met naam en al beschreven staan niet dubieus.

Man man man, tegen zoveel domheid kan ik niet op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:38

Nou dit lijkt me nu ook weer onnodig persoonlijk.
Cinnepin het is wel handig berichten van Internet met enige scepsis te bekijken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:44

Marie_Anne schreef:
Cinnepin schreef:
zo kan je alles wat op internet gezet wordt, wel in twijfel trekken... ebn jij uberhaupt wel diegene die je bent dat je zegt? Nee ik vind de ervaringen die hier met naam en al beschreven staan niet dubieus.

waarom nou weer een persoonlijke aanval? Dat is pas dom! Dat je niet kan discuseren, zonder op de man te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:07

Cinnepin schreef:
Marie_Anne schreef:

waarom nou weer een persoonlijke aanval? Dat is pas dom! Dat je niet kan discuseren, zonder op de man te spelen.

Ik vind dit "zo kan je alles wat op internet gezet wordt, wel in twijfel trekken" een domme uitspraak voor een volwassen vrouw, ik kan er niets anders van maken.

En verder gaan wij het over het zwartboek nooit eens worden, denk ik.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:09

en ik vind iemand persoonlijk aanvallen ( wat ik al zei ) in een discussie dom. Daar gaat het namelijk helemaal niet om! Dat jij mij dom of slim vindt, heeft totaal niets met het onderwerp te maken 8)7

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:11

Nikass schreef:
Nou dit lijkt me nu ook weer onnodig persoonlijk.
Cinnepin het is wel handig berichten van Internet met enige scepsis te bekijken.

mee eens, maar dat is iets anders dan het onzin of onwaarheden te bestempelen en als het positief is het wel allemaal op en top is ;)