Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:48

Jawel heb dus handel gedaan (10u economie/boekhouden) en heb daardoor mijn bedrijfsbeheer gehaald en ben meteen begonnen als hulpboekhoudster :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:56

Ze laten natuurlijk niet de mensen zien die goed spreken, anders is het niet leuk om te kijken...

Wil niet zeggen dat er moet regelmatig overschat wordt hoe goed men een andere taal spreekt. Zo vind ik het gemiddelde Duits van de Nederlanders tenenkrommend, maar vinden ze zelf dat ze een goed woordje Duits spreken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:43

Ik spreek steenkolen duits en engels en met een beetje pech spreek ik het ook nog door elkaar als ik woorden moet zoeken :')

Maar ik kan me er prima mee redden en ze begrijpen me ook nog.

Laatst op een beurs gewerkt en dan moest ik steeds omspringen.
'De eigenaar van de stand was Italiaan die redelijk engels sprak en frans en ik dus nederlands , duits en engels.
We begrepen elkaar en ik hielp de duitsers , de belgen en de nederlanders.

Het duurde bij ons ook een tijdje voor we door hadden hoe het schoolsysteem in Belgie in elkaar stak.
Lastige is ook dat lang niet alle scholen , alle richtingen hebben .

simpel gezegd is
A S O gelijk aan atheneum/gymnasium
T S O = havo niveau
B S O mavo/LTS/huishoudschool niveau
Waarin dan wel gezegd moet worden dat het per richting wel scheelt hoe zwaar vakken zijn want sommige richtingen worden geschaald op TSO maar zijn kwa niveau ASO.
En dat geldt ook bij een aantal BSO richtingen .

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:29

Oké, maar nederlanders vinden heel vaak dat ze heel veel dingen goed kunnen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:45

Vreselijk om Nederlanders soms Engels te horen praten als ze denken dat ze het heel goed kunnen, maar het komt er niet goed uit :+

Ik heb gedacht dat alle Belgen heel goed Nederlands, Engels en Frans konden spreken.

Over het algemeen vind ik Belgen lieflijker overkomen.
Door mijn werk heb ik veel contact met Belgen, maar het blijft altijd toch een moeilijk puntje dat communiceren tussen Belgen en Nederlanders. We bedoelen allebei hetzelfde, maar zeggen totaal iets anders :)

Wat ik alleen nooit begrijp dat Belgen ook per mail vaak kortaf zijn. Dus ze starten ook niet even met Beste .... of volledig de andere kant op slaan en blijven hangen in het geachte mevr.... :Y)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:50

Quebelle schreef:
Oké, maar nederlanders vinden heel vaak dat ze heel veel dingen goed kunnen.

Hoewel ik dat ook vind, vind ik dat niet per se iets slechts (tenzij dat er weer een jobkans aan je voorbij gaat omdat zo'n blasé iemand van je wint).
Ik ben vaak erg verlegen om in een andere taal dan Engels te babbelen, terwijl 'k het best kan. Heb ik op zo'n momenten de NLse durf om er gewoon los voor te gaan... Zou dat niet erg vinden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:55

om nog even op onderwijs terug te komen: Bij ASO en TSO heb je na 6 jaar geen diploma, maar een getuigschrift. Dus verder studeren is wat de meesten dan gaan doen.
BSO doe je na de verplichte 6 jaar nog ene 7de en dan heb je een diploma en geloof dat dit 7de jaar er ook is voor TSO, maar daar ben ik niet zeker van.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:58

7de TSO is er voor bepaalde richtingen, ook voor KSO :j Ik denk dat je als je TSO STW afstudeerd, je nog een 7de jaar Zorg kan doen bvb.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:00

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:04

nochtans heb ik echt geen diploma gekregen toen ik afzwaaide in mijn laatste jaar ASO. Misschien is dat alweer veranderd dan...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:08

Anyway, bij ASO/TSO word je verondersteld om verder te studeren. In tegenstelling tot BSO leerlingen hebben die geen praktische kennis waar ze onmiddelijk mee aan de slag kunnen in een van de vakgebieden na hun studie. Dat kun je natuurlijk wel, maar dan is dat dikwijls niet in een sector of beroep waar je hogeschool/unief diploma voor nodig hebt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:20

Ik heb begrepen dat Belgen ook veel 'grote' cadeaus geven bij bv huwelijken of geboortes dan Nederlanders. Een vriend van mij (NL) is met een Belgische vrouw getrouwd. Zij konden echt duidelijk verschil zien in de vulling van de envelopjes.

Niet dat het om het geld gaat natuurlijk :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:20

petitparis schreef:
nochtans heb ik echt geen diploma gekregen toen ik afzwaaide in mijn laatste jaar ASO. Misschien is dat alweer veranderd dan...

Normaal gezien kan dat niet. Is recent ook niets aan veranderd (met recent bedoel ik voor zo lang ik iets over onderwijs weet, dus toch niet in de laatste 12 jaar...) Getuigschriften heb je bij lager onderwijs of bij 6de jaar BSO of mogelijk bij buitengewoon secundair onderwijs.

Misschien toch eens kijken of ze het juiste papiertje voor je hebben uitgeprint.

Van die cadeaus vind ik grappig. Hier zegt het cliché dat Nederlanders gierig zijn, dus wie weet is er iets van waar :D

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:24

Ik vind het vnl op café frappant, Belgen leggen gewoon allemaal €10 oid, en de rest wordt ff bijgehouden of fooi. NL'ers hebben het daar moeilijk mee.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:26

Echt? Ik vind dat juist iets ontzettend nederlands dacht ik...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:31

lol, kan nog wel eens nakijken, maar ben er heel zeker van dat het een getuigschrift is. Maar doet er eigenlijk niet meer toe, is al 15jaar geleden dat ik het nodig had. Intussen al meer dan 11jaar een professionele bachelor in bezit.

ow nog iets anders: Heb de voorbije jaren 3 Nederlandse collega's gehad en kan wel zeggen dat zij (samen met de Italianen) altijd heel "aanwezig" waren. Je hoefde ze niet gezien te hebben om te weten dat ze er waren. Luide stemmen en altijd antwoord klaar en laat ik stellen dat onze baas daar niet mee om kon...
De huidige collega is iets rustiger.

En qua geld ook een andere mentaliteit. Een van de Nederlandse collega's vroeg of ik met haar wilde gaan lunchen. Ik zei dat ik geen geld bij had en moest bedanken. Waarop ze zelf voorstelt om slechts een broodje te halen en me wel even voorschiet. Ok, zo gezegd zo gedaan. Staat ze de dag nadien al aan mijn bureau om 3€ terug te vragen :')
Dat zou nooit in mij opkomen om te doen, ook mijn andere collega's vonden dit maar een heel vreemde actie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:36

Dat vind ik ook een rare actie, dus dat is niet perse nederlands om dat te doen :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:39

Nee ben daar zelf ook redelijk consequent in geworden bij bepaalde collega's, en dan ben ik de Belg :p

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:43

Okee, dat vind ik ook een rare reactie... Ik leen vaak uit aan m'n collega's, maar onthoud het eigenlijk alleen wanneer ik van iemand geld geleend heb :+ Zo kreeg ik afgelopen maandag ineens 5 euro, want ik had blijkbaar iets voorgeschoten... Um, okee... bedankt dan :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:50

Ok, dit is niet nodozakelijk een algemeen feit en was die bepaalde collega gewoon "raar", maar het is me wel altijd bijgebleven :+
Wij hebben hier vaak "buitenlandse" collega's, uitwisselingstudenten etc. Mentaliteitsverschil is er altijd wel wat bij elke nationaliteit, daar kan je niet rond.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:52

Niet per se iets Nederlands hoor.
Dat vind ik ook een rare actie, maar "wij" Nederlanders zijn wel gierig.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:04

Hier word ook gewoon een potje voorgelegd op café, iedereen 5 of 10 euro en dan vullen we dat weer aan indien nodig. Maakt niet uit of je een drankje van 2 of 3 euro hebt :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:07

idd op voorhand "een pot" of op het einde gewoon rekening delen door het aantal personen. Vaak is dit dan niet gepast en is het wisselgeld of als fooi of voor diegene die echt iets veel goedkopers gegeten heeft dan de anderen of voor de chauffeur als we met 1 wagen op stap zijn :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:29

Of het wisselgeld is voor de volgende keer!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:30

Ok maar volgens mij hebben we net vast gesteld dat Belgen bijna het dubbele verdienen van Nederlanders. Dus eerlijk, zo raar vind ik het niet :o als ik als ik uit eten ga 10 euro fooi moet geven, of zelfs in de kroeg, dan vrees ik dat ik voortaan thuis blijf :o