Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:16

Winged schreef:
Ik vraag mij even af hoe we van de wajong naar de basisinkomendiscussie zijn gegaan. Kan dat laatste ergens anders?

Dat een basiinkomen veel eerlijker en makkelijker zou zijn dan zoveel verschillende soorten uitkeringen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:18

Ayasha schreef:
Wat is een ORT? :o

Onregelmatigheidstoeslag: een percentage bovenop je uurloon omdat je in de avond, nacht of weekend werkt. Kan oplopen tot 60% bijv. op zondag.

Maar is inderdaad offtopic

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:20

Winged schreef:
Ik vraag mij even af hoe we van de wajong naar de basisinkomendiscussie zijn gegaan. Kan dat laatste ergens anders?

....ik ben niet tegen een afsplitsing.

Maar er is ook overlap. In de discussie waren er enige misverstanden zoals 'omdat je kunt werken zou je geen recht hebben op de uitkering' (slaat nergens op, maar enfin) - en door meerdere mensen werd verzucht 'met een basisinkomen ben je van dit en van heel veel verwant gedonder af'.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:24

Maar hoe hoog is het basisinkomen? Ik denk dat je al snel rond de 1300 moet komen. Aangezien je dan geen toeslagen meer hebt. En omdat er ook huurprijzen zijn van 1000 euro zou je rond de 2000 uit moeten komen

bruintje123

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:26

Daar zijn de geleerde het niet over eens dan.

1300 wauw, klinkt mij als veel. Veel werkende hebben dat niet.
Huurhuizen van 1000 is natuurlijk een eigen keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:33

bruintje123 schreef:
karuna schreef:
Is die volle werkdag nodig? Twee of drie mensen die hetzelfde werk doen in soort van ploegendienst. Allemaal parttime werken. Wil je meer geld dan werk je langer.

Dat werk moet toch gedaan worden. Waar tover je ineens al die mensen vandaan die het in ploegen gaan doen?
En ploegen, dat doen mensen dan helemaal niet meer.
Niet erg gezellig ij net thuis als je man werkt en andersom.

Veel mensen denken dat er een groot tekort is aan arbeidskrachten bij invoering van het basisinkomen, ik denk het niet. Eerder dat mensen kiezen om twee dagen minder te werken en dus komen er heel veel parttime banen bij. Veel mensen willen wel graag minder werken maar kunnen het vanwege financien niet. Dus zijn er veel uren vrij voor alle mensen die , ook nu, graag willen werken maar er door leeftijd/beperking/opleiding gewoon buiten de boot vallen. Werkgevers worden dan gedwongen om ook die groep werk te geven anders doen ze zichzelf te kort.
En denk aan al die jonge ouders die nu de opvoeding van hun kids uit handen moeten geven, die kunnen gewoon alletwee 50 % werken en zelf voor hun kinderen zorgen. Bijkomend voordeel van het basisinkomen al ook zijn dat de poedersuiker nu wel een redelijk salaris zullen krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:35

Alleen krijgen alle mensen met een inkomen bovenmodaal (die nu geen toeslagen ontvangen) nu ook een basisinkomen, die gaan er dus meer op vooruit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:37

En daarom denk ik dat de allerdaagse dingen zoals eten en kleding daarom erg duur gaat worden en de laag verdienende dan weer de klos is.
Maar wel met 1 "voordeel, alle laag verdienende, niet de ene wel en de ander niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:41

bruintje123 schreef:
En daarom denk ik dat de allerdaagse dingen zoals eten en kleding daarom erg duur gaat worden en de laag verdienende dan weer de klos is.
Maar wel met 1 "voordeel, alle laag verdienende, niet de ene wel en de ander niet.

Dat denk ik dus ook... dat de prijzen "gewoon" hoger worden omdat "iedereen" dat toch kan betalen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:47

BE_GENTLE schreef:
Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet.. Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
Zolang je als wajonger een paard of pony kan houden die je zelf betaald krijg je na mijn mening nog genoeg geld..
Wat erg is dat mijn schoonmoeder in de bijstand zit een pensioen krijgt van haar overleden man en dat dit afgetrokken wordt op haar bijstand waar die man tenslotte zijn hele leven hard voor gewerkt heeft en dit gewoon eerlijk verdiend is.. Die instantie's pakken maar wat ze pakken kunnen.. En de werkende mensen betalen wel belasting om de niet willen werkende mensen een goed leven te voorzien.. Kortom je moet blij zijn dat je wat krijgt in dit geval 70% je hebt een dak boven je hoofd en je kan eten.. Er zijn ergere dingen..

Wacht even ... je man werkt ruim 50 uur per week, maar jullie hebben geen geld om een keertje te gaan uit eten? Jullie kunnen dus niet eens 1x in -pak hem beet- 52 weken €50,= opzij leggen voor een etentje? Nog niet eens €1,= per week? Dan vraag ik me toch serieus af wat voor baan je man heeft, wat voor loon hij krijgt en waar jullie geld naartoe gaat. Hoef je uiteraard niet te beantwoorden, want het gaat mij niets aan. Maar als je ruim 50 uur per week werkt en je kan alleen je basisonderhoud betalen en nooit eens iets extra's doen/kopen, dan vind ik dit oprecht zeer triest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:53

Als er maar 1 persoon werkt dan kan dat best wel eens zijn Victory als er wel kinderen zijn. Daarom werken zoveel mensen met 2 personen.
Maar als de vrouw dat niet kan, kan het ook met 50 uur in de week van de man wel eens erg krap worden.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:56

zeker als er een huis in de goede tijd gekocht is, met een torenhoge hypotheek op 2 salarissen. valt er dan 1 salaris weg, en staat het huis onder water dan is het voor vele mensen nog steeds op een houtje bijten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:58

Electra63 schreef:
Alleen krijgen alle mensen met een inkomen bovenmodaal (die nu geen toeslagen ontvangen) nu ook een basisinkomen, die gaan er dus meer op vooruit.

...dan kunnen de lonen omlaag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:06

BE_GENTLE schreef:
Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet..
Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
Zolang je als wajonger een paard of pony kan houden die je zelf betaald krijg je na mijn mening nog genoeg geld..
Wat erg is dat mijn schoonmoeder in de bijstand zit een pensioen krijgt van haar overleden man en dat dit afgetrokken wordt op haar bijstand waar die man tenslotte zijn hele leven hard voor gewerkt heeft en dit gewoon eerlijk verdiend is.. Die instantie's pakken maar wat ze pakken kunnen.. En de werkende mensen betalen wel belasting om de niet willen werkende mensen een goed leven te voorzien.. Kortom je moet blij zijn dat je wat krijgt in dit geval 70% je hebt een dak boven je hoofd en je kan eten.. Er zijn ergere dingen..

"Wat erg is: mijn schoonmoeder zit in de bijstand en daar gelden regels voor."
I am very sorry dat het geen vetpot is - maar voor heel erg velen is het, hard werken of niet, wel willen en niet kunnen of hoe dan ook geen vetpot.

Dat is een uitstekende reden om boos te zijn.

Het is totaal GEEN reden om Purny af te vallen 'dat ze maar blij moet zijn' ofzo, of dat er 'ergere dingen' zijn.
Purny heeft geen eigen paard, trouwens. Zelfs niet meer voor manegelessen...

Purny en jouw schoonmoeder zitten in een zelfde schuitje, lijkt me. (Er zijn verschillen maar vooral overeenkomsten.)
Of: Purny, jouw schoonmoeder en jijzelf zitten in een zelfde schuitje, wie werkloos is met partner krijgt geen cent.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:09

1300€? Wauw :wow:
Daar moet ik heel wat nagels voor zetten :j

Overigens komt “in een rolstoel zitten” regelmatig langs...
mijn zwager zit permanent in een rolstoel (dwarslaesie door bedrijfsongeval) en is alles behalve zielig en werkt ook gewoon...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:10

Janneke2 schreef:
BE_GENTLE schreef:
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet..
Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !

"Wat erg is: mijn schoonmoeder zit in de bijstand en daar gelden regels voor."
I am very sorry dat het geen vetpot is - maar voor heel erg velen is het, hard werken of niet, wel willen en niet kunnen of hoe dan ook geen vetpot.

Dat is een uitstekende reden om boos te zijn.

Het is totaal GEEN reden om Purny af te vallen 'dat ze maar blij moet zijn' ofzo, of dat er 'ergere dingen' zijn.
Purny heeft geen eigen paard, trouwens. Zelfs niet meer voor manegelessen...

Purny en jouw schoonmoeder zitten in een zelfde schuitje, lijkt me. (Er zijn verschillen maar vooral overeenkomsten.)

De bijstand van schoonmoeder wordt door "ons allemaal" betaald.

Ik vind het daarom logisch dat haar pensioeninkomsten gekort worden!

Waarom zouden wij allemaal de bijstand van schoonmoeder betalen terwijl zij de pensioeninkomsten mag behouden?

De oplossing is simpel. Het werkt dubbelop indien schoonmoeder gaat werken. Dat mag ze de pensioeninkomsten houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:11

Petpa, de Wajong betalen wij toch ook allemaal? Net als de ww

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:12

LadyMadonna schreef:

Wajong en WW zijn andere potjes.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:21

bruintje123 schreef:
Als er maar 1 persoon werkt dan kan dat best wel eens zijn Victory als er wel kinderen zijn. Daarom werken zoveel mensen met 2 personen.
Maar als de vrouw dat niet kan, kan het ook met 50 uur in de week van de man wel eens erg krap worden.

Klopt bruintje, daar heb je gelijk in. Die mensen zijn er helaas ook en dat is diep triest.

Een torenhoge hypotheek heb ik ook en het wegvallen van 1 (en ook nog eens het enige) salaris ben ik ook bekend mee, helaas.

Maar ik heb heel ongegeneerd even in haar berichten gespiekt (foei, en ik weet dat heel veel mensen die optie weg willen zien, om deze reden :o ), maar zo te zien zitten uitstapjes en uit eten er wel degelijk in. Er worden helaas in dit topic veel dingen geroepen (van beide zijde waarschijnlijk) die niet zo erg zijn als geschetst wordt. Ik kan hier natuurlijk ook van alles roepen, wie zegt dat het waar of niet waar is? Ik kan mijn leven ook heel erg dramatiseren of juist erg romantiseren. Leef ik in echte armoede, waar ik helemaal niets leuks kan doen en uit de vuilnisbakken eet, of ben ik juist een multimiljonair die lekker renteniert en alleen maar leuke dingen doet? Wie weet.

Alles heeft 2 kanten en we horen van iedereen maar 1 kant, net de kant die ze willen laten zien. Ieder zijn goed recht. Maar de waarheid ligt meestal ergens in het midden ... even een fictief voorbeeld: Er is geen geld voor een etentje, wat zijn we arm. Maar wat "vergeten" wordt te melden is dat er bijvoorbeeld wel huisdieren zijn, we elk jaar op vakantie gaan en af en toe een leuke feestje hebben. Dat klinkt dan toch een beetje anders.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:24

Janneke2 schreef:
Maar wie op het minimum leeft, heeft niet zelden per week 50 euro om alles van te kopen.
Word je gekort, wordt het 40 euri per week. (Inclusief schoenen, kapotte wasmachine en noem maar op.)

Klopt en als je het goed weet te doen kun je daarnaast nog sparen, moet je wel wat dingen voor minderen/laten.
Ik heb wekelijks €50,-, daarnaast spaar ik maandelijks €200,- voor vervanging huishoudelijke apparatuur, voerbestellingen voor de dieren, trimsalon, hondencursus, dierenartskosten, kleding, eens een dagje weg.
Maar ik rook niet, drink zelden, ga nooit uit, heb geen auto, geen paard, ga zelden uit eten, ga niet op vakantie (buiten eens weekend/midweek naar vrienden/familie).
Zoals ik in een eerdere post meldde is het van €40,- à €50,- prima te doen zolang je een beetje handig ermee omgaat, je kunt er geen volledige boodschappen kar met A-merken mee vullen maar fatsoenlijk eten is zeker mogelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:33

Petpa schreef:
LadyMadonna schreef:

Wajong en WW zijn andere potjes.

Klopt, maar die potjes worden wel door dezelfde mensen gevuld...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:38

Victory-Boy schreef:
Maar de waarheid ligt meestal ergens in het midden ... even een fictief voorbeeld: Er is geen geld voor een etentje, wat zijn we arm. Maar wat "vergeten" wordt te melden is dat er bijvoorbeeld wel huisdieren zijn, we elk jaar op vakantie gaan en af en toe een leuke feestje hebben. Dat klinkt dan toch een beetje anders.

Ehm...

Qua feiten: wie het niet breed heeft kan deze afweging maken: ik wil dieren om me heen en een weekje naar de Veluwe in de zomer.
En af en toe dat feestje.
- dat kent 'zijn prijs': uit eten is er niet bij.

Dus hoezo 'de waarheid ligt in het midden' en al die aanhalingstekens om 'vergeten' te melden?
Hoezo 'dat klinkt toch anders'...?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 14:58

Victory-Boy schreef:
bruintje123 schreef:

Klopt bruintje, daar heb je gelijk in. Die mensen zijn er helaas ook en dat is diep triest.

Een torenhoge hypotheek heb ik ook en het wegvallen van 1 (en ook nog eens het enige) salaris ben ik ook bekend mee, helaas.

Maar ik heb heel ongegeneerd even in haar berichten gespiekt (foei, en ik weet dat heel veel mensen die optie weg willen zien, om deze reden :o ), maar zo te zien zitten uitstapjes en uit eten er wel degelijk in. Er worden helaas in dit topic veel dingen geroepen (van beide zijde waarschijnlijk) die niet zo erg zijn als geschetst wordt. Ik kan hier natuurlijk ook van alles roepen, wie zegt dat het waar of niet waar is? Ik kan mijn leven ook heel erg dramatiseren of juist erg romantiseren. Leef ik in echte armoede, waar ik helemaal niets leuks kan doen en uit de vuilnisbakken eet, of ben ik juist een multimiljonair die lekker renteniert en alleen maar leuke dingen doet? Wie weet.

Alles heeft 2 kanten en we horen van iedereen maar 1 kant, net de kant die ze willen laten zien. Ieder zijn goed recht. Maar de waarheid ligt meestal ergens in het midden ... even een fictief voorbeeld: Er is geen geld voor een etentje, wat zijn we arm. Maar wat "vergeten" wordt te melden is dat er bijvoorbeeld wel huisdieren zijn, we elk jaar op vakantie gaan en af en toe een leuke feestje hebben. Dat klinkt dan toch een beetje anders.

Maar dat ene uitje is misschien en wel zeker het enigste dagje weg. Dus als ik een dagje weg wil dan heb ik daar heel hard voor gespaard.
Veel dingen kan ik en andere wajongers niet meer. Ik kan niet meer ontspannen en m'n hoofd leeg maken op het paard en de ander kan niet meer op zichzelf wonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:00

Maar een paard is ook wel een erg luxe goed :o. Er zijn wel meer mensen die geen paard kunnen houden, je hebt eerder geluk als je het wel kan, of moet heel veel andere dingen ervoor opgeven.
Het is niet bepaald een eerste levensbehoefte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 15:02

verootjoo schreef:
Maar een paard is ook wel een erg luxe goed :o. Er zijn wel meer mensen die geen paard kunnen houden, je hebt eerder geluk als je het wel kan, of moet heel veel andere dingen ervoor opgeven.
Het is niet bepaald een eerste levensbehoefte.

Ik heb ook geen eigen paard maar ik reed 1 uurtje per week op de manege.