Winged schreef:Ik vraag mij even af hoe we van de wajong naar de basisinkomendiscussie zijn gegaan. Kan dat laatste ergens anders?
Dat een basiinkomen veel eerlijker en makkelijker zou zijn dan zoveel verschillende soorten uitkeringen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Winged schreef:Ik vraag mij even af hoe we van de wajong naar de basisinkomendiscussie zijn gegaan. Kan dat laatste ergens anders?
bruintje123 schreef:karuna schreef:Is die volle werkdag nodig? Twee of drie mensen die hetzelfde werk doen in soort van ploegendienst. Allemaal parttime werken. Wil je meer geld dan werk je langer.
Dat werk moet toch gedaan worden. Waar tover je ineens al die mensen vandaan die het in ploegen gaan doen?
En ploegen, dat doen mensen dan helemaal niet meer.
Niet erg gezellig ij net thuis als je man werkt en andersom.
bruintje123 schreef:En daarom denk ik dat de allerdaagse dingen zoals eten en kleding daarom erg duur gaat worden en de laag verdienende dan weer de klos is.
Maar wel met 1 "voordeel, alle laag verdienende, niet de ene wel en de ander niet.
BE_GENTLE schreef:Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet.. Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
Zolang je als wajonger een paard of pony kan houden die je zelf betaald krijg je na mijn mening nog genoeg geld..
Wat erg is dat mijn schoonmoeder in de bijstand zit een pensioen krijgt van haar overleden man en dat dit afgetrokken wordt op haar bijstand waar die man tenslotte zijn hele leven hard voor gewerkt heeft en dit gewoon eerlijk verdiend is.. Die instantie's pakken maar wat ze pakken kunnen.. En de werkende mensen betalen wel belasting om de niet willen werkende mensen een goed leven te voorzien.. Kortom je moet blij zijn dat je wat krijgt in dit geval 70% je hebt een dak boven je hoofd en je kan eten.. Er zijn ergere dingen..
BE_GENTLE schreef:Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet..
Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
Zolang je als wajonger een paard of pony kan houden die je zelf betaald krijg je na mijn mening nog genoeg geld..
Wat erg is dat mijn schoonmoeder in de bijstand zit een pensioen krijgt van haar overleden man en dat dit afgetrokken wordt op haar bijstand waar die man tenslotte zijn hele leven hard voor gewerkt heeft en dit gewoon eerlijk verdiend is.. Die instantie's pakken maar wat ze pakken kunnen.. En de werkende mensen betalen wel belasting om de niet willen werkende mensen een goed leven te voorzien.. Kortom je moet blij zijn dat je wat krijgt in dit geval 70% je hebt een dak boven je hoofd en je kan eten.. Er zijn ergere dingen..
Janneke2 schreef:BE_GENTLE schreef:Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet..
Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
"Wat erg is: mijn schoonmoeder zit in de bijstand en daar gelden regels voor."
I am very sorry dat het geen vetpot is - maar voor heel erg velen is het, hard werken of niet, wel willen en niet kunnen of hoe dan ook geen vetpot.
Dat is een uitstekende reden om boos te zijn.
Het is totaal GEEN reden om Purny af te vallen 'dat ze maar blij moet zijn' ofzo, of dat er 'ergere dingen' zijn.
Purny heeft geen eigen paard, trouwens. Zelfs niet meer voor manegelessen...
Purny en jouw schoonmoeder zitten in een zelfde schuitje, lijkt me. (Er zijn verschillen maar vooral overeenkomsten.)
bruintje123 schreef:Als er maar 1 persoon werkt dan kan dat best wel eens zijn Victory als er wel kinderen zijn. Daarom werken zoveel mensen met 2 personen.
Maar als de vrouw dat niet kan, kan het ook met 50 uur in de week van de man wel eens erg krap worden.
Janneke2 schreef:Maar wie op het minimum leeft, heeft niet zelden per week 50 euro om alles van te kopen.
Word je gekort, wordt het 40 euri per week. (Inclusief schoenen, kapotte wasmachine en noem maar op.)
Victory-Boy schreef:Maar de waarheid ligt meestal ergens in het midden ... even een fictief voorbeeld: Er is geen geld voor een etentje, wat zijn we arm. Maar wat "vergeten" wordt te melden is dat er bijvoorbeeld wel huisdieren zijn, we elk jaar op vakantie gaan en af en toe een leuke feestje hebben. Dat klinkt dan toch een beetje anders.
Victory-Boy schreef:bruintje123 schreef:Als er maar 1 persoon werkt dan kan dat best wel eens zijn Victory als er wel kinderen zijn. Daarom werken zoveel mensen met 2 personen.
Maar als de vrouw dat niet kan, kan het ook met 50 uur in de week van de man wel eens erg krap worden.
Klopt bruintje, daar heb je gelijk in. Die mensen zijn er helaas ook en dat is diep triest.
Een torenhoge hypotheek heb ik ook en het wegvallen van 1 (en ook nog eens het enige) salaris ben ik ook bekend mee, helaas.
Maar ik heb heel ongegeneerd even in haar berichten gespiekt (foei, en ik weet dat heel veel mensen die optie weg willen zien, om deze reden), maar zo te zien zitten uitstapjes en uit eten er wel degelijk in. Er worden helaas in dit topic veel dingen geroepen (van beide zijde waarschijnlijk) die niet zo erg zijn als geschetst wordt. Ik kan hier natuurlijk ook van alles roepen, wie zegt dat het waar of niet waar is? Ik kan mijn leven ook heel erg dramatiseren of juist erg romantiseren. Leef ik in echte armoede, waar ik helemaal niets leuks kan doen en uit de vuilnisbakken eet, of ben ik juist een multimiljonair die lekker renteniert en alleen maar leuke dingen doet? Wie weet.
Alles heeft 2 kanten en we horen van iedereen maar 1 kant, net de kant die ze willen laten zien. Ieder zijn goed recht. Maar de waarheid ligt meestal ergens in het midden ... even een fictief voorbeeld: Er is geen geld voor een etentje, wat zijn we arm. Maar wat "vergeten" wordt te melden is dat er bijvoorbeeld wel huisdieren zijn, we elk jaar op vakantie gaan en af en toe een leuke feestje hebben. Dat klinkt dan toch een beetje anders.
verootjoo schreef:Maar een paard is ook wel een erg luxe goed. Er zijn wel meer mensen die geen paard kunnen houden, je hebt eerder geluk als je het wel kan, of moet heel veel andere dingen ervoor opgeven.
Het is niet bepaald een eerste levensbehoefte.