Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:43

LadyMadonna schreef:
Ik dacht overigens dat "genderneutraal" inhield dat deze mensen zich zowel geen vrouw als geen man voelen, maar door dit topic begin ik erover te twijfelen...

Ja, ik begon ook al te twijfelen...door dat woord neutraal....die mensen zullen er okk zijn, maar ik denk,dat het gaat om mensen die zich in een verkeerd geslacht geboren voelen..zich hierdoor niet als vrouw geboren voelen en als vrouw kleden maar als man en in een proces zitten van transformatie naar man.

Ik vind eerlijk gezegd dat deze man gewoon naar de herenwc moet gaan...neimand bepaald of je er moie en goed genoeg uitziet voor de mannelijke sexe evenzo omgekeerd..een nog te mannelijk uitziende vrouw zou zich niet aangesproken moeten voelen om haar uiterlijk...

Kleed je je als vrouw omdat je je vrouw voelt, dames toilet....kleed je je als man omdat je je man voelt, heren toilet...waarom extra toilet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:48

Cer schreef:
"En denken mensen dat er hele demonstraties..." .. echt?

Dat las ik in dit topic dan toch weer niet..

Nee ook nergens gelezen.

Precies man die zich vrouw voelt gaat naar de dames wc en andersom.
Niet moeilijker maken dan het is.
Maar dat is wel echt Nederland overdreven moeilijk doen en dan juist de verkeerde aandacht bevestigen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:49

miss_lizje schreef:
Vervolgens blijkt de persoon man te zijn/zich man te voelen vul maar in. Dan kan dus de verzekeraar zeggen dat er ongegrond onderzoek is uitgevoerd wat niet nodig was geweest en weigeren de kosten de dekken. Wordt getouwtrek tussen de verschillende instanties.

Maar dat is een bureaucratisch probleem tussen onderzoekslab en verzekering. Dat de persoon niet in de hokjes van de formulieren past is een probleem van de formulieren, niet van die persoon. Maar juist doordat we de hokjes en formulieren zo vaak leidend laten zijn, creeren we frustratie. De bureaucratie zou de mens moeten volgen, niet andersom!

Daarnaast: ik heb al ergens eerder erop gewezen dat het vooral belangrijk is om per situatie te kijken welke informatie belangrijk is. Bij medische zaken zal dit zeker nuttig zijn. Maar, dan lijkt het mij bijvoorbeeld ook belangrijk om je niet te beperken tot m/v, maar JUIST ook te weten over intersekse-variaties, en hormoonbehandelingen bijvoorbeeld. Ik denk dat het aan de behandelend arts is om vast te stellen welke zaken daarvoor relevant zijn.

Maar in de meeste andere gevallen is het niet belangrijk. Voor kleding is niet het geslacht belangrijk, maar je lichaamsvorm en smaak. Voor het lezen van een brief is het op geen enkele manier belangrijk. Voor speelgoed is het niet belangrijk. Voor balpennen is het niet belangrijk. Voor het energiebedrijf is het niet belangrijk.

Maar zelfs als we genderaanduidingen op heel veel plekken zouden weghalen, dan zou het nog prima kunnen blijven bestaan op de plekken dat het wel wat toevoegt: zoals onder andere medische zaken. Niemand pakt dat af. Het is geen alles of niets. We kunnen prima gegevens blijven bijhouden voor de zaken waarbij het wel handig is .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:50

Maarja, ik heb een transgender klant gehad. Zij was een van de eerste die in de jaren 80 een volledige transitie heeft ondergaan. Heb foto's gezien van haar jonge jaren, prachtmeid :j
Nu is ze ouder en geeft ze er allemaal niet meer zoveel om qua uiterlijk, en heeft ze best een mannelijk voorkomen. Als er dan in de frietzaak gevraagd wordt: meneer, heeft u al besteld? Dan geeft ze daar niks (meer) om. Het gaat erom hoe zij zich voelt, niet hoe ze aangesproken wordt (haar eigen woorden :j)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:50

bruintje123 schreef:
Precies man die zich vrouw voelt gaat naar de dames wc en andersom.
Niet moeilijker maken dan het is.
Maar dat is wel echt Nederland overdreven moeilijk doen en dan juist de verkeerde aandacht bevestigen.

Kom maar eens naar Amerika... -O- _O-

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:53

Precies en zo is het!

Gistern dan die docu..ik had erg met hem/haar te doen...ze was bijna vrouw, maar omg die lippen...was er dan geen fatsoenlijke man en vrouw in die kliniek die er voor kon zorgrn dat en mooie mond kon krijgen..zonder die mond was ze best vrouwelijk..nu een persiflage...ook vond ik het erg dat ze 7 jaa moest wachten op een sexe operatie, dus ging ze maar naar Thailand...
Gaan wij over princessen en dino's van de McDonalds zeuren... :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:55

Jans schreef:
Volgens mij zijn die er beiden, degenen die zich de ene dag meer man/vrouw voelen en degenen die gewoon altijd er tussen zitten.

Wat ik me dan weer afvraag is hoe het voelt om vrouw te zijn maar ook hoe het voelt om man te zijn? Ik heb namelijk geen flauw idee. Ik voel me gewoon mijzelf en ik heb geen enkele mogelijkheid om dat met andere mannen (of vrouwen) te vergelijken en zo te checken of ik mijn gevoel wel echt mannelijk is. Ik heb echt geen flauw idee hoe ik me als man behoor te voelen...

En hoe zit dat met het verhaal dat mannen en vrouwen, los van de biologische verschillen, gelijk aan elkaar zijn? Hoe correct is het dan om je buiten die biologische verschillen dan toch mannelijk of vrouwelijk te voelen als die gevoelens gelijk horen te zijn?

Op welke afdeling je je kleren, speelgoed of whatever koopt interesseert me niet zoveel. Net zoals het me totaal niet boeit naar welk toilet je wilt. Doe gewoon lekker waar je je fijn bij voelt en dan doe ik dat ook. Maar mag ik alsjeblieft mij gewoon mezelf blijven voelen, zonder dat ik hoef na te denken hoe een cis-man zich behoort te voelen om in het juiste plaatje te passen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:04

Haha, mopperde vanavond, waarom vrouwen altijd meer werk hebben dan mannen toen ik met de was bezig was...kerels komen thuis, zijn moe, hebben gewerkt en gaan hun ding doen..vrouwen zijn de hele tijd met stomme huishoudklussen bezig en hadden maar geen vrouw moeten zijn :+ .

Wat is vrouw voelen? Wat is man voelen? Ik denk dat het vnl iets sexueels is...de getransformeerden zijn juist heel erg met jurken, tassen, gelakte nagels, hoog en veel haar, zware make-up, hoge hakken, etc...dan voelen ze zich dus vrouw....
Ik persoonlijk vind de Nederlandse vrouw de slechts geklede vrouw van Europa, die lopen in slons mannelijke kleding, dito kapels, veel te veel overgewicht, gympen, veelal geen make-up, kortom als slonzige sloven...(de jongere goed verzorge meiden daar gelaten, maar op middelbare leeftijd :( )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:05

Nou ja het kan gebeuren dat inderdaad anderen bedenken dat je een neutrale afdeling nodig hebt. En dat ieman zich zus of zo voelt...En dat zijn dan vaak niet de mensen die uit persoonlijke ervaring spreken...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:06

Ja misschien voel ik me ook wel een man.
Speelde vroeger met auto's en maakte boomhutten.
Met paarden deed ik niet penny. Nee zadelmak maken en springen.
En ik heb een mannen beroep.

Alleen verdorie die maandelijkse periode dan voel ik het vrouwelijke weer erg goed.
Maar dan slik ik de pil weer door want dat vrouwelijke hoef ik niet. Want ik wil ook geen kinderen.

Potver. Ik voel me al mijn hele leven man.
Bedankt bokt voor de opheldering. :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:07

Shadow0 schreef:
miss_lizje schreef:
Vervolgens blijkt de persoon man te zijn/zich man te voelen vul maar in. Dan kan dus de verzekeraar zeggen dat er ongegrond onderzoek is uitgevoerd wat niet nodig was geweest en weigeren de kosten de dekken. Wordt getouwtrek tussen de verschillende instanties.

Maar dat is een bureaucratisch probleem tussen onderzoekslab en verzekering. Dat de persoon niet in de hokjes van de formulieren past is een probleem van de formulieren, niet van die persoon. Maar juist doordat we de hokjes en formulieren zo vaak leidend laten zijn, creeren we frustratie. De bureaucratie zou de mens moeten volgen, niet andersom!

Daarnaast: ik heb al ergens eerder erop gewezen dat het vooral belangrijk is om per situatie te kijken welke informatie belangrijk is. Bij medische zaken zal dit zeker nuttig zijn. Maar, dan lijkt het mij bijvoorbeeld ook belangrijk om je niet te beperken tot m/v, maar JUIST ook te weten over intersekse-variaties, en hormoonbehandelingen bijvoorbeeld. Ik denk dat het aan de behandelend arts is om vast te stellen welke zaken daarvoor relevant zijn.

Maar in de meeste andere gevallen is het niet belangrijk. Voor kleding is niet het geslacht belangrijk, maar je lichaamsvorm en smaak. Voor het lezen van een brief is het op geen enkele manier belangrijk. Voor speelgoed is het niet belangrijk. Voor balpennen is het niet belangrijk. Voor het energiebedrijf is het niet belangrijk.

Maar zelfs als we genderaanduidingen op heel veel plekken zouden weghalen, dan zou het nog prima kunnen blijven bestaan op de plekken dat het wel wat toevoegt: zoals onder andere medische zaken. Niemand pakt dat af. Het is geen alles of niets. We kunnen prima gegevens blijven bijhouden voor de zaken waarbij het wel handig is .

Het gaat veel verder dan je omschrijft. Wij, laboranten, gaan er een bulk meer werk aan krijgen en onze procedures moeten herzien worden. Die transitie kost een hoop tijd en ook geld.
Een baclab heeft niks aan de info of iemand interseks is. Wij willen vooral weten of iemand een vrouw is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:07

Karl66 schreef:
Wat ik me dan weer afvraag is hoe het voelt om vrouw te zijn maar ook hoe het voelt om man te zijn? Ik heb namelijk geen flauw idee. Ik voel me gewoon mijzelf en ik heb geen enkele mogelijkheid om dat met andere mannen (of vrouwen) te vergelijken en zo te checken of ik mijn gevoel wel echt mannelijk is. Ik heb echt geen flauw idee hoe ik me als man behoor te voelen...

Ik zou het ook niet kunnen zeggen, maar hoe comfortabel zou je je voelen om bv als vrouw rond te lopen? Zou je morgen of maandag of wanneer ook makkelijk in een rok naar je werk kunnen als je dat zou willen? Want er zijn genoeg mannen die zich bij de gedachte daaraan toch ongemakkelijk voelen - en als dat ongemak er is, dan geeft dat in elk geval aan dat er dus blijkbaar nog wel iets is dat verschilt. Of dat nou sociale verwachtingen zijn of een eigen gevoel - wat het ook is, voor veel mensen is het blijkbaar wel iets.

Citaat:
En hoe zit dat met het verhaal dat mannen en vrouwen, los van de biologische verschillen, gelijk aan elkaar zijn? Hoe correct is het dan om je buiten die biologische verschillen dan toch mannelijk of vrouwelijk te voelen als die gevoelens gelijk horen te zijn?

Dat vind ik op zich interessant :) Want dit zijn nuttige vragen, en vragen waarvan ik het jammer vind dat er niet net wat meer diepgang in Geslacht zit, want daar had het heel erg in gepast.

Citaat:
Op welke afdeling je je kleren, speelgoed of whatever koopt interesseert me niet zoveel. Net zoals het me totaal niet boeit naar welk toilet je wilt. Doe gewoon lekker waar je je fijn bij voelt en dan doe ik dat ook.

Dat lijkt me prima, alleen is dat nog niet helemaal hoe we de maatschappij hebben ingericht. Het boeit nog wel, want anders zouden we niet op zoveel plekken van die labeltjes gebruiken om te verwijzen welke balpen hoort bij welke gender, of welke paar sokken, of welke scheermesjes.

Citaat:
Maar mag ik alsjeblieft mij gewoon mezelf blijven voelen, zonder dat ik hoef na te denken hoe een cis-man zich behoort te voelen om in het juiste plaatje te passen?

Natuurlijk mag dat! Maar tegelijkertijd, vind je dat niet interessant dan, om daar eens over na te denken? Want zeker als je niet tegen de randjes aanloopt is het wellicht allemaal erg vanzelfsprekend - maar het kan natuurlijk ook echt iets zijn wat je ook weer leuke dingen leert over jezelf.

(Maar goed - ik vind dat nou eenmaal een bijzonder interessant onderwerp, hoe mensen komen tot bepaalde gevoelens en ervaringen en waarnemingen en handelingen. Dus ik vind het ontzettend interessant om daar ook vooral veel verschillende perspectieven in te leren kennen en niet alleen dat van mijzelf.)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:11

Volgens mij halen veel mensen sexe en gender door elkaar.
Je sexe is wat je genetisch bepaald bent, dus man of vrouw, en in heel zeldzame gevallen beide. Bij hermafrodieten of mensen met de afwijking AOS bijvoorbeeld. Deze zien eruit als vrouwen en voelen zich over het algemeen gewoon vrouwelijk, maar hebben XY chromosomen. En zo zijn er volgens mij nog een aantal zeer zeldzame afwijkingen. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze mensen aparte wc's eisen. Het komt óf heel weinig voor, óf de persoon identificeert zich duidelijk als een bepaalde sexe en ziet er ook zo uit, óf de afwijking is zo ernstig dat ze uberhaupt zelden in de buurt van een openbare wc komen.

Gender is dus wat anders, dat heeft niks met je genen te maken maar met hoe je je identificeert. En naar mijn idee wordt er echt een massive probleem van gemaakt, vooral door mensen die hier normaal helemaal niks mee te maken hebben.
Maar goed, als er dus een heleboel mensen zijn die hier echt een probleem mee hebben, en er zijn bedrijven die het niet erg vinden een extra plee bij te bouwen, dan moeten ze dat vooral doen. Zolang ze het niet verplichten, want dat lijkt me voor veel bedrijven echt niet te doen voor die 4 personen per jaar.

Bij ons op het werk hebben ze op de begane grond trouwens wc's met mannen en vrouwen plaatjes erop, ééntje met man eerst en dan een vrouw, tweede met vrouw eerst en dan man. Lijkt me een prima oplossing, het voelt een beetje alsof je 'toestemming' hebt om zelf te kiezen en dus is het niet meer raar als je als vrouw naar de mannenplee gaat. :P

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:13

Lepeltje schreef:
Volgens mij halen veel mensen sexe en gender door elkaar.
Je sexe is wat je genetisch bepaald bent, dus man of vrouw, en in heel zeldzame gevallen beide. Bij hermafrodieten of mensen met de afwijking AOS bijvoorbeeld. Deze zien eruit als vrouwen en voelen zich over het algemeen gewoon vrouwelijk, maar hebben XY chromosomen. En zo zijn er volgens mij nog een aantal zeer zeldzame afwijkingen. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze mensen aparte wc's eisen. Het komt óf heel weinig voor, óf de persoon identificeert zich duidelijk als een bepaalde sexe en ziet er ook zo uit, óf de afwijking is zo ernstig dat ze uberhaupt zelden in de buurt van een openbare wc komen.

Gender is dus wat anders, dat heeft niks met je genen te maken maar met hoe je je identificeert. En naar mijn idee wordt er echt een massive probleem van gemaakt, vooral door mensen die hier normaal helemaal niks mee te maken hebben.
Maar goed, als er dus een heleboel mensen zijn die hier echt een probleem mee hebben, en er zijn bedrijven die het niet erg vinden een extra plee bij te bouwen, dan moeten ze dat vooral doen. Zolang ze het niet verplichten, want dat lijkt me voor veel bedrijven echt niet te doen voor die 4 personen per jaar.

Bij ons op het werk hebben ze op de begane grond trouwens wc's met mannen en vrouwen plaatjes erop, ééntje met man eerst en dan een vrouw, tweede met vrouw eerst en dan man. Lijkt me een prima oplossing, het voelt een beetje alsof je 'toestemming' hebt om zelf te kiezen en dus is het niet meer raar als je als vrouw naar de mannenplee gaat. :P

Beetje spuit elf want dit is eerder vanavond al besproken. Maar ik kan me voorstellen dat het in de berg berichten verdwijnt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:15

miss_lizje schreef:
Het gaat veel verder dan je omschrijft. Wij, laboranten, gaan er een bulk meer werk aan krijgen en onze procedures moeten herzien worden. Die transitie kost een hoop tijd en ook geld.
Een baclab heeft niks aan de info of iemand interseks is. Wij willen vooral weten of iemand een vrouw is.

Maar wat is een vrouw dan volgens jou? Welke van de verschillende geslachtskenmerken maakt iemand tot een vrouw, als er tegenstrijdige kenmerken zijn? Wat geeft daarbij de doorslag: chromosomen, of hormoonbalans, of de aanwezigheid van een baarmoeder, of de aanwezigheid van testes, en wat als iemand beide heeft?

Verder: hoeveel moet er veranderd worden aan de procedures als mijn conclusie was dat als deze informatie belangrijk is, daar dus misschien niets aan veranderd hoeft te worden?

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:17

Wauw sommige reacties hier.... :(

Persoonlijk maakt mij het niet uit hoe de NS mij als reiziger toespreekt. Maar als het huidige systeem mensen kwetst en je kunt dat makkelijk vervangen door een woord... kan ik alleen maar zeggen: DOEN!!

Extra wc of een gemengd toilet is mij ook om het even.... sommigen hebben het over een wc delen.... alsof je met twee afzonderlijke bilhelfden op een pot moet gaan zitten.... ik moet dan gewoon plassen.... maakt me niet uit waar als ik hopelijk maar niet ta lang hoef te wachten als ik erg nodig moet. Zou ik in het voorbij lopen een penis zien.... tja... het is maar een penis.... er hangen geen zwaarden aan die je ogen uitprikken zodra ze merken dat je ze gezien hebt.

De tijd staat niet stil mensen. We kunnen ook gewoon blij zijn dat, waar in een klein landje zoveel mensen wonen, er gekeken wordt naar het belang van iedereen.
Dat mensen tolerantie moe zijn.... kan ik aan de ene kant begrijpen waar het om hele andere discussies gaat maar deze (om te beginnen) kleine veranderingen om te zorgen dat iedereen zich als mens kan voelen wie ze zijn.... dat is toch gewoon iets moois om je medemens te gunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:17

In het lab lijkt mij het aangeboren geslacht van belang, en dat moet lijkt mij ook gewoon ingevuld worden onafhankelijk van hoe iemand zich voelt?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:18

Jolien87 schreef:
Beetje spuit elf want dit is eerder vanavond al besproken. Maar ik kan me voorstellen dat het in de berg berichten verdwijnt.

Oh sorry, ik zag het een paar berichten terug nog terug komen. :P Ik deed eerder onderzoek over hermafrodiete dieren dus ik vind dat soort 'geslachtsafwijkingen' altijd interessant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:19

Dat jij geen probleem hebt met een penis zien is uiteraard helemaal prima. Ik heb dat wel. Dan is er toch een soort impasse denk ik?

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:23

Cer schreef:
Dat jij geen probleem hebt met een penis zien is uiteraard helemaal prima. Ik heb dat wel. Dan is er toch een soort impasse denk ik?

Nou ja.... je hebt eigenlijk nog zelf in de hand waar je naar kijkt met je eigen ogen lijkt me.... daarbij zou dat alleen maar van toepassing zijn met urinoirs.... gemengde toiletten hebben allemaal hokjes dus dan is je zicht sowieso penis vrij

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:29

Ik zou als antwoord geslachtskenmerken zoals baarmoeder noemen. Er zijn nou eenmaal een hoop bacteriën die bij de vagina/baarmoeder eventueel via de urine voor een hoop problemen kunnen zorgen. Wij morgen er op het lab vanuit gaan als er een urine is van een patiënt die wordt beschreven met een V in het geslacht dat GBSen dus altijd gedetermineerd moeten worden.
Procedures die moeten worden aangepast is onder andere hoe we ons moeten indekken bij gevallen dat het ingevulde geslacht dus niet met de werkelijkheid klopt. Nu het ook mogelijk wordt om als omgebouwde (sorry kan even geen beter woord vinden) dus V/M naar eigen inzicht invullen.

Vandaag had ik dus in 3 verschillende systemen zowel, man, vrouw en man/vrouw. Ga jij mij zeggen welke ik kan vertrouwen?

Edit: een serologisch pakket zwangerschap aanvraagt krijgen bij iemand met ingevuld M als gender is ook zo iets.
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 18-08-17 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:33

Misslizje, kan je san niet vragen naar het biologische geslacht of geslacht bij geboorte of fysieke geslacht?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:38

Ik kan dat heel goed begrijpen dat het gewoon alles 10 keer lastiger maakt in de zorg en laboratoria.
Daarom vind ik dat mensen die niet weten wat ze voor geslacht ze hebben om zo maar even te zeggen, gewoon naar de wc mogen die zij zelf willen en het is prettig dat er nu beste reizigers ipv beste dames / heren word omgeroepen.
Maar er komt zoveel onhandigheid bij kijken, natuurlijk is het geslacht nog van belang! Dat kunnen we niet ineens verdoemen alsof het helemaal niet relevant is in het dagelijks leven :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:52

miss_lizje schreef:
Procedures die moeten worden aangepast is onder andere hoe we ons moeten indekken bij gevallen dat het ingevulde geslacht dus niet met de werkelijkheid klopt.

Dat het hier gaat om 'indekken' vind ik zo... dat is toch niet waar het om zou moeten gaan. Je bent daar toch om goed onderzoek te doen, niet om je 'in te dekken'. Sorry, het is een zijstraat, en jij kunt er niets aan doen, maar... het gaat toch niet om het afschuiven van schuld.

Citaat:
Vandaag had ik dus in 3 verschillende systemen zowel, man, vrouw en man/vrouw. Ga jij mij zeggen welke ik kan vertrouwen?

Edit: een serologisch pakket zwangerschap aanvraagt krijgen bij iemand met ingevuld M als gender is ook zo iets.

Ik kan dat niet vertellen, maar dit zijn situaties waar de hordes communicatiedeskundigen, it'ers en bestuurskundigen zich over zouden moeten buigen. Die maken die processen, dus ze kunnen ze ook veranderen.

En dingen zoals conclusies als geen pakket zwangerschap aanvragen bij iemand die een M heeft ingevuld lijkt me vooral iets dat een enigzins gemakzuchtige programmeur ooit eens heeft ingevuld. (En dat is een probleem. Programmeurs vullen stiekem heel veel regeltjes in over onderwerpen waar ze eigenlijk niet zoveel verstand van hebben, en dan krijg je 'the computer says no' en dan worden we boos dat de werkelijkheid zich niet aan onze bedachte systemen houdt. Maar als IT'er zou je moeten weten dat je niet alleen voor het gemiddelde programmeert, maar juist altijd bedacht moet zijn op de randgevallen.)

Maar nogmaals: als de IT niet goed met de werkelijkheid om kan gaan (en niet alleen met transgender en intersekse-personen, maar ook met fouten in de registratie, want ook dat komt uiteraard voor), dan is het de IT die zich aan moet passen en die dingen hoort op te lossen.

(En, bij het aanvraagformulier lijkt het me verder dan het meest zinnig dat dit wordt gecommuniceerd, bijvoorbeeld naar de patient. Zouden er veel mensen zijn die niet mee zouden willen werken als er uitgelegd wordt dat het medische gevolgen kan hebben?)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:21

Wij hebben zelf geen contact met de patiënten. Wij voeren onderzoeken uit voor de aanvrager (huisarts/verpleeghuis/dokter uit ziekenhuis etc.). We mogen zelfs geen uitslagen doorgeven aan de patiënten zelf als ze er toch om bellen.

Het indekken: tja waar mensen werken worden altijd fouten gemaakt, het is niet onvermijdelijk. Maar de gevolgen ervan kunnen heel naar zijn. Vandaar dat we dus altijd volgens protocollen werken. Als er in de werkwijze veranderingen moeten komen, moeten die dus ook beschreven zijn in de protocollen.

Het is ook niet alleen een ICT probleem, er zijn nog heel veel andere wetgevingen etc. die het er niet makkelijker op maken.
Maar ik ga mij daar niet verder over uitlaten.