Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:02

Janinevv schreef:
Ik vind het moord omdat het in mijn ogen al een kindje is, terwijl anderen het een cel nog vinden.
Ik zeg dat ik respect heb voor de mensen zoals Michelle77 ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen.

Ik denk niet dat altijd iedereen er even goed over na denkt, dan heb ik het niet over zulke verhalen zoals hier in het topic maar over totaal andere verhalen en daar word ik kwaad van.

Je kan beter minder goed nadenken en wel tot abortus overgaan, dan minder goed nadenken en dan toch maar zomaar een kind geboren laten worden.

xniieeenke

Janinevv schreef:
Ik vind het moord omdat het in mijn ogen al een kindje is, terwijl anderen het een cel nog vinden.
Ik zeg dat ik respect heb voor de mensen zoals Michelle77 ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen.

Ik denk niet dat altijd iedereen er even goed over na denkt, dan heb ik het niet over zulke verhalen zoals hier in het topic maar over totaal andere verhalen en daar word ik kwaad van.

Het is een feit dat het een cel is en nog geen kind dat denkt 'oh mama wil mij niet'.

Janinevv

Sunrise_ schreef:
Janinevv schreef:
Wauw nu voel ik me beldigd, ik weet echt wel hoe de pil werkt en ik heb een laag niveau ja.
Denk ook dat betere voorlichting handig is ja, tegenwoordig liggen ze al met hun 13e in bed.

Nou toen speelde ik nog buiten..

En toch... als ik een dochter zou hebben die op haar 13e zwanger zou raken (ongewenst of door verkrachting) zou ik ontzettend blij zijn dat de mogelijkheid tot abortus er is.

Wat ik trouwens ook zo ergerlijk vind ik is wanneer mensen zeggen "Maar als je volwassen genoeg bent om seks te hebben...". Zo'n non-argument vind ik dat en ook helemaal niet praktisch, gezond en liefdevol, een kind ter wereld brengen en opvoeden als een soort boetedoening.

Ja maar tegenwoordig is het al raar dat je voor je 18 e het nog niet gedaan hebt, dan kijken ze je aan ben je wel lekker?
Tegenwoordig gaan de tieners van tegenwoordig steeds sneller zulke dingen doen, en als ze dan nog niet zo goed verstand van hebben hoe alles werkt.

Laurora

Sorry janinevv, het is absoluut niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen, en zoals ik al zei, het is natuurlijk niet zo dat als je laag opgeleid bent je niet voor een kind zou kunnen zorgen, maar het is toch wel zo dat de meeste ongewenste zwangerschappen (en daarmee ook abortussen) die ik in mijn omgeving voorbij zie komen te maken hebben met laag opgeleide ouders. (kan natuurlijk aan mijn omgeving liggen, ik woon in een probleemdorp met veel tienerzwangerschappen, criminaliteit en drugsgebruik)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:03

xniieeenke schreef:
Janinevv schreef:

Het is een feit dat het een cel is en nog geen kind dat denkt 'oh mama wil mij niet'.

Dat laatste vind ik ook onzin, zo zeg ik het al helemaal niet.
Hee maar ik mag mijn mening geven, en ik vind het wel een kind ondanks dat het een feit is dat het niet zo is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:04

Janinevv schreef:
Arabier schreef:
Janinevv. Ik wil even zeggen dat je meer moet lezen over abortus. Ik ben 13, en zelfs ik begrijp dat het niet zo is van "eicel is er, kind, moord.''. Zo zit het niet. Meestal zit er veel meer achter, zoals je zelf noemde, verkrachting, of een tienermoeder. Die zijn zelf nog kind. Ja die kunnen het laten aborteren, maar alsnog moet ze haar kind dan afstaan, kind ongelukkig, geen moeder... Waarom heeft mama mij weg gedaan? ongelukkig.... Het is een eicel, het zal geen pijn voelen,het merkt niets... Het is gewoon een eitje... Niemand zal ooit last hebben, misschien de moeder die zich schuldig voelt... Het is geen moord. het is voor het eicel zijn bestwil, niet voor het kind,nee voor de eicel het is nog geen kind.

Ja maar dat is MIJN mening, IK vind het al wel een kind..

Ik begrijp ook dat het moeilijke keuzes zijn en heb respect voor de meesten die abortus plegen maar voor sommige niet..

En dan heb ik het over jongen/meisje idee.

Het is niet mijn bedoeling om mensen hier te beledigen of iets, omdat ik "bot" over kom namelijk.

Als je niet bot over wil komen dan mag je wat dimmen, je bent (volgends profiel) 18 en dat vind ik wijs genoeg om een situatie als die van michelle77 te begrijpen.

Wat jij nu zegt kan de mensen die hier echt abortus gepleegd hebben heel erg kwetsen, besef dat ook even.
Het is niet raar als je het voor je 18e niet gedaan hebt, maar het is gewoon oke. Ik weet niet hoe je erbij komt dat het dan raar is, ik ben 13 en mijn vriendinnen vinden 16/17/18/19 normaal.

xniieeenke

Wordt het weer op de tieners afgeschoven hoor. 'Tieners dit, pubers dat, ja tegenwoordig is het allemaal zó bagger'. Nee alsof volwassenen geen sh*t hebben veroorzaakt en dat nu nog doen.

Janine, je mag je mening hebben over een feit, maar een feit is een feit en dat blijft knetterhard staan dus je hebt geen punt.

yenopi

Ik heb veel respect voor de vrouwen die hier vertellen over hun kindjes in de hemel, ik heb veel respect voor de vrouwen die kozen voor abortus, ik heb veel respect voor het leven van mensen met een beperking. Ieder maakt zijn eigen keuze, vanuit je eigen referentiekader... ik heb moeite met het beeindigen van het leven omdat ik zelf een aantal miskramen heb gehad. Maar ik sta zeker achter de vrijheid van keuze wat betreft de abortus. Ikzelf vindt dat ik niet te oordelen heb over een ander... ik heb meerdere vrouwen aan hun zijde gestaan tijdens de moeilijkste keuzes van hun leven, een kindje loslaten omdat ze niet levensvatbaar was, kiezen voor abortus bij een heel piepjonge moeder... ikzelf ben blij nooit deze keuze te hebben moeten maken. De mogelijkheid is er, ik hoop alleen dat iedere vrouw vanuit vrije wil en vanuit een bewuste eigen keuze de keuze maakt tot abortus. En ik hoop dat jonge meiden en vrouwen bewust en respectvol omgaan met hun sexualiteit, hun lijf en anticonceptie. En dat ze bijgestaan worden in de moeilijkste tijd na het verlies van een kindje of een abortus... niemand zou dat alleen moeten doorgaan...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:05

Laurora schreef:
Sorry janinevv, het is absoluut niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen, en zoals ik al zei, het is natuurlijk niet zo dat als je laag opgeleid bent je niet voor een kind zou kunnen zorgen, maar het is toch wel zo dat de meeste ongewenste zwangerschappen (en daarmee ook abortussen) die ik in mijn omgeving voorbij zie komen te maken hebben met laag opgeleide ouders. (kan natuurlijk aan mijn omgeving liggen, ik woon in een probleemdorp met veel tienerzwangerschappen, criminaliteit en drugsgebruik)

Dat zou ook kunnen, maar als ik even naar mijn klas keek. Ik zat ook onder mijn niveau mocht dat jaar gelukkig nog niveau hoger mee draaien, maar die mensen sorry waren echt DOM.
Dachten over alles heel makkelijk.

Misschien denken jullie dat ook over mij met dat ik zo denk over abortus, maar ik vind het in sommige gevallen gewoon triest zoals jij hierboven opnoemt.

Arabier

xniieeenke schreef:
Wordt het weer op de tieners afgeschoven hoor. 'Tieners dit, pubers dat, ja tegenwoordig is het allemaal zó bagger'. Nee alsof volwassenen geen sh*t hebben veroorzaakt en dat nu nog doen.

Janine, je mag je mening hebben over een feit, maar een feit is een feit en dat blijft knetterhard staan dus je hebt geen punt.

Precies wat ik voel...

Michelle77

Janinevv schreef:

Steek je hand eens in eigen boezem en denk zelf eerst even na voor je wat typt.

Je roept: Abortus is moord, een eicel is een kindje, dat is al leven.
Maar nu opeens wel respect voor mensen zoals ik?

Dan moet je je uitspraken toch echt overdenken. Want volgens je uitspraken ben ik een moordenares.

@arabier, dank je wel. En nogmaals wat een wijze manier van jezelf uitdrukken heb je voor je leeftijd

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:06

xniieeenke schreef:

Ik zeg ook niet dat ik een punt heb??
Ik zeg mijn mening, dus wat wil je nu bereiken? Ik zeg alleen dat ik door mijn ogen.. het als een kind ervaar en wat anderen daar van denken prima, het is een feit. Maar het is mijn mening.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:07

Volgens mij is een ongeboren kind van 20 weken zeker geen cel... Waar halen jullie die wijsheid vandaan? Please leg uit :)

Hoedanook, ik ben ook pro! Ik weet niet of ik het zelf zou doen. l
Ligt geheel aan de situatie, maar ik vind het zeker belangrijk dat iedereen die keuze zelf moet kunnen maken.

Wel vind ik dat anticonceptie vergoed moet worden en er meer voorlichting moet zijn en opener gepraat moet kunnen worden over het voorkomen van een zwangerschap. Dat scheelt een heleboel leed en zorgen.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 08-03-17 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Lekker makkelijk, roepen dat mensen die een abortus laten plegen moordenaars zijn en vervolgens roepen dat het jouw mening is en dat mensen er vooral niet over moeten vallen. Wat moet jij een bord voor je kop hebben dat je zo asociaal en rot kan doen tegen je medemens zeg.

Blue_Eyes

Ik vind het een heel moeilijke. Ik ben geen voorstander van 'zomaar een abortus' - niet voor niets tussen aanhalingstekens.
Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat er in bepaalde gevallen wel voor gekozen wordt.
En ik ken uit mijn directe omgeving voorbeelden van beide kanten. Mensen die een ernstig ziek kindje verwachtten en de zwangerschap uit hebben gedragen, maar ook die om die reden het kindje niet hebben laten komen. Iemand die het kind van haar verkrachter geboren heeft laten worden en er met veel liefde voor zorgt, en iemand die na een verkrachting een abortus heeft laten uitvoeren. Ik heb voor allemaal evenveel respect, want ik kan me voorstellen wat dat voor een onmenselijke keuze is, waar je voor gezet wordt.

Ik ben christen en ik weet dat mensen er daardoor al bij voorbaat vanuit gaan dat ik wel tegen zal zijn. Dat is dus niet per definitie zo. Ik wil ook niet dat abortus weer illegaal wordt, want het enige dat er dan verandert is dat abortussen weer illegaal worden uitgevoerd. Wel denk ik dat het moeilijker moet worden om 'zomaar', dus zonder één van deze factoren, een abortus te krijgen (met name als het niet de eerste keer is), en dat er betere voorlichting moet komen.

xniieeenke schreef:

Dat denkt een baby van 5 maanden ook niet, en die mag je toch echt niet aborteren...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:09

Janine, je mening geven mag best maar je draaft hier vreselijk in door. Je hebt geen idee hoe kwetsend jouw uitspraken zijn en je blijft alleen maar herhalen wat je de hele tijd al verkondigt. En ik verwacht ook niet dat je het nog gaat begrijpen in al je kortzichtigheid. Je ziet het kwaad niet in van je opmerking en denkt dat ze onder het mom van 'jouw mening' wel geplaatst mogen worden.
Echt heel triest. Ik hoop werkelijk waar dat jij later nooit ongewenst zwanger raakt en niet voor het kindje blijkt te kunnen zorgen, in de breedste zin van het woord.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:10

Heb het niet gezegd, maar ik heb respect voor de mensen die hier hun (heftige) verhalen delen. Want de opmerkingen die gemaakt worden komen denk ik toch wel hard aan, en je dan nog wel zo op kunnen stellen, respect.

Blue_Eyes, daar heb je gelijk in, maar ik denk dat je wel een beetje weet wat ik er mee bedoel ;) en niet zó letterlijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:11

Janinevv schreef:
xniieeenke schreef:

Ik zeg ook niet dat ik een punt heb??
Ik zeg mijn mening, dus wat wil je nu bereiken? Ik zeg alleen dat ik door mijn ogen.. het als een kind ervaar en wat anderen daar van denken prima, het is een feit. Maar het is mijn mening.

Wat bedoel je hiermee? Dat je nog denkt als een kind? Wellicht is dit topic geen plek voor jou want je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Je denkt het misschien maar je lijkt niet in te zien wat jouw opmerkingen, of 'mening' zoals je het zelf noemt met anderen kan doen. Ik hoop dat je ouders trots op je zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:13

Emmaa_ schreef:
Lekker makkelijk, roepen dat mensen die een abortus laten plegen moordenaars zijn en vervolgens roepen dat het jouw mening is en dat mensen er vooral niet over moeten vallen. Wat moet jij een bord voor je kop hebben dat je zo asociaal en rot kan doen tegen je medemens zeg.

Ik wil helemaal niet rot doen,
zoals michelle77 vertelde in haar verhaal daar heb ik respect voor die moeilijke keuze die ze moesten maken omdat het ongeboren kindje vlak voor/na bevalling hoogst waarschijnlijk was overleden.

Dat zijn mensen die met liefde voor hun kind doen.

En er zijn mensen die het laten weg halen om een reden zoals jongen/meisje idee.
Daar heb ik geen respect voor.

Zal ik even zeggen dat ik geloof? Ik geloof dat alle kinderen van God komen, Gods geschenk en dan doet me dit soms zeer om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:13

Janinevv schreef:
Emmaa_ schreef:

zoals michelle77 vertelde in haar verhaal daar heb ik respect voor die moeilijke keuze die ze moesten maken omdat het ongeboren kindje vlak voor/na bevalling hoogst waarschijnlijk was overleden.

En er zijn mensen die het laten weg halen om een reden zoals jongen/meisje idee.

Zal ik even zeggen dat ik geloof? Ik geloof dat alle kinderen van God komen, Gods geschenk en dan doet me dit soms zeer om te zien.

Sorry dat ik het zeg maar zoals je je hier neerzet kom je voor mij totaal niet over als iemand die naastenliefde nastreeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:14

Janinevv schreef:
Emmaa_ schreef:

Je hebt er respect voor maar ondertussen veroordeel je het. Dit rijmt niet met mekaar.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:14

Voor! zeker weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:16

Ik denk dat al mijn cliënten op hun eigen manier wel een kwaliteit van leven hebben. Maar!

Mijn cliënten wonen in een instelling waar alleen "bestemmingsverkeer" komt. Dat wil zeggen; ze kunnen niet leven in de maatschappij. Ze zouden niet eens in een rijtjeshuis kunnen wonen.

Bij ons op het terrein doen zelfs de ambulances hun zwaailichten en sirenes uit om de bewoners niet van streek te maken om maar een voorbeeld te noemen.

Ze zijn van geen waarde voor de maatschappij en de maatschappij heeft geen weet van hen.

Dit zijn ook de cliënten die zichzelf of anderen soms ernstig verwonden omdat ze de wereld niet begrijpen en de wereld hen niet begrijpt.
De cliënten die uit een gevoel van onduidelijkheid en onveiligheid gaan smeren met hun ontlasting. Cliënten met Pica (die dwangmatig oneetbare dingen eten). Cliënten die zichzelf in het gezicht of ledematen slaan, knijpen of bijten, of begeleiders. In blinde paniek en regelmatig tot bloedens toe.

En ja... Ook deze cliënten kunnen soms ontspannen en genieten. Van bijvoorbeeld zwemmen of snoezelen, soms van eten en sommigen... Tja... Van het smeren met ontlasting.

Dit zijn NIET de knuffelmongooltjes. Écht niet!

En ondanks dat wij ze zoveel mogelijk kwaliteit van leven bieden (wat we dan afmeten aan lichaamssignalen en geluiden wanneer mogelijk, en soms voornamelijk aan basale dingen als lichaamsgewicht) ben ik me er wel van bewust dat een groot deel van die cliënten niet bestaan had als ze nu foetus zouden zijn geweest.

En ik denk oprecht dat het beter zou zijn.

Óók (en nu gooi ik een mega knuppel in het hoenderhok) omdat deze cliënten onvoorstelbaar veel geld kosten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:16

En daar komt de aap uit de mouw. Gelovig dus.. no offense, maar denk even na zonder de imobekrompen gedachte erbij dat iedereen maar het geloof moet volgen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:17

Maar is het dan niet triest dat sommige kinderen worden weggehaald door een niet goed overwege keuze?

Ik heb echt respect voor mensen, die hier hun moeilijke verhalen delen misschien kom ik heel bod over maar dat bedoel ik echt niet zo.
Ik wil niet hier mensen uit schelden voor je weet wel..

Vind het beetje jammer dat mijn mening, over het kind zijnde niet mag zijn omdat het een feit is.