Indestal schreef:pien, is het niet zo dat jij juist met touristen in aanraking komt? Ik denk aan zaken, aan zakelijke kontakten bij instanties, maar ook hoe men op straat omgaat met elkaar (ons) of naar vreemden...bv de bus in en uit stappen, een deur openhouden, het winkelwagentje tegen je enkels en gewoon net doen of je niks merkt als iemand bijna valt en AU! roept, zo ken ik er nog meer....de middelvinger in het verkeer, lekker plakken, afsnijden, tuteren bij stoplicht na 1 sec groen...ach te veel om op te noemen..
Nog eentje ik heb Ierse vrienden, dus vaak daar geweest, mensen zeggen het gewoon tegen me he? ik schrok er geeoon van..
En jaren geleden, ik was nog stuk jonger, maar misschien is dat niet meer zo, dat weet jij beter...de Fransen wilden op sommige campings geen Nederlanders meer omdat ze zo grof, onbeschoft waren, vernieligen, gewoon aso gedrag...dat kwam op het nieuws...mijn geliefe vakantieland, ik was geschokt..
Indestal ik woon op het platteland. Ik kom alleen in onze gîte toeristen tegen en dat zijn voornamelijk Belgen.
Wat me wel opvalt als ik in NL ben, is de enorme haast die iedereen heeft en de stress. Maar ik maak nooit mee wat jij hier allemaal beschrijft, behalve de onbeschoftheid in het verkeer in NL is echt herkenbaar. Dat is echt verschrikkelijk.
Tevens valt me op dat de Nederlanders direct ter zake komen, zonder eerst te groeten en te vragen hoe het met iedereen gaat. Hier is het altijd eerst 2 x kus op l-r wang, dan vragen Ça va? Een praatje maken en dan pas kom je ter zake. Dat NL dat niet doen vind ik nu wel raar maar niet onbeschoft of zo.
Inderdaad zijn Nederlanders erg direct, maar de Fransen hier vinden dat prettiger dan al de "gossip" van de Engelsen waar ze gewoon om berucht zijn hier. Net als jij, ben ik wel wolliger geworden door hier te wonen, omdat dit beter aankomt bij de mensen.
Jouw camping verhaal herken ik wel weer van lang geleden waar iemand ooit uitlegde dat eerst de leuke, vriendelijke Nederlanders komen en dan de lawaaischoppers
.
Mijn beleving is juist andersom. Ik dacht dat mensen van Nederlanders een heel negatief beeld zouden hebben. Totdat verschillende Engelsen me juist uitlegde dat ik trots moest zijn op ons volk omdat we er toe doen, een leuk prettig volk zijn, ondanks dat we een heel klein landje zijn.
Ik realiseer me wel dat we met onze posts wel een beetje off topic gaan nu.
Wat me wel opvalt hier in Frankrijk, op het platte land waar ik woon, dat de rollenpatronen veel meer vast liggen. Toen ik mijn Franse vriendin achter de grasmaaier zag lopen en ik daarover in de lach schoot zei ze grappig mopperend: "heb ik aan jou te danken want manlief zei, dat wat Pien kan allemaal, daar kun jij wel een beetje van en ik heb het nu echt te druk met het boerenwerk want is hoofdseizoen". Toen zijn we stikkend van de lach maar koffie gaan drinken.
Maar of Frankrijk meer seksueel geweld voorkomt dan in NL weet ik eigenlijk niet.