Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:00

Foaly schreef:
[ [url=m/YCwctm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit mag dus ook niet :+ Je mag geen foto's maken van je stembiljet. Daar gaat weer een stem voor Trump :+

:')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:01

Hanneke137 schreef:
Foaly schreef:
[ [url=m/YCwctm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit mag dus ook niet :+ Je mag geen foto's maken van je stembiljet. Daar gaat weer een stem voor Trump :+

Misschien domme vraag, maar gaan ze dus al het social media af om te kijken wie er een foto plaats en deze stem wordt in mindering gebracht?

Dat lijkt me een onmogelijke klus, maar ik heb geen idee hoe ze dat precies handhaven.
Ik heb al een paar uur CNN aan staan en het is best een boeiende uitzending.

The_Cat

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:26

HorseTimeXL schreef:
Ik sluit me zeker bij je aan [naam]. Ik hoorde dat ook laatst op de radio. Een enorme vooruit gang zie ik het ook zeker niet. Ik verwacht niet dat alle vrouwen door Hilary nu dezelfde lonen zullen krijgen nu als de ander.

Ach ja ik blijf erbij dat ze allebei niet al te best zijn. Naja. Kan iemand mij eigenlijk vertellen hoe Bill Clinton het destijds deed. Ik kan me gek genoeg van hem niks herinneren, van Bush juist weer wel.

Ik kan het me niet meer herinneren, maar van wat ik er nu over lees is zijn ambtsperiode vooral gehuld geweest in een hele hoop schandaal en publieke aandacht.

Nou is dat natuurlijk wel collectief geheugen en hebben we het nu niet meer over de dingen die hij wel goed deed.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:37

Emmaa_ schreef:
Ik ben het met je eens dat minorities het onder Obama ook niet zo goed hebben als we hadden verwacht/gehoopt (ik tenminste). Aan de andere kant is dat eigenlijk ook wel logisch. Het is bewezen dat sinds Obama president is er meer gevallen van racistisch gerelateerd geweld zijn gemeld. De denkwijze daarachter volgens het stuk dat ik er destijds over gelezen heb (die ik nu niet meer kan vinden, maar die ik wel blijf probeer te zoeken) is dat er een soort excuus is ontstaan: we hebben een zwarte man als opperbevelhebber, dus wij kunnen niet racistisch meer zijn.
Er wordt verwacht dat dezelfde tendens ontstaat als Hillary president is. We hebben een vrouw aan het roer en daar ben ik niet per se op tegen, dus ik kan geen seksist meer zijn. Ik ben toch immers pro-Hillary?

Toch denk ik wel dat je niet moet onderschatten hoe moeilijk deze keuze is voor veel minderheden. Hillary staat bekend als iemand die vaak van mening verandert over belangrijke zaken (wat niet per se negatief is want Obama heeft hetzelfde, oa over vrouwenrechten, racisme en LGBTQ-rechten), maar ook als iemand die veel steun van grote bedrijven/superpacs nodig heeft om haar macht te blijven onderstrepen. Diezelfde grote bedrijven zijn degenen die lobby'en voor oa de wage gap. Die is niet alleen van mannen naar vrouwen heel groot (78 cents on the dollar) maar vooral erg schokkend als je het verder trekt naar Afro-Amerikaanse of Latina vrouwen tov witte mannen. Hier is een mooi tabelletje over hoe schokkend dat verschil daadwerkelijk is, nu nog steeds. Zo is te zien dat een Latina vrouw bijna de helft verdient van wat een witte man verdient.
Hillary heeft dit aangenomen als agenda-punt om de Berniebro's naar haar kant te trekken. Hij is namelijk degene die begon met het hele 'equal pay for equal work', en ook de enige die er een concreet plan voor had destijds en oprecht geïnteresseerd leek in het omgooien van de gevestigde orde. Hillary toonde hier aan het begin van haar campagne totaal geen interesse voor. Hetzelfde geldt voor het collegefunding plan van Bernie. Hoger onderwijs gratis en toegankelijk maken voor iedereen. Het is een nobel streven, maar wel weer eentje die Hillary pas heeft opgepakt nadat ze merkte dat Bernie-aanhangers dit erg belangrijk vonden. Zijn voornaamste acherban was toch immers millenials, en voornamelijk de groep die Hillary nooit achter zich zal krijgen: jonge minorities.

Daarentegen heb je Trump, die een racistische, seksistische droeftoeter is, maar tegelijkertijd wel enorme inzet toont voor the working class. Hij heeft semi-concrete plannen om de werkgelegenheid gewoon gigantisch omhoog te schroeven. Als dat niet gepaard was gegaan met zijn persoonlijkheid denk ik oprecht dat hij zonder enige twijfel de verkiezingen had gewonnen.

Ik ben totaal geen Trump supporter maar Hillary is evil. Het is als Europeaan makkelijk praten over hoe wij zonder na te denken op Clinton zouden stemmen, maar het gaat een stuk verder dan dat. Hoe vaak ik wel niet in mijn omgeving hoor dat Clinton aan de macht een gigantische stap voor vrouwen overal zou betekenen.. Dat is gewoon bullshit. Er zijn al zó veel landen (die wij ook nog eens landen met een achterstand noemen) waar vrouwen al jaren prominent deel uitmaken van het politieke systeem. Hillary aan de macht zou imo eerder funest zijn voor het intersectionele feminisme dan positief.

Maar degene die wint kan wel heel veel willen maar beslissingen moeten altijd nog gesteund worden door de Huis van Afgevaardigden en als je voorstel het daar niet wint kun je nog niets, mede daardoor heeft Obama een aantal beloftes niet na kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:42

Dat klopt helemaal. De kans is behoorlijk aanwezig dat het senaat weer democratisch wordt, wat voor Clinton goed zou zijn

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:56

Ja dat lag zo dicht op elkaar. Kan je cnn ook gewoon op de laptop aanzetten of kan dat niet ivm ander land. Hier op mn oude tv zit cnn namelijk niet :')

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:58

Dankjullie wel voor de uitleg, het is allemaal ook zo'n gedoe :P ik hoop dat het clinton word aangezien zij toch iets minder erg is als trump (en stiekem ook wel trump om te zien wat er gebeurd )

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:02

Kijk nu naar hoe Hilary stemde, samen met haar mand. Ook best interessant. Iedereen is daar dus wakker zo te zien haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:03

De race om het senaat is inderdaad heel spannend, misschien nog wel spannender dan de presidentsrace. Trump met een democratisch senaat zal niet zo veel kanten op kunnen, maar andersom kan Clinton ook niks als het republikeins blijft. Dat zag je wel met Obama, die heeft zo'n groot deel van zijn voorstellen moeten aanpassen of schrappen omdat het er gewoon niet door kwam. Vooral klimaatverandering is daar een groot probleem in, aangezien het hoofd van het comité klimaatsverandering er zelf niet in gelooft en 2 miljoen krijgt om alle wetgeving tegen te houden.

Ik ontvang CNN op de tv, HorseTimeXL, maar ik denk dat je het ivm de verkiezingen wel vanover de hele wereld kan kijken. NOS is ook altijd nog wel een veilige gok, maar ik ben een beetje bang dat zij vertraging hebben in de uitslagen omdat ze het secondhand moeten horen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:07

Ah oke, bedankt Emma, hoe weet jij er toch zo veel van. Ik vind het af en toe nog best lastig.

Eigenlijk is het dan toch best vreemd of de een of andere manier. Stel Clinton zou winnen, maar in het Senaat zou de tegenpartij toch de meerderheid hebben. Dan kan je er de klok op vooruit zetten dat veel van haar plannen niet door gaan. Dat klopt toch eigenlijk niet?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:09

Ik vind het idd ook heel lastig om allemaal uit elkaar te houden. Even voor de duidelijkheid, ze stemmen nu (1) wie president wordt en (2) voor de Senaat, toch? En het Huis van Afgevaardigden, is dat ook nu?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:14

Ik heb nu een amerikaanse zender op de tv gevonden. Wat het is kan ik eigenlijk niet zien, maar tis in ieder geval Amerikaans en gaat over de verkiezingen :')

Hebben de kandidaten eigenlijk allebei een quote zoals Obama had: Yes we can?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:15

HorseTimeXL schreef:
Ah oke, bedankt [naam], hoe weet jij er toch zo veel van. Ik vind het af en toe nog best lastig.

Eigenlijk is het dan toch best vreemd of de een of andere manier. Stel Clinton zou winnen, maar in het Senaat zou de tegenpartij toch de meerderheid hebben. Dan kan je er de klok op vooruit zetten dat veel van haar plannen niet door gaan. Dat klopt toch eigenlijk niet?

Ik lees heel veel. Ik heb de waarheid ook niet in pacht hoor, ik betrek het op mijn eigen meningen en zo kabbel ik een beetje door. Verder is het vooral veel herhalen wat ik bij anderen gelezen heb. Nou is het ook een beetje mijn vakgebied/studie om me hiermee bezig te houden dus dat helpt ook.

En ja, dat is ook vreemd :)) Nou scheelt het dat Clinton een vrij conservatieve VP heeft en dat ze haar kabinet nog helemaal kan vormen. Als ze voor een wat conservatiever kabinet gaat is de kans groot dat ze er wel het eea doorheen krijgt, maar dan zou ze wel flink terug moeten komen op een aantal grote verkiezingsbeloftes. Als ze voor een progressief kabinet zou gaan (op haar VP na dan) komt ze dichterbij haar beloftes maar gaat er niks terecht komen van haar plannen. Ook niet als het senaat democratisch wordt trouwens, want een heel groot deel van de democratische partij is totaal niet progressief.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:17

Klopt het dat Clinton momenteel voor staat? Kan geen duidelijke site vinden, of werkt het anders ??

Anoniem

HorseTimeXL schreef:
Ik heb nu een amerikaanse zender op de tv gevonden. Wat het is kan ik eigenlijk niet zien, maar tis in ieder geval Amerikaans en gaat over de verkiezingen :')

Trump heeft "make America great again" en Clinton leunt heel erg op "I'm With Her" en "Fighting for us". Ook "stronger together" komt bij haar veel voorbij. Zij heeft in ieder geval niet een duidelijke slogan als Trump of Obama.

Anoniem

420BlazeIt schreef:
Klopt het dat Clinton momenteel voor staat? Kan geen duidelijke site vinden, of werkt het anders ??

Er staat nog niet echt iemand voor omdat de stembureau's nog maar net open zijn. De resultaten (en exit polls) komen pas een stuk later. Tegen onze tijd middernacht zullen de eerste exit polls naar buiten gebracht worden.

Er is 1 dorpje dat al gestemd heeft en daardoor staat Hillary nu officieel op een voorsprong met 4 stemmen ja.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:19

HorseTimeXL schreef:

Trump heeft "Make America great again", Clinton gebruikt "Stronger Together"

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:20

HorseTimeXL schreef:

Yep.
Trump: "Make America great again."
Hillary: "Stronger together."

edit.. aww te laat in antwoorden :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:22

Simmerr schreef:
Dankjullie wel voor de uitleg, het is allemaal ook zo'n gedoe :P ik hoop dat het clinton word aangezien zij toch iets minder erg is als trump (en stiekem ook wel trump om te zien wat er gebeurd )

Hoe bedoel je, "iets minder erg"?

Trump is levensgevaarlijk voor de hele wereld. Hij steunt Poetin, de gevaarlijkste dictator van dit moment. Met Trump en Poetin is de rest van de wereld aan de goden overgeleverd (zeker als wij onzelf nog verzwakken met Wilders en Jan Roos). Hij zegt dat hij Clinton gaat opsluiten, gewoon omdat ze zijn tegenstander is. Hij heeft zo'n muil over een paar e-mails, terwijl hij zelf illegaal documenten heeft laten vernietigen, en vrouwen heeft misbruikt, en wat al niet meer. Hij schoffeert vrouwen, moslims, latino's - eigenlijk iedereen die geen blanke man is. Hij wil de buitenlandse handel opblazen en een muur bij Mexico bouwen. Hij zegt ook dat Mexico voor die muur gaat betalen - hoe dan ook. Dat kan alleen maar betekenen dat hij het land gaat binnenvallen. Misschien gooit hij wel een atoombom op Mexico-stad - waarom niet, hij heeft toch geen zelfbeheersing. Hij gelooft niet in de opwarming van de aarde en zal het milieuprobleem door die ontkenning alleen maar erger maken, net nu het de goede kant op gaat. Hij heeft als zakenman iedereen ontslagen die hij niet nodig had en nooit tegenspraak geduld. Hij roept op tot geweld als hij niet wint - en zijn aanhang luistert. Tot slot zegt hij letterlijk dat de verkiezingen niet mogen doorgaan en dat hij zo tot president moet worden uitgeroepen. Als hij de macht grijpt, is dit meteen de laatste keer dat er (eerlijke) verkiezingen in Amerika zijn!

Clinton heeft ervaring als senatrice, als minister van Buitenlandse Zaken en heeft zich altijd ingezet voor zwakkeren in de samenleving. Bovendien zit ze elke ochtend aan het ontbijt met een van de beste presidenten die het land ooit heeft gekend. En ze zou eindelijk - sinds 1789 - de eerste vrouwelijke president worden. Voor het eerst in de geschiedenis van de ganse planeet kan een vrouw de machtigste mens ter wereld worden - moet ik dat op een forum met 95% vrouw nog uitleggen?

Wat is er moeilijk aan die keuze? "Trump of Clinton" is hetzelfde als "Hitler of Kennedy". Geen serieus dilemma. Alleen als je poep in je ogen hebt en heel veel ongerichte haat tegen vrouwen of tegen "het establishment" hebt (waar Trump, een blanke multi-miljardair uit New York, natuurlijk helemáál niet bij hoort), kun je Trump stemmen.

Maar ja, de mensen blijken dit jaar niet wijzer. Ze stemmen tegen een verdrag dat de macht van Poetin had kunnen indammen, ze stemmen tegen de EU om zich net als vroeger te isoleren, ze stemmen tegen een vredesakkoord dat een vijftigjarige burgeroorlog had moeten beëindigen - dan zal de meerderheid ook wel voor de Manhattanse Antichrist stemmen. De peilingen wijzen daar nog niet op, maar dat deden ze bij het Brexit-referendum ook niet. Ik denk dat veel mensen hun Trump-voorkeur stilhouden tegen de peilers.

Ik wil niet in een wereld leven waarin de ene gevaarlijke gek na de andere verkozen wordt. Ik ben heel erg tegen vuurwapens, maar als ik in Amerika woonde had ik er wel eentje gekocht - om mezelf na vandaag door mijn kop te kunnen schieten.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 08-11-16 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:23

Aah oke. Thanks. Ja zag net Trump idd met een petje met de tekst erop. Yes we can vond ik zo sterk. maar 3 woorden maar zo herkenbaar.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:31

Even tussendoor: wat ook belangrijk is in deze verkiezingen, hoewel ze niet direct gekozen worden: de Supreme Court Justices. Dit zijn de hoogste rechters in Amerika worden aangesteld door de President en doen dienst totdat ze doodgaan of er zelf voor kiezen zich terug te trekken. Nu is de SC redelijk vergrijsd, en de verwachting is dat er de komende 8 jaar zeker vier nieuwe rechters aangesteld gaan worden. Deze kunnen dan weer 20-30 jaar mee. De SC heeft vaak het laatste woord over ingrijpende wetgeving: het was bijvoorbeeld de Supreme Court die met een meerderheid van één stem ervoor zorgde dat homo's nu in alle 50 staten mogen trouwen.

Als het Clinton wordt, en ze stelt progressieve rechters aan, heeft dat dus op lange termijn veel meer invloed op de koers die de VS gaat varen dan de 8 jaar die ze president is. Andersom, als het Trump wordt en hij kiest voor conservatieve kandidaten, kan dit de groei van de VS veel langer en ernstiger belemmeren dan hij zelf zou kunnen.

Er is op dit moment een vacature (Antonin Scalia is afgelopen jaar nl overleden), en normaal gesproken zou Obama een nieuwe kandidaat moeten aanstellen. Hij heeft wel iemand voorgedragen, maar (suprise, surprise) het congres is het er niet mee eens en vindt dat dit moet wachten tot na de verkiezingen. Daarom zou het zo fijn zijn als Hillary wint, het congres overwegend Democratisch wordt en dit soort dingen met een minimum of fuss geregeld zouden kunnen worden :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:34

O dat wist ik ook niet eens. In dat geval inderdaad...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:34

Clinton, 100%. Niet zo'n idioot als Trumpie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:37

Ik ben vooral bang dat Clinton, als ze wint, eerst een hele tijd moet gaan focussen op het opnieuw verenigingen van Amerika. Deze verkiezingen zijn zo gepolariseerd dat Amerika echt tot op het bot verdeeld is. Zelfs als het senaat ook democratisch wordt zal ze een hele lange periode tussenwegen moeten gaan zoeken om zo veel mogelijk mensen tevreden te houden, ook omdat zij natuurlijk op een 8-jarige ambtsperiode afkoerst en niet 4 jaar. Als ze daarin slaagt is het weer een stuk gezelliger, maar tegelijkertijd zal ze daarvoor concessies moeten doen die ook kunnen betekenen dat ze juist voor een vrij conservatieve SCJ gaat, of de progressieve legislation achterwege laat tot haar tweede ambtstermijn. Als het senaat dan weer republikeins wordt of er wordt een republikeinse president gekozen zit je alsnog met de gebakken peren, want de democraten zullen niet tevreden zijn met de prestaties van Clinton