Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:15

Iris82 schreef:
In hoeverre zijn studenten in bepaalde steden afhankelijk van het lidmaatschap van een studentenvereniging om een kamer te krijgen?

Ik denk dat het in alle grote steden ook wel kan zonder, maar dat het wel moeilijker is. In Utrecht zijn veel studentenhuizen voor niet-leden, maar die zoeken vaak iemand die al wat langer studeert. Als je van ver moet komen kan ik me in ieder geval voorstellen dat een huis via een vereniging een stuk makkelijker te krijgen is. Vooral als je voor een fatsoenlijke prijs op een goede locatie wil zitten.

Iris82

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:58

En heb je als huisbewoner nog bepaalde verplichtingen tov de vereniging of gebruiken mensen het lidmaatschap van de vereniging soms ook om op een makkelijke manier een kamer te krijgen?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:21

Daarom vroeg ik het me ook af Elise, ik heb in Eindhoven en Enschede wel intro groepjes gezien die met name bij de vereniging van de intro ouders rond hingen. Dus vroeg ik me af in hoeverre dat veel gebeurt en in hoeverre dat ook een motivator is om lid te worden. Mijn broertje was per ongeluk in zo'n groepje terecht gekomen en was niet blij, en is na twee dagen met één andere jongen naar een andere intro groep overgestapt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:32

Ja, in Enschede kan ik me de gesponsorde doegroepen nog wel herinneren, die gingen voor een deel hun eigen gang. Maar de gewone verenigingen waren wel redelijk doorlopend aanwezig bij dingen: de sportverenigingen hadden activiteiten tijdens de 'survival'-tocht over de campus, de cultuurverenigingen hadden een paar shows... dat maakt in elk geval dat het wel ergens opgeslagen ligt dat die verenigingen er zijn. Dan met de open trainingen / repetities tijdens de intro, en vaak nog een paar net na het begin van het collegejaar maakt dat als je interesse hebt, je je weg wel redelijk kunt vinden denk ik.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:17

Iris82 schreef:
En heb je als huisbewoner nog bepaalde verplichtingen tov de vereniging of gebruiken mensen het lidmaatschap van de vereniging soms ook om op een makkelijke manier een kamer te krijgen?

Dat is bijna niet mogelijk, omdat als je in een verenigings huis zit en niks meer met de verenging doet, er uit gezet wordt. Ook wel logisch, omdat zo'n verenigingshuis bedoelt is voor actieve leden.

Een vriendin heeft ook een huis op een goede locatie gevonden in Utrecht en zij heeft die niet gevonden via haar roeivereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:57

sureido schreef:
Iris82 schreef:

Dat is bijna niet mogelijk, omdat als je in een verenigings huis zit en niks meer met de verenging doet, er uit gezet wordt. Ook wel logisch, omdat zo'n verenigingshuis bedoelt is voor actieve leden.

Een vriendin heeft ook een huis op een goede locatie gevonden in Utrecht en zij heeft die niet gevonden via haar roeivereniging.

Ik zeg ook nergens dat het de enige manier is om een kamer te krijgen, maar het is zonder connecties in Utrecht en als je van ver moet komen vaak wel een stuk makkelijker als je contacten hebt via een vereniging

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:33

sureido schreef:
Iris82 schreef:

Ligt er aan in wat voor ledenhuis je woont. Je hebt hele actieve huizen, maar ook veel minder actieve huizen die het leuk vinden om gewoon gezellig samen te zijn en af en toe naar een borrel op de vereniging. Je hebt ook huizen die 24/7 op de borrel te vinden zijn. Het is maar net wat je wilt, en maar net waar je past. Bovendien, als je een keer niet wilt gaan, dan ga je niet. Zo simpel is dat. Dat je er dan wordt uitgezet is onzin.

Edit: of je nou lid bent of niet, een kamer vind je in Leiden in ieder geval redelijk snel.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:55

Hier in Leeuwarden is het volgens mij niet echt zo dat je afhankelijk bent van een lidmaatschap bij het vinden van een kamer. Er zijn natuurlijk wel veel huizen waar (bijna) alleen maar leden wonen maar dat is dan meer omdat ze gewoon als vrienden samen wonen dan dat dat echt vanuit de vereniging komt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:09

Ligt eraan denk ik. In Rotterdam kan je sinds dit jaar geen voorkeur meer aangeven als je een kamer hebt, maar krijg je een lijst met een aantal mensen. Dus je kan niet meer kiezen wie er bij je komt wonen als in dat het een vriend is, maar wel voorkeur opgeven voor bijvoorbeeld: vrouw, leeftijd 18-21.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:03

MyHorseGirl schreef:
sureido schreef:

Ligt er aan in wat voor ledenhuis je woont. Je hebt hele actieve huizen, maar ook veel minder actieve huizen die het leuk vinden om gewoon gezellig samen te zijn en af en toe naar een borrel op de vereniging. Je hebt ook huizen die 24/7 op de borrel te vinden zijn. Het is maar net wat je wilt, en maar net waar je past. Bovendien, als je een keer niet wilt gaan, dan ga je niet. Zo simpel is dat. Dat je er dan wordt uitgezet is onzin.

Edit: of je nou lid bent of niet, een kamer vind je in Leiden in ieder geval redelijk snel.

Ik zeg ook helemaal nergens dat je eruit wordt gezet als je een keer geen zin hebt in een borrel? Maar als je lid wordt van een vereniging enkel en alleen voor een kamer en vervolgens je gezicht nooit meer op de vereniging laat zien, en nooit meer iets met die vereniging gaat doen, zullen we eens zien hoe lang je die kamer blijft houden in een verenigingshuis :+ Het heet niet voor niets een verenigingshuis.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:19

En ga je dan ook als 'huis' gezamenlijk naar zo'n borrel? Betekent je huis iets voor de vereniging?

Die huizen zijn vaak aangekocht door de vereniging toch?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:27

Iris82 schreef:
En ga je dan ook als 'huis' gezamenlijk naar zo'n borrel? Betekent je huis iets voor de vereniging?

Die huizen zijn vaak aangekocht door de vereniging toch?

Naar speciale huizenborrels/pubquizen/dixo's kun je natuurlijk supergezellig gaan met je huis. In Leiden zijn de huizen veelal niet aagekocht door de vereniging, maar van Duwo (studentenhuisvesting). De bewoners van het huis kunnen hospiteeravonden houden en zo iemand vinden die het beste bij hun huis past. Dus in principe kan een niet-lid gewoon in een verenigingshuis wonen. Heel veel huizen zijn ook dubbelgemengd (man/vrouw, wel/niet lid). Maar sommige huizen geven wel de voorkeur aan mensen van de vereniging, om lekker actief met z'n allen naar de borrel te gaan bijv.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:57

Ik woonde in een huis met leden van de 2 grote verenigingen. Bij mijn vereniging was maandag "huisavond" waar je met je huis samen kan borrelen. Echter was voor de andere verenging waar ik mee woondde de maandag een jaarclub avond, dus wij gingen niet zo vaak. Wel vaak naar bijzondere avonden en diners, en introduceerden we elkaar bij grote feesten.
Hetgeen wat vooral een "ledenhuis" anders maakt, is dat je weet waar je over praat en wat je meemaakt.

Ik denk dat je het kunt vergelijken met samen wonen met andere paardrijmeisjes: Je hoeft niet altijd samen naar de manege te gaan, maar als je thuiskomt en zegt "Blacky was zo druk op stal, dat ik hem eerst longeerde en nog met rijden was hij fris!", dan zullen je huisgenoten snappen hoe je je voelt en vinden dat leuk om te horen. Als je alleen met tennissers woont, snappen ze dit niet of minder goed, en vinden ze de verhalen ook minder interessant mogelijk. (Even globaal voor het idee)
Natuurlijk is het leuk om dan samen naar de manege te gaan, maar dat hoeft niet altijd. 1x in de maand/week is ook gezellig genoeg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:49

Groningen heeft wel aangekochte huizen. En daarnaast natuurlijk nog huizen waar verenigingsleden samenklitten, maar dat is wat anders.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:43

randalinpony schreef:
Citaat:
Dat Vindicat zei "Je hebt gelijk, dit kan allemaal niet, we heffen onszelf morgen op"? Of "Je hebt gelijk, dit kan allemaal niet, we gooien elk van onze eeuwenoude tradities in de prullenbak, verliezen daarmee al onze leden die om die tradities juist lid zijn geworden en doeken alsnog op"?

Misschien: 'Jezus, we hebben iemand op zijn hoofd laten trappen/door diverse mensen tegen zijn hoofd laten slaan (er zijn diverse versies inmiddels maarrrrrr... er loopt een onderzoek door OM dus we zullen het wel horen dan) en we waren stomdronken dus we grepen ook niet in, wat zijn we ons achteraf kapot geschrokken dat we dit hebben laten gebeuren en getuigen waren van een schandalige mishandeling?'

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... -was-opzet

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... -introweek

Dat je dat goed durft te praten, overtrokken durft te noemen, man man man.

Ik verder jouw reactie nogal overtrokken. Er praat toch niemand over 'eeuwenoude tradities'overboord gooien of de tent sluiten? (behalve jijzelf.)
Gewoon niemand pijn doen, is dat teveel gevraagd? Leidt de identiteit van dat clubje daar dan onder?

Als ik morgen mijn kind door elkaar rammel en hij overlijdt, zeg jij dan ook als daar ophef over ontstaat, kom aan, mensen voeden kinderen op en het gaat zo weinig fout, dus dat ene door elkaar gerammelde kindje is dan toch niet zo erg?

Echt je redenering verbijstert me.

Ik vind dat je me nogal wat in de mond legt eigenlijk. Zoals ik al in meerdere posts heb aangegeven praat ik niet goed dat mensen mishandeld worden, echter wordt de hele ontgroeningscultuur nu door het slijk gehaald op basis van dit incident en die generalisatie vind ik erg vervelend (en overtrokken). Niet het incident zelf.

Iris82 schreef:
In hoeverre zijn studenten in bepaalde steden afhankelijk van het lidmaatschap van een studentenvereniging om een kamer te krijgen?

Mijn ervaring hier is dat het het wel makkelijker maakt, maar dat het toch echt afhangt van je eigen initiatief. Iemand die lid wordt en gaat zitten wachten tot hem/haar een kamer aan wordt geboden zal er minder snel een hebben dat iemand die geen lid wordt en elke avond op een instemming zit.

Ik heb mijn huisgenoot gekozen uit onze lichting eerstejaars. Waarom daaruit? Omdat ik niet op basis van één avondje gezellig doen kan bepalen of ik met iemand samen wil leven of niet. Mijn huisgenootje kende ik al een beetje van de kennismakersactiviteiten, ik weet wat voor dingen ze leuk vond, hoe ze zich gedraagt, wie haar vrienden zijn, en kon daarop baseren dat ik waarschijnlijk goed met haar zou klikken. En dat bleek een goede inschatting te zijn :j
Had verder weinig te maken met haar lidmaatschap, de vereniging was slechts een medium om een goede huisgenoot te vinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:05

Margareatha als je mijn eerste post naleest zie je dat ik duidelijk onderscheid maak tussen het gewone, gezellige studentenleven waar niks mis mee is, en dat ik dus ook reageer op de uitwassen bij Vindicat (en soortgelijke verenigingen). En dus helemaal niets over een kam scheer.

Dat je dat overtrokken noemt snap ik dan weer niet, lijkt me logisch. Maar uit je laatste reactie blijkt dat je blijkbaar dat onderscheid in mijn post over het hoofd gezien hebt, dus dan begrijp ik je reactie.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/wat ... ~a4391630/

Interessant artikel dat je wel via blendle moet lezen als je geen lid bent van VK.

Wat ik mij afvroeg:in het artikel valt te lezen dat vooral geprivilegieerde jongens en meisje hun plek bij het corps vinden. Kan iedereen lid worden van, zeg, Minerva, of Vindicat, en hoe werkt dat? Is er een ballotage of is het hoe meer zielen, hoe meer vreugd?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:09

randalinpony schreef:
Margareatha als je mijn eerste post naleest zie je dat ik duidelijk onderscheid maak tussen het gewone, gezellige studentenleven waar niks mis mee is, en dat ik dus ook reageer op de uitwassen bij Vindicat (en soortgelijke verenigingen). En dus helemaal niets over een kam scheer.

Dat je dat overtrokken noemt snap ik dan weer niet, lijkt me logisch. Maar uit je laatste reactie blijkt dat je blijkbaar dat onderscheid in mijn post over het hoofd gezien hebt, dus dan begrijp ik je reactie.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/wat ... ~a4391630/

Interessant artikel dat je wel via blendle moet lezen als je geen lid bent van VK.

Wat ik mij afvroeg:in het artikel valt te lezen dat vooral geprivilegieerde jongens en meisje hun plek bij het corps vinden. Kan iedereen lid worden van, zeg, Minerva, of Vindicat, en hoe werkt dat? Is er een ballotage of is het hoe meer zielen, hoe meer vreugd?

Iedereen kan lid worden. Je moet je in de introductieweek (in Leiden de ELCID) inschrijven voor een studentenvereniging naar keuze. Daarna is de ontgroening. Bij sommige verenigingen (ook het corps, maar ook niet het corps) geldt wel een ledenstop bij bijvoorbeeld 500 inschrijvingen in verband met de capaciteit van de vereniging zelf. Als je een kleine sociëteit hebt, kun je niet oneindig mensen aannemen. Bij Minerva zijn ieder jaar zo'n 410 nieuwe leden, ik denk dat onze max 500 nieuwe leden is.

@Iris82 wij gaan met het huis op maandag (dan is huisavond) wel eens naar de borrel. Hangt er van af of iedereen er zin in heeft. Anders eten we gezellig met zijn allen thuis en kijken een film in pyjama.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:14

sureido schreef:
Ik zeg ook helemaal nergens dat je eruit wordt gezet als je een keer geen zin hebt in een borrel? Maar als je lid wordt van een vereniging enkel en alleen voor een kamer en vervolgens je gezicht nooit meer op de vereniging laat zien, en nooit meer iets met die vereniging gaat doen, zullen we eens zien hoe lang je die kamer blijft houden in een verenigingshuis :+ Het heet niet voor niets een verenigingshuis.

Sorry dan, miscommunicatie. ;)

Deze instelling merk je vrij snel bij iemand, zo iemand stem je natuurlijk nooit in. :) Bovendien, als je oudere jaars wordt/bent, dan doe je ook veel minder met de vereniging, althans de meesten. Maar dat komt vooral door de leeftijd en na een aantal jaren heb je het daar ook wel gezien. Wat ik ook heel goed begrijp. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:41

Aangezien ik volgend jaar ga studeren zat ik weereens rond te kijken naar verenigingen, en heb ook eens een kijkje genomen bij oa de site van Laurentius.

Als je dit ziet wil je daar toch spontaan niet meer heen... :=

Afbeelding
Hoe bedoel je elitair...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:43

Het doet me aan Harry Potter denken met die gestreepte stropdassen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:46

LadyMadonna schreef:
Het doet me aan Harry Potter denken met die gestreepte stropdassen :=

Ja. Maar dan de bekakte "wij-doen-alles-beter" versie.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:49

Wanneer ik die koppies zie denk ik echt ze zouden een foto van jullie moeten maken in de avond tijdens een borrel oid :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:51

_O- _O- vreselijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:59

Aight schreef:
Naar speciale huizenborrels/pubquizen/dixo's kun je natuurlijk supergezellig gaan met je huis. In Leiden zijn de huizen veelal niet aagekocht door de vereniging, maar van Duwo (studentenhuisvesting). De bewoners van het huis kunnen hospiteeravonden houden en zo iemand vinden die het beste bij hun huis past. Dus in principe kan een niet-lid gewoon in een verenigingshuis wonen. Heel veel huizen zijn ook dubbelgemengd (man/vrouw, wel/niet lid). Maar sommige huizen geven wel de voorkeur aan mensen van de vereniging, om lekker actief met z'n allen naar de borrel te gaan bijv.

Ik dacht dat in Leiden het 'hospiteren' was afgeschafd; mede nadat Duwo het zat was om van publiek geld elke twee jaar een Minervahuis op te knappen.
Dat huis is verkocht (....aangekocht door de rijke pa van een bewoner oid) en het systeem "Minervaleden zorgen ervoor dat er alleen maar Minervaleden komen" niet meer kon.

Terecht, naar mijn idee.
Het idee dat wie geen lid van Minerva wenst te zijn dus de mooiste huizen niet in komt -:(- ...

...maar begrijp ik nu dat het heringevoerd is...?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:06

Ahh wat zonde dat je daar niet gaat kijken door zo'n foto! Ik zat zelf niet bij Laurentius, maar het is daar zo leuk en absoluut niet elitair.
Zo'n foto zie je bij veel grote studentenverening als bestuursfoto trouwens.
Natuurlijk, het is je eigen keus, maar zou het erg jammer vinden als je alleen door zo'n foto niet een keertje een kijkje gaat nemen bij hen en andere studentenverenigingen.

Mocht je trouwens vragen hebben over studentenverenigingen in Rotterdam, pb me gerust.

Ps. Als het je niets lijkt "moet" je natuurlijk ook helemaal niets he! Wil meer aangeven dat het echt leuk kan zijn.