Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:17

palousa_boy schreef:
En de "blanken" racisme in bijvoorbeeld de uk dan? Daar zijn ook hele wijken waar je al "blanke" niet welkom bent.
"Gekleurde" mensen lopen daar in groepen over straat te roepen dat de "blanke" politie dood moet en nog meer van die onzin.

Het werkt net zo goed de andere kant op maar dat mag je natuurlijk niet noemen.

Heb je daar bronnen voor? Ik heb veel vrienden in de UK en heb vrienden van mij er wonen, ook in de minder goede wijken, maar nooit zoiets gehoord.

Overigens komen rassenrellen in de UK maar ook in de VS ook van scheve raciale machtsverhoudingen: er zijn veel meer niet-donkergekleurde mensen bij de politie of in de overheid dan donkergekleurde mensen, ook in wijken waar die verhouding onder de bevolking juist andersom is. Door wederzijds onbegrip en dus die vescheurde verhoudingen gaat men de ander als de "vijand" zien, "de andere groep" ("the other").

Dat praat geweld en uitsluiting niet goed, maar laat wel zien dat onder "racisme tegen niet-donkergekleurde mensen" ook vaak een onderlaag van niet-in-verhouding-staande raciale verhoudingen heeft. Bovendien zijn kansen voor niet-donkergekleurde kinderen groter dan die van donkergekleurde kinderen, wat ook zorgt voor afgunst en haat, en ook angst voor donkergekleurde of juist voor niet-donkergekleurde mensen (want die zijn zo "anders" en hebben zoveel meer/minder kansen en zoveel meer agressie etc. etc.).

Ik denk dat je dit soort problemen pas op kunt lossen als je probeert te werken aan échte gelijkheid, dus even veel kansen voor iedereen om in een bepaalde baan te komen of om in veiligheid op te groeien. Dan haal je automatisch de "othering" weg die automatisch gebeurd bij raciale segregatie - ("ZIJ zijn anders want ZIJ hebben wel/geen baan-auto-opleiding-veilig huis").

Dat is heus niet zomaar meteen, maar is een jarenlang, zoniet decennialang proces. En ik mag dan naïef zijn, maar ik hoop van ganser harte dat dat ooit lukt! :)

(Overigens is één wijk noemen waar donkergekleurde mensen de macht hebben niet echt representatief - over het geheel genomen hebben op aarde voornamelijk de niet-donkergekleurde mensen de macht, rijkdom, en kansen die donkergekleurde mensen in de meerderheid niet hebben. Dat maakt individuele niet-donkergekleurde mensen niet slecht, net zoals het donkergekleurde mensen niet meteen kansloos en slecht maakt. Het is gewoon een statistisch feit).

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:20

Wel grappig dat je juist het haken kruis aankaart want juist die is misbruikt deze had eerst een best mooie betekenis voor dat deze misbruikt werd. En zo kan je dus alles in een ander lelijke context zetten en zou ik die nooit meer willen gebruiken.
Ik vind ook met deze plaatjes dat het geval en geen goede vergelijking
Zeker met de teksten er onder. De types in de Efteling zijn caricaturen. Net als de rest.. Moeten niet los van elkaar gezien worden. Dan mag je dus inderdaad nooit een caricatuur van een donkere persoon maken. Neemt niet weg dat ik wel vind dat er juist meer donkere mensen op een mooie manier in de sprookjes zou willen zien. Dat ik me wel kan voorstellen dat het stoort als ze wel een keer afgebeeld zijn op deze manier is.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:26

O Sorry dat schreef je ook te snel gereageerd!
Ik ga even me schamen en houd me stil

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:27

Anoniem schreef:
De Efteling wil met die kannibaal trol echt niet uitbeelden dat "de donkergekleurde men dom, lui, naïef, "wild" en ongeciviliseerd is hoor.
Het gaat wel erg ver om de attracties in de Efteling zo uit hun context te trekken.
Zelfde geldt voor het festival.

Het maakt niet zoveel uit wat de Efteling wil. Het maakt ook niet uit dat als ik een hakenkruis of Jodenster draag dat ik daar "niks slechts mee bedoel".

Het gaat erom dat dit symbool - deze karikatuur - gemaakt is om donkergekleurde mensen dom, naïef, en ongeciviliseerd te doen lijken. Vanaf de 17e eeuw tot nu zijn dit soort afbeeldingen gebruikt om raciale superioriteit van niet-donkergekleurden aan te tonen.

Symbolen hebben altijd een bepaalde sociaal-historische context, en die kun je er niet uithalen. Ik kan een hakenkruis esthetisch wel een heel mooi symbool vinden en dus om mijn nek willen dragen, maar feit blijft dat het in praktijk een symbool is om een bepaalde boodschap uit te dragen (één van rassenhaat en anti-semitisme) waar ik niet achter sta. Ik kan een plaatje van een donkergekleurd iemand met dikke lippen, naïeve uitdrukking, en een dik bot door de neus wel héél mooi vinden en als standbeeld in mijn tuin willen, dan nog is het een symbool dat zegt "niet-donkergekleurde mensen zijn superieur aan donkergekleurde mensen, kijk hoe wild en dom ze zijn". Dan maakt het niet uit waar ik die neerzet, het blijft deze boodschap hebben - eeuwenlange onderdrukking en superioriteit verbonden met een symbool is niet één twee drie tot een neutraal symbool te maken omdat het in een kinder-attractie staat.

Anoniem

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:38

Kijk, als er in het hele park bij twee attracties alleen maar een paar zwarte karikaturen hadden gestaan en in het hele park verder geen, dan hadden ze een punt gehad.
Maar het hele park is verder afgeladen met blanke karikaturen. Misschien wel 500 blanke vs waar ging het om... 4 zwarte?
Alsjeblieft zeg. Alleen die verhouding al. En genoeg blanke karikaturen die evengoed zeer kwetsend zouden kunnen zijn voor een aantal blanken.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:42

Anoniem schreef:
Kijk, als er in het hele park bij twee attracties alleen maar een paar zwarte karikaturen hadden gestaan en in het hele park verder geen, dan hadden ze een punt gehad.
Maar het hele park is verder afgeladen met blanke karikaturen. Misschien wel 500 blanke vs waar ging het om... 4 zwarte?
Alsjeblieft zeg. Alleen die verhouding al. En genoeg blanke karikaturen die evengoed zeer kwetsend zouden kunnen zijn voor een aantal blanken.

Die karikaturen van niet-donkergekleurde mensen (de heks, Gijs, etc) zijn niet gemaakt met de intentie om een heel 'ras' te kleineren, en staan bovendien niet symbool voor "alle niet-donkergekleurde mensen zijn X".

De karikaturen van donkergekleurde mensen in de Efteling hebben echter wél een sociaal-historische context waar kleineren en raciale superioriteit van niet-donkergekleurden "bewijzen" centraal stond. Het lijkt me zelfs schadelijker dat de enige donkergekleurde representaties in de Efteling gebaseerd zijn op eeuwenoude stereotypen en denigrerende cartoons die rassenhaat uitbeelden.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:43

Anoniem schreef:

Er wordt de hele tijd uitgelegd dat er achter de gekleurde karikaturen eeuwen van onderdrukking en racisme zit. Of het er nu 1 attractie is of 100. Niet gekleurden hebben daar nogmaals nooit onder geleden, in tegenstelling tot de gekleurde mensen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:45

In de vs is het "machtsmisbruik" via de politie denk ik veel groter, maar uiteraard heb je overal extremisten zitten. De mannen met de witte puntmuts kunnen ook "annoniem" bij de politie zitten (weet niet of dit in de praktijk ook echt mogelijk is want ik neem aan dat die gasten niet erg welkom zijn) en via daar dus hun blaffer gebruiken om hun ideeën uit te "spreken" en dat dan gooien op "zelfbescherming".

Echte verhalen van bekenden uit de uk heb ik niet van bekenden of van "live verslag" maar wel een al dan niet "gekleurde" documentaire erover gezien een tijd terug.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:57

Ygritte schreef:
BeSen schreef:
[quote="verootjoo"
Maar wie zegt dat witte mensen zich dat niet beseffen :? Ik weet prima de geschiedenis van Nederland. En of wij daarvan profiteren vraag ik me af.

Hoe domineren wij het nieuws, de media, films en boeken :? Er zijn zat zwarte mensen in het nieuws en ze spelen ook in veel films en er zijn ook zwarte topmensen.
[/quote
Inderdaad, ik zie genoeg zwarte mensen in films, en andere media. Ook met hoofdrollen dus die snap ik ook niet helemaal.

Is dat wel zo? Ik bedacht me laatst bijvoorbeeld dat ik eigenlijk nóóit een zwarte acteur als male romantic lead in een romantische film/romkom heb gezien. Actiefilms is wel ietsjes makkelijker, maar ook daar heb je veel stereotypen ("the angry black cop", "the Beast-as-Man") waar een zwarte acteur makkelijk "ingepast" wordt. Natuurlijk wordt het de afgelopen paar jaar wel iets beter, maar witte acteurs zijn nog (veruit) de meerderheid. Een vriendin van mij doet een onderzoek naar representaties van zwarte mensen in Amerikaanse films, en vindt verrassende cijfers. Een zwarte man speelt (zeer) vaak een stereotype ("gangster", "funny no-good drug addict", "goofy sidekick") terwijl de cijfers van witte mannen die iets spelen veel meer verspreid zijn - van geleerde tot romantic interest.

Dit is bijvoorbeeld ook te zien aan dat er veel ophef was over dat een zwarte acteur de hoofdrol speelt in de nieuwe Star Wars films (sommige mensen waren het hier totaal niet mee eens), en het is ook zichtbaar in dat witte acteurs veel meer Oscars winnen dan zwarte (o.a. omdat inderdaad veel meer rollen geschreven zijn voor witte acteurs). Enkele zeer bekende zwarte acteurs zoals Will Smith of Idris Elba kunnen hieraan ontkomen omdat het publiek hen kent als individuen.

Boeiend artikel, dat laat zien dat van de 120 succesvolle 'biopics' over een inspirerend iemand's leven, een zeer grote meerderheid blanke man is (65%): http://www.huffingtonpost.com/entry/the ... 63d5a29835
De auteur haalt ook aan dat ze dat niet slecht vindt omdat films over blanke mannen niet goed zijn:
"It’s not that stories about white men are bad. Every movie on this list is a truly good movie. The trouble is that white men aren’t the only ones whose stories are worth telling, and they certainly aren’t the only ones who have transformed, inspired, and pushed society to new limits."

Kortom: er is een zeer grote 'bias' of voorkeur naar verhalen over blanke mannen in Hollywood, met het idee dat die beter verkopen of misschien wel gewoon inspirerender zíjn. En dat is raar. Er zijn bijvoorbeeld films gemaakt over Great Writers / Scientists die blank+man zijn, maar zeer weinig over zwarte Great Writers (Frederick Douglas, Toni Morrison), of vrouwelijke.

Als kleur écht niets uit zou maken in Hollywood en in de media, dan zouden zwarte acteurs evenredig verdeeld zijn over allerlei verschillende rollen, en zouden populaire "biopic" films verdeeld zijn over zwarte én blanke belangrijke mensen. Maar dat is niet zo, en dus is er wel degelijk een "blank voordeel" in de populaire cultuur en de media.

En dan hebben we het niet alleen over films: kijk maar eens naar magazines en dan vooral de covers van magazines. Modellen in bladen zijn vrijwel altijd blank. Zelfs als je "beautiful woman" intypt op google zie je een scala aan blonde, blanke meisjes. Lees dit artikel, bijvoorbeeld: https://www.theguardian.com/commentisfr ... s-catwalks

Kortom: de wereld is heel erg ingericht op wit als de 'standaard', en zwart als de 'uitzondering' of het 'type'. Een karakter in een film/boek/serie is standaard blank, tenzij hij een aparte rol of typische eigenschap heeft. De zwarte persoon is altijd de "ander": als je denkt aan een standaard 'bankier' of 'scholier' of 'superheld', dan denk je vrijwel altijd aan een wit iemand - en dus wordt de representatie/acteur van zo'n karakter wit. (Lees ook: "Othering": https://nl.wikipedia.org/wiki/Othering)

Dat is dus maar net in welk land de films zijn gemaakt. In China zijn het bijna alleen Chinezen, in India (Bollywood!) vooral Indiërs en in Afrika donkere mensen.

In deze film uit Oeganda komen ook geen blanken voor, maar hoor je daar iemand over klagen?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6651581 ... _film.html

Het is toch eigenlijk raar dat in het westen alles multi culti en gelijk moet zijn, maar in de rest van de wereld niet.
Waar komt dat vandaan? Uit schuld gevoel omdat wij het goed voor elkaar hebben? Of omdat wij meer waarde hechten aan het helpen van mensen dan vast te houden aan eigen gewoontes en gebruiken?

En ik ben ook wel een beetje klaar met het verhaal dat Nederland rijk is geworden door de slavernij.
Nee, Nederland was al rijk (vruchtbare grond en ondernemende bevolking) en is nog rijker geworden door de handel en omdat wij goed waren in het aanpassen aan gewoontes en gebruiken van andere landen.
Dat was bijvoorbeeld de reden waarom wij als enige land handel mochten drijven in Japan. Handel in slaven was maar een klein onderdeel daarvan en er zijn maar weinig mensen op de totale Nederlandse bevolking die daar veel geld aan hebben verdiend.

Ik denk dat mensen te veel bezig zijn met de VS, waar het wel een echt groot probleem is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:06

Respect Ygrette voor jouw geduld in dit topic!!
Ik ben het helemaal eens met jouw berichten.
De vergelijkingen die hier worden gemaakt met discriminatie van blanken is bijna lachwekkend.

Dat in China of India (bijna) geen blanken meespelen is niet vergelijkbaar, immers daar wonen weinig blanken in tegenstelling tot de VS. Niet voor niets was er dit jaar een protest van donkere acteurs tijdens de Oscars. De filmindustrie (media) en politiek zou een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:07

Frappant dat het merendeel van de gekleurde mensen er geen "last / hinder" van hebben en er helemaal geen belediging of racisme in zien, zoals mijn gekleurde dochter terwijl zij juist wel aan alle voorwaarden voldoet qua achtergrond.
Wat zegt daar dan over die groep. Hebben die meer eigenwaarde? Een betere realiteitszin?
Of zoals velen zeggen... Hebben zij wel wat beters te doen dan zich druk te maken over een stelletje onschuldige poppetjes in een fantasiepark voor kinderen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:09

Ygritte schreef:
Maar zo'n afbeelding van een heks is geen representatie van "elke blanke vrouw". Zo'n karikatuur met dikke lippen, domme uitdrukking, grote tanden etc. staat wel degelijk symbool voor "elk zwart persoon".

Sorry hoor, maar dit is toch helemaal niet waar. Misschien de karakterikaturen van vroeger wel, maar monsieur Cannibale of een bosjesman van de carnaval festival staat helemaal niet symbool voor elke zwarte persoon.

Edit: te vroeg gequote, later reactie gelezen. Maar betekend dit nou dat donkere mensen nooit meer uitgebeeld mogen worden doordat er vroeger negatieve spotprenten zijn verschenen. Net als dat beeldje in de Keukenhof. Niks negatiefs aan, maar werd ook al racistisch beschouwd.

Het lijkt wel of mensen wíllen geloven dat het racistisch is. Maar als je jezelf al met een pop van een kinderattractie gaat vergelijken maak je het jezelf wel heel moeilijk.

Die poppen zijn echt niks anders dan de oude heksen of holle bolle Gijs.

En ja sorry hoor, maar slavernij is inmiddels verleden tijd voor ons als volk, wij hoeven toch ook niet steeds herinnerd en afgerekend te worden om wat onze voorouders gedaan hebben.

Nogmaals, ik weet dat er tegenwoordig nog zeker sprake is van racisme, maar argumenten als slavernij en pretparken aanklagen omdat ze donkere mensen uitbeelden is niet de oplossing en heeft er helemaal niks mee te maken.

Daarnaast herken ik mij er totaal niet in dat donkere mensen altijd de boeman zijn in films en series en kan ik ook een paar voorbeelden noemen waar donkere mensen wel gewoon de geliefde zijn van een personage (zonder slecht te zijn).

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:38

Electra63 schreef:
De vergelijkingen die hier worden gemaakt met discriminatie van blanken is bijna lachwekkend.

Dat in China of India (bijna) geen blanken meespelen is niet vergelijkbaar, immers daar wonen weinig blanken in tegenstelling tot de VS. Niet voor niets was er dit jaar een protest van donkere acteurs tijdens de Oscars. De filmindustrie (media) en politiek zou een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij.

In de VS.. Maar volgens mij wonen wij hier in Europa, in Nederland.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:39

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:44

Electra63 schreef:

De filmindustrie is een industrie, die moeten helemaal niet zoveel behalve gewoon geld verdienen :o? Daarom is het meestal geen afspiegeling van de maatschappij maar een afspiegeling van de consument die films kan en wil afnemen. De filmindustrie is immers geen collectief van liefdadigheidsbedrijven die graag films maken die educatief zijn, leuke acteurs in het zonnetje zetten en vooral een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn. De filmindustrie is een verzameling van bedrijven die graag heel veel geld willen verdienen door sensatie films te maken waar mensen die geld en bereidheid hebben om naar de film te gaan goed voor betalen. Als films een afspiegeling moesten zijn van de maatschappij zou je toch uberhaubt geen films over superhelden maken :Y)
Latino' schijnen bijv wel echt een groeiend deel van de markt te zijn daarom zie je die ook steeds vaker in mainstream series en films.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:51

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:54

liedje89 schreef:
De filmindustrie is een industrie, die moeten helemaal niet zoveel behalve gewoon geld verdienen :o?

Misschien moeten we daar eens over nadenken, of industrieen geen verplichtingen hebben. Het is wel onze samenleving uiteindelijk, onze samenleving en de mensen erin staat centraal, niet de bedrijven. Het is helemaal niet nodig en niet handig dat industrieen (welke dan ook trouwens) structureel schadelijke dingen moeten uitbuiten. Of het nou tabaksindustrie of wapenindustrie of chemische industrie is of wat mij betreft de filmindustrie (of nog een heleboel andere voorbeelden) - misschien moeten we de impact op onze wereld heel snel eens ter discussie stellen, en dat we gaan afvragen wat de industrie werkelijk verbetert aan onze wereld.

Iedere industrie een stuk nederiger, terwijl wij als maatschappij de lat een stuk hoger leggen voor die industrie. We verwachten immers dat immigranten hier een inburgeringsexamen halen, en leerlingen hebben verplichte burgerschapslessen - wordt het niet hoog tijd dat we grote invloedrijke sectoren ook een paar normen en waarden gaan opleggen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:01

En wie bepaalt dat het ene wel een karikatuur is en het andere niet? Wel toevallig dat alles wat blank is geen karikatuur is, maar die paar zwarten afbeeldingen toevallig allemaal karikatuur is.

Ik ben een gewone nuchtere hollander. En ik denj dat dit soort acties juist zorgen voor verdeeldheid omdat voor het gemak heel nederland maar even wordt weggezet als zijnde discriminatie. (of je discrimineert of je bent blijkbaar te dom om door te hebben dat je discrimineert) Over discrimineren gesproken...

Ik werk met 'allochtonen' ,ik heb allochtonen vrienden en toch vind ik helemaal niets mis met de efteling. gelukkig denken die vrienden daar net zo over..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:13

Electra63 schreef:

12,3 procent van de Amerikanen is Afro-Amerikaans. Dus 10 man is 1 dikke negroïde of ronden we het af naar boven 2 mageren :D. Pak een willekeurige politiefilm en voila.. De chief of police is zwart. ;) Dat is dus al één.(sorry, dit is echt een filmgrapje)

Dat protest had meer te maken met de afspiegeling binnen de Oscars en daar had Will Smith wel gelijk in. Dat is een blank walhalla en daar hebben ze dit jaar ook rap al wat aan gedaan. Maar in de filmindustrie heeft ook nog steeds de vrouw een ondergeschikte rol.

Nu ben ik niet zo van de romcom's, maar een zwarte man in een romantische komedie: Will Smith in Hitch, Eddy Murphy in the nutty proffesor ;) en wat zwaar beladen tegenwoordig maar hebben we niet vrolijk mee gelachen met Bill Cosby?

Maar laten we de (pracht)rollen van Morgan Freeman, Richard Pryior, Chris Rock, Denzel Washington, Samuel L Jackson, Jamie Foxx, Spike Lee, Forest Whitaker, Cuba Gooding Jr, James Earl Jones, Terrence Howard, Kevin Hart, Ice T, Eddy Murphy, Sidney Poitier, Don Cheadle, Wesley Snipes, Omar Epps, Martin Lawrence, Danny Glover, Djimon Hounsou, Laurence Fishburne, Bernie Mac, Dwayne Johnson, Michael Clarke Duncan, Jada Pinkett Smith (vrouw), Vivica Fox (vrouw), Hale Berry (vrouw), Oprah Winfrey (vrouw), Whoopy Goldberg (vrouw) niet vergeten. Ik kan nog wel even door gaan hoor :)

Hoofdrollen zijn merendeel voor een blanke man, maar vergeet niet dat je als blank persoon misschien zelf ook wat meer georiënteerd bent op de 'blanke' film. Bad Boy's is vooral een mannenfilm, waar bij als vrouw niet snel naar kijken, evenals Beverly Hills Cop, maar bij Bad Boy's zijn de lead rols toch echt twee afro's. Het is alleen geen oscar materiaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:23

Elise_0o schreef:
Electra63 schreef:

In de VS.. Maar volgens mij wonen wij hier in Europa, in Nederland.

Er werd eerder over de VS gesproken in dit topic.

Voor Nederland geldt hetzelfde .... De media en de politiek in Neder land is vrij blank.

Ik heb het al eerder aangegeven, Google eens op White privilege. ...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:30

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:
De filmindustrie is een industrie, die moeten helemaal niet zoveel behalve gewoon geld verdienen :o?

Misschien moeten we daar eens over nadenken, of industrieen geen verplichtingen hebben. Het is wel onze samenleving uiteindelijk, onze samenleving en de mensen erin staat centraal, niet de bedrijven. Het is helemaal niet nodig en niet handig dat industrieen (welke dan ook trouwens) structureel schadelijke dingen moeten uitbuiten.

Je kan bedrijven en mensen toch niet zo van elkaar scheiden of ze niets met elkaar te maken hebben. Het is niet dat mensen geen zwarte mensen in de film zien omdat bedrijven ze niet maken en dat niets te maken heeft met wat mensen zelf voor film kiezen als ze naar de film gaan. Als mensen alleen maar heel graag naar films wilden die een afspiegeling waren van de maatschappij dan zou daar wel markt voor zijn en zou iemand wel in dat gat in de markt springen :o?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:06

liedje89 schreef:
Het is niet dat mensen geen zwarte mensen in de film zien omdat bedrijven ze niet maken en dat niets te maken heeft met wat mensen zelf voor film kiezen als ze naar de film gaan.

Dat is dus niet helemaal waar: je hebt geen gelijke keuzes. Ik kan niet denken om morgen naar de film te gaan en dan kiezen uit vergelijkbare / gelijkwaardige films met wel of geen zwarte mensen, of wel of niet ook homoseksuele relaties, of zelfs maar vrouwenrollen met een tamelijk gelijkwaardig aantal regels tekst.

Dat is precies een deel van het probleem: het is geen eerlijk speelveld waarin je makkelijk kunt kiezen, zoals je in de supermarkt kunt kiezen tussen bosvruchtenlimonade of icetea of drinkyoghurt, net waar je zin in hebt, en zonder dat de ene keuze heel veel makkelijker of moeilijker is dan de andere.

Het hele speelveld is scheef. Ik heb pasgeleden nog voor die keuze gestaan: ik wilde naar de film, maar ik wil wel degelijk een film die niet helemaal wit-hetero-agressief-amerikaans is. Dat sloeg alvast driekwart van de films weg, en toen bleef er ineens heel weinig over. Gevolg is dat ik niet naar de film ben geweest, dus de filmindustrie is mijn kaartje (en dat zijn ze wel vaker) wel degelijk misgelopen - maar daarmee heb je dus nog niet automatisch betere films, want daarvoor moet de hele keten veranderen: de bedenkers van de verhalen, de regisseurs, de acteurs, de producenten, de inkopers van de bioscopen, de recensenten, etc.

En dat is dus iets dat we wel kunnen verwachten van de industrie, verbeter het maar. Je bent namelijk ook als industrie deel van de samenleving, tijd om je daarnaar te gaan gedragen, door wat moderne normen en waarden in te voeren. Zoals eerlijke representatie in plaats van goedkope ouderwetse clichés en karikaturen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:20

Electra63 schreef:
Er werd eerder over de VS gesproken in dit topic.

Voor Nederland geldt hetzelfde .... De media en de politiek in Neder land is vrij blank.

Ik heb het al eerder aangegeven, Google eens op White privilege. ...

Kijk en dat is dus zo krom, in China wonen aziaten, in india Indiërs en in Afrika donkere mensen, maar in Europa wonen geen blanken mensen.. Of wacht?

Waarom word het wel geaccepteerd dat er in die andere landen wel alleen maar Chinezen of Indiërs voorkomen in de films, maar moet het in Europa multi culti?
Tot niet zo heel erg lang geleden woonden er ook vooral blanken in Europa en nu nog steeds zijn blanke mensen in het westen in de meerderheid. (Maar er zijn nog altijd veel meer Aziaten dan blanke mensen.)

Stel ik ga een film maken over het kleine boeren dorp waar ik woon, moeten dan bijna alle hoofdpersonen gekleurd zijn omdat dat een 'afspiegeling is van de maatschappij' en ze zich dan niet achtergesteld voelen, of mag ik dan gewoon een stel blanke oude boeren lüllen er in laten spelen omdat die er ook echt wonen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:36

Waarom worden donkergekleurden toch zo in de slachtofferrol geplaatst? Witte mensen denken wit, zwarte mensen denken zwart. Een witte filmmaker zal dus ook eerder witte rollen bedenken. Ook zwarte mensen kunnen bedrijven beginnen, succes hebben. Die hoeven helemaal niet geholpen te worden. Iedereen kan een eigen, nieuwe oscar of andere troffee bedenken. Donker gekleurde mensen kunnen hier ook gewoon naar school of de politiek in. Ik vind dat gemiep over kansen altijd een beetje sneu. Als vrouw heb je ook minder kansen in het bedrijfsleven maar toch zijn er heus vrouwen die het helemaal maken. Je kunt ook samen met andere vrouwen of samen met andere donkergekleurden samenwerken.

Je bent niet verplicht om bij multinationals te gaan werken. Je kan ook kiezen om alleen bij gekleurde mensen te kopen of te solliciteren.