palousa_boy schreef:En de "blanken" racisme in bijvoorbeeld de uk dan? Daar zijn ook hele wijken waar je al "blanke" niet welkom bent.
"Gekleurde" mensen lopen daar in groepen over straat te roepen dat de "blanke" politie dood moet en nog meer van die onzin.
Het werkt net zo goed de andere kant op maar dat mag je natuurlijk niet noemen.
Heb je daar bronnen voor? Ik heb veel vrienden in de UK en heb vrienden van mij er wonen, ook in de minder goede wijken, maar nooit zoiets gehoord.
Overigens komen rassenrellen in de UK maar ook in de VS ook van scheve raciale machtsverhoudingen: er zijn veel meer niet-donkergekleurde mensen bij de politie of in de overheid dan donkergekleurde mensen, ook in wijken waar die verhouding onder de bevolking juist andersom is. Door wederzijds onbegrip en dus die vescheurde verhoudingen gaat men de ander als de "vijand" zien, "de andere groep" ("the other").
Dat praat geweld en uitsluiting niet goed, maar laat wel zien dat onder "racisme tegen niet-donkergekleurde mensen" ook vaak een onderlaag van niet-in-verhouding-staande raciale verhoudingen heeft. Bovendien zijn kansen voor niet-donkergekleurde kinderen groter dan die van donkergekleurde kinderen, wat ook zorgt voor afgunst en haat, en ook angst voor donkergekleurde of juist voor niet-donkergekleurde mensen (want die zijn zo "anders" en hebben zoveel meer/minder kansen en zoveel meer agressie etc. etc.).
Ik denk dat je dit soort problemen pas op kunt lossen als je probeert te werken aan échte gelijkheid, dus even veel kansen voor iedereen om in een bepaalde baan te komen of om in veiligheid op te groeien. Dan haal je automatisch de "othering" weg die automatisch gebeurd bij raciale segregatie - ("ZIJ zijn anders want ZIJ hebben wel/geen baan-auto-opleiding-veilig huis").
Dat is heus niet zomaar meteen, maar is een jarenlang, zoniet decennialang proces. En ik mag dan naïef zijn, maar ik hoop van ganser harte dat dat ooit lukt!

(Overigens is één wijk noemen waar donkergekleurde mensen de macht hebben niet echt representatief - over het geheel genomen hebben op aarde voornamelijk de niet-donkergekleurde mensen de macht, rijkdom, en kansen die donkergekleurde mensen in de meerderheid niet hebben. Dat maakt individuele niet-donkergekleurde mensen niet slecht, net zoals het donkergekleurde mensen niet meteen kansloos en slecht maakt. Het is gewoon een statistisch feit).