Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:05

Ik ben in real life ook nooit vervelende opmerkingen tegen gekomen. Niet van vleeseters en niet van vegetariërs. Een vriendin van me kwam er na vier jaar pas achter dat ik vegetariër ben, terwijl we het regelmatig over eten en recepten hebben :+
Mensen sloven zich altijd uit in de keuken om voor ons een lekker vegetarisch recept klaar te maken, en ik vind het zelf geen probleem om voor een gast wat vlees te kopen. Ik heb voor vriendlief de eerste paar jaar nog regelmatig vlees gebakken.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:39

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om erop te letten dat jullie berichten ontopic blijven. Het onderwerp van deze discussie is de vraag of (bewerkt) vlees voor kanker zorgt en of jullie daar in jullie dieet rekening mee houden. Het is begrijpelijk dat vegetarisme/veganisme ook aan de orde komt, na dit nieuws kan men er immers voor kiezen om vlees helemaal te mijden. Maar let er wel op dat dit niet het hoofdonderwerp van deze discussie wordt.

Magrathea

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:41

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:44

Haha die wilde ik er ook al inzetten. Goed filmpje hoor en tis door een vleeseter gemaakt, dus het is niet alleen iets waar de vegetariërs over denken.
En zelf al ben je het er totaal niet mee eens, wat ik met echt niet kan voorstellen, dan is het in ieder geval nog heel grappig.
Ff kijken dus ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:03

Teaaaaam IETS MINDER VLEES! :') :')

Jup helemaal dat. Prettig om het ook eens van TEAAAAM VLEES! te horen. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:08

Hij brengt het erg leuk :))

Klopt inderdaad dat de NOS wel een erg stomme fout maakte. 20 x zo veel kans op kanker.. Ze bedoelden waarschijnlijk 20% meer kans op kanker.. want van 5 op de 100, naar 6 op de 100, dat is 20% meer, toch? Dat is heel wat anders dan 20x zo veel :Y)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-11-15 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:14

En wow, ik wist dat het heel slecht was voor het milieu, maar 50.000 liter voor 1 kilo? Dat is wel echt achterlijk veel!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:21

8nnemiek schreef:
Hij brengt het erg leuk :))

Klopt inderdaad dat de NOS wel een erg stomme fout maakte. 20 x zo veel kans op kanker.. Ze bedoelden waarschijnlijk 20% meer kans op kanker.. want van 5 op de 100, naar 6 op de 100, dat is 20% meer, toch? Dat is heel wat anders dan 20x zo veel :Y)

Nee ze zeiden het wel goed volgens mij, maar de KANS op kanker gaat omhoog. Dus als je normaal 1% kans op kanker hebt heb je dan 20% kans. Dus dan kan je inderdaad nog steeds krijgen dat je je hele leven je helemaal vol eet met bewerkt vlees en toch geen kanker krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:03

50 000 liter wat?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:05

Ff het filmpje kijken ;)
Maar er is 50.000 liter water nodig om 1 kilo vlees te produceren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:11

Helaas nu niet de mogelijkheid voor, vanavond wel. ;)

Een melkkoe drinkt gemiddeld 100 liter water op een dag. Hoeveel water varkens of vleeskoeien eten, geen idee.
Tja, is veel, maar hoeveel water spoel je per keer door de plee of hoeveel gebruik je om te douchen?
Voor mij geen reden om te stoppen met vlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:15

Ook geen reden om te minderen? Als je je bedenkt dat er landen zijn waar mensen kilometers moeten lopen voor een kannetje vervuild water, omdat wij al hun water opknoeien aan soja voor onze dieren, voor ons stukje vlees?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:23

Ik ben zelf veehouder dus om nou vegetariër te worden gaat mij te ver ;) En opzich eet ik niet super veel vlees. En alleen vlees uit ons eigen land.
Zoals je het opnoemt zie ik het niet. Ik geloof niet dat ze daar geen water hebben omdat alles opgaat aan onze koeien soja. Meestal krijgen koeien alleen het schroot, de "echte" soja wordt voor mensen gebruikt, de resten gaan naar het vee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:27

Maar de soja van monsanto, die bijna overal verbouwd wordt in de arme landen (75% van alle soja wereldwijd), mag hier helemaal niet gebruikt worden voor menselijke consumptie..
Nog geen 10% van de sojateelt gaat naar de mens. De rest is veevoer.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:30

amoj schreef:
Helaas nu niet de mogelijkheid voor, vanavond wel. ;)

Een melkkoe drinkt gemiddeld 100 liter water op een dag. Hoeveel water varkens of vleeskoeien eten, geen idee.
Tja, is veel, maar hoeveel water spoel je per keer door de plee of hoeveel gebruik je om te douchen?
Voor mij geen reden om te stoppen met vlees.

Dat wordt trouwens in het filmpje ook nog gezegd, vlees eten kan je niet eens vergelijken met douchen, daar wordt zo veel meer water mee verspild. Echt heel interessant ook.
Hij zegt ook, als echte vleeseter: 'moeten we het laten voor onze gezondheid? Nee dat hebben ze overdreven. Moeten we het dan laten omdat we het zo zielig vinden? Nee, die dieren kunnen me niks schelen, dat weten we inmiddels wel. Maar we moeten het wel minderen voor het milieu.'

Tja, die eerste 2 redenen vind ik ook belangrijk en ik vind de dieren even belangrijk als het milieu.
Voor iedereen die de dieren en de gezondheid niet echt wat uit maakt, blijft er dan nog steeds een heel grote reden over om wat te minderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:36

Mij maakt het milieu ook uit, maar tis allemaal vreselijk overdreven. Ik wil vanavond even uitgebreider reageren. Maar wij kopen alleen van de agrifirm soja en die verkopen alleen duurzame soja.
Men moet gaan zorgen dat er een duurzame en grondgebonden landbouw sector komt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:37

Hoe weet je zo zeker dat het overdreven is? Dat vind ik wel erg makkelijk gezegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:50

Heel goed dat jullie duurzame (Europese, GMO-vrije?) soja kopen, maar dan doen lang niet alle boeren. En alle veevoer in ons eigen land verbouwen, daar is Nederland gewoon te klein en te vol voor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:54

heb in ieder geval weer een hele nieuwe woordenschat voor vega's geleerd met dat filmpje :')

mogen we trieste tofuridders erin houden?
pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee *\o/*

al is vegatarisch falafelvriendje ook niet te versmaden..

maar ik blijf toch maar gewoon T-bone tijger
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-11-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:55

Dat mag best vraatzuchtige vleesvreters! :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:56

elenaMM77 schreef:
heb in ieder geval weer een hele nieuwe woordenschat voor vega's geleerd met dat filmpje :')

Ja mag. :D

biefstukbiches
Falafel vriendjes
Kipknagers

Ik heb echt blauw gelegen van het lachen. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:58

Mevrouw T-Bone Tijger

klinkt beter voor mij..
(liefhebber van T-Bone en entrecote spreekt tot u)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:04

elenaMM77 schreef:

al is vegatarisch falafelvriendje ook niet te versmaden..

maar ik blijf toch maar gewoon T-bone tijger

_O- Ik moest zo lachen.... Biefstukbitches.... Rosbiefrukkers _O-
Is dat echt van dat gehakt bij de vegetarische slager? :=
(ja ik volg als Belg de nederlanse politiek niet zo close)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:17

Bij de rosbiefrukkers kon je me ook opvegen :')

De vegetarische slager heeft gehacktballen, en kipstuckjes.. en vivera heeft daarna de kipstukcjes geïntroduceerd :+
Dat een politicus dat verwarrend vond wist ik niet, maar vind ik niet zo vreemd :') Daar zitten me toch een stelletje sukkels bij elkaar.. Een vegetarisch kookboek afkeuren omdat het propaganda is 8)7 Hoe verzinnen ze het!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:22

Toen ie zo zei van VEGETARISCHE SLAGER!!! toen schoot ik hardop in de lach. _O- Echt, hoe dom kan je zijn.. :') En dat regeert een land dan... :=