IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:22

geerke schreef:
ik begrijp de vergelijking met joden en Syriers niet helemaal....De joden waren succesvol,hadden eigen bedrijfjes.
De Syriers komen hier met helemaal niets.
Of snap ik iets niet?

Er is toch in die enorme stroom vluchtelingen ook een groot percentage hoog opgeleid? Uiteraard zal het gros laag opgeleid zijn, maar dat is in iedere samenleving.
Dat is tenminste wat ik heb begrepen uit nieuwsartikelen die eerder in dit topic voorbij zijn gekomen.
Joden die zijn gevlucht namen, lijkt mij, net zo veel mee als ieder ander die zou vluchten.
Dus dan zou dat geen punt zijn om de vergelijking te verwerpen.

Elise_0o

Re: IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:56

De vergelijking klopt ook niet.
Joden werden vervolgd, uit hun huizen gezet en hun bezittingen werd afgenomen.
Syriërs vluchten voor de oorlog en laten daarbij hun huis en bezittingen achter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:18

AnneJ1995 schreef:
geerke schreef:
ik begrijp de vergelijking met joden en Syriers niet helemaal....De joden waren succesvol,hadden eigen bedrijfjes.
De Syriers komen hier met helemaal niets.
Of snap ik iets niet?

Er is toch in die enorme stroom vluchtelingen ook een groot percentage hoog opgeleid? Uiteraard zal het gros laag opgeleid zijn, maar dat is in iedere samenleving.
Dat is tenminste wat ik heb begrepen uit nieuwsartikelen die eerder in dit topic voorbij zijn gekomen.
Joden die zijn gevlucht namen, lijkt mij, net zo veel mee als ieder ander die zou vluchten.

volgens mij hebben de duisters alles afgejat,aan kunst en ander waardevol spul.Er staat nog ergens een trein verborgen...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:19

Willl65 schreef:
elenaMM77 schreef:
En waarom wordt je dan niet misselijk als men alle deuren dichtknalt voor een andere stroom vluchtelingen. Men stond ten opzichte van de joodse gemeenschap nog ietsjes opener dan ten opzichte van een vluchteling die toevallig van syrische afkomst is.. want of iemand wat gelooft of niet gelooft is nooit te bewijzen.

want persoonlijk wordt ik net zo onpasselijk van alle misstanden van WOII, als van de huidige misstanden.

raar genoeg veroordelen we blijkbaar wel dat men toen niet open stonden (al hebben we echt wel mensen opgevangen, zelfs een compleet circus heeft hier ondergedoken gezeten met 120 paarden). Maar dat we nu de boot afhouden en vluchtelingen weren vinden we blijkbaar dan wel akkoord..

wat nu als over 70 jaar blijkt dat er 100.000-en meer syriërs gestorven zijn, puur omdat ze geen kant op konden? dan schamen we ons daar wel over, maar weer niet over het volk of het land dat dan ergens voor op de vlucht is?
Zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerdere post hier vind ik dat we er voor de vluchteling moeten zijn. Hou jij je nu gewoon bij feiten in plaats van dingen te roepen die gewoon niet waar zijn. Daar reageer ik op.
Je houdt een betoog vol onwaarheden. Het is allemaal al erg genoeg zonder het geheel anders voor te spiegelen . Laten we leren van onze geschiedenis.
in 2013 was het geschatte aantal doden 25.000 in
januari 2014 ging dit de grens van de 100.000 doden over
de schatting was dat het per januari 2015 zo'n 220.000 zou zijn (deze cijfers waren van eind 2014, recentere over wat het aantal nu is kon ik niet vinden).

Vreemd genoeg is mijn reactie hierop verdwenen.
Maar war het op neerkomt is dat jij hier een betoog houd die van geen kant klopt en daar groepen mensen bij haalt die er niets mee te maken hebben.
Verder ken jij mij niet dus hoef je mij niet te vragen waarom ik ergens niet misselijk van word. Even terug scrollen in dit topic zal je leren dat ik er voor ben vluchtelingen op te vangen.
verder vind ik het voor kinderen vreselijk.

Dat gezegt hebbende Het zal ook niet de eerste keer zijn als veel kinderen die worden gezien ( overgrote deel is jongenman) gebruikt worden als inzet van een vies spelletje.
Masr dat mag niet hardop gezegd worden. Wij willen liever de leugen geloven dan de waarheid onder ogen zien.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:26

Elise_0o schreef:
Syriërs vluchten voor de oorlog en laten daarbij hun huis en bezittingen achter.

Ook de Syriërs worden in eigen land toch 'vervolgd'? In ieder geval tot het punt waar ze hun leven (en bezittingen) niet zeker zijn als ze daar blijven.
In die zin zou je ze dus wel kunnen vergelijken.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:28

geerke schreef:
AnneJ1995 schreef:

volgens mij hebben de duisters alles afgejat,aan kunst en ander waardevol spul.Er staat nog ergens een trein verborgen...

Dat wordt in zekere zin nu toch met Syriërs ook gedaan? Alleen was het voor de Joden al een stap verder, daar zijn ze daadwerkelijk afgepakt, in Syrië 'nog' niet, maar dat willen ze voor zijn door te vluchten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:40

Ik heb nog geen Syriër met een halve maan gezien of bordjes met Syriërs niet welkom. Ik stel voor deze discussie te laten voor wat het is. Behoorlijk kwetsend op bepaalde fronten en het helpt de discussie imo ook niet verder. Genocide is vaker voorgekomen dan WOII iig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:13

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:17

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:38

Die asielzoeker die die vrouw en kind had geslagen,die mag van de burgemeester niet meer terug komen in het AZC in Gilzerijen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:59

gohya schreef:
Het maakt mij verder niet uit dat we hier vluchtelingen,asielzoekers,gelukszoekers opvangen.
Wat me wel uitmaakt is het verschil dat er word gemaakt. Geen geld voor behandelingen van mensen met kanker,maar wel geld voor de zorg van de vluchtelingen,asielzoekers.
En dáár wringt de schoen bij heel veel Nederlanders.
Je kan dit gewoon niet maken,behandel dan iedereen gelijk!

Dat dus! Het is ook niet eerlijk!

En dat zorgt voor veel scheve ogen en haat................

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:42

Ragdollcat schreef:
gohya schreef:
Het maakt mij verder niet uit dat we hier vluchtelingen,asielzoekers,gelukszoekers opvangen.
Wat me wel uitmaakt is het verschil dat er word gemaakt. Geen geld voor behandelingen van mensen met kanker,maar wel geld voor de zorg van de vluchtelingen,asielzoekers.
En dáár wringt de schoen bij heel veel Nederlanders.
Je kan dit gewoon niet maken,behandel dan iedereen gelijk!

Dat dus! Het is ook niet eerlijk!

En dat zorgt voor veel scheve ogen en haat................

Ja toch,daarom is er ook zoveel tegenstand tegen vluchtelingen en asielzoekers.Als het gewoon eerlijk gaat allemaal is er ook geen strijd tegen de asielzoekers/vluchtelingen.Dan verloopt alles vreedzaam.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:09

Ik ben alleen benieuwd of ze degenen die hier op verkeerde gronden zijn ook daadwerkelijk terugsturen. Er zijn er nu al zoveel de illegaliteit in gegaan en die moeten toch aan eten komen en rara hoe zouden ze dat doen. Dan ook dat verhaal van tijdelijke verblijfsvergunning moet ik eerst nog zien. Laten ze bij de herkomstlanden de opvang maar verbeteren en ze een enkeltje terug geven want ik weet zeker dat er veel zijn die hierheen zijn gekomen voor andere dingen ipv dat ze vluchten voor de oorlog.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:17

Volgens mij ging nieuwsuur daarover vandaag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:19

volgens mij hoorde ik ergens dat ze de opvang inderdaad wilde verbeteren in het land zelf.Dan verdrinken er misschien ook minder mensen? :7

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:26

Maar ze willen daar niet blijven, ook al is er ook nog een groot grbied waar niet gevochten wordt.

Bewapen deze mannen en laat ze hun land vrijvechten.. := ...een half miljoen jonge mannen en de oorlog is zo gewonnen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:48

Elise_0o schreef:

joden werden uit huizen gezet..

in syrie wordt je eruit getrokken en vermoord/verkracht als ze blijven zitten waar ze zitten en ze zijn tegen is.. hun huizen zijn kapot, afgebrand met de grond gelijk gemaakt, dan woon je niet zo best meer :') .. dan hoeven ze je niet persee meer uit je huis te zetten..

ik ren mijn huis ook uit als een dorp verderop de russen zouden oprukken en stad na stad bezetten, uitroeien, vernietigen en ik mijn leven niet zeker ben tenzij ik buig voor putin. Dan wacht ik niet tot ze mij mijn huis komen uitzetten natuurlijk.. vraag is of je dat uitzetten overleefd.

de Familie Frank om maar even een voorbeeld te noemen is in Nederland ook niet 'uitgezet uit hun woning' die zijn ook gevlucht en ondergedoken voor de Duitsers aan hun deur stonden.

ja er heeft onteigening plaatsgevonden.. Reken maar dat IS dat ook gedaan heeft hoor.. Dit hebben wij nodig, jij hoort er niet bij, schop onder je achterste en move.

maar op een gegeven moment blijft het niet bij uitzetten, dan vlucht je..

joodse onderduikers zijn niet uit hun huis gezet, die zijn uit hun huis gevlucht..
oftewel, hebben hun huis verlaten en hun bezittingen achtergelaten minus dat kleine beetje dat ze mee konden nemen.

je vergelijkt hier een beginnende oorlog, waarbij onteigeningen plaatsvinden en verdrijvingen.. Met een woedende oorlog waarbij de bewoners hun leven niet meer zeker zijn en huis en haard verlaten en vluchten, alles achterlatend.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:14

Ik ben zelf joods en vind dat er wel degelijk een vergelijking is. In syrie worden vrouwen ontvoerd en als sex slaven verkocht. Dochters en zussen worden daar afgepakt. De kans dat zoiets je kan overkomen met al het geweld en oorlog erbij lijkt mij een legitieme reden om de situatie wel degelijk te vergelijken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:51

Daphne, je bedoelt door de IS?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:59

Dat wordt idd door IS gedaan, maar er vechten daar meer partijen.en wat die doen??

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:10

Ook best interresant in te lezen over de soennieten en sjiieten..wat het verschil is en welke terreurgroepen beide stromingen hebben...hun strijd dateert al van de 6e eeuw..
Vergeet niet dat 2/3e van de bevolking Soenniet is en dat Al qaida een terreurgroep van de Soenniteche stroming is..er meer fanatieke sympatisanten zijn dan wij weet van hebben.en nog verschillende splintergroeperingen..je hoeft niet aangesloten te zijn om toch sympatiserende gedachten te hebben...

Rooskleurig de koran uitleggen wat steeds gebeurd, kan juist betrekking hebben op een andere stroming die niet in Syrie woont...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:12

Elena er is al oorlog wordt alleen anders uitgevochten...een juist kooltje en de boel ontploft ook hier

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:24

Tcm62 schreef:
Maar ze willen daar niet blijven, ook al is er ook nog een groot grbied waar niet gevochten wordt.

Bewapen deze mannen en laat ze hun land vrijvechten.. := ...een half miljoen jonge mannen en de oorlog is zo gewonnen..

Ik vraag me soms ook wel eens af waarom bijv. de mannen niet blijven en vechten voor hun land.

Aan de andere kant is het hele gebeuren mede geëscaleerd omdat de westerse landen groeperingen die tegen Assad zijn ging bewapenen of legers ging trainen (Irakese leger na de val van Sadam). Als deze wapens en gevechtstechnieken vervolgens worden ingezet tegen de bevolking om bijv. een Kalifaat op te richten, tja wat is dan wijsheid?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:36

Saoudi arabie vooral die pompt daar veel in..alles heeft te maken met de conflicten binnen de verschillende moslim groeperingen..iets wat wij niet snappen en dat is ook nog eens dom omdat deze groeperingen elkaar haten en die strijd gaat hier door..evenals het zieltjes winnen voor de salafisten.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:25

Volgens mij is het inderdaad zo dat er een sterke samenhang is tussen de tweedeling Soennieten/Sjiieten. Wat er nu gebeurt in Syrië/Irak is echter niet alleen deze strijd die inderdaad al begon bij het overlijden van de profeet Mohammed.
Het Salafisme is voor zover ik weet in principe een verwijzing naar een groep die de islam volgt gebaseerd op de manier waarop de generatie van Mohammed zelf en enkele na hem het geloof belijden. Dit zien zij als de meest pure islam, want het dichtst bij de profeet zelf.

Het is grotendeels ook een geopolitieke strijd, wat helaas echt voor een deel op het conto van 'Het Westen' moet worden gerekend, maar bijvoorbeeld ook op de geopolitieke ambities van Rusland, met name tijdens de Koude Oorlog.