Sammie schreef:Janneke.. Niet iedere asielzoeker is zo. Niet iedere asielzoeker heeft zo'n leidensweg gehad. Lees die link die ik net plaatste eens. Staat al een klein stukje overin. Er zaten, zeker in de jaren negentig genoeg asielzoekers tussen voor maar een ding.. Geld, een huis en niks meer hoeven doen. En die hebben we nog steeds. Ze betalen niks, ze werken niet en krijgen van alles, omdat ons Nederlandse stelsel zo is gemaakt. Meer hoeven ze niet, want ze hebben alles wat ze willen. Die geven niet om werk en carrière. Alles wordt betaald. Daar hebben ze genoeg aan. En nee zo zijn ze niet allemaal, maar zo is ook niet elke asielzoeker zielig en arm en komt uit een verscheurd oorlogsgebied. Even ter perspectief..
....eh - geloof jij, dat de IND bestaat uit lieve mensen, die een humane wet uitvoeren?
Ik schaam me voor wat ik opschrijf, maar ik ga het wel zeggen.
Het wetten rond asiel die Nederland hanteert voldoen in de verste verte niet aan de internationale standaards en schenden de mensenrechten.
De IND, het uitvoeringsorgaan van deze schande, bestaat voor driekwart uit keiharde mensen. Ach, wellicht moet je ook wel. Ik woon vlak bij Schiphol en heb vele kenissen die direct of indirect te maken hebben met vluchtelingen. Van pastor tot tolk tot vrijwilliger fot advocaat tot IND medewerker....
Ze betalen niets is een leugen, gewoon aantoonbaar. Gewoon, op het journaal gister: de nuchtere waarheid. Tegenwoordig krijg je een voorschot van 1000 euro en daarvan moet je je huis inrichten. Daarna dus gewoon terugbetalen.
En solliciteren, bijscholen, etc.
Zij het, dat tegen de tijd dat iemand dus een verblijfsvergunning heeft, eindelijk de eerste regel uit de grondwet geldt:"allen die verblijven op Nederlandse bodem wordnw ingelijke gevallen gelijkelijk behandeld". Dus wie eerlijk solliciteert of wie ziek is, krijgt een uitkering.
Als jij weet hebt van strafbare feiten buiten deze regles, stel ik voor, dat je doet wat je burgerplicht is: de politie verwittigen.
En "dat niet elke vluchteling hetzelfde is" - here mijn tijd nog aan toe: geenenkel MENS is hetzelfde, dus in deze geloof ik je grif.
Verder is ook idd niet iedere vluchteling arm. Dat heb ik ook niet beweerd. Al word je wel arm van vluchten: land, huizen, dat soort bezit neem je niet mee. Zaken als een bloeiend bedrijf, een advocatenpraktijk: ook niet. Natuurlijk neem je je vaardigheden mee, maar zonder de plaatselijke taal, in ons geval Nederlands, heb je daar weinig aan.
Voor artsen valt het nog mee (de kennis van het menselijk lichaam en ziekten is hetzelfde), voor advocaten niet: ze weten van ons rechtssysteem next to no thing.
Soms is een vliegticket genoeg: lees eens hoe Sander Terphuis in NL is beland...? Is een leuk verhaal. (Het vliegticket werd door zijn overheid betaald, nota bene.) Soms moet je dure afpersers ("mensensmokkelaars") betalen, al dan niet met gedwongen sex.