Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:25

bruintje123 schreef:
Maar als je gaat vergelijken met modaal zouden huidige uitkeringen ook omhoog moeten.
Terwijl een uitkering is om van te leven. Een dak en eten. Niet veel meer.

Dat bij een basisloon alles omhoog zal gaan ben ik ook bang voor dus heeft het ook ter nut dat in te voeren.

Huidige norm voor bijstand alleenstaande(wat ik dus zou zijn :') ): 679,75 euro.

Daar zou ik dus echt NEVER mijn lasten voor kunnen betalen, laat staan eten en drinken, kleren, telefoon etc.

Verder denk ik dat je de uitkering van nu niet kan vergelijken met het basisloon omdat ze een andere functie hebben.

bruintje123

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:26

Je vergeet je toeslagen.

En daarin snap ik het basisinkomen dan wel.
Die potjes eraf en gewoon duidelijk wat je krijgt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:28

bruintje123 schreef:
Je vergeet je toeslagen.

En daarin snap ik het basisinkomen dan wel.
Die potjes eraf en gewoon duidelijk wat je krijgt.

Ja precies :j

Toeslagen zijn hetzelfde als wat ik nu heb, dus dat zou geen verschil maken (:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:32

Ik zou alleenstaand 1054 krijgen. Geen idee hoeveel het netto is.
Maar als het met toeslagen erbij weer rond die 1000 zit zou het Me wel lukken.

Nu krijgen wij niks.
Komen wij door leeftijd van ww in bijstand heb je pech.
Ooit in goede tijden een huis gekocht.
Je hele leven gewekt om dan overal langs te grijpen.

Wat dat betreft kun je in Nederlander beter aso zijn en nooit gewekt hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:40

Thesserd schreef:
Klopt, door automatisering komt er minder werk waardoor er sowieso minder belastinggeld via inkomensbelasting binnen gehaald kan gaan worden. Maar we willen wel meer van dat belastinggeld gaan uitgeven. Klinkt krom? Al met al komt het er op neer dan dat minder mensen meer belastinggeld moeten gaan opbrengen.

Het eerste punt is dan dat je dat dus niet alleen via de inkomstenbelasting doet maar nadrukkelijk ook via winstbelasting en btw. Dus als mensen verdienen aan die automatisering, dan staat daar wat tegenover.

Het tweede punt is dat het geld altijd door de hele maatschappij wordt opgebracht. Geld is een kringloop, een systeem. We vergeten die samenhang vaak. Dat geld wordt bv ook weer betaald door klanten, die het weer krijgen, van een werkgever of overheid, die het weer krijgt van werknemers of werkgevers of ondernemers, die het weer krijgen van hun klanten en de overheid etc.

Je kunt niet 1 punt nemen en zeggen 'die betaalt de belasting' en een ander punt 'die krijgt alleen' want indirect krijgt degene die het betaalt het ook weer. Heel direct zie je dat bv bij bedrijven die voor de overheid werken. (Er waren meer dan een paar bedrijven verbaasd dat het snijden in de uitgaven van de overheid dus eerst en vooral minder inkomsten voor die bedrijven betekende.)

Het derde punt is dat het niet om de verdeling van geld gaat, maar om waar dat geld voor staat: tijd, ruimte, voedsel, luxe. Het gaat er om hoe we dat verdelen. Geld is ontstaan als middel om dat een beetje te harmoniseren, maar is inmiddels een eigen leven gaan leiden. Tot het punt dat we niet meer zien dat het maar een middel is, maar denken dat het op zichzelf waarde is. En tot het punt dat we denken dat mensen die bezig zijn met formulieren die het geldsysteem in goede banen te leiden nuttiger zijn dan mensen die iets doen in de realiteit (we willen mensen die vies en zwaar werk niet meer betalen, terwijl ze meestal minder betaald krijgen dan de mensen die werk doen dat niet vies of zwaar of gevaarlijk is, alleen maar ingewikkeld.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:53

Tillie20 schreef:
Huidige norm voor bijstand alleenstaande(wat ik dus zou zijn :') ): 679,75 euro.

Daar zou ik dus echt NEVER mijn lasten voor kunnen betalen, laat staan eten en drinken, kleren, telefoon etc.

Verder denk ik dat je de uitkering van nu niet kan vergelijken met het basisloon omdat ze een andere functie hebben.

Bijstand alleenstaande is 912 (komt standaard toeslag op)
Dan zorgtoeslag 78
max huurtoeslag 328 (precieze bedrag hangt af van hoe hoog je huur is)
potjes gemeente 100 (langdurigheid, bijzondere bijstand voor bv nieuwe koelkast/wasmachine, sociale participatie, e.d.)
totaal p/m : 1418 euro. Dat ligt aardig in de buurt van die 1500, al zullen de meesten minder huurtoeslag krijgen ivm minder huur.

M.b.t. scheefwonen : Ook veel gepensioneerden vallen onder deze noemer, wil je die uit hun huis gooien? Hypotheek krijgen ze zeker niet en vrije sector is fors te duur. Deze hele maatregel komt trouwens uit Brussel en past totaal niet in de Nederlandse situatie, gat tussen modaal en gemiddelde huizenprijs is veel te groot. Grote groep die net boven modaal verdient, valt daarmee tussen de wal en het schip. Huren omhoog jagen is het stomste wat de politiek kon doen. Hogere lasten = minder vrij besteedbaar inkomen en dat vrij besteedbaar inkomen is juist waar je economische groei vandaan moet komen, meer vraag naar producten en diensten en dus meer personeel nodig. Huren omlaag dus en liefst zo ver dat je de hele huurtoeslag ook kan afschaffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:04

tamary schreef:
potjes gemeente 100 (langdurigheid, bijzondere bijstand voor bv nieuwe koelkast/wasmachine, sociale participatie, e.d.)

Wel goed om op te merken dat je die dus niet zomaar krijgt. In de beeldvorming is het wel goed om dat onderscheid te maken - er is nogal eens de neiging om dergelijke zaken er altijd bij te tellen, terwijl lang niet iedereen daarvoor in aanmerking komt. En omgekeerd, soms worden voordeeltjes aan de andere kant makkelijk vergeten (veel aftrekposten bv worden niet als subsidie gezien, al komt het in de praktijk op hetzelfde neer.)

Citaat:
Deze hele maatregel komt trouwens uit Brussel en past totaal niet in de Nederlandse situatie, gat tussen modaal en gemiddelde huizenprijs is veel te groot.

Gedeeltelijk waar, gedeeltelijk hebben ze ook niet echt hun best gedaan om daar aandacht voor te vragen. EN de Nederlandse situatie is door de HRA ook gigantisch verstoord. Het is niet eerlijk om dat bij de huurders of bij Brussel te leggen, dat zijn beslissingen geweest die door onze eigen kabinetten genomen en in stand gehouden zijn en die nog steeds niet worden aangepakt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:16

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:03

Met een modaal inkomen kan je prima een huisje kopen in Nederland hoor. Misschien niet in de randstad of andere duurdere gebieden maar in Overijssel bijv. prima... :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:37

De vraag is dan natuurlijk of je daar je modale inkomen kunt verdienen. Niet iedereen woont in Overijssel :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:30

Nikass schreef:
De vraag is dan natuurlijk of je daar je modale inkomen kunt verdienen. Niet iedereen woont in Overijssel :+

Dus eigenlijk verschilt modaal inkomen en de huizenprijzen per regio :P maar als je dus in de randstad meer (modaal) verdient, kan je ook iets meer betalen voor een huis. zou je zeggen :Y)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:47

Ik ben echt hardstikke voor.
Mijn loon ligt lager dan 1500 per maand bij 40 uur werken per week.
En ik las ergens dat het basis inkomen rond de 1500 gaat liggen.

Ik vraag me alleen af of de huurprijzen en winkelprijzen allemaal omhoog gaan als dit echt werkelijkheid wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:16

Dan zal je zelfs met thuis zitten er vooruit op door ontbreken van reiskosten.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:21

Tobbes schreef:
Dan zal je zelfs met thuis zitten er vooruit op door ontbreken van reiskosten.

ja inderdaad. Is eigenlijk gewoon absurt ;)