Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:10

Kijk ik denk dat als ik alle reacties lees dat iedereen het eens is over het feit dat we mensen die ECHT te ziek zijn om te werken zoals er al een hoop voorbeelden in het topic genoemd zijn, dat we die mensen echt niks willen ontnemen.

Maar er is ook een groot grijs gebied en er zijn ook ziektes waarbij je aan de buitenkant van iemand niet veel ziet. Als iemand zoals KBK bij mij op stal zou staan met haar paard en ik zie dat je 3x per week met de grootste moeite naar je paard komt en blij bent als je een keer een stukje kan stappen ohz, dan is dat echt niet hetgene waar de mensen in dit topic over vallen.

Echter ga je je natuurlijk wel achter je oor krabben als iemand ongeschikt is om te werken en daarom een uitkering ontvangt, maar de hele dag op stal hangt, met een sigaretje en een colaatje in de zon zit, op paard 1 een buitenrit gaat maken van 2,5u en paard 2 nog een uurtje in de bak gaat trainen en daarnaast ook nog stallen kan mesten en paarden kan voeren. Dat dan niet 1 dag maar gewoon alle dagen van de week. In het weekend nog eens een wedstrijdje meedoen etc.

Als die persoon dan hoogseizoen ook nog eens 3 weken op vakantie gaat dan ga je je als werkende wel afvragen of de verhoudingen wel helemaal juist zijn. Dit voorbeeld is een echt voorbeeld van nog niet eens zo heel lang geleden.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mensen in de ww of bijstand, die gewoon gezond zijn maar door wat voor reden dan ook geen baan hebben. We begrijpen allemaal dat de banen op dit moment niet voor het oprapen liggen. Ik vind het alleen wel bijzonder dat er bij projecten om werkloze jongeren aan een job te helpen (bijvoorbeeld in het Rotterdamse havengebied), 80% niet komt opdagen. 80%!!! Ik ga kijken of ik het krantenartikel daarover nog kan terugvinden.

Wat mij betreft mag die 80% gelijk 100% gekort worden in hun uitkering. Maarja, dat is hetzelfde als ze een enkeltje richting het criminele circuit geven en ook dat kost dan weer aan de andere kant geld.

Ja, tuurlijk ben ik het grotendeels met Tendance eens dat het natuurlijk van de zotte is dat er mensen zijn waarbij de broodnodige zorg wordt wegbezuinigd. Ik ben het alleen niet eens dat de winst zit in nog kleiner maken van de uitkering die voor het grootste deel van de mensen niet wordt misbruikt maar echt nodig is. Waar dat geld dan wel vandaan gehaald moet worden is natuurlijk een hele andere discussie.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:13

Ik lees hier veel "misgunnen".
Jij werkt, dus jij vind dat jij mag bepalen wat ik niet mag hebben als werkloze, daar komt het in veel gevallen op neer. Met welk recht eigenlijk?

Ja ik werk fulltime en op de meest ongelukkige tijden. Hierdoor kan ik een paard onderhouden en daar ben ik maar wat blij mee. Iemand welke geen werk heeft en ook een paard kan onderhouden, so what? Zijn dat mijn zaken? Nee dus, iedereen heeft een eigen recht om zijn/haar geld zo te besteden zoals het hem of haar blieft, als je nu een uitkering hebt of je het lazerus werkt.

Ik ben juist heel nieuwsgierig hoe iemand met een minder inkomen het voor elkaar krijgt, mss leer ik er zelf ook nog wat van.

Hannanas

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:16

Eens Nelleke..

Door dat soort mensen zijn erg fikse maatregelen nodig.
In de zorg, in de ondersteuning en bezuinigen..

Als echt "afhankelijke" zie je daardoor bij jezelf ook het water steeds hoger aan je lippen stijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:23

sloffiee schreef:
Nu we het toch over uitkeringen hebben... Hoe zit het met al die asielzoekers etc ze krijgen alles van huis tot auto en andere dingen zouden wij als eigen burgers niet iets luxe mogen hebben ? vind het een beetje cru om te gaan zeggen van met een uitkering heb je geen recht op een paard of iets anders niet iedereen kiest voor een uitkering ;)

Zo jij bent lekker op de hoogte...als asielzoeker mag je helemaal niets. Je krijgt okk helemaal niets. Je mag niet werken en je moet jaren in onzekerheid wachten op de uitkomst van de procedure. Als we alles gehad hebben moeten uiteraard de asielzoekers het weer ontgelden. Wees blij dat jij in een land woont dat je niet hoeft te ontvluchten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:25

robert45 schreef:
In mijn omgeving het volgende:

2 mensen die in een huurwoning zitten, caravan bezitten op een camping, een auto voor de deur hebben. Deze mensen hebben nog nooit van hun leven een slag werk gedaan. Vinden wij op bokt dit dan normaal? Als je op kosten van de gemeenschap leeft door omstandigheden prima, maar kan het dan geen tandje minder in dit soort gevallen? Ik kan mij geen caravan veroorloven op een camping en ik werk 40 uur.

volgende voorbeeld:
Junks/verslaafden die werkelijk alles bij elkaar roven en dan doodleuk komen vertellen dat ze vakantiegeld gekregen hebben??? Vakantiegeld waarom in godsnaam?

Ik denk dat de verhouding tussen lage inkomens en niet werkenden volledig zoek zijn. Mensen die ziek zijn etc daar buiten gelaten want daar wil ik best aan meebetalen. Die hebben daar niet voor gekozen en zitten ook alleen maar in het schuitje. Maar mensen die niet willen werken of de kluit belazeren en daar lijden helaas ook de goede onder op dit moment, die zullen aangepakt moeten worden.

Maar dan de volgende stelling:

Moet een persoon met een uitkering vakantiegeld ontvangen?

Mensen die verslaafd zijn zijn ook ziek.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:32

_Nelleke_ schreef:
Kijk ik denk dat als ik alle reacties lees dat iedereen het eens is over het feit dat we mensen die ECHT te ziek zijn om te werken zoals er al een hoop voorbeelden in het topic genoemd zijn, dat we die mensen echt niks willen ontnemen.

Maar er is ook een groot grijs gebied en er zijn ook ziektes waarbij je aan de buitenkant van iemand niet veel ziet. Als iemand zoals KBK bij mij op stal zou staan met haar paard en ik zie dat je 3x per week met de grootste moeite naar je paard komt en blij bent als je een keer een stukje kan stappen ohz, dan is dat echt niet hetgene waar de mensen in dit topic over vallen.

Echter ga je je natuurlijk wel achter je oor krabben als iemand ongeschikt is om te werken en daarom een uitkering ontvangt, maar de hele dag op stal hangt, met een sigaretje en een colaatje in de zon zit, op paard 1 een buitenrit gaat maken van 2,5u en paard 2 nog een uurtje in de bak gaat trainen en daarnaast ook nog stallen kan mesten en paarden kan voeren. Dat dan niet 1 dag maar gewoon alle dagen van de week. In het weekend nog eens een wedstrijdje meedoen etc.

Als die persoon dan hoogseizoen ook nog eens 3 weken op vakantie gaat dan ga je je als werkende wel afvragen of de verhoudingen wel helemaal juist zijn. Dit voorbeeld is een echt voorbeeld van nog niet eens zo heel lang geleden.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mensen in de ww of bijstand, die gewoon gezond zijn maar door wat voor reden dan ook geen baan hebben. We begrijpen allemaal dat de banen op dit moment niet voor het oprapen liggen. Ik vind het alleen wel bijzonder dat er bij projecten om werkloze jongeren aan een job te helpen (bijvoorbeeld in het Rotterdamse havengebied), 80% niet komt opdagen. 80%!!! Ik ga kijken of ik het krantenartikel daarover nog kan terugvinden.

Wat mij betreft mag die 80% gelijk 100% gekort worden in hun uitkering. Maarja, dat is hetzelfde als ze een enkeltje richting het criminele circuit geven en ook dat kost dan weer aan de andere kant geld.

Ja, tuurlijk ben ik het grotendeels met Tendance eens dat het natuurlijk van de zotte is dat er mensen zijn waarbij de broodnodige zorg wordt wegbezuinigd. Ik ben het alleen niet eens dat de winst zit in nog kleiner maken van de uitkering die voor het grootste deel van de mensen niet wordt misbruikt maar echt nodig is. Waar dat geld dan wel vandaan gehaald moet worden is natuurlijk een hele andere discussie.

Maar, gezien mijn situatie bijvoorbeeld, zou ik, mits ik zelf de controle heb over alle spullen die ik kan en mag gebruiken, prima hele dagen op stal kunnen lopen en meerdere paarden rijden. Voor mij zelf.
Wat zou je daar dan van vinden?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:36

Wat gezegd werd klopt inderdaad deels.
Wat voor de één luxe is kan voor een zieke noodzaak zijn. Zo geloof ik dat een hulphond,een aangepaste auto of een aangepast huis, noodzaak kan zijn, maar een paard voor jezelf is absoluut geen noodzaak maar enkel luxe.

En die 200 euro extra in de maand zouden sommige mensen, die geestelijk in de put zitten, ook kunnen gebruiken om hulp voor te zoeken om zo uit de problemen te komen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:39

Maar, een hulp hond is er met verschillende doelen. Zo ook om te zorgen dat mensen er weer uit komen en dingen gaan ondernemen. Wat als een paard er voor zorgt dat iemand die alleen maar depressief in bed kan liggen, er weer uit gaat en onder de mensen komt door naar haar paard te gaan. Met stalgenootjes een buiten rit maakt..?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:40

Er zijn zoveel verschillende soorten uitkeringen dat het wat kort door de bocht is om te roepen dat een eigen paard met een uitkering niet reeel is.

Als al eerder gezegd:

1. Uitkeringen omdat je ziek bent (WAJONG, IVA, WIA).
2. WW: werkeloosheidswet. Dit is een overbruggingsuitkering waar je zelf voor gewerkt hebt. Als je je baan verliest krijg je een bepaalde periode WW ter overbrugging totdat je (idealiter) weer een nieuwe baan hebt. Hoeveel WW en hoelang WW hangt helemaal af van hoe lang je gewerkt hebt en hoeveel je verdiende. Dus ja, iemand met WW kan best een paard(en) hebben, hele dag op stal zitten, lekker rijden etc.etc.etc.. Zolang er maar aan de (sollicitatie)verplichtingen van de WW voldaan wordt. Als je binnen de tijd dat je WW krijgt weer aan het werk komt, niets aan de hand.
3. Bijstand (WWB, tegenwoordig: participatiewet). Dit is het absolute minimum. Echt een laatste redmiddel voor mensen die geen ander inkomen hebben. Met een bijstandsuitkering kan het inderdaad heel lastig zijn om een paard (of auto of wat dan ook) te hebben.

Komen we nu bij vakantiegeld. Vakantiegeld bouw je als werknemer op van je eigen bruto salaris. Om mensen met een uitkering ook het idee te geven dat ze vakantiegeld krijgen wordt er ook van hun uitkering een deel apart gezet om uit te betalen als vakantiegeld. Het is dus geen extraatje, maar gewoon een uitkering (of loon) wat je anders al had gehad. Vakantiegeld gebruiken heel veel mensen tegenwoordig om noodzakelijke rekeningen te betalen en al lang niet meer om op vakantie te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:41

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:41

Hulp zoeken voor 200 euro? Ik ben op intake geweest. Waar ze 3 gesprekken voor nodig hadden. En ik moet die intake betalen. Ondanks dat ze mij niet gaan helpen. Dat tarief ligt lager dan een "sessie" ik moet daar gewoon 500 euro voor ophoesten. Een normale sessie kost bijna 400 euro en dan heb ik het niet over een dure speciale psycholoog , maar over reinier van arkel. Dus met die 200 euro kom je er niet..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:42

Tendance schreef:
Dat hoeft ook absoluut niet, maar er zit wel een verschil tussen water en brood of lichamelijk prima gevoed en er ook nog een paard naast kunnen houden en ook nog eens uitstapjes kunnen doen.

Overigens om de paarden te kunnen houden en af en toe uit eten te kunnen en een fijn huis te hebben, doen wij ook de boodschappen bij de Lidl hoor.

Vertel eens wat ik dan wel mag hebben volgens jou en waarom ik geen 'luxe' mag hebben die ik had toen ik wel nog 40 uur werkte. Vertel eens waarom ik die weg zou moeten doen, omdat ik niet oud genoeg ben? Omdat ik een man heb die wel ziet dat de paarden effectief goed zijn voor mijn welzijn (medisch) en me dus financieel zo ver ontlast dat ik inderdaad genoeg over heb om ze te bekostigen (wat overigens een paar 100 euro is gezien ze op eigen land staan. Ook gekocht van toen ik nog werkte, dus ook maar weg doen? ) enkel omdat ik ziek geworden ben?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:43

Een hond kost geen 200+ in de maand en er zijn altijd andere mogelijkheden om met een paard te zijn. Dat hoeft niet van jezelf te zijn.

Toen ik net op mezelf ging en wij samen van 1 loon moesten rondkomen kon ik een paard ook niet betalen en ben toen voor iemand gaan rijden.

Maar goed er zijn mensen die wel dagen, weken, maanden achter elkaar iedere dag uren op bokt kunnen. Kunnen die dan niet vanuit huis iets administratief doen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:47

Ik ga niet zeggen wat jij wel mag. Ik zeg alleen dat als je enkel van een uitkering van de staat leeft, een paard niet nodig is.

Maar goed. Vooral de mensen, die hun paard van de uitkering betalen zouden niet zo met modder moeten smijten en gewoon moeten denken: ik heb lekker mijn paard en wie daar voor moet werken boeit me niet. Wie daar over zeurt boeit me ook niet, want ik heb gewoon wat ik wil.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 17-05-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:48

Het lijkt mij dat wat nodig is en wat niet nodig is nog altijd het beste bepaalt kan worden door de persoon in kwestie zelf :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:50

Tendance schreef:
Een hond kost geen 200+ in de maand en er zijn altijd andere mogelijkheden om met een paard te zijn. Dat hoeft niet van jezelf te zijn.

Toen ik net op mezelf ging en wij samen van 1 loon moesten rondkomen kon ik een paard ook niet betalen en ben toen voor iemand gaan rijden.

Maar goed er zijn mensen die wel dagen, weken, maanden achter elkaar iedere dag uren op bokt kunnen. Kunnen die dan niet vanuit huis iets administratief doen?

Er is een verschil tussen hersenloos op een forum hangen en administratief werk doen! Ik kan soms wel de puf opbrengen om vanaf mijn telefoon, zoals nu, een berichtje te plaatsen. Echter om administratief bezig te zijn gaat hem niet worden. Ik kan me daar gewoonweg niet op concentreren.

Denk jij nu werkelijk dat een zieke niet wíl werken? Gatverdamme, wat een misselijkmakend standpunt heb jij zeg!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:51

Tendance schreef:

Dan heb je duidelijk mijn voorbeeld en mijn verhaal niet gelezen. Ik zou bijvoorbeeld jouw paard niet kunnen wassen. Zijn peesbeschermers niet om kunnen doen. En waarschijnlijk zijn tuig niet kunnen onderhouden. Heeft deze lange manen. Zal ik ze niet kunnen vlechten(ontklit spray gebruiken, elastiekje er omheen doen) en zo zijn er wel meer dingen. Allemaal spullen die ik bij een eigen paard kan vermijden. Maar bij bijvoorbeeld jouw paard niet. Goede voeding voor een hond, medische hulp, goed tuig, cursussen, speeltjes, mand oid. Kosten ook veel. Dat zou voor een paard die je gratis of op het land ergens zetten niet veel prijsverschil hoeven zijn. Dan ligt misschien wel een goedkoop zadel en hoofdstel op mijn paard ipv een albion zadel en een kieffer kalfsleren hoofdstel

En ik ben allergisch voor mijn eigen laptop en papier. Wat admin. Werk doen bijna onmogelijk maakt. Maar via mijn telefoon kan ik bokken. Daar heb ik ook geen diploma voor nodig, die ik voor dat werk wel moet hebben.
Daarbij doe ik zeker wel wat. Om geld binnen te harken. Ik werk als chatoperator. De hele dag vieze oude mannetjes bezig houden met G*ile verhalen. Dat is ook niet bepaald mijn droombaan. Daarbij heb ik dag in dag uit last van mijn allergie. Tenzij ik op de macbook van mijn vriend kan werken als hij hem niet nodig heeft o.a. Voor zijn werk. Dat kan ik niet van een bedrijf vragen. Of ze alles in hun bedrijf willen aanpassen op apple en een macbook of imac willen kopen dat ik toch bij hun kan gaan werken. Want dan zijn er voor mij wel 100 anderen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 17-05-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:52

Ik heb het dan over mensen die echt fulltime achter de pc zitten, niet iemand die af en toe een berichtje plaatst. En met fulltime bedoel ik gemiddeld meer dan 50 berichten op een dag, want die zijn erbij.
Wat voel jij jezelf snel aangesproken zeg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:53

Echt waar wij hebben al 26 jaar honden en een hond kost geen 200+ in de maand.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:54

Ik plaats soms ook wel een hoop berichten maar daar kun jij niet aan zien hoe ik dat doe en ook niet hoe anderen dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:55

Tendance schreef:
Waar je een band mee opbouwt, die de reden is dat je je bed uit komt en die vervolgens verkocht wordt, waardoor je weer in dat zwarte gat valt!
Dat is dus lang niet altijd een oplossing.

Men kan hier wel zeggen dat een paard een luxeproduct is, maar soms is het ook een levensreddend middel.
Een aantal van mijn behandelaren zijn er van overtuigd dat ik zonder mijn paard niet meer had geleefd, ik weet dat ook wel zeker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:57

kiwiwitje schreef:
Maar, gezien mijn situatie bijvoorbeeld, zou ik, mits ik zelf de controle heb over alle spullen die ik kan en mag gebruiken, prima hele dagen op stal kunnen lopen en meerdere paarden rijden. Voor mij zelf.
Wat zou je daar dan van vinden?

Ik vind het lastig om een oordeel te doen over iemand waarvan ik de situatie niet ken (hoewel redelijk goed geschetst in dit topic).

Voor zover je het nu stelt, en begrijp me alsjeblieft niet verkeerd want ik vind het natuurlijk verschrikkelijk voor je dat je zoveel last van je allergie hebt, vind ik het inderdaad niet kunnen dat je 100% afgekeurd de hele dag op stal bent en meerdere paarden per dag kan rijden.

In mijn ogen (let op: dit is dus mijn mening ;) ) kun je die tijd dan beter besteden in het zoeken naar aangepast werk of wellicht een kleine eigen onderneming waarbij je zelf de controle hebt over de materialen waar je de hele dag mee werkt. Misschien kun je op de manege dan wel lesgeven of tegen betaling andermans paard trainen als je op stal geen last hebt.

Dat je dan een uurtje of wat per dag gaat paardrijden of een andere hobby doet lijkt me niks mis mee. :D Maar de hele dag actief besteden aan hobbygerelateerde zaken terwijl je 100% afgekeurd bent, daar krab ik mezelf voor achter de oren. :)

@ Blijheid, je noemt het voorbeeld burn-out maar met een burn-out kan je echt niet lekker de hele dag op stal chillen, meerdere paarden rijden en stallen mesten. :+

Mijn voorbeeld betreft inderdaad een voorbeeld waarin flink gefraudeerd werd. (Misschien nog steeds, ken nu die situatie niet.)

Edit: typo :)
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 17-05-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:57

Tendance schreef:
Ik heb het dan over mensen die echt fulltime achter de pc zitten, niet iemand die af en toe een berichtje plaatst. En met fulltime bedoel ik gemiddeld meer dan 50 berichten op een dag, want die zijn erbij.

Ik voel mij niet aangesproken. Ik probeer zwart wit beeld te veranderen. Overigens heb ik een deel veranderd/ bijgevoegd aan mijn post. honden worden ook zoduur als je het zelf maakt. De ene doet het goed op vers, of brok van de aldi. Anderen op royal canin. Nogal een prijsverschil. Ook het formaat hond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:58

Tendance schreef:
Ooh, dan kun je mij ook onder de noemer Fulltime scharen, want ik plaats regelmatig ook wel een hoog aantal berichten op Bokt, soms ook dagen amper iets trouwens, maar goed.
Zo ziet mijn leven er gemiddeld uit, ik slaap een uur, zit een half uur (als ik dat red) achter de pc, slaap dan weer een uur, en zit dan weer achter de pc, dan slaap ik weer een half uur/3 kwartier en als ik weer bijgetankt ben, ga ik weer even bokken.
Meer kan ik op een gemiddelde dag niet, tenzij ik daarvoor eerst 16 uur slaap.
Dit is mijn 'luxe leven'... ruilen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:59

kiwiwitje schreef:
Tendance schreef:

Ik voel mij niet aangesproken. Ik probeer zwart wit beeld te veranderen. Overigens heb ik een deel veranderd/ bijgevoegd aan mijn post. honden worden ook zoduur als je het zelf maakt. De ene doet het goed op vers, of brok van de aldi. Anderen op royal canin. Nogal een prijsverschil. Ook het formaat hond..

Hebben een border en voeren Royal Canin, hond doet aan behendigheid en wedstrijden, dus we zijn echt niet goedkoop uit.