Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Siesjuh schreef:Of er was gewoon een storing waardoor de code het niet deed of de deur niet open ging...als dat al het geval is...speculeren heeft imo weinig zin...en kun je onbewust ook veel mensen pijn mee doen (denk aan familieleden van die piloten die dit soort speculaties te horen krijgen terwijl er uit eindelijk niks van klopt)
Myca schreef:Hebben jullie dit filmpje gezien over het openen van de cockpit deur?
Hoe kan het dat piloot buitengesloten werd?
http://deredactie.be/permalink/1.2283775
SAKKIA schreef:Ik heb daarnet het volgende gelezen over de deur....
De deur kan van buiten af geopend worden door middel van een code. Maar de mensen in de cockpit hebben de mogelijkheid de deur vergrendeld te houden bij het vermoeden van bijvoorbeeld een kaping.
Daarnaast is het sinds 9/11 protocol dat als 1 van de piloten naar de wc moet, iemand van de cabinecrew plaatsneemt in de cockpit. Het is niet meer toegestaan dat 1 van de piloten zich alleen in de cockpit bevindt.
Uit dit verhaal komt sterk naar voren dat dit protocol niet gehandhaafd is.
Bij een kaping denk ik dat dit uit de voicerecorder naar voren had moeten komen. Nu wordt er gezegd dat er helemaal geen geluid uit de cockpit kwam. Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat bij een kaping de piloot die nog aanwezig is niks zegt en dat hoeft dan niet eens een noodsignaal te zijn. Maar het was nu volledig stil.
helaas begin ik dus ook sterk te denken aan een actie van de piloot nog alleen aanwezig in de cockpit.
Het lijkt mij te toevallig dat de ene piloot weggaat, de ander onwel wordt en daarmee perongeluk het knopje aanraakt om de deur voorgoed te vergrendelen. Maar goed alles kan natuurlijk.