Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:45

Yucca schreef:
Thesserd schreef:
Maar een zwarte piet is leuk. Iedereen vindt een zwarte piet leuk, waarom is het dan een probleem dat hij/zij op een neger lijkt? :+ Ik vind het echt belachelijk en veel te ver gezocht.

Waarom moet hij op een neger lijken (als hij zwart van roet is)? Als sommige mensen daar een probleem mee hebben, dan kunnen we dat toch iets veranderen? Ik vind discriminatie en racisme belangrijke peilers en ik vind dat we, hoe klein de groep ook, mensen moeten horen die zich hierdoor gekwetst voelen/getroffen zijn. Als blanke zal ik nooit kunnen ervaren hoe het is om daarmee te dealen, dus ik wil hun gevoelens niet afschuiven als 'overdreven' en 'vergezocht'.

Rode lippen minder rood, kroeshaar eraf...dan blijft er toch nog steeds een zwarte piet over? Ik ben het wel met je eens dat tegenwoordig zwarte piet al veranderd is van een 'onderdanige, domme knecht (dit heb ik van horen zeggen, toen ik klein was was hij ook al leuk) in een leuke piet. Maar wat mij betreft kan hij nog leuker (en eigenlijk beter passend bij het hele sinterklaasverhaal).

Omdat de rest van heel Nederland dat onzin vind? En niet een klein deel, maar bijna heel Nederland. Letterlijk...

Zoals ik al zeg, er zijn zo veel kleine groepen mensen die het ergens niet mee eens zijn, of zich ergens gekwetst door voelen, maar daar wordt ook niks mee gedaan en daar wordt zeker geen aandacht aan besteed.

Wat denk je wat een Christen voelt als hij overal om hem/haar heen 'appelflap' en 'Jezus' hoort, elke dag, van jan en alleman? Maar dat maakt niet uit hè? ;)

Misschien moet de kerstman ook maar niet meer dik zijn, omdat dikke mensen dat als zo confronterend ervaren. Waarom is de kerstman altijd dik? Alsof dikke mensen niet serieus genomen moeten worden... Pfff zo kun je toch vanalles verzinnen waar een mensenziel zo erg gekwetst van kan raken? :')

Oh, en nog wat... al die grapjes over blondjes. Ik voel me echt zwaar gediscrimineerd, alsof ik ook dom ben! Daar zou ook een verbod op moeten komen. Daar heeft toch niemand last van als die grapjes niet meer gemaakt mogen worden? 8)7

Sorry, ik doe er lacherig over. Maar ik vind het ook écht een bizarre discussie :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:53

Dus wij mogen in Nederland mensen die zich gediscrimineerd voelen op hun huidskleur, zeggen: stel je niet aan! omdat we met de meerderheid zijn?

En natuurlijk voelt iedereen zich wel eens gekwetst, gepest, donkere mensen zullen los van zwarte piet ook genoeg te maken krijgen met verwensingen, net als een christen, iemand met rood haar, een gekke neus, ect. Dat is het leven. Maar we houden als Nederland een feest in stand waarin restanten van het slavernij en racisme verleden nog steeds te zien zijn, in mijn ogen zouden we ons moeten schamen... er zijn zulke eenvoudige aanpassingen mogelijk die de essentie van het feest totaal niet zullen schaden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:56

Nouja, dat is nou juist het punt... Die grote meerderheid van Nederland vindt dat onzin, dat ze zich aanstellen inderdaad :+ Misschien is dat ook wel zo... Misschien wordt er wel een groter punt van gemaakt dan dat het is. Want anno 2014 koppelde echt helemaal niemand nog een zwarte piet aan een slaaf van vroeger. Zoals ik al zei... Zwarte piet = leuk! Dus wat is het probleem?

Misschien moet de gouden koets ook meteen de prullenbak in trouwens...?

Ik vind dat er andere problemen zijn die zeker ook aandacht verdienen, als dit al aandacht krijgt... :') Maar dat gebeurt ook niet. Dus waarom dit wel? Voor een paar gekrenkte zielen... Ze lijden er vast dagelijks onder, door die verrekte zwarte pieten, elke 5 december.

Kijk, dat er wat aan racisme gedaan moet worden, helemaal mee eens! Maar laat die zwarte Piet er buiten. Niemand die die acosiatie nog heeft: zwarte Piet > slaaf. Stel je bant alle zwarte pieten uit, dat gaat echt niet helpen! Door deze hele discussie wordt het eerder alleen maar erger.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:12

Discriminatie op huidskleur mag nooit worden weggezet als aanstellerij. En blijkbaar is er wel een (kleine) groep die zwarte piet aan slavernij koppelt, dus die stelling klopt gewoon niet. Het is dan wel geen meerderheid, maar racisme moet niet mogen omdat de meerderheid er voor is. Ik ben wel benieuwd naar een daadwerkelijk uitspraak van een rechter hierover.

De gouden koets mag inderdaad ook in de prullenbak, of overgeschilderd.

Urielle

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:26

Ik snap denk ik vooral niet zo waarom uitgerekend dít zo hoog opgenomen wordt.

Het COC maakt zich al jaren sterk tegen het discrimineren van holebi's, waar daadwerkelijk alle holebi's en een deel hetero's tegen is, maar ik heb na de minieme uitzending van het vermoorden of massaal in elkaar rammen van een homo nog geen plan gehoord om dat te voorkomen en ook niets tegen homofobie in mannenbastions als het leger.

Ik zie en lees een toenemende mate van discriminatie jegens moslims, wat minimaal wordt opgepakt in mijn ogen. Ik zie en lees nog steeds veel jodenhaat, over dat geringe aantal dat Nederland bevolkt.

En ook discriminatie van mensen met Afrikaanse roots (of nog ergens) maar daar hoort zwarte Piet niet bij, een heleboel zwarte mensen zijn ook tegen de hele heisa en willen zwarte Piet houden. De hele kwestie zorgt voor enorme verdeeldheid en er beginnen nu ook mensen júist rascistisch te reageren omdat zij zich aangetast voelen in hun cultuurwaarde . Dat kan nooit de bedoeling zijn!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:25

Dan moet die obesitas patiënt met z'n achondroplasie hulpjes dit jaar ook blijven waar hij is.

Ik vind het echt een non-discussie, misschien wel minder dan dat.
Ik snap dat ze graag ook een tegemoetkoming willen zoals de kinderen van de gekwetse Joden hebben gehad en dat daarom eerst Zwarte Piet uit de weg geruimd moet worden, maar kom op... de slavernij is 150 jaar geleden afgeschaft.

Overigens ben ik ook gewoon een slaaf van de overheid hoor.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:24

Yucca, dat probeer ik dus te zeggen. NIEMAND koppelde Zwarte Piet nog aan slavernij of racisme. Nogmaals: Zwarte piet is LEUK. Dat is toch juist het tegenovergestelde van racisme?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:04

Thesserd schreef:
Yucca, dat probeer ik dus te zeggen. NIEMAND koppelde Zwarte Piet nog aan slavernij of racisme. Nogmaals: Zwarte piet is LEUK. Dat is toch juist het tegenovergestelde van racisme?

Hoe kan je dit zeggen als je niet IEDEREENS mening hebt gehoord? Als ik naar zwarte piet kijk, zie ik tussen mijn wimperharen heen, nog steeds restanten van slavernij. Fijn dat ik een niemand ben...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:06

Yucca schreef:
Thesserd schreef:

Hoe kan je dit zeggen als je niet IEDEREENS mening hebt gehoord? Als ik naar zwarte piet kijk, zie ik tussen mijn wimperharen heen, nog steeds restanten van slavernij. Fijn dat ik een niemand ben...

Bedankt, you just made my day _O-
Ik zal mijn collega vertellen dat ze beter maar niet meer hier moet komen, ze doet me denken aan slavernij en daar word ik liever niet aan herinnerd. Ben jij nou voor of tegen racisme? ;)

Ken je trouwens de geschiedenis van de slavernij? Dat de blanken door de zwarten gevangen werden genomen en als slaaf werden ingezet? Ken je klassiekers.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:13

Ik snap het niet? Heb jij zwarte pieten als collega, of mis ik de grap?

Wat ik ook niet snap is dat ik blijkbaar geen andere mening mag hebben dan het gros van Nederland.

Het gaat me niet om de slavernij( gaan we nu opeens doen alsof er niets gebeurd is?) het gaat me om het gebruiken van een blackface/negerkarikatuur. In mijn ogen moet je dat anno 2014 niet meer willen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:16

Je mag wel een andere mening hebben dan de rest van Nederland, maar dat betekent niet dat heel Nederland daar vervolgens naar moet luisteren en wat mee moet doen... Hoeveel procent van de Nederlanders 'lijdt' ook alweer onder het begrip 'Zwarte Piet'? :') Let vooral op de aanhalingstekens om 'lijdt'...

Als de Zwarte Piet nou belachelijk en hatelijk was, dan had ik er ook mijn vraagtekens bij gezet, en dan zou ik het met je eens zijn, dat negerkarikatuur gebeuren... Maar dat is het nu niet. Het is leuk, positief en grappig. Een klein beetje zelfspot zou gezond zijn voor sommige mensen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:18

Yucca schreef:

Je begrijpt blijkbaar je eigen opmerking niet... jammer!

Er zijn zat negers die een voorbeeld kunnen nemen aan Zwarte Piet hoor :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:27

Een negerkarikatuur heeft niet te maken met hoe vriendelijk hij is, maar met uiterlijk. Dus laten we de rest even weglaten en alleen kijken naar zijn uiterlijk. Dan kan ik me niet voorstellen dat je geen (ouderwetse) negerkarikaturen ziet.

Het apart zetten, benadelen, misbruik maken of als karikatuur wegzetten van een ras is gewoon hardstikke fout. Dus als dat gebeurd, al is die groep heel klein, dan moet daar wat aan gedaan worden. Dan geldt niet het recht van de sterksten...

Maargoed, we hebben totaal andere oogkleppen op, dus we gaan het niet eens worden. Ik ben het er ook mee eens dat het hele verhaal is opgeblazen en dat er aan beide kanten vreselijke dingen zijn gezicht en het uit de hand is gelopen.

Met verschillende pruiken en zwarte lippen voor alle pieten zou er aan de traditie niets veranderen. Witte pieten, gekleurde pieten ( al is dat door de regenboog varen best leuk bedacht) en stroopwafelpieten hoeven van mij ook niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:28

Quellian schreef:
Yucca schreef:

Je begrijpt blijkbaar je eigen opmerking niet... jammer!

Er zijn zat negers die een voorbeeld kunnen nemen aan Zwarte Piet hoor :D

Als je me het gwoon even uitlegt dan kan ik meepraten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:33

delvira schreef:
En dan lees ik dat tijdens de intocht wel gedemonstreerd mag worden, en dat er agenten verkleed als zwarte piet meelopen tijdens de intocht.....bah wat wordt een kinderfeest toch verpest....

agenten als piet verkleed :') Hoe serieus worden die genomen als ze iemand gaan arresteren :+

Yucca schreef:
Thesserd schreef:

maar... euhm... ook de zwarte mensen hebben blanken verhandelt als slaaf. Ook NU, op dit moment, nog worden er overal blanke mensen verhandelt als slaaf. Elke bevolkingsgroep is slachtoffer geweest van de slavernij. De slachtofferrol van slaaf is niet voorbehouden aan negers.
En daarbij is de laatste slavernij tussen NL en Afrika al 2 eeuwen geleden, dus niemand van de huidige generatie heeft het persoonlijk meegemaakt. Het sinterklaas is een compleet ander feest, zwarte pieten zijn geen slaven en zijn hier ook niet aan te linken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:38

Yucca schreef:

Yucca schreef:
Een negerkarikatuur heeft niet te maken met hoe vriendelijk hij is, maar met uiterlijk. Dus laten we de rest even weglaten en alleen kijken naar zijn uiterlijk. Dan kan ik me niet voorstellen dat je geen (ouderwetse) negerkarikaturen ziet.

Ik heb er serieus nog nooit een neger of een slaaf in gezien, echt nooit. Sorry.
Daar heb je je antwoord.

De negers zijn de mensen die het probleem maken. De eerste keer dat de heisa begon, had ik echt het '...wut?'-gevoel. Wwwwwát? Huh?

Ik krijg niet alle quotes erop die ik wil.
Maar het punt dat ik bedoelde met die collega is dat IK het nooit zo heb gezien zoals jij. Met geen enkele neger/surimamer of weet ik het. Ik heb nooit slaven erin gezien.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:43

Zou wat zijn als we in alle donker gekleurde mensen een slaaf zouden zien :+ Dan is er écht wat mis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:45

Quellian schreef:
Yucca schreef:

Yucca schreef:

Ik heb er serieus nog nooit een neger of een slaaf in gezien, echt nooit. Sorry.
Daar heb je je antwoord.

De negers zijn de mensen die het probleem maken. De eerste keer dat de heisa begon, had ik echt het '...wut?'-gevoel. Wwwwwát? Huh?

Maar het punt dat ik bedoelde met die collega is dat IK het nooit zo heb gezien zoals jij. Met geen enkele neger/surimamer of weet ik het. Ik heb nooit slaven erin gezien.

Nou, ik heb juist niet het idee dat de negers een probleem maken. Meer de overijverige racisme/discriminatie opspoorders. Sommige mensen zien nl overal racisme of discriminatie in... -O-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:49

Ik dacht ook de eerste keer: wattt??!! En had ook nog nooit die associatie gehad.

Maar toen ik er eens beter over ging nadenken vond ik dat er best een kern van waarheid inzat. En ik kan de anti's dus wel een beetje begrijpen.

Jij vind zwarte piet er niet als een neger uitzien, ik (deels) wel. En al heeft het sinterklaasfeest tegenwoordig echt helemaal niets met slavernij te maken kan ik me voorstellen dat een blanke man met allemaal donkere hulptroepen, al zijn ze nog zo vrolijk, bij sommige mensen vraagtekens oproept.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:50

Thesserd schreef:
Zou wat zijn als we in alle donker gekleurde mensen een slaaf zouden zien :+ Dan is er écht wat mis.

:') maar dat wordt in deze discussie toch ook nergens beweerd?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:52

Quellian schreef:
Yucca schreef:

Yucca schreef:

Daar heb je je antwoord.

Tja en toch werden vroeger mensen met een donkere huidskleur zo getekend. Wat betekent dat het toch een karikatuur is.

Ik snap niet dat veel mensen zeggen dat het absoluut niet mag veranderen. Hoe moeilijk is het om gewoon te accepteren dat een groep mensen zich gekwetst voelt. Als mensen zich gekwetst voelen kunnen er toch kleine aanpassingen gedaan worden?
Een kind zal echt niet raar opkijken als zwarte piet geen ringen meer in heeft en een ander soort haar en dat de lippen een andere kleur lippenstift op heeft.
Want laten we niet vergeten dat het een kinderfeest is en niet een feest voor volwassenen om hun zin door te drammen! Omdat het zogenaamd altijd zo al was, want er zijn genoeg dingen aangehaald die al zijn verandert in de loop van de jaren.

Door kleine aanpassingen kunnen we nog steeds sinterklaas vieren, zonder dat een deel van de mensen zich er rot door voelt.
Hopelijk hoef ik mij dan ook niet meer zo te schamen voor de kortzichtigheid van mensen hier in Nederland die dingen zeggen als 'een minderheid voelt zich maar aangesproken'. Dat vind ik namelijk zo'n domme redenering. Kijk eens naar het verleden denk ik dan. Altijd zijn het minderheden! Wanneer er namelijk meerderheden zijn dan wordt het gewoon verandert!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:54

Er zullen altijd mensen zijn die zich gekwetst voelen, altijd, heel het leven lang. En het hoort er nou eenmaal bij... Als je het weer niet kunt accepteren, dan emigreer je, als je het niet eens kunt zijn met de beslissingen van de overheid, dan emigreer je, als je problemen hebt met tradities, dan emigreer je. Heel veel moeilijker is het niet... Ik ben het ook met zat dingen hier in NL eens en daar kan ik 2 dingen aan doen; vertrekken of accepteren.

Mijn zoon gaat dus ook gewoon als Pietje morgen naar de intocht in het dorp, incl. pak en schmink.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:01

Waarom moet er meteen gemigreerd worden? Dat vond ik toch zoiets raars. We kunnen het toch oneens zijn met elkaar een toch naast elkaar wonen? we kunnen toch rekening met elkaar houden?

Iedereen loopt in zijn leven tegen pesterijen aan, maar aanvallen om je ras op geaardheid vallen niet onder pesterijen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:02

lovelys schreef:
Hopelijk hoef ik mij dan ook niet meer zo te schamen voor de kortzichtigheid van mensen hier in Nederland die dingen zeggen als 'een minderheid voelt zich maar aangesproken'.

Ik ben juist trots op het easy going van de Nederlanders. Heb je al serieuze drama's gezien rondom blanke vla? Kom op zeg. Wij zijn zo tolerant, op het matte af, ik vind het prachtig dat mensen zich hier druk om maken. Laat ánderen zich maar eens gaan aanpassen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:07

Blanke vla heeft zo omdat de vla licht van kleur is. Een hele normale benaming. Zwarte piet heeft zo omdat hij zwart als roet is. Waarom heeft hij dan kroeshaar, oorringen en rode lippen?