Callisto04 schreef:Het is net omdat jij vanuit je vermeend hogere toren van polyamorie praat .
Perceptie is realiteit doch telkenmale, ook in mijn vorige reactie, schrijf ik dat het allemaal niet uitmaakt WÁT je afspreekt.
Het belangrijke is laagdrempelige bespreekbaarheid en vrije keuze, dus zonder vooropgezette norm/moraal.
Wat voor monogamie, incl. sexuele, of polywatdanook is geen beter of mindere vorm op zichzelf.
De enige slechte moraal is die welke anderen onbespreekbaar maakt.
Even klip en klaar samengevat is korte zinnen:
- Onder de streep is vreemdgaan, bedrog FOUT.
- De huidige situatie kent massaal vreemdgaan, bedrog en dat is imo logischerwijze dus ook FOUT.
- Het foute is niet sexuele exclusiviteit: Het foute is het onbespreekbare van de onderliggende oorzaak; van de ´noodzaak´ tot bedrog.
Ik denk dat integerheid, openheid, bespreekbaarheid, vóór je lief zijn de hoogste moraal is. Ik vind wát voor relatievorm je ook kiest in dienst daarvan.
NOGMAALS:
- Imo is ELKE relatievorm gelijkwaardig en het tegengestelde vinden een valkuil.
- Imo zijn onbespreekbaarheid en bedrog beiden fout, niet een relatievorm waarin dit zo is.
Wanneer je dat anders leest dan het er stáát; vindt dat ik iets anders vind, welnu .... tant pis.
Dan nog even over sex.
Generiek ís sexuele bevrediging een sterke motivator voor menselijk gedrag.
Het heeft een belangrijke rol gespeeld, is een succesfactor in de evolutie van de mensheid en het is als zodanig in onze genen vastgelegd.
Daarom heeft de man een buiten proportie formaat penis, de vrouw idem borsten, een clitoris en het overspel-gen bijvoorbeeld.
Daarbij komt nog het chemische, onwillekeurige deel van verliefdheid wat ook weer door als evolutionaire succesfactor is vastgelegd in onze genen, in hoe we zíjn.
Dit alles betreft geen mening maar wetenschappelijk vastgestelde feiten.
Hoe je er mee om wenst te gaan is een keuze. Een keuze welke inherent anderen betreft.
Daarbij houdt jouw vrijheid op waar die van een ander begint.
Shadow verwoordt dit heel mooi en zonder waardeoordelen.
@Callista: Wanneer sex niet belangrijk is, waarom maak je er dan een punt van?
Ík maak er geen punt van
Wel dat mijn lief er lekker mee in het vel zit omdat ik vóór haar welzijn ben.@Sizzle
Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos.
Wanneer omstandigheden zich voor doen lossen we die op zoals dit voor alle betrokkenen het beste uitkomt.
Ja inderdaad ´contact op met de andere vriendjes´.
Daarbij zijn we vóór elkaar.
Daarbij maken meer handen lichter werk en geven meer opties.