Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:35

Mindim schreef:
Laat me raden als er een marokkaans vlaggetje op het tasje had gewapperd was het toegestaan, want we zijn zo bang te discrimineren en dat vind ik waardeloos. Oei we zijn zo bang om iets niet goed doen in de ogen van allochtonen, dat we veel dingen toestaan, maar roepen we ons eigen kroost wel tot de orde.

Dat weet je niet, en met dat soort speculatie maak je de discussie er niet beter op. Bovendien roepen we ons eigen kroost ook heel vaak niet tot de orde, want op sommige scholen wordt heel wat getreiterd, beledigd en gescholden. "Jamaar hunnie deden het eerder" is geen goed excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:36

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Laat me raden als er een marokkaans vlaggetje op het tasje had gewapperd was het toegestaan, want we zijn zo bang te discrimineren en dat vind ik waardeloos. Oei we zijn zo bang om iets niet goed doen in de ogen van allochtonen, dat we veel dingen toestaan, maar roepen we ons eigen kroost wel tot de orde.

Dat weet je niet, en met dat soort speculatie maak je de discussie er niet beter op. Bovendien roepen we ons eigen kroost ook heel vaak niet tot de orde, want op sommige scholen wordt heel wat getreiterd, beledigd en gescholden. "Jamaar hunnie deden het eerder" is geen goed excuus.

Het amerikaanse vlaggetje mocht wel ;)

Snoevie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:38

Ik heb eigenlijk spijt dat ik het neer heb gezet. Het is jammer dat als je iets van een andere kant belicht er dan soms zo kinderachtig op gereageerd word terwijl het zeker niet zo is bedoeld

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:40

Mindim schreef:
Schandalig Verootjo, zo zie je maar weer hoe je op uiterlijk kunt misgrijpen, dat ze dat ook leren in de opleiding :')
Braver dan mijn vent, vind je ze niet :D

Off-topic: maar ik moest gelijk aan deze denken.

Ontopic:
Persoonlijk vind ik zwarte piet niet discriminerend. En ik snap vaak niet waarom er zo'n heisa over gemaakt word. Als ik naar mijn jongere nichtjes en neefjes kijk, waren zij allemaal bang van sinterklaas. Maar zwarte piet was de held en vonden ze geweldig. Maar op schoot bij de sint was altijd janken geblazen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:41

Het zijn ook niet de kinderen die het als kwetsend ervaren gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:44

miss_lizje schreef:
Mindim schreef:
Schandalig Verootjo, zo zie je maar weer hoe je op uiterlijk kunt misgrijpen, dat ze dat ook leren in de opleiding :')
Braver dan mijn vent, vind je ze niet :D

Off-topic: maar ik moest gelijk aan deze denken.
[ Video ]

Ontopic:
Persoonlijk vind ik zwarte piet niet discriminerend. En ik snap vaak niet waarom er zo'n heisa over gemaakt word. Als ik naar mijn jongere nichtjes en neefjes kijk, waren zij allemaal bang van sinterklaas. Maar zwarte piet was de held en vonden ze geweldig. Maar op schoot bij de sint was altijd janken geblazen.

Nou idd :D
Wij waren nogal een langharige familie, inmiddels heeft bijna iedereen het kort, maar ook dan moest je het ontgelden hoor, zekers met wat tattoos en als je van heavy metal hield, was je nog net de duivel zelf niet :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:48

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

Zelf heb ik op een christelijke middelbare school gezeten waar 1 moslim bij mij in de klas zat. Als je eens zou weten wat die allemaal geflikt heeft op school en waar hij mee weg kwam, dat was echt niet normaal. Ze hebben 2 meisjes een behoorlijke periode moeten beveiligen omdat hij ze bedreigd had en ze lastig viel. School heeft meerdere malen politie erbij gehad ook. Deze jongen heeft waar ik bij zat een klasgenoot meerdere malen doodgewenst en bedreigd, waarop ik en enkele klasgenoten hebben ingegrepen (docent was frozen, want zijn vrouw had kanker en dat scheldwoord werd achter elk woord geplakt). Hij heeft nog niet eens een blokweek gehad. Ze moesten praten en handje schudden. Docenten durfden amper wat te doen. Want anders stond pa weer op de stoep. Ik heb zwaardere straffen gezien bij andere leerlingen voor veel minder erge dingen dan waar deze jongen mee weg kwam. I have seen it with my own eyes!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:52

miss_lizje schreef:
Ontopic:

ja, dat zei ik dus ook al. Ik vond die ouwe man met z'n baard en z'n jurk die alles over me wist maar niks. -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:56

Miss_lizje: maar ik snap nog steeds niet wat je er precies mee wilt zeggen? Ja, dat is een voorbeeld van een verkeerde gang van zaken. Maar verder? Welke conclusie verbind jij eraan? Wat wil je ermee duidelijk maken?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:09

Shadow0 schreef:
Miss_lizje: maar ik snap nog steeds niet wat je er precies mee wilt zeggen? Ja, dat is een voorbeeld van een verkeerde gang van zaken. Maar verder? Welke conclusie verbind jij eraan? Wat wil je ermee duidelijk maken?

Wat ik daar mee wil zeggen, is dat juist de blanke hollander meer word gediscrimineerd dan het vaak lijkt. En daar word minder naar geluisterd want we moeten het maar slikken.
Waarom kreeg de jongen uit mijn klas gewoon niet flink straf? Maar mijn andere klasgenoot die blanke hollander was 2 weken geschorst voor het hacken van de intercom?
Veel mensen zijn tegenwoordig bang om in te grijpen, want voor dat je het weet word het wel weer op discriminatie gegooit.

Zo heb ik zelf in de trein wel eens een allochtoon aangesproken omdat hij behoorlijk hard zat te praten in de stilte coupe. Nee meneer ging gillen dat ik discrimineerde, want hij en zijn reisgenoot waren de enige allochtonen en ik was een nazi die hem haate. Nee, ik haatte de meneer ik kwestie niet, maar vond het erg vervelend dat hij zo hard aan het praten was in een stilte coupe. Als het een blonde man/vrouw was geweest had ik er ook gewoon wat van gezegt.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:45

Zwarte piet is juist de goedzak die iedereen lekkers en cadeautjes geeft, kinderen kijken naar hem uit. Echt niet dat een kind op zo'n jonge leeftijd al denkt, goh die witte sinterklaas heeft zwarte pieten, dat is slavernij of racisme. En wat nou als ze 'naturel'pieten doen.. Kinderen herkennen ze toch zo?!
Moeten mensen met diabetes ook maar gaan klagen over het Suikerfeest?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:13

Ja ik vind het discriminatie, maar om ons hier druk over te maken, hou toch eens op zeg.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:25

eclair98 schreef:
Ja ik vind het discriminatie, maar om ons hier druk over te maken, hou toch eens op zeg.

Haha sorry.. moest even heel hard lachen...
Discriminatie???
En blanke vla dan ! is dat niet discriminatie?

Jij bent nog 15 en weet niet hoe kinderen leuk zwarte pieten vinden Mijn zoontje ziet er alweer weken naar uit omdat sinterklaas bijna komt..Met Zwarte pieten =)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:32

sloffiee schreef:
eclair98 schreef:

Haha sorry.. moest even heel hard lachen...
Discriminatie???
En blanke vla dan ! is dat niet discriminatie?

Jij bent nog 15 en weet niet hoe kinderen leuk zwarte pieten vinden Mijn zoontje ziet er alweer weken naar uit omdat sinterklaas bijna komt..Met Zwarte pieten =)

En die 101 buurtkinderen die nu al de liedjes zingen en stiekem vind ik het zelf ook nog leuk :D en js, ik vind blanke vla etc.. Ook discriminerend, maar daar hebben we het nu toch ook niet over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:33

Waarom herhalen jullie allemaal elkaars flauwe en misplaatste grapjes over bruine boterhammen en blanke vla? Erg origineel is het niet meer. Je zet jezelf een beetje voor schut ermee. Ook de suffe opmerking over het suikerfeest is al vaak langs geweest. Niet eindeloos herhalen graag!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:36

Ik vind zwarte piet an sich niet discriminerend maar iemand die dat wel zo ervaart belachelijk maken vind ik op zijn minst getuigen van een gebrek aan fatsoen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:36

Ben het wel eens spuug zat die discussie... heb zoiets van wie Zwarte piet niet aan staat ga dan lekker ergens anders wonen joh.. in een ander land oid ;) het is en blijft hier nou eenmaal

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:39

sloffiee schreef:
Ben het wel eens spuug zat die discussie... heb zoiets van wie Zwarte piet niet aan staat ga dan lekker ergens anders wonen joh.. in een ander land oid ;) het is en blijft hier nou eenmaal

Dat is nu ook een rare opmerking.
Er zijn ook Nederlanders die geen Sinterklaas vieren (om wat voor reden dan ook).
Het is geen verplicht feest.
Helaas wordt het nu wel zo gemaakt, dat iedereen (met en zonder kinderen) maar gezellig mee moeten doen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:41

Nikass schreef:
Ik vind zwarte piet an sich niet discriminerend maar iemand die dat wel zo ervaart belachelijk maken vind ik op zijn minst getuigen van een gebrek aan fatsoen.

Precies wat ik bedoelde, een heleboel pagina's terug.. Zeker de bovenstaande reactie van Sloffiee en vergelijkbare.. Dat is pas discriminatie..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:44

Maar wat zou dan de gulden middenweg zijn in deze hele rompslomp, waar zouden voor en tegenstanders zich beide in kunnen vinden?

Driekwart van nederland staat al weken op zijn achterste poten om deze rel, maar continu die modder over weer gooien lost niks op. En uiteraard is onze grote vriend de media ook weer van de partij om het eens flink en dramatisch uit te meten waardoor er nog meer olie op het vuur wordt gegooid.

Ikzelf zie zwarte piet niet als een rasictisch figuur. Ik was ook zwaar teleurgesteld toen ik er achterkwam dat het allemaal nep was :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:45

Brainless schreef:
sloffiee schreef:

Dat is nu ook een rare opmerking.
Er zijn ook Nederlanders die geen Sinterklaas vieren (om wat voor reden dan ook).
Het is geen verplicht feest.
Helaas wordt het nu wel zo gemaakt, dat iedereen (met en zonder kinderen) maar gezellig mee moeten doen.

Niet nu. Het is al jaren zo dat van heel Nederland verwacht wordt mee te doen aan de grootste collectieve leugen van de laatste decennia.

Well, not me :). Maar Zwarte Piet racistisch? Nee, vind ik niet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:49

De grootste collectieve leugen inderdaad en ook het meest commerciële feest van het jaar.. Ontkomen doe je er niet aan, omdat je kind's klasgenoten zullen zeggen dat ze stout zijn geweest omdat ze niet voor honderden euro's aan cadeaus krijgen. Sociale verplichtingen.. Discriminatie ten top. Alleen heet het dan geen discriminatie, maar pesten..

En als je weigert eraan mee te doen, moet je maar in een ander land gaan wonen..

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:14

Nikass schreef:
Waarom herhalen jullie allemaal elkaars flauwe en misplaatste grapjes over bruine boterhammen en blanke vla? Erg origineel is het niet meer. Je zet jezelf een beetje voor schut ermee. Ook de suffe opmerking over het suikerfeest is al vaak langs geweest. Niet eindeloos herhalen graag!

tja.. sommige mensen lezen niet al die 21 pagina's voor ze hier een antwoord plaatsen, dan krijg je dat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:26

Ach ik heb vrienden die het niet vieren met hun kindje. Zij hebben er gewoon niks mee. Geen probleem toch? Een viert t wel graag en de ander niet. Beiden goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:20

Niemand wordt gedwongen het te vieren. Je viert het of niet.