Nikass schreef:Ik hou niet van stille tochten, maar als je er dan één houdt, hebben de 24/7 stalpaarden het harder nodig dan de ovp.
Zo ken ik er nog wel een paar
Wat maakt het dan dat de 24/7 stalpaarden het harder nodig hebben dan de dieren in de Oostvaardersplassen ?
En wat maakt de bio industrie erger dan uithongering en verwaarlozing ?
Ik ben van mening dat het geen verschil maakt waaraan een dier lijd maar dat je het moet proberen op te lossen of dragelijker te maken. Als ik een paard dag in dag uit in zn stal zie staan ga ik naar de eigenaar en vertel hem hoe ik daar over denk. Ik leg hem uit hoe en waarom ze het anders zouden kunnen doen maar dat wil niet zeggen dat ze het ermee eens zijn.
Dat ik mijn paarden 24/7 buiten hou betekent niet dat andere dit ook willen of moeten doen. Een halve dag buiten voor die 24/7 stalpaarden zou dus ook al een grote vooruitgang zijn. Je kan mensen helaas niet dwingen hun paarden buiten te houden en sommige hebben er simpelweg geen plek voor.
Een groot deel van de dieren in de Oostvaardersplassen sterven elke winter een hongerdood of verdrinken van uitputting omdat Staatsbosbeheer heeft bedacht dat het een perfect gebied is voor 'wilde dieren". Ten eerste zijn het geen wilde dieren want ze zijn daar niet uit zichzelf gekomen en kunnen geen kant op.
(dit in tegenstelling tot de konijnen en karpers zoals Arabesk aanhaalt in haar aaibaarheidsfactor uitleg)
En ten tweede is het gebied gewoon te klein voor zoveel grote grazers. Er is simpelweg niet voldoende ruimte en dat kan je zien aan de enorme ravage die ze aanrichten. Het lijkt wel een oorlogsgebied.
Mijn paard heeft een aantal jaar in de Stille Kern gestaan en ik heb daar 2 keer een dode ree gezien en 2 karkassen van koeien. Geen enkel dier was graatmager en het gebied zag er niet uit als een slagveld.
Het feit dat dit in de Oostvaardersplassen wel het geval is zegt voldoende.
Daarnaast kan ik me nog goed herinneren dat er tijdens een sneeuwwinter door wandelaars was geklaagd; de dieren zouden geen voedsel hebben. Er moest bijgevoerd worden van SBB.
Dan moet je wel even bedenken dat de dieren goed doorvoed waren van de zomer en er voldoende mogelijkheid was voor het zoeken naar voedsel, toch moest en zou er bijgevoerd worden.
De dieren in de Oostvaardersplassen, die met veel meer zijn moeten de winter doorkomen op hun vetvoorraad. Niet zoals onze paarden in de Stille Kern de winter moesten doorkomen op hun aangelegde vetvoorraad en schraler voedsel; Nee de dieren in de Oostvaardersplassen moeten de winter doorkomen op hun vetvoorraad en helemaal geen voedsel. Ze worden niet schraler door schraler voer, ze teren in omdat er simpelweg geen voedsel is.
Dat is hetzelfde als jij je de hele zomer volvreet en vanaf september tot januari enkel 1 komkommer krijgt en je die van januari tot april ook niet meer krijgt om je vervolgens na april weer vol te vreten. Jaar na jaar......als je de periode januari ---> april niet van de honger omkomt dan.
De actie is gericht op het bekend maken van de andere kant van "De Nieuwe Wildernis"
Deze film toont een heel andere realiteit dan zich werkelijk afspeelt in de Oostvaardersplassen, DAT is wat veel meer mensen moeten weten. En als ze dit dan weten dan kunnen we kijken of iedereen er nog steeds hetzelfde over denkt.
Laatst bijgewerkt door Vas op 11-02-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt