Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:03

Verder prima commentaar van Linnartz

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:18

Zouden Linnartz 80 inheemse struiken nog een schijn van kans hebben in de OVP?

Toch niet helemaal hetzelfde denk ik, beheer door Stichting de Ark of het beheer van de OVP.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:56

Randalinpony, ik vrees dat de struiken het niet gaan halen in de OVP := .

Edit: Het is ook een heel onzinnige opmerking over dat volstoppen met medicijnen. Alsof iedereen met paarden dat standaard doet. Het is een erg vreemde kijk op het paarden houden, dat ze standaard volgestopt worden |o .

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:45

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:38

jodi schreef:

Ik vind dit belachelijk 8)7 8)7 8)7

"Met de stille tocht willen ze Staatsbosbeheer en Den Haag duidelijk maken dat verschillende organisaties in ons land de huidige manier van beheren niet langer tolereert".

Over welke organisaties gaat het dan? Ben heel benieuwd, want ik ken ze niet... DB, SFB, PVDD zijn het in elk geval niet...
Volgens mij hebben ze sowieso geen keus dan het te tolereren (of is hier een beslissende partij bij?)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:09

Tja Nikass, niet meelopen dan. :')

Zoutenootjes, tja aangezien Koniks geen 'heel andere paarden zijn' zoals eerder geclaimd, moet men nu wel de nadruk leggen op dat zij 'wel heel goed zelf kunnen overleven.'

Stel je voor dat het publiek door zou krijgen, dat zij dus gewoon landbouwhuisdieren zijn die niet wezenlijk afwijken in hun behoeften, van zeg de gemiddelde fjord?

Want waarom zou je een Konik wel massaal mogen laten verhongeren en 'verwilderen' maar een Fjord dan niet?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:32

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:49

Officieel zijn er regels voor het houden van landbouwhuisdieren. Maar daar zullen wel uitzonderingen op gemaakt zijn voor dit geval.
Normaal gesproken wordt een paard met zo'n extra staart gewoon geholpen. Het lijkt me niet zo handig voor het dier. Er is kans dat het zich uit gaat breiden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:28

Aangezien deze dieren 'wild' verklaart zijn,ontkomen ze aan alle regels,ondanks het hek er om heen
.
Neemt niet weg dat ze wel enorme bedragen graaspremie ontvangen.... :(

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:31

Nikass schreef:
jodi schreef:

Ik vind dit belachelijk 8)7 8)7 8)7

"Met de stille tocht willen ze Staatsbosbeheer en Den Haag duidelijk maken dat verschillende organisaties in ons land de huidige manier van beheren niet langer tolereert".

Over welke organisaties gaat het dan? Ben heel benieuwd, want ik ken ze niet... DB, SFB, PVDD zijn het in elk geval niet...
Volgens mij hebben ze sowieso geen keus dan het te tolereren (of is hier een beslissende partij bij?)

Ja idd heel belachelijk
Ik loop ook mee :+

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:52

unamie schreef:
Ja idd heel belachelijk
Ik loop ook mee :+

En ik ook :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:13

Nou veel plezier 8)7
Weet iemand al over welke organisaties het gaat? Want daar krijg ik gek genoeg geen antwoord op...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:24

Afbeelding

Hier het antwoord :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:27

Ik demonstreer liever tegen de bioindustrie.....

En niemand die zich drukmaakt over de massale karpersterfte die te zien is in de film. Er wordt onderscheid gemaakt naar aaibaarheidsfactor in deze kwestie!!! Wél de hertjes en de paardjes, maar de konijnen en de karpers, ja ach, zo is de natuur nou eenmaal....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-02-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:29

jodi schreef:
Foto's van hoeven zijn wat lastiger te vinden,omdat ze niet 'gepoetst' zijn....alsof dat het probleem zou zijn.
Er is niets in die kleiboel waar de hoeven van slijten en onderhoud wordt er nooit gedaan.

In de film zitten wel een aantal shots waarop de hoeven duidelijk te zien zijn. Ze zien er goed uit, zoals ze er in Amerika ook uitzien in de rocky mountains. De hoeven passen zich aan, naar de ondergrond waarop ze lopen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:30

Wil groep.... even die afschuwelijke taalfout uit het pamflet halen? :P

Ik ben trouwens eigenlijk wel benieuwd naar de situatie nu in de OVP? Nat, modder?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:46

Dit is een brief die ik schreef aan de Volkskrant, nav een veearts die wat schreef:

Geachte redactie,

Met verbazing heb ik het stuk gelezen van de dierenarts die de filmmakers van de nieuwe wilder nis verwijt dat zij geen veearts gebeld hebben bij het zien van al dat ‘dierenleed’. Niemand schijnt zich in de discussie over de grote grazers in de Oostvaardersplassen druk te maken over de massasterfte onder de karpers die ook uitgebreid aan bod komt in de film. Nergens is een actiegroep te vinden ‘duw de karpers terug in het water’, noch zijn er discussies op internet te vinden waarbij deze scene besproken wordt. Wel zijn er talloze discussies terug te vinden over al die arme zielige paardjes en ook deze dierenarts laat zich kennelijk leiden door makkelijk sentiment. Er wordt door het grote publiek en deze dierenarts duidelijk onderscheid gemaakt naar aaibaarheidsfactor, discriminatie naar uiterlijk en knuffelbaarheid van de diersoort! De verontwaardiging en emoties zijn selectief.

Een paard dat geboren is ‘aan de verkeerde kant van het hek’ is een uitspraak die getuigt van antropomorfisme van de bovenste plank en leidt onherroepelijk tot de volgende discussie: Wat voor leven heeft een veulen dat in een stalletje geboren wordt? De meeste veulens worden van hun moeder gescheiden wanneer zij vijf a zes maanden oud zijn en worden meteen opgesloten in een box die op geen enkele wijze tegemoet komt aan hun natuurlijke behoeften als beweging en sociaal contact. Een veulen gaat meestal een solitair leven tegemoet als rijdier, waarbij het tegennatuurlijk gehuisvest, gevoed en bereden wordt. Het gemiddelde rijpaard komt zo’n vier uur per dag buiten in een vierkante paddock waar het nog geen twintig meter kan galopperen en staat zo’n 20 uur per etmaal op stal. Paarden krijgen voerbeurten, in plaats van de natuurlijke behoefte om de hele dag door te grazen. Paarden worden met martingalen en slofteugels in schadelijke houdingen gedwongen. Paarden worden bestuurd met een stuk ijzer in hun mond dat inwerkt op de gevoelige lagen in de mond.

Het paard bereikt weliswaar misschien een hogere leeftijd dan in het wild (hoewel de gemiddelde leeftijd van paarden waarop zij uit de verzekering gehaald worden 8 jaar bedraagt, kennelijk eist de tegennatuurlijke huisvesting ook zijn tol), maar de vraag is in welke omstandigheden het paard beter af is; keurig in een stal of buiten op de vlakte.

Dat er een hek om dit natuurgebied staat is een slecht tegenargument in de discussie over de nieuwe wildernis; elk natuurgebied waar dan ook ter wereld kent natuurlijke grenzen. Als deze paarden op een eiland hadden geleefd was het gebied ook beperkt. Een gebied heeft een bepaalde draagkracht waarbij een populatie van welke diersoort dan ook, zichzelf zal handhaven naar het maximale aantal naar draagkracht van dat bepaalde gebied. Zo is de natuur.

Dat selectieve sentimenten naar aaibaarheidsfactor van de diersoort naar voren gehaald worden, geeft in mijn ogen alleen maar pijnlijk duidelijk aan hoe ver de ‘moderne mens’ afgedreven is van de natuur. De emoties van ons mensen is leidend voor hoe wij de wereld om ons heen zien. Leed dat we zien van aaibare dieren is erg, maar leed dat we niet zien bestaat niet; het dagelijks lijden van dieren in de bio-industrie. De burger maakt zich druk om de dieren in de Oostvaarders plassen, maar de consument koopt nog altijd plofkip in de supermarkt"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:39

jodi schreef:
[ Afbeelding ]

Hier het antwoord :+

Volgens mij 1 organisatie? Ipv meerdere? En net opgericht speciaal voor de stille tocht. ..
I'm not impressed :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:40

[quote="Arabesk"]Ik demonstreer liever tegen de bioindustrie.....

_/-\o_

En wat dacht je van alle 24/7 op stal paarden in Nederland. Wanneer krijgen die een stille tocht? Dan wil ik wel mee lopen. ..

Edit; had je brief nog niet gelezen Arabesk, maar je hebt het precies goed verwoord!!
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-02-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:44

SBB vangt bijna 800 miljoen aan subsidie per jaar voor dit natuur'beheer'.
De hele natuur gaat er aan onderdoor dat er veel te veel grote grazers lopen. Het bos is dood,de rest vertrapt en overbemest.
Moeten ze nu echt zo doorgaan?
Kan dat geld niet beter aan iets nuttigers besteed worden?
Het is gewoon een mislukt experiment,maar niemand zal dat ooit toegeven -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:48

Misschien je er eerst eens in verdiepen ipv een paar one liners napraten

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:43

Nikass schreef:
Nou veel plezier 8)7

Veel plezier zullen we er niet van hebben.

Maar Nikass, wat heb jij afgelopen jaar zoal gedaan aan de bio industrie, de dieren in de OVP of de paarden die 24/7 op stal staan ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:06

Moet ik me hier nu gaan verantwoorden? (gaan jullie dat dan ook doen? Ik heb nl niet gezegd dat iemand iets moet doen, alleen dat ik een stille tocht voor de ovp belachelijk vindt)
Ik ben niet tegen de ovp dus wat had ik daar aan moeten "doen" volgens jou?
Wat betreft de bio industrie: ik eet geen vlees. Geldt dat voor een ieder hier in dit topic? Verder walg ik van de "plezier" jacht, in tegenstelling tot een aantal mensen hier in dit topic.
Ik hou niet van stille tochten, maar als je er dan één houdt, hebben de 24/7 stalpaarden het harder nodig dan de ovp. Ik ben heel benieuwd hoe de deelnemers aan deze tocht hun paard houden (als ze er één hebben dan natuurlijk)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:31

Nikass schreef:
Ik hou niet van stille tochten, maar als je er dan één houdt, hebben de 24/7 stalpaarden het harder nodig dan de ovp.

Zo ken ik er nog wel een paar :roll:

Wat maakt het dan dat de 24/7 stalpaarden het harder nodig hebben dan de dieren in de Oostvaardersplassen ?

En wat maakt de bio industrie erger dan uithongering en verwaarlozing ?

Ik ben van mening dat het geen verschil maakt waaraan een dier lijd maar dat je het moet proberen op te lossen of dragelijker te maken. Als ik een paard dag in dag uit in zn stal zie staan ga ik naar de eigenaar en vertel hem hoe ik daar over denk. Ik leg hem uit hoe en waarom ze het anders zouden kunnen doen maar dat wil niet zeggen dat ze het ermee eens zijn.

Dat ik mijn paarden 24/7 buiten hou betekent niet dat andere dit ook willen of moeten doen. Een halve dag buiten voor die 24/7 stalpaarden zou dus ook al een grote vooruitgang zijn. Je kan mensen helaas niet dwingen hun paarden buiten te houden en sommige hebben er simpelweg geen plek voor.

Een groot deel van de dieren in de Oostvaardersplassen sterven elke winter een hongerdood of verdrinken van uitputting omdat Staatsbosbeheer heeft bedacht dat het een perfect gebied is voor 'wilde dieren". Ten eerste zijn het geen wilde dieren want ze zijn daar niet uit zichzelf gekomen en kunnen geen kant op.
(dit in tegenstelling tot de konijnen en karpers zoals Arabesk aanhaalt in haar aaibaarheidsfactor uitleg)

En ten tweede is het gebied gewoon te klein voor zoveel grote grazers. Er is simpelweg niet voldoende ruimte en dat kan je zien aan de enorme ravage die ze aanrichten. Het lijkt wel een oorlogsgebied.

Mijn paard heeft een aantal jaar in de Stille Kern gestaan en ik heb daar 2 keer een dode ree gezien en 2 karkassen van koeien. Geen enkel dier was graatmager en het gebied zag er niet uit als een slagveld.
Het feit dat dit in de Oostvaardersplassen wel het geval is zegt voldoende.

Daarnaast kan ik me nog goed herinneren dat er tijdens een sneeuwwinter door wandelaars was geklaagd; de dieren zouden geen voedsel hebben. Er moest bijgevoerd worden van SBB.
Dan moet je wel even bedenken dat de dieren goed doorvoed waren van de zomer en er voldoende mogelijkheid was voor het zoeken naar voedsel, toch moest en zou er bijgevoerd worden.

De dieren in de Oostvaardersplassen, die met veel meer zijn moeten de winter doorkomen op hun vetvoorraad. Niet zoals onze paarden in de Stille Kern de winter moesten doorkomen op hun aangelegde vetvoorraad en schraler voedsel; Nee de dieren in de Oostvaardersplassen moeten de winter doorkomen op hun vetvoorraad en helemaal geen voedsel. Ze worden niet schraler door schraler voer, ze teren in omdat er simpelweg geen voedsel is.
Dat is hetzelfde als jij je de hele zomer volvreet en vanaf september tot januari enkel 1 komkommer krijgt en je die van januari tot april ook niet meer krijgt om je vervolgens na april weer vol te vreten. Jaar na jaar......als je de periode januari ---> april niet van de honger omkomt dan.

De actie is gericht op het bekend maken van de andere kant van "De Nieuwe Wildernis"
Deze film toont een heel andere realiteit dan zich werkelijk afspeelt in de Oostvaardersplassen, DAT is wat veel meer mensen moeten weten. En als ze dit dan weten dan kunnen we kijken of iedereen er nog steeds hetzelfde over denkt.
Laatst bijgewerkt door Vas op 11-02-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:46

Leed aan het ene kant van het spectrum, maakt leed aan de andere kant van het spectrum nog niet goed. Sorry, maar mensen die leed goedpraten met een ander leed, dat nóg erger zou zijn, heb ik nooit zo begrepen.

Beetje raar, omdat er in de bioindustrie dieren lijden, mag niemand iets zeggen van de dieren in de OVP die lijden?

Trouwens, als men nou eens zorgt voor minder groot vee in de OVP, dan krijgen de muizen en konijnenpopulaties er ook weer een kans. Want nu wordt iedere decimeter aan grond vertrapt door hongerige grazers. Maar goed, de konijnen zijn daar uit zichzelf gekomen en zullen ook wel elders hun heil zoeken nu...

Verder is de zorgplicht voor vee nu eenmaal niet hetzelfde als die van een wild dier. Maar zelfs daar is een zorgplicht. Die SBB de afgelopen jaren stelselmatig heeft proberen te ontlopen. Alleen omdat ze gedwongen is, schiet ze nu driekwart dode dieren af. Wat je maar zorg noemt.

Het leuke experiment staat voor hen BOVEN dierwelzijn.

Maakt het op den duur uit, of commerciele of wetenschappelijke of voor mijn part puur particuliere belangen boven dierwelzijn gesteld worden?

Nee. Ze verdienen het allemaal, om aan de kaak gesteld te worden.

Dus, wat mij betreft bewegen die stille tochten van de tegenstanders van de OVP en die van de tegenstanders van bioindustrie en opgehokte paarden zich vredig naast elkaar.

Doe vooral een duidelijk spandoek Nikass en Arabesk met geketende en gekooide paardjes erop. Dat we je niet verwarren met de mensen die wél tegen het verhongeren van kuddes landbouwvee zijn. ;)