Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:20

wendyenbram schreef:
echter geloof ik niet dat het zo is als de wetenschap beweert! zoals met de gevonden fossielen en aardlagen en zo aantonen dat de aarde al zo oud zou moeten zijn.

Aardlagen hebben niets te maken met evolutieleer. En fossielen slechts indirect. Verdiep je eerst in de theorie voor je er over roept.

Citaat:
tenslotte stond er ook in de bijbel al dat de aarde Rond was! en moest dat later nog uitgevonden worden?

De Paus was het tot een paar jaar terug niet helemaal met je eens :)

wendyenbram

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:24

IK heb niks te maken met de paus. dat is aan de katholieken. die ook christenen zijn maar toch net een tikkeltje anders dan de refo`s

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:25

Maar is dat niet een vorm van interpretatie? In de bijbel staat dat er 1000 sterren werden geteld. Nu weten we dat het er veel meer zijn en dan wordt er gezegd dat wist god ook al.

Terwijl je ook kan zeggen, toen het geschreven werd, wisten ze het nog niet, maar nu wel omdat we beter ontwikkelde technieken hebben.

Dan kan je natuurlijk weer zeggen, dat god bedoeld heeft dat wij er alsnog achter zouden komen en daarom hebben wij de kennis om die technieken te ontwikkelen. Maar dat is een soort van vicieuze cirkel.

Ik denk dat iemand die niet geloofd in het christendom, altijd wel een reden heeft om iets te verklaren en andersom. Ik vind alleen wel dat mensen het niet aan elkaar op moeten dringen. En om dan maar weer terug te komen bij de SGP. Ik vind dat abortus (met de regels die eraan hangen) beschikbaar moet zijn voor degenen die dat willen. Zo dring je niets bij iemand op.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:27

wendyenbram schreef:
wij zijn geformateerd uit de aarde, en dmv de levensadem van God gaan leven. en de vrouw is genomen uit een rib van de man.
om als hulpe te zijn voor hem.(let op HULP, als in aanvulling tot... en niet als slaaf van)

Maar dan nog steeds, dan heb je een rib, hoe wordt die rib een vrouw? God doet daar iets mee om het een vrouw te maken. Dat iets, is dan toch magie? Teminste, wat wij mensen magie noemen, god laat iets gebeuren wat de natuur zelf niet kan, dat noemen wij magie.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:30

En om dan idd weer terug te komen op de SGP (al vind ik dit best een verhelderende discussie zonder al te veel verwijten naar elkaar)
Ik vind dus ZELF dat abortus mag blijven, maar niet zoals dat nu is. mag best wat meer regels aanzitten. en een andere tijdsgrens.

IK zou nooit voor arbortus kiezen. Maar wat ik al steeds zeg, ik ben voor "vrije"keus. en ja vrije tussen haakjes, omdat in mijn ogen er te vaak te snel naar arbortus wordt gegrepen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:32

@labyrinth waarom moet je het woord als mens veranderen? terwijl hij goed is zoals die is?
als je als mens gaat veranderen, komen er alleen maar dingen in te staan die de mens NU wil, en dat is dan niet meer het woord zoals deze bedoeld is/was.
Alle "problemen" die men nu meemaakt waren er toen ook al, en zullen er altijd zijn.

Er staan nu in de bijbel ook dingen die men er toen in wou..

voor mij is het wel bewezen dsat de aarde ongeveer 4,5 jaar miljard jaar oud is

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:35

labyrinth schreef:
wendyenbram schreef:
wij zijn geformateerd uit de aarde, en dmv de levensadem van God gaan leven. en de vrouw is genomen uit een rib van de man.
om als hulpe te zijn voor hem.(let op HULP, als in aanvulling tot... en niet als slaaf van)

Maar dan nog steeds, dan heb je een rib, hoe wordt die rib een vrouw? God doet daar iets mee om het een vrouw te maken. Dat iets, is dan toch magie? Teminste, wat wij mensen magie noemen, god laat iets gebeuren wat de natuur zelf niet kan, dat noemen wij magie.

tja omdat het iets is wat de mens niet snapt en dan wordt het magie genoemd.
en daarom is de mens altijd op zoek naar een verklaring, want wat het niet kent of snapt is er niet? is "eng" ?
maar uit een eencellig wezen is al het leven ontstaan? dat klinkt wel geloofwaardig?

dat eencellige wezen dat dan ook nog eens bij toeval is ontstaan na een "oer"knal?
tja ik weet wel waar ik in geloof en dat is niet dat.
Maar wees vrij om te geloven in de theorieen. tenslotte blijven dat theorieen. wat aan verandering onderhevig is.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:37

Ik vind het er verder persoonlijk ook niet toe doen hoe de mens hier gekomen is

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:41

Het zou toch verhelderend werken om in deze discussie onderscheid te maken tussen het oude en het nieuwe testament, althans wanneer de bijbel als referentie wordt gebruikt. Die twee hebben een verschillende ontstaansgeschiedenis en moeten dus ook verschillend geïnterpreteerd worden. Oude testament is bijvoorbeeld gebaseerd op mondelinge overlevering en pas rond de zesde eeuw voor christus begon men iets op te schrijven. Voor het nieuwe testament geldt dat pas in de vierde eeuw na christus werd besloten welke teksten er in opgenomen zouden worden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:44

Is er eigenlijk bekend wie de testamenten hebben opgetekend? Dus ik bedoel: geschreven/gebundeld/etc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:49

Shadow0 schreef:
Om een wetenschappelijke theorie te mogen zijn, zijn er wel wat voorwaarden. De belangrijkste zijn dat het:
a. een verhaal is dat je kunt ontkrachten, en
b. dat het nog niet ontkracht is volgens de geldende stand van de wetenschap.
c. het niet ingewikkelder is dan nodig om de observaties te verklaren.

Het verhaal van de schepping voldoet daar niet aan.

Ben wel even benieuwd waarom de schepping daar niet aan voldoet?
En waarom de evolutietheorie en oerknal wel?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:50

anneliesdj schreef:
Shadow0 schreef:
Om een wetenschappelijke theorie te mogen zijn, zijn er wel wat voorwaarden. De belangrijkste zijn dat het:
a. een verhaal is dat je kunt ontkrachten, en
b. dat het nog niet ontkracht is volgens de geldende stand van de wetenschap.
c. het niet ingewikkelder is dan nodig om de observaties te verklaren.

Het verhaal van de schepping voldoet daar niet aan.

Ben wel even benieuwd waarom de schepping daar niet aan voldoet?
En waarom de evolutietheorie en oerknal wel?

omdat de schepping uberhaupt al niet te ontkrachten of te bekrachten valt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:54

wendyenbram schreef:
tja omdat het iets is wat de mens niet snapt en dan wordt het magie genoemd.
en daarom is de mens altijd op zoek naar een verklaring, want wat het niet kent of snapt is er niet? is "eng" ?
maar uit een eencellig wezen is al het leven ontstaan? dat klinkt wel geloofwaardig?

dat eencellige wezen dat dan ook nog eens bij toeval is ontstaan na een "oer"knal?
tja ik weet wel waar ik in geloof en dat is niet dat.
Maar wees vrij om te geloven in de theorieen. tenslotte blijven dat theorieen. wat aan verandering onderhevig is.

Maar is de bijbel niet ook een manier van een verklaring voor datgene wat wij niet snappen, is dat niet eigenlijk het hele geloof? Een verklaring voor waarom wij zijn?

Ik ben van mezelf leergierig en dus wil ik graag weten hoe dingen zitten. Ik krijg eigenlijk de keus voorgeschoteld van een creatie van de mens die ik niet kan begrijpen en waar niemand mij iets over uit kan leggen, of inderdaad het ontstaan vanuit een eencellig beestje.

Die laatste kan mij in stappen worden uitgelegd. En die stappen zijn gebaseerd op bevindingen. De theorie strookt dus met datgene wat wij allemaal terugvinden in onze cellen etc. Dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk allemaal zo gebeurd is, maar met die theorie kunnen zijn we achter nog veel meer dingen gekomen. En we kunnen ermee werken. Met mijn leergierigheid, kan ik dus veel beter terecht bij deze theorie.

Zelfs als alles al in de bijbel staat, moeten wij het eerst nog ontdekken en begrijpen voordat we er wat mee kunnen.

Laat ik het zo zeggen. Stel dat er inderdaad een god is. Die de aarde heeft gemaakt en alles zo complex heeft gemaakt zoals het is. Dan het leven eigenlijk een soort puzzel waarvan de oplossingen eigenlijk al in het boek staan, maar we moeten ze eerst oplossen, voordat we er wat mee kunnen. Waarom wil je er wat mee kunnen?
Omdat als we als het grote denken van, waarom zijn we hier, wat is ons doel, links laten liggen. We gewoon op aarde leven, waar mensen ziek worden, waar mensen gelukkig worden, waar mensen pijn lijden en waar mensen genezen kunnen worden. Maar alleen als we de kennis opdoen, de puzzel proberen op te lossen. De kennis is dan tenslotte door god gemaakt, dan moeten wij ons best doen om die kennis te vergaren.

In zo'n religie, zou ik me kunnen vinden, waar wetenschap en religie echt hand in hand gaan. Helaas is dat niet de werkelijkheid. Ik kan me niet vinden in een god die mijn manier van leven zo afkeurt dat ik naar de hel zou gaan omdat ik niet mijn hele leven aan hem heb gewijd, terwijl ik in mijn leven me indirect toch best wel goed heb gehouden aan de geboden.

Ik denk achteraf dat ik filosofie toch best een heel leuk vak gevonden zou hebben :')
Laatst bijgewerkt door labyrinth op 16-09-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:54

wendyenbram schreef:
IK heb niks te maken met de paus. dat is aan de katholieken. die ook christenen zijn maar toch net een tikkeltje anders dan de refo`s

Zeker, maar het is wel goed je te realiseren dat jij misschien vindt dat de ronde aarde voldoende wordt omschreven in de Bijbel, maar dat veel andere mensen op basis van dezelfde tekst tot andere conclusies kwamen.

Anneliesdj: zou er bewijs mogelijk zijn wat jou doet besluiten om het scheppingsverhaal te verwerpen? Is er iets dat de wetenschap ooit zou kunnen vinden dat jou (of anderen) doet besluiten dat het scheppingsverhaal niet klopt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:55

Narnia schreef:
Ik ben zelf ziekenverzorgende, ik werk ook gewoon op zondag, omdat er mensen zijn die die zorg hard nodig hebben daarbij als huisvrouw verzorg je toch ook je gezin, je wast, kookt, veegt snotneuzen af, verschonen etc.

Wat moet dat moet, dus nee, dat houd niet allemaal op op zondag.
Ook als je streng gelovig bent mag je op zondag in een ziekenhuis werken, spoedhulp zijn, ambulancedienst, thuiszorg, gehandicapten maar ook wanneer je dieren onder je hoede hebt enz.
Het gaat dan meer om 'plezier', God noemt de 7e dag als rustdag omdat mensen ook een tijd van ontspanning moeten hebben.

Persoonlijk denk ik dat God het niet zo letterlijk bedoeld dat de hele aarde op zondag stil moet liggen maar meer in zijn algemeenheid dat wanneer je 6 dagen hebt gewerkt, je ook een dag rust moet hebben. Dus meer om mensen tegen zichzelf te beschermen. Dan zou het dus ook zo kunnen zijn dat je wel op zondag werkt maar bv dinsdag of woensdag vrij hebt.
En de sabbat waar in de Bijbel over gesproken wordt is allang niet meer zoals die vroeger was (dan zou het namelijk de zaterdag zijn) dus ik denk ook niet dat je het zo letterlijk hoeft te nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:55

stef schreef:
Overigens, hoe wordt er naar christelijke feestdagen gekeken die van oorsprong helemaal niet christelijk zijn? (kerst, pasen, bijv?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:57

Shadow0 schreef:
Anneliesdj: zou er bewijs mogelijk zijn wat jou doet besluiten om het scheppingsverhaal te verwerpen? Is er iets dat de wetenschap ooit zou kunnen vinden dat jou (of anderen) doet besluiten dat het scheppingsverhaal niet klopt?

Dat weet ik niet, dan zou daar wel sterk bewijs tegenover moeten staan, wat ook echt het hele ontstaan van de aarde verklaart.
Maar ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren.

Ik vind iig de oerknal net zo'n vaag verhaal als de schepping maar die laatste klinkt veel mooier ;)
En ik zie dagelijks om mij heen bewijs wat voor mij de evolutietheorie ontkracht; van de week een vlinder die uit zijn pop kwam, dat kan de evolutietheorie ook niet verklaren.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:00

anneliesdj schreef:
Shadow0 schreef:

Dat weet ik niet, dan zou daar wel sterk bewijs tegenover moeten staan, wat ook echt het hele ontstaan van de aarde verklaart.
Maar ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren.

Ik vind iig de oerknal net zo'n vaag verhaal als de schepping maar die laatste klinkt veel mooier ;)
En ik zie dagelijks om mij heen bewijs wat voor mij de evolutietheorie ontkracht; van de week een vlinder die uit zijn pop kwam, dat kan de evolutietheorie ook niet verklaren.

dat kan niet omdat? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:02

stef schreef:
stef schreef:
Overigens, hoe wordt er naar christelijke feestdagen gekeken die van oorsprong helemaal niet christelijk zijn? (kerst, pasen, bijv?)

Kerst is zeker wel een christelijk feest, het valt enkele dagen na de germaanse joelfeesten maar wil niet zeggen dat het geen christelijk feest is ;)
Hoe het zit met die haas en zijn eieren weet ik zo niet :+

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:03

Een vlinder die ontpopt heeft ook helemaal niets met de evolutietheorie te maken.

Voorbeeld van de evolutietheorie is dit:
Stel je hebt een bacteriële infectie en je krijgt antibiotica. Die antibiotica dood de bacteriën, maar er blijven er een aantal leven, omdat die een mutatie hebben waardoor de antibiotica niet werkt, ze zijn dus een beetje anders. Je wordt echter niet ziek van dat kleine aantal, maar het is wel zo dat dat kleine aantal zich gaat reproduceren.
Degenen die er niet tegen kunnen, die sterven en degenen die er wel tegen kunnen die blijven leven en nemen het uiteindelijk over. Een verbeterde versie zeg maar. Zij zijn geëvolueerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:08

anneliesdj schreef:

Maar dat is toch weer een eigen interpretatie van de term 'ontkracht' - want in de wetenschap betekent ontkracht simpel dat je observaties hebt die fundamenteel in strijd zijn met de theorie, en dat kan alleen als de theorie zegt dat iets niet kan, maar observaties zeggen dat het wel voorkomt.

Dat dingen niet voldoende verklaard worden is geen ontkrachting in wetenschappelijke zin.

Dat geldt ook voor de vlinder trouwens. Er is niets in de evolutietheorie dat zegt dat het onmogelijk is dat rupsen in vlinders veranderen - en dus is het voorbeeld geen ontkrachting daarvan.

Maar door zo steeds een eigen interpretatie van termen (theorie, ontkrachting, etc) te gebruiken, wordt deze discussie dus heel raar. Alsof je voetbal probeert te spelen met hockeyregels. Geloof is geloof, wetenschap is wetenschap, en ze kunnen best naast elkaar bestaan, maar geloof is geen wetenschap door van buitenaf de spelregels en de begrippen te veranderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:08

patatkraam schreef:
anneliesdj schreef:

dat kan niet omdat? :+

Heb je even? :+

De evolutietheorie zegt dat alles met reden was, dat alles klein begonnen is en dieren zich heel langzaam steeds verder hebben ontwikkeld tot wat ze nu zijn. Hoe kan het dat een rups in zijn pop kruipt, daar vergaat tot brij en zichzelf weer opbouwt tot vlinder? Volgens de evolutietheorie moeten ze daar dus honderden jaren over gedaan hebben om dat te perfektioneren, dat zou betekenen dat al die jaren rupsen zich gingen verpoppen maar zonder dat het ze lukte daar weer uit te komen, het gaat immers niet in een keer perfekt. Dan zouden alle vlinders allang uitgestorven zijn.

En een giraf, waarom is die zo groot en lang geworden? Kijk naar natuurfilms, een giraf moet vaak bukken om bij de boom te komen, die nek en benen hadden helemaal niet zo lang hoeven zijn. Waarom heeft hij zichzelf dan zo ontwikkeld tot een enorm onhandig dier, wat reddeloos verloren is wanneer hij uitglijd en valt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:18

anneliesdj schreef:
De evolutietheorie zegt dat alles met reden was,

Dat zegt de evolutietheorie nou juist heel nadrukkelijk NIET.

Citaat:
Volgens de evolutietheorie moeten ze daar dus honderden jaren over gedaan hebben om dat te perfektioneren, dat zou betekenen dat al die jaren rupsen zich gingen verpoppen maar zonder dat het ze lukte daar weer uit te komen, het gaat immers niet in een keer perfekt.

Wel meer dan honderden jaren hoor ;) Maar de evolutie is niet dat je eerst rupsen had die steeds wanhopig probeerden te verpoppen wat niet lukte, maar bv veranderingen (die bij bijna alle planten en dieren voorkomen: bijna elk organisme heeft verschillende groeistadia), die eerst klein waren maar steeds groter werden. En dat kan wel.

Citaat:
En een giraf, waarom is die zo groot en lang geworden? Kijk naar natuurfilms, een giraf moet vaak bukken om bij de boom te komen, die nek en benen hadden helemaal niet zo lang hoeven zijn. Waarom heeft hij zichzelf dan zo ontwikkeld tot een enorm onhandig dier, wat reddeloos verloren is wanneer hij uitglijd en valt?

Zolang mensen niet op ze lopen te jagen en hun leefgebied afpakken, houden ze zichzelf in stand. Per dier hoeft het niet praktisch te zijn - maar de soort kan ermee bestaan en dat is genoeg. Het is een veelvoorkomend misverstand dat 'fittest' slaat op 'handigst' / 'beste ontwerp' etc. Het betekent echter vooral 'best aangepast aan de omgeving', waarbij alle voordelen en nadelen meetellen. De voordelen van het eten van blaadjes hoog in de bomen blijkt groter dan het nadeel van neervallen. Nogmaals: niet voor elk dier afzonderlijk, maar in het algemeen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:20

wat denk jij dan..? :') waarom zou god een giraffe onhandig maken dan..

en ik ben geen bioloog dus ik kan het je niet uitleggen :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:23

Als er ook blaadjes laag in de boom zijn, waarom zou je dan zo groot worden? En dagelijks meerdere keren je leven op het spel zetten wanneer je moet gaan drinken?
Ik zag laatst op natgeo een leeuw die een giraf zat te stangen, leeuw alleen had uberhaupt geen schijn van kans maar giraf ging wel op de loop, rent door een rivierbedding, glijd uit en verdrinkt vervolgens in 20 ! cm water, gewoon omdat hij niet meer omhoog kon komen, leeuw was allang weer weg.

En hoezo heeft een vlinder niet met evolutie te maken? Al het leven is toch ontstaan als klein organisme en heeft zich ontwikkeld tot wat het nu is?