De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:27

gummie schreef:
Ik krijg soms het idee dat men als het gaat om overgewicht, recht wil praten wat krom is.

Terwijl ik juist de indruk heb dat we heel buitenproportioneel focussen op de kosten die het evil overgewicht met zich mee brengt, terwijl er heel wat nuances zijn. En dat mensen het erg fijn vinden om zich superieur te voelen - en dat een deel van de weerstand daarmee te maken hebben.

Het is dan ook opvallend dat alle aandacht in deze discussies gaat naar hoe de te zware mensen het fout doen - hoe ze de morele plicht hebben om een substantieel deel van hun vrije tijd op te offeren aan iets dat pas over langere tijd mogelijk effect heeft en zelfs dan maar beperkte gezondheidswinst oplevert (het is nooit gezegd dat je ziek wordt, en ook kun je ziek worden als je gezond leeft, tenslotte.)

Anderzijds wordt de rol van de commercie bv nadrukkelijk genegeerd: de voedingsmiddelen-industrie die miljarden heeft geinvesteerd om uit te vinden hoe ze de 'zwakheden' van mensen het beste kunnen uitbuiten: door sluwe reclametrucs en het gebruiken van smaakstoffen die er specifiek op gericht zijn om je meer trek te laten krijgen. Bijvoorbeeld.

(En als we het dan toch over maatschappelijke kosten hebben: stel je eens voor hoe het gelopen zou zijn als al dat geld geinvesteerd was in gezond leven.)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:31

hmm ja iemand met obesitas aannemen.. ik zag gister toevallig dr ozz. En daar zag ik ene vrouw werken in een afvallings-kliniek of zoiets. Zelf was ze ook te dik.. nou sorry maar zon persoon zou ik dan niet serieus nemen. Ook bij een veel te dikke dokter zou ik mijn twijfels hebben.. Hoe kun je zoveel weten van het lichaam en zelf zo vreselijk dik zijn? Hangt dus echt van de baan af..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:43

@ Shadow0: De clou is wat mij betreft: je HOEFT geen slachtoffer te zijn van allerlei reclametrucs en smaakstoffen. en met een maatje meer HOEF je je ook niet het slachtoffer van een topic als deze te voelen.

Er is ook veel aandacht geweest voor de graatmagere modellen... Daaromtrent zijn maatregelen getroffen: het beeld dat graatmager zijn okee en een voorbeeld is voor meisjes, is van de baan. En dat wordt zonder slag of stoot geaccepteerd. Van de dames die daadwerkelijk als een gratenpakhuis rondlopen, wordt over het algemeen gezegd dat ze hulp moeten zoeken. Daar wordt totaal geen issue van gemaakt verder, dat kan allemaal (terecht!) gezegd worden. Tegelijkertijd hebben we het fenomeen "plus size models" geintroduceerd. In mijn ogen niets anders dan het meegaan met de ontwikkelingen in de samenleving, en het bijstellen van het beeld van wat "normaal" is.
Waarom niet zowel de graatmagere modellen als de plus size models de deur wijzen? Beiden zijn niet normaal. Al wordt het gepresenteerd alsof plus size WEL normaal is, of in ieder geval niet abnormaal genoemd mag worden.

Zodra we de overweight group gaan bespreken, komt er de ene na de andere soort van smoes. Voelen enkelen zich aangevallen, niet gerespecteerd, "leven en laten leven", etc.

Het is niet zo dat er altijd vanuit afkeer of het superieur willen voelen gereageerd wordt. Soms wordt datgene wat door iemand of een groep als probleem wordt gezien/ gesignaleerd, bespreekbaar gemaakt om zorgen te uiten en om oplossingen te vinden/ de situatie de verbeteren. Zonder het probleem te adresseren, wordt er nooit aan oplossingen gewerkt. Dat is net zoiets als het niet mogen benoemen van het aantal allochtonen in een gevangenis. Dat wordt ook vaak afgedaan als discriminatie, terwijl de intentie helemaal niet altijd, of vaak zelfs niet, het wegzetten van een groep is, maar het bespreken van een potentieel probleem om vervolgens oplossingen te zoeken.

Het is een feit dat 46% van de mensen overgewicht heeft. Het is een feit dat 1/3e deel daarvan obesitas heeft. Dat praat je niet weg door in te gaan op die enkeling die er niets aan kan doen, die enkeling die helemaal niet ongezond is met zijn/ haar gewicht van 100+, etc.

Ik vind dat er veel te vaak wordt gewezen op allerlei externe zaken, terwijl interne aspecten achterwege gelaten worden. En daar erger ik mij aan. Het is "de schuld van" producenten, winkels, etc. Er zijn slechts weinigen die gewoon zeggen: ik eet te veel en kan er ook daadwerkelijk zelf iets aan doen.

Dat is tenminste hoe het op mij over komt.

Collie2008

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:48

Citaat:
Het is een feit dat 46% van de mensen overgewicht heeft. Het is een feit dat 1/3e deel daarvan obesitas heeft. Dat praat je niet weg door in te gaan op die enkeling die er niets aan kan doen, die enkeling die helemaal niet ongezond is met zijn/ haar gewicht van 100+, etc.

Ik vind dat er veel te vaak wordt gewezen op allerlei externe zaken, terwijl interne aspecten achterwege gelaten worden. En daar erger ik mij aan. Het is "de schuld van" producenten, winkels, etc. Er zijn slechts weinigen die gewoon zeggen: ik eet te veel en kan er ook daadwerkelijk zelf iets aan doen.

helemaal mee eens gummie

En zo lang overgewicht bespreken een taboe is, houden we het ook in stand. Niet dat het bespreekbaar maken het probleem oplost. Maar mensen moeten eens ophouden met zichzelf zielig te vinden of de ander zielig te vinden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:53

Overgewicht bespreken is ook geen taboe... wat ik niet vind kunnen, is om vreemden aan te spreken op hun omvang (of dit nu dun of dik is).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:54

Dat vindt ik ook niet hoor! Maar los van overgewicht zou ik nooit zomaar iemand aanspreken. Overigens wel als iemand zn kind te hardhandig aanpakt of z'n hond, iets sloopt, etc. Op gedrag dus, niet op uiterlijk/gezondheid

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:54

gummie schreef:
@ Shadow0: De clou is wat mij betreft: je HOEFT geen slachtoffer te zijn van allerlei reclametrucs en smaakstoffen.

Dat is makkelijk gezegd maar natuurlijk niet helemaal reeel: het is bepaald niet een eerlijke strijd tussen een individu en een machtige industrie (met eh... veel individuen.) Juist die 46% zou een aanwijzing kunnen zijn dat het nou juist niet om individuele uitzonderingen gaat, en juist wel om iets structureels.

Maar goed - als je aan de goede kant van de streep staat is het altijd makkelijk om de rol van invloeden van buitenaf te onderschatten, en in plaats daarvan te geloven dat het je eigen goede inzet is die het mogelijk maakt. Self-serving bias heet het geloof ik: je gelooft graag dat jijzelf verantwoordelijk bent voor alle goede dingen, en dat mensen die pech hebben dit over zichzelf hebben afgeroepen.
(Zoals mannen ook zeker weten dat vrouwen niet gediscrimineerd worden, en autochtone Nederlanders vinden dat het met de discriminatie van allochtonen wel meevalt, etc.)

Citaat:
Dat is tenminste hoe het op mij over komt.

Tsja, misschien dat het zo op je overkomt omdat dat het meest aansluit bij het beeld dat je al hebt?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:55

Overgewicht bespreken is geen taboe.
Maar de manier waarop er over gesproken wordt wel.
Zoals dat de maatschappij op moet draaien.
De korte lontjes van tegenwoordig is veel gevaarlijker. Doe perongeluk wat verkeerd en ze slaan je in elkaar.

Stress, wat denk je dat dat kost?

Dus ook je druk maken over een ander.
Die zich nog meer vernederd voelt door de veroordelingen. En zijn verdriet weg eet.

Shadow ik wil even laten weten dat jij heel goed verwoord.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:07

tsja dat emo-eten is ook een populaire term he.. Maar ja, dat doe je toch echt zelf. Ik heb ook gruwelijk zin in chocola als ik ongesteld ben, maar dan vreet ik me ook niet vol. Ook hoor ik wel eens mensen die ene bak ijs opeten voor de tv.. dat komt nieteens in me op, hoe slecht! Ik haal het nieteens in huis. Je kiest er dan nog zelf voor hoe je met dat verdriet omgaat..

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:10

Wat een discussie is hier gaande zeg! Een discussie die de komende jaren ook niet zal verdwijnen maar gaat toenemen in mijn ogen.
Ik ben verpleegkundige in opleiding en ik heb vorig jaar op de kinderafdeling veel kinderen gezien met overgewicht. Zij zijn onze volgende generatie. Nu ga ik geen verkeerde prognoses stellen maar er is bewezen dat een groot gedeelte van de kinderen met obesitas op latere leeftijd nog steeds te kampen heeft met overgewicht. Dit komt puur door de veranderende maatschappij.

Ons levensonderhoud wordt duurder waardoor (alleenstaande) ouders vaak genoodzaakt zijn om meer te gaan werken waardoor hun kinderen óf naar de oppas/kinderopvang gaan óf alleen thuis zitten met al het lekkers voor handen. Ook de komst van de WII-gameboy-playstation helpt niet mee.
Gezond eten wordt duurder waardoor gezinnen vaker naar ongezond eten grijpen. Logisch eigenlijk want het een veroorzaakt het ander.

Niet alleen de kinderen hebben last van overgewicht. Op de afdeling waar ik momenteel stage loop heeft 50 % van de patiënten overgewicht. Een van de risicofactoren van een infarct en/of bloeding. Vroeger was een hoge leeftijd risicofactor nummer 1 tot het krijgen van een infarct. Nu zie ik steeds meer mensen binnen komen onder de 60 jaar.
En al de mensen die dagelijks binnenkomen zorgen er weer voor dat het de staat veel geld kost. Zij gooien de belastingen omhoog en zo belanden we met z'n alle in een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Is het de eigen schuld van mensen met obesitas dat ze te dik zijn? Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden en dat ga ik ook niet doen. Maar ik wil jullie meegeven dat het een groter probleem is dan de meesten hier beseffen. Het is een probleem dat in de toekomst alleen maar gaat verergeren ben ik bang.

En het heeft ook geen zin om hier zwart-wit neer te kwakken dat het hun eigen schuld - dikke bult is.

Natuurlijk is het zo dat ieder pondje door het mondje gaat maar verder nadenken dan je neus lang is, is soms ook niet verkeerd :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:12

@Pinuts
Emo-eten is wel een populaire term, maar het kwam vroeger ook al voor, alleen hadden ze daar benaming voor en werden dikkers er niet op aan gekeken.

Daarnaast is het vroeger er wel (bij veel kinderen) ingebakken dat eten pijn doet vergeten.
Dan werd er een snoepje op je pijnlijke plek gelegd of kregen kinderen een lolly (snoepje) als ze verdrietig waren. Daardoor zit verdriet en eten erg aan elkaar gekoppeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:18

pinuts schreef:
tsja dat emo-eten is ook een populaire term he.. Maar ja, dat doe je toch echt zelf.

Maar hoe meer dat met schuld beladen wordt, hoe moeilijker het voor de mensen is om er een balans in te vinden. Zoals mensen die gepest worden ook niet assertiever worden door tegen ze te roepen dat ze 'gewoon' wat zelfverzekerder moeten zijn. Of tegen een angstige ruiter roepen dat ze moeten ontspannen ('ontspan nou eens verdorie'.)

Dergelijke vaardigheden kun je vaak alleen opbouwen vanuit veiligheid en vertrouwen. NIET door de stress en negatieve gevoelens en schuld alleen maar meer op te stapelen - juist niet. Dat is ook allang bekend en uitgebreid bewezen. Als men echt zo begaan is met de gezondheid van die mensen, dan zou je juist in moeten zetten op vermindering van schuldgevoel, meer zelfacceptatie (en oh ja, natuurlijk ook niet alle geestelijke gezondheid, thuiszorg en dieetsteun moeten wegbezuinigen.)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:22

Citaat:
Overgewicht bespreken is geen taboe.
Maar de manier waarop er over gesproken wordt wel.
Zoals dat de maatschappij op moet draaien.
De korte lontjes van tegenwoordig is veel gevaarlijker. Doe perongeluk wat verkeerd en ze slaan je in elkaar.

Stress, wat denk je dat dat kost?

Dus ook je druk maken over een ander.
Die zich nog meer vernederd voelt door de veroordelingen. En zijn verdriet weg eet.

Shadow ik wil even laten weten dat jij heel goed verwoord.

op wat voor manier moet het dan besproken worden? Mensen zeiken hier dat het beledigend, stigmatiserend en veroordelend topic is, ik vindt het wel meevallen eigenlijk

Of moet alles maar met de mantel der liefde worden toegedekt? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Waarom nou weer zoeken naar dingen die erger/nog gevaarlijker/nog meer geld kosten? Dat is gewoon de bal een andere kant op terug trappen. Wat kunnen de gestreste mensen eraan doen? En wat kunnen de agressie regulatie gestoorden eraan doen. ja zo blijven we aan de gang.

Wat ik zo jammer vindt is dat hier op bokt en eigenlijk overal (maar bokt spant de kroon) een mening meteen als veroordeling wordt gezien. Je mag tegenwoordig alleen iets vinden van jezelf want oh wee als je iets vindt over een ander. Dan ben je aan het discrimineren, veroordelen, je sluit buiten, hebt geen oog voor, etc

En jij zegt dat het wel bespreekbaar is? Je spreekt jezelf anders enorm tegen

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:22

Juist brainless

en als het allemaal zo simpel is als sommige denken, waarom is er dan een probleem?
Dat zou dan niet bestaan.

Gelukkig ben ik gedn emo eter, maar ik kan me gelukkig wel verplaatsen in die personen.
Zo begrijp ik niet dat ooit iemand een sigaret opstookt, maar ik begrijp wel dat stoppen voor vele niet vol te houden is. Was dat simpel rookte niemand.

Persoonlijk vind ik het een enge gedachte dat er zoveel mensen zijn die zich totaal niet kunnen verplaatsen in een ander.
Zo hard en naar mijn idee kortzichtig reageren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:23

Citaat:
Maar hoe meer dat met schuld beladen wordt, hoe moeilijker het voor de mensen is om er een balans in te vinden. Zoals mensen die gepest worden ook niet assertiever worden door tegen ze te roepen dat ze 'gewoon' wat zelfverzekerder moeten zijn. Of tegen een angstige ruiter roepen dat ze moeten ontspannen ('ontspan nou eens verdorie'.)

Dergelijke vaardigheden kun je vaak alleen opbouwen vanuit veiligheid en vertrouwen. NIET door de stress en negatieve gevoelens en schuld alleen maar meer op te stapelen - juist niet. Dat is ook allang bekend en uitgebreid bewezen. Als men echt zo begaan is met de gezondheid van die mensen, dan zou je juist in moeten zetten op vermindering van schuldgevoel, meer zelfacceptatie (en oh ja, natuurlijk ook niet alle geestelijke gezondheid, thuiszorg en dieetsteun moeten wegbezuinigen.)

helemaal mee eens hoor, maar je kan ook doordraven. Mensen moeten realistisch blijven

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:25

@ Brainless, tegenwoordig is alles maar emo-eten

Ik heb een aantal dikkerds (mag ik het zo noemen :+ )in de familie, waarom zeggen zij wel dat ze gewoon teveel van lekkere dingen houden? En nee, die hebben geen problemen en ja die ken ik goed. En kom nou niet met dat ik misschien niet helemaal weet wat er speelt. Het zijn gewoon eerlijke mensen die op zich wel balen van het postuur maar letterlijk zeggen er te 'lui' voor zijn en teveel van eten houden er iets aan te doen. Prioriteit dus

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:25

Owjah en dat 'te lui' zeggen ze zelf overigens

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:26

Hoe het besproken moet worden?
Door je er eerst al eens in te verdiepen.
Dan worden er niet zoveel onzinnige dingen gezegd.
En dan gaat een discussie inhoudelijk worden. Nu nooit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:29

En waar moet je je in verdiepen dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:31

En waarom dat met stress enzo werkt:

ons lichaam (incl hersenen) is ontstaan om snel te kunnen reageren op stresssituaties. Eerst doen, dan denken. Zie je een leeuw, dreig je in een afgrond te vallen of verdrink je bijna, dan is meteen handelen het handigst - en dan doe je dat bovendien op de manier die je het vaakst hebt gedaan. Heel verstandig van het lichaam overigens :j
Nadenken en nieuw gedrag uitproberen is iets voor tijden dat het rustig is. Het is moeilijker, het moet nog inslijpen, het gaat langzamer. Ook het nadenken over langetermijngevolgen is iets voor rustige tijden. Als je in paniek bent telt alleen het nu - want dat is oneindig veel belangrijker dan morgen of over 10 jaar. Wat doet het er immers toe dat je een spier verrekt terwijl je wegrent voor een leeuw? Dat is het effect van adrenaline: je focust op het hier en nu, handelt instinctmatig en impulsief, later kan wachten.

Hoe meer je dus de stress opbouwt, hoe onmogelijker het wordt om iets nieuws te doen, anders te reageren dan je altijd hebt gedaan, of je uberhaupt te laten beinvloeden door de gevolgen op lange termijn. Dat werkt dus niet. Het werkt gewoon niet. Het werkt net zomin als tegen je paard schreeuwen dat het moet ontspannen als het in paniek is. Je kunt het alleen maar tegengaan door kalme vastberadenheid, NIET door de stress nog verder te verhogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:35

Colway schreef:
Owjah en dat 'te lui' zeggen ze zelf overigens

En wat maakt dan het verschil om daar dan steeds wat van te zeggen?
Je weet dit van hun, dan is het ook klaar.

Als het echt zo'n probleem is dan moeten ze diëtisten en psychologen ook volledig vergoeden (dus een all-in pakket).
Nu moet je alles (althans de eerste sessies) zelf betalen en dat vergroot de drempel nog meer.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:50

Maar brainless dat gaat sowieso nooit gebeuren. Overgewicht( en ook roken/diabetes/alcoholverslaafden) kosten de overheid al veel geld jaarlijks. Door het te vergoeden worden de kosten nog hoger.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:51

Colway schreef:
@ Brainless, tegenwoordig is alles maar emo-eten

Ik heb een aantal dikkerds (mag ik het zo noemen :+ )in de familie, waarom zeggen zij wel dat ze gewoon teveel van lekkere dingen houden? En nee, die hebben geen problemen en ja die ken ik goed. En kom nou niet met dat ik misschien niet helemaal weet wat er speelt. Het zijn gewoon eerlijke mensen die op zich wel balen van het postuur maar letterlijk zeggen er te 'lui' voor zijn en teveel van eten houden er iets aan te doen. Prioriteit dus

Dit kom ik in de praktijk ook tegen!
Zelfde verhaal bij rokers die dat sigaretje niet kunnen laten.
En alcoholverslaafden die dat ene borreltje niet kunnen laten staan :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:53

Hilde_q schreef:
Maar brainless dat gaat sowieso nooit gebeuren. Overgewicht( en ook roken/diabetes/alcoholverslaafden) kosten de overheid al veel geld jaarlijks. Door het te vergoeden worden de kosten nog hoger.

Dat was wel het geval... tot dit jaar.

En als ze het vergoeden om overgewicht te voorkomen of kwijt te raken levert het dus juist geld op!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-05-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:53

Hilde_q schreef:

Ik zou het overgewicht, de alcohol en de sigaretten ook niet vergoeden nee :) Maar preventatieve hulp is vaak stukken goedkoper dan wachten tot de boel helemaal uit de hand gelopen is. Als het dan toch alleen over kosten gaat...