Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:25

Lovely schreef:
De prijzen moeten omlaag, het wordt allemaal wat soberder, niet in de laatste plaats voor de makelaartjes.

Ja dat klopt, maar je zal maar een halve ton moeten inslikken en zonder huis toch nog jaren af moeten betalen. Er zal wat minder gescheiden moeten worden :)* :+

Anoniem

Re: Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:29

Er moeten een regeling komen zodat die restschuld niet naar een consumptief krediet gaat. De restschuld zou onder de oude voorwaarden betaald moeten worden, niet overgeheveld naar een nieuwe hypotheek en ook niet voor een gewoon leenpercentage. Dat kan de pijn wat verzachten voor de mensen die graag boven hun stand wilden leven. Wellicht gaan de buurten die nu als minder worden gezien er wel heel erg op vooruit straks.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:31

Maar hoe is dat begin jaren 80 opgelost? Mensen die eind jaren 70 een woning hadden gekocht en een paar jaar later wilden verkopen kregen ook te maken met lagere huizenprijzen. En toen was de hypotheekrente rond de 11% -O-
Dus de restschuld na verkoop kwam dubbel zo hard aan door de hoge rente.
En in die tijd was de werkloosheid ook nog veel hoger dan nu.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:35

Mijn pa raakte werkloos, moest verkopen, had schuld, heeft het bij mijn opa geleend en ging huren.
Toen werden er hele sociale woningbouwwijken de grond uit gestampt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:39

Nicolletje schreef:
Toen werden er hele sociale woningbouwwijken de grond uit gestampt.

En die zijn vervolgens 30 jaar niet onderhouden en worden nu weer afgebroken ;( (Of verkocht, ook zo'n goed idee...)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:47

Bij ons verkocht. Eerst aan de huurders en nu op de markt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:49

Ik heb echt nooit begrepen dat mensen zóveel geld uitgeven voor een prak stenen met een dak erop. De huizenprijzen staan nog steeds NIET in verhouding.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:56

HolyPope schreef:
Ik heb echt nooit begrepen dat mensen zóveel geld uitgeven voor een prak stenen met een dak erop. De huizenprijzen staan nog steeds NIET in verhouding.....

:j en vergeet daarna niet....de onroerendgoed belasting.Dat is in een mensenleven de waarde van het hele huis in sommige plekken van nederland.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:42

HolyPope schreef:

Tsja... niet in verhouding tot wat? Liever een dak dan een kartonnen doos. Over de grens wonen is ook niet altijd haalbaar. En dat is het punt: een huis is niet alleen maar een luxe-artikel, maar ook iets essentieels: een woning.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:52

...en die kan je dus ook gewoon huren.

In verhouding tot het bedrag wat je er voor neer moet tellen, € .

Trouwens als je huurt is het ook niet nodig om bij je buren de ogen uit te steken. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:25

HolyPope schreef:
...en die kan je dus ook gewoon huren.

Eh.... niet hier hoor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:37

Huren? Heb je wat gemist ofzo?
Tweeverdieners en gezinnen die nu nog in een 'te goedkope' huurwoning zitten omdat ze in de jaren 90 mazzel hebben gehad worden straks systematisch weggepest met huurverhogingen.

Mensen die nu willen huren komen bijna nergens voor in aanmerking. Tweeverdieners verdienen teveel, alleenstaanden zijn te alleen of te oud of verdienen ook teveel voor een fatsoenlijke huurwoning.
De wachhtijden zijn zo'n 8 jaar, minstens, ook dat nog.

De prijs voor een vrije sectorwoning is in het algemeen (hier) zo'n 1000 euro per maand of meer. Nou, dan kan je beter kijken of je kan kopen.
Maarja de prijzen zijn kunstmatig hoog gehouden (en dat is niet alleen de schuld van de renteaftrek, maar het hele systeem en ook makelaars en projectontwikkelaars) dus als je met zijn tweetjes bent ga je toch algauw kijken voor een koopwoning en kijken of je het hoe dan ook in je budget kan schuiven, je moet toch ergens wonen...

Daarbij kan je niet zomaar van plaats x naar plaats y verhuizen met een huurwoning.
Ik ben beperkt tot regio Utrecht en ik vind daar niks aan, ik ga liever richting Amsterdam of gemeente Liemeer omdat onze woonplaats in een uithoek van prov. Utrecht zit en veel meer Amstelveen-Amsterdam-gericht is, maar dat 'mag' dan weer niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:03

Ja, ik denk dat ik iets heb gemist.

Ik huur vanaf al 2003 heb nog geen 3 maanden op een huisje hoeven wachten, ik verhuur nog geen €600,- ben een kleine zelfstandige dus laat de deurwaarders maar komen, ik blijf wonen!

Ik woon in een beneden woning met 150 vierkante meter tuin met schuur. Mocht ik al willen verhuizen doe ik aan woning ruil. Als m'n dak eraf waait of de riolering werkt niet, bel ik de huisbaas.

Oooh, ik woon redelijk landelijk aan de randstad van R'dam. Zelfs als ik een paard in mijn tuin zou willen is er geen haan die er naar kraait.

Maar wat heb ik nou gemist.....??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:34

Dit?
http://www.parool.nl/parool/nl/6/WONEN/ ... ngen.dhtml

Dit?
http://www.parool.nl/parool/nl/6/WONEN/ ... lijk.dhtml
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/me ... omhoog.ece
http://nos.nl/artikel/354068-proef-tege ... wonen.html

Fijn voor jou dat jij een huurwoning van rond de 600 hebt gevonden, ik heb net even gekeken, hier begint het bij 1250 euro.
Bijna alle andere huurwoningen hier zijn in handen van woningcorporaties en mensen wachten hier zo'n 8 jaar.
Ow en voor woningruil, dan moet je wel eerst een huis hebben.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:36

Hahaha, nee hoor, heb ik allemaal niet gemist.

Is alleen n.v.t. Heb trouwens net vandaag mijn huurverhoging voor dit jaar gekregen: 2,3%. Ook scheefwonen is er bij mij niet bij. Kan nog maar net de deurwaarders bij m'n deur weg houden. En wat verhuizen/woning ruil betreft, ik heb dus al wel een woning.
Nicolletje, ik hoop niet dat je het programma 'Kassa' hebt gemist(!) Ging over koophuizen en banken.

Ik geloof toch dat ik minder hebt gemist dan andere denken! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:39

HolyPope schreef:
Ik geloof toch dat ik minder hebt gemist dan andere denken! :D

Nou ja, jij opperde dat huren een reele optie was. Dat is het voor jou, en dat is mooi, maar niet voor een groot deel van de anderen die graag een dak boven hun hoofd willen hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:29

Ja ik heb Kassa gemist. Als het ging over koophuizen en variabele rente, daar heb ik geen boodschap aan.
Ik vind je een beetje raar reageren terwijl het voor (meestal jonge of gescheiden) mensen heel moeilijk is om aan een huurhuis te komen en ze vaak jaren aan het wachten zijn.
En ik weet dat ik niet iets geks zeg (dit keer).

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:38

Nicolletje schreef:
Huren? Heb je wat gemist ofzo?

Raar reageren....!!?

Hoezo? :D :+ :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:25

Tja je brengt zelf dat huren heel logisch is en mensen maar raar zijn dat ze veel geld voor een prak stenen neerleggen.
En dat in een tijd dat huren onder druk staat.

Je bent tegenwoordig bijna een misdadiger als je scheefwoont, en dat terwijl veel mensen met bijvoorbeeld kinderen, weinig andere keuze hebben omdat ze anders uit hun buurtje moeten verhuizen en zich in de schulden moeten storten om iets anders te kunnen kopen omdat ze voor de rest niet meer in aanmerking komen.

En je kan niet zomaar van woning ruilen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... gruil.html

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:42

ja.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:05

Nicolletje schreef:
Je bent tegenwoordig bijna een misdadiger als je scheefwoont, en dat terwijl veel mensen met bijvoorbeeld kinderen, weinig andere keuze hebben omdat ze anders uit hun buurtje moeten verhuizen en zich in de schulden moeten storten om iets anders te kunnen kopen omdat ze voor de rest niet meer in aanmerking komen.

En dan zijn het nog steeds misdadigers, want dan leven ze 'boven hun stand', hoe durven ze zich in de schulden te storten, ze dragen bij aan de crisis, etc.

Blaming the victim noemt men dat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:28

Ja precies.

Natuurlijk zijn er situaties die deze hele huizenbubbel mede hebben gecreëerd.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook verlekkerd naar de nieuwbouw hier verderop zit te kijken met tuinkamer, carport, dakterras :~ met de nieuwste bouwnormen en isolatie, en dan zit ik in mijn jaren-60 huis met enkelsteens muurtjes.

Maarja, dan zie ik vervolgens de prijzen van de nieuwbouwwoningen beginnend bij 370.000 euro en dan denk ik: hoe kán dat toch, voor een (uiteindelijk toch) simpel rijtjeshuis?? Wie kan dat toch betalen? Gewone mensen? Jonge mensen? Gezinnen?
En dat niet alleen, wat verwachten die mensen er ooit terug voor te vangen?? 450.000 euro? Voor een gebruikt huis?

Voor een beetje een fatsoenlijk huis (niet nieuw dus) betaal je hier gemiddeld 250.000 euro (ik denk ook niet dat in deze regio de prijzen van gewone huizen extreem zullen gaan dalen) en je krijgt toch allerlei reacties als: "als je beide fulltime werkt kan je dat mákkelijk betalen" ja dat is ook wel zo, maar wat als er 1 salaris wegvalt? Of zelfs 2? En je ziek word met dure medicijnen? En de renteaftrek wegvalt?

Maarja, je wil toch in een fatsoenlijk huis wonen. Als je alleenstaand bent is een benedenwoning misschien wel leuk, maar als je met zijn tweetjes bent en je wil gezinsuitbreiding dan sla je mekaar vanzelf de hersens in in zo'n klein huisje.

Natuurlijk zie ik om me heen onbegrijpelijke keuzes, mensen die net een huis hebben gekocht en zich nu storten op de peperdure nieuwbouw, of mensen die al 2 huizen moeten betalen (1 onverkoopbaar) en eigenlijk niet kunnen minderen met werken en zwanger raken van de tweede, mensen die een clausule tekenen dat het huis 5 jaar niet verkocht mag worden en zodra ze de sleutel hebben gaan ze uit elkaar 8)7.

Ik ben jarenlang fan van huren geweest toen ik alleen was, nou én dat ik in mijn sociale bovenwoninkje in een volksbuurtje zat terwijl men om me heen grotemensenhuizen kocht en mij meewarig aankeek :n laat mij maar schuiven, maar als je op een gegeven moment iemand anders ontmoet, wil je toch een stapje verder in je leven en niet 2 hoog achter in 2 kamertjes gaan zitten met al je troep en evt. kinderen.
Ik denk dat dat vrij normaal is, mits je je wil binden aan iemand natuurlijk.
Maar ik weet wel dat ik een uitzonderlijk leuk huisje voor weinig geld had ( 'mazzel' dus) en het deed me écht zeer om dat op te geven.

Ik ben trouwens ook nooit fan geweest van samenwonen en trouwen en allemaal gedoe met binden enzo, maar ik realiseer me wel dat als iederéén zo gaat denken als ik, dat er dan helemaal een huizenprobleem ontstaat. :+