Robert M wil meer begrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:50

Ach, vanzelfsprekend..ik was even vergeten dat Robert M. gewoon een gewetenloos monster moet blijven.

Wat fijn toch, dat mensen kennelijk nóóit van mening of gevoel kunnen veranderen in jouw wereld. Misschien beséft hij nu pas welk leed hij heeft aangericht en doet hij daarom deze uitspraak?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:54

DaniBanani schreef:
Robert M: "Het spijt me dat het zo is gelopen. Het spijt me dat ik te laf was een punt achter m'n leven te zetten. Het was nooit m'n bedoeling kinderen en ouders pijn te doen. Niemand verdient dit."

Wél spijt dus.
En ja, het is mogelijk dat hij dit uitsluitend zegt omdat 't hem een minder hoge straf op kan leveren. Maar als je daar vanuit gaat is geen enkele spijtbetuiging ooit betrouwbaar, dus wie weet meent hij 't wel gewoon.

Ik denk dat hij dat best wel kan menen.. We zullen er nooit achter komen. Maar of we het willen of niet: ook Robert M. is een mens. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het hier niet mee eens zijn. Maar achter al die foute daden, van welk mens dan ook, schuilt een mens.

Dat zegt niets over zijn daden. Die zijn afschuwelijk, en die zullen bestraft worden. En nog steeds even vreselijk wat gezinnen door hem (hebben moeten) doorstaan. Maar je kunt niet in iemands hoofd of hart kijken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:16

Heb een aantal jaren als griffier strafzittingen bijgewoond en in de meeste gevallen konden we toch wel zien of iemand echt spijt had of een toneelstukje opvoerde om minder straf te krijgen. Hierbij wil ik natuurlijk niet zeggen dat we het altijd goed hadden, maar vaak was het wel op te maken uit iemands houding gedurende de zitting. Als iemand steeds ongeïntresseerd was en dan bij het laatste woord ineens spijt ging betuigen met nog wat krokodillentranen erbij dan gingen alle alarmbellen rinkelen... Bovendien heeft een spijtbetuiging nou niet zo heel veel invloed op de straf hoor. Het maakt echt het verschil niet tussen wel of geen TBS en wel of niet naar de gevangenis.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:19

Citaat:
Robert M: "Het spijt me dat het zo is gelopen. Het spijt me dat ik te laf was een punt achter m'n leven te zetten. Het was nooit m'n bedoeling kinderen en ouders pijn te doen. Niemand verdient dit."

Die vuile smeerlap, ja tuurlijk heeft hij spijt... uh huh, vast wel ja. Dit dreunt hij natuurlijk alleen op in de hoop dat er rekening mee wordt gehouden en hij en lagere straf krijgt.

Die schoft heeft talloze -expres hele jonge- kinderen misbruikt, wetende dat hij dan moeilijker berecht zou kunnen worden omdat zij niet kunnen getuigen, heeft kinderen misbruikt op verzoek van andere pedofielen, heeft foto's en filmpjes daarvan naar tig andere van die schoften gestuurd en zoveel moeite gedaan omdat te coderen en verborgen te houden èn heeft ook nog anderen geadviseerd hoe zij dit ook konden doen zonder gepakt te worden... en dan geloven jullie ècht dat hij spìjt heeft??

Kom op zeg... |o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 16:21

DaniBanani schreef:
Ach, vanzelfsprekend..ik was even vergeten dat Robert M. gewoon een gewetenloos monster moet blijven.

Wat fijn toch, dat mensen kennelijk nóóit van mening of gevoel kunnen veranderen in jouw wereld. Misschien beséft hij nu pas welk leed hij heeft aangericht en doet hij daarom deze uitspraak?

Kijk eens naar het programma Opgelicht en zie wat er met mensen gebeurt die in de mooie praatjes van anderen geloven.
Meestal zijn dat hele aardige gladde jongens, dat was Robert ook, voordat hij voor de rechter zat en tegen het systeem en Nederland begon te fulmineren.
Het OM wil niet voor niets de politie verhoren in de rechtszaal laten zien, daar was nog geen sprankje van gewetensnood of berouw.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:30

Wat ik me bij dergelijke zaken waar de publieke emoties alle kanten op schieten en mensen over elkaar struikelen om toch ook maar kenbaar te kunnen maken welke verschrikkelijke benamingen en straffen ze kunnen bedenken voor de dader is het volgende:

Waarom is het voor sommige mensen blijkbaar gemakkelijker om een dader als niet-menselijk te zien dan als medemens (met mogelijk een weeffoutje) die de fout in is gegaan? Voelt dat op de een of andere manier veiliger?

Feit is dat er in Nederland tussen de 10.000 en 20.000 mensen vastzitten in gevangenissen, TBS-klinieken en psychiatrische instellingen. Stel dat van die mensen 10 % af en toe echt hele gekke dingen doet, dan is er met om en nabij 1 op de 10.000 mensen in dit land serieus iets mis. In de categorie 'die heb ik dan weer liever niet als buur/collega/kennis'. De kans dat je er een keer zoeentje tegenkomt is vele malen groter dan de kans dat je de staatsloterij wint.

En als je een dader niet meer als mens ziet, als wat dan wel? En verliest die niet-mens dan meteen alle menselijke eigenschappen? Doet het een niet-mens geen pijn als je hem schopt of slaat? Bloedt een niet-mens niet als je er een mes in steekt? Is het minder erg om een niet-mens te schoppen, slaan of te steken?

Misschien denk ik gewoon te ver door, maar ik vind het idee dat allerlei 'normale' mensen in staat zijn om mensen tot niet-mens te verklaren een stuk enger dan het idee dat 1 op de 10.000 mensen die ik tegen kan komen een onstuitbare drang kan hebben om iets extreem gewelddadigs te doen net op een moment dat ik toevallig langskom.

Edit: zie net de post van Esplendido. Ken je 'de Vreemdeling' van Albert Camus?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:45

Nou, ik zou het inderdaad veeeeel minder erg vinden om Robert M. een paar stompen tussen z'n ogen te geven dan als ik dat bij mijn buurman zou moeten doen, die heeft zich namelijk niet willens en wetens aan kleine onschuldige kindertjes vergrepen. Dus inderdaad, als ik het zou mogen... geef me maar eens een 10 min. met Robert M. Ik zou het wel weten ja.

Hij blijft een mens, ja dat klopt. Puur omdat een hond die knettergek en vals is ook een hond blijft.
Maar dat betekend niet dat ik Robert M. ook aardig hoef te vinden.
Het feit dat hij tot het 'ras' mens behoort, doet niets af aan het feit dat het een grote vuile schoft is die als het aan mij ligt, aan de hoogste boom opgeknopt zou moeten worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:50

Maura, volledig met je eens. Ik denk dat het inderdaad veiliger voelt. Als zo iemand een monster is, een semi-mens, vervloekt - dan hoef je er nooit bij stil te staan dat je kind/neefje/buurman/jijzelf ook ooit zo kan worden. Dat kán immers niet, want dat zijn allemaal geen monsters. :j
Overigens vraag ik me altijd af of mensen niet behoorlijk aan grootspraak en zelfoverschatting doen. Iemand daadwerkelijk in elkaar rammen is heftig, iemand martelen is afschuwelijk. Ik mag hopen dat 99% van de mensen hier die zéggen dat ze dat willen doen, het niet zouden kúnnen doen. Het zou mij in ieder geval bang maken als al die mensen er ook echt toe in staat zouden zijn. Zegt immers ook iets over hun inlevingsvermogen en kwaadwillendheid..

Ik heb er overigens andersom ook 'last' van dat ik een Robert M. niet als onmenselijk zie: ik wantrouw mensen snel, ben me ervan bewust dat iedereen door kan draaien of iets kan verbergen. Niet paranoïde, zo ver gaat het absoluut niet, maar dat bewustzijn werkt bij mij duidelijk twee kanten op.

Ashley/Sarabande: en wat als hij nu pas hoort en ziet wat hij heeft aangericht? Wat als hij daar nooit over na wilde denken, dat niet besefte, maar nu wel? Eerder in dit topic werd volgens mij aangehaald dat daders na het horen van een slachtofferverklaring soms behoorlijk overstuur kunnen zijn omdat ze pas dán doorhebben welk leed ze hebben aangericht. Waarom zou dat bij Robert M. niet zo kunnen werken?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:57

Omdat hij er zo lang mee bezig is geweest, en kindjes van 2 / 2,5 kunnen ook al praten en huilen en zullen best hebben tegengestribbeld. Dan weet je dus dat je ze pijn/kwaad doet en krijg je dus op dat moment al signalen genoeg. Dan nog doorgaan en dan nù pas doorhebben wat je hebt aangericht en daar spijt van hebben?

Gaat er bij mij niet in :n

Ik kan me situaties voorstellen waarbij een dader pas echt de gevolgen van z'n daden beseft als hij een slachtofferverklaring hoort/leest, maar dat zal dan eerder bij berovingen/overvallen/inbraken e.d. zijn lijkt me.
Dan wordt er ingebroken en zijn de daders weer pleite, terwijl de slachtoffers daar hartstikke lang last van hebben ivm angst en gevoel van onveiligheid en inbreuk op je privacy.

Maar Robert M. heeft zulke vreselijke dingen gedaan dat die kindjes wel moeten hebben tegengestribbeld en dan toch willens en wetens doorgaan... Dan kan je mij niet wijsmaken dat hij er nu pas opeens beseft van heeft wat hij heeft aangericht.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:59

Misschien dacht hij wel: "die kindjes onthouden het niet, dus ze krijgen er geen last van."
Dat wéét je niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:00

DaniBanani schreef:
Misschien dacht hij wel: "die kindjes onthouden het niet, dus ze krijgen er geen last van."
Dat wéét je niet.

Mijn god je praat het goed :r :r

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:02

Danibanani, waarom zit je hem nou steeds te verdedigen/het voor hem op te nemen??
Het IS een gewetenloos monster... klaar, uit. Zo moeilijk is dat toch niet? Dat heeft hij zelf wel bewezen namelijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:19

Ik praat het absoluut niet goed. Alsjeblieft, zeg. Dat je dat dúrft te zeggen vind ik al walgelijk.
Ik heb ik dit topic al minstens 4 keer aangegeven het net zo misselijkmakend te vinden als ieder ander. Maar omdat ik hem geen martelingen toewens 'praat ik het goed' en 'neem ik het voor hem op'.

Het IS geen gewetenloos monster, dat is JOUW perceptie. Dat jij het verschil tussen die twee niet kan zien is niet mijn probleem.

En dat is het laatste wat ik erover zeg. Als jullie vastbesloten zijn vol te houden dat ik het goedpraat, dan kan ik dat ontkennen tot ik op m'n kop sta, het bezinkt toch niet. Prima, ik praat het goed, ik sta volledig achter zijn daden en vind Robert M. een held. Nu tevreden?

En JA, voor de duidelijkheid, dat is belachelijk en zo denk ik er zéér beslist NIET over, ook al lijken jullie te denken van wel.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:23

Ik zeg niet dat jij het goedpraat en ook niet dat je hem een held vind, kom op zeg, wat ik zeg/vind is dat je in mijn ogen wel steeds bezig bent om begrip voor hem te kweken 'aaah ja maar hij is ook een mens hoor, hij deed het er heus niet om', het voor hem op te nemen 'omdat hij ook een mens is (ja dus... dat was Hitler ook, fijn exemplaar he)' en hem aan het verdedigen bent.

Ik snap niet dat jij hem géén monster/vuile schoft/noem-het-maar-op vind.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:47

DaniBanani: wat ik op bokt al in meerdere topics over controversieële onderwerpen heb gemerkt is dat je iemand minimaal hetzelfde en eigenlijk iets ergers toe moet wensen dan degene voor je, anders 'praat je het goed' of beter nog 'ben je zelf vast ook pedo'. Ook het idee dat je kan denken dat iemand geen monster oid is, is altijd goedpraten..

Citaat:
Ik zeg niet dat jij het goedpraat en ook niet dat je hem een held vind, kom op zeg, wat ik zeg/vind is dat je in mijn ogen wel steeds bezig bent om begrip voor hem te kweken 'aaah ja maar hij is ook een mens hoor, hij deed het er heus niet om', het voor hem op te nemen 'omdat hij ook een mens is (ja dus... dat was Hitler ook, fijn exemplaar he)' en hem aan het verdedigen bent.

Ze is hem niet aan het verdedigen, en ze praat het niet goed. Maar ieder verhaal heeft 2 kanten, niemand is puur slecht, niemand wordt puur slecht geboren. Het enige wat zij doet is iedereen die hier praat over castreren / vierendelen / anaal verkracht met 3 komkommers proberen in te laten zien dat er misschien ook een andere kant is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:02

DaniBanani schreef:

Wél spijt dus.
En ja, het is mogelijk dat hij dit uitsluitend zegt omdat 't hem een minder hoge straf op kan leveren. Maar als je daar vanuit gaat is geen enkele spijtbetuiging ooit betrouwbaar, dus wie weet meent hij 't wel gewoon.

Ongelooflijk, dat je dit serieus aanneemt...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:06

maura schreef:
Waarom is het voor sommige mensen blijkbaar gemakkelijker om een dader als niet-menselijk te zien dan als medemens (met mogelijk een weeffoutje) die de fout in is gegaan? Voelt dat op de een of andere manier veiliger?

Je hebt weeffoutjes en je hebt enorme gaten. ;)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:32

Waarom wordt Marcel Vervloesem overgeplaatst en hem gedwongen te tekenen
dat hij geen boek mag uitgeven over het misbruik in Belgie en Nederland.

Marcel heeft nog wat naar buiten kunnen gooien vandaag.
http://www.argusoog.org/justitie-en-ove ... erven-het/

Waarom is Ben van den Brink, ook een Pedojager opgepakt en met een nepproces
opgesloten.
Zoek maar eens op internet.
De haren rijzen je te bergen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:37

Net een duidelijk item in 1 vandaag, en daar twijfelt iedereen ook aan de oprechtheid van die spijt.

Met nog een paar misselijkmakende opmerkingen waarmee hij mede pedofielen onderwees om de daad mee te verbloemen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:43

@maura, ik ken het boek niet maar ik heb net een korte samenvatting gelezen en het lijkt mij een interessant boek. Zet het zeker op mijn lijst om een keer te lezen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:11

DaniBanani, Robert M. heeft zelf in zijn laatste verklaringen gezegd dat hij bij elk kind dat hij misbruikte, de pijn en de angst kon voelen. Hij wist dus wel degelijk wat hij aan het doen was, hij wist precies wat hij aanrichtte. Het is dus onzin dat hij er geen weet van had dat hij de kinderen pijn deed, dat hij dat nu zogenaamd pas beseft.

Edit; Dan ben ik ook nog wel benieuwd.. Als hij daadwerkelijk spijt zou hebben, vinden jullie dan dat hij een lagere straf moet krijgen? (met name danibanani en vjestagirl)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:18

Nee, ik vind dat je gestraft moet worden voor je daden, eventueel bij het bepalen van die straf verzachtende omstandigheden of verklaringen voor het gedrag in achtnemend. Maar ik vind niet dat spijt daar iets mee te maken heeft.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:23

Oké, zitten we daarin in ieder geval op dezelfde lijn :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:26

Overigens vind ik het feit dat ouders 'voldoening' of 'wraak' willen ook niets te maken hebben met de hoogte/zwaarte van de straf.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:29

Ben ik het op zich wel mee eens, wel vind ik gerechtigheid ten opzichte van de slachtoffers belangrijk. Hiermee bedoel ik dat de straf in verhouding moet staan tot de misdaad. Als Robert M. in dit geval bijvoorbeeld 1 jaar celstraf zou krijgen en daarna vogelvrij rond zou mogen lopen, doe je hiermee zowel de maatschappij als de slachtoffers tekort. De slachtoffers omdat de straf zoveel lager is dan het leed dat hen is aangedaan, en de maatschappij omdat de kans dan erg groot is op nieuwe slachtoffers.