wendyenbram schreef:Naast dat ik het eens ben met je uiteenzetting van het loskoppelen, ben ik van mening dat de meesten hier datzelfde idee hebben en dat de rode draad is dat men ook niet de mens zelf veroordeeld, maar het opdringen van diens denkwijze/geloof bij anderen (al dan niet gelovig).
Maar doen de "niet gelovigen" dat dan ook niet? hun mogen toch ook alles maar zeggen? en daar moeten de "gelovigen" toch ook maar mee dealen?
ook even generaliseren hoor;-)
"gelovigen" willen niet meer respect dan niet geloven. dat lijkt maar zo. eigenlijk willen "wij" hetzelfde als "jullie" respect!
Jullie willen kunne zeggen wat je wilt, Maar wij ook. Daarbij zeggen we bepaalde dingen niet om je te pesten, Maar omdat we het zelfde goede voor jou willen.
Ikzelf ben dus idd christelijk. en ja ik maak mij ook schuldig aan roddelen, verkeersovertredingen enz. Net als elk ander. is dat goed? nee natuurlijk niet. voor niemand is dat goed.
het enige is dat ik extra rekenschap af moet leggen t.o God Ik heb hem de belofte gedaan om te leven zoals hij wil, en ik doe dat steeds niet.Ik mag daar vergeving voor vragen bij God en die krijg ik ook. MAAR daarbij moet ik ook echt beloven mijn leven te beteren, want elke dag bewust fouten maken en dan vergeving vragen is NIET christelijk.
Ik ben me bewust dat er misschien mensen zijn die zich christelijk noemen, Maar er niet naar leven. Zulke mensen verpesten het voor oprecht gelovigen.
En door die mensen krijg je een negatief beeld over gelovigen.
Alleen ik krijg nu een beetje het idee dat als je niet gelovig bent je alles maar mag zeggen en doen, Omdat dat van deze tijd is. En wanneer je zegt gelovig te zijn, moet je je mond houden.
Ik denk dat je mij dan helemaal verkeerd begrijpt of niet precies gelezen hebt wat ik schreef (om maar even in te haken op een quote van mij): men mag van mij alles denken en zeggen, maar ik stel het niet op prijs dat het OPGEDRONGEN wordt (en daarnaast zou ik graag willen dat als men iets wil duidelijk maken dat dat onderbouwd is, maar dat doen/kunnen veel gelovigen niet).
Neem het voorbeeld aan die kabouter-plop-dansers in Amsterdam, die "het woord van Jezus" naar iedereen toeschreeuwen en naar de mensen die er niet naar willen luisteren of die niet geloven schreeuwen dat ze zullen verbranden in de hel. Dát is opdringen. Dat ze zichzelf voor schut zetten, is alleen maar meelijwekkend maar doen ze wel zelf. Dit soort mensen vergallen het inderdaad voor de andere gelovigen, omdat ze een beeld creëren dat voor veel gelovigen niet van toepassing is. Het zijn dan ook die schreeuwers waar ik het over heb, niet over de "stille gelovigen".
Het zijn die mensen die met van die rode schortjes rondlopen, waarop in grote letters staat "bidden helpt". Het begon met één persoon die "het woord" hardop ging verkondigen (de rest bleef stilletjes rondjes lopen) en inmiddels staan er een paar die dat doen. Laat die mensen dat voor zichzelf houden, want ze worden door menigeen en plein public uitgelachen en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.