De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lauren_

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:35

Nou sorry, ik vind de salarissen in het onderwijs helemaal zo laag niet. Tel daar de weken vakantie bij op, ik wil best ruilen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:14

Tja veel vakantie, maar gemiddeld 1 dag per week overwerken, daar compenseer je het aardig mee hoor! Want daar komt het bij mij wel vaak op neer door alle avonden die ik terugkom en de dagen van 9 1/2 uur die ik maak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:00

Die niet aansluitende toetsen op methodes daar liepen we inderdaad tegenaan. Met spelling en taal vooral in de onderbouw. Er worden dan dingen gevraagd en worden gevraagd die we nog helemaal niet gehad hadden in de groep. Ook de manier van vraagstelling was vaak een probleem voor onze taalzwakke kinderen.
Ik heb wel reken en begrijpend lezen CITO toetsen gemaakt, dat we de vragen en antwoorden waar ze uit konden kiezen maar voorlazen zodat ze in elk geval wisten wat er stond en dat ze konden laten zien of ze de vaardigheid beheersten en de vragen begrepen.

Bij de eindtoetsen van Cito, van de hogere groepen, merkte je vooral bij de overige vakken dat de methoden niet aansloten. Wij hadden van Wereldorientatie zo'n moderne methode die alles met "zelf-studie" en zelfwerkzaamheid van de kinderen deed. Ze zochten dan zelf info op op internet en in boekjes en maakten daar een presentatie over. Echt niet te sturen voor een leerkracht en je kunt echt niet verwachten dat de overige leerlingen voldoende over het onderwerp opsteken door 1 presentatie over dat specifieke deel. Geef mij maar leerboeken met werkboeken of kopieerbladen zodat je met de precies bijpassende teksten met de inhoud van de kerndoelen aan de slag kunt... Veel duidelijker en de feiten die behandeld moeten worden, staan tenminste in de teksten!

Je krijgt inderdaad het gevoel dat je moet trainen voor die toetsen. En het stomme is, dat de normering van ABCDE scores een relatieve normering is ten opzichte van andere kinderen. De normaalverdeling als ik het goed heb...
En dan moet je proberen alle kinderen een C of hoger, liever alleen A en B scores te laten halen...

Wij hebben ook de inspectie op ons dak gehad, echt een hele beroerde periode. En wat het nog moeilijker maakt, is dat je ook geen goede opbouwende feedback terug krijgt waar je wat aan hebt. Het wordt op zo'n onpersoonlijk manier gedaan dat je vooral onzeker wordt.

Ik ben niet gestopt vanwege het loon, ook niet door het werk met de leerkrachten of het contact met de collega's of ouders (inderdaad soms ook pittig), ik ben gestopt vanwege de machteloosheid over het beleid (overheid/inspectie/bezuinigingen/formatie/begeleiding leerlingen en leerkrachten/wisselingen in directie en team), en als belangrijkste: de werkdruk mede als gevolg van de redenen hiervoor genoemd.

Men moet zich realiseren, dat wanneer je goed onderwijs wilt, dat je goede leerkrachten moet opleiden en moet ondersteunen. Als je leerkrachten demotiveert, afkraakt, het werk moeilijk tot onmogelijk maakt, dan haken mensen af. Ofwel door ziekte, ofwel omdat ze in een ander vakgebied tegen minder problemen of blokkades oplopen, of meer invloed hebben op hun werk en de kwaliteit daarvan.

Als het beroep leerkracht zo weinig gerespecteerd wordt, en als een zwaar beroep wordt ervaren door de mensen die er werkzaam zijn, waarom zouden die mensen daar dan in blijven op de langere termijn?

Waarom zijn er nu al tekorten in verschillende vakken op middelbaar onderwijs? Halen we leraressen Duits uit Duitsland, staan er onbevoegde of onvoldoende bevoegde leerkrachten Natuurkunde, scheikunde en wiskunde voor de klas? Tot studenten en stagiaires en leerlingen uit de bovenbouw aan toe?
Blijkbaar weegt dat loon niet op tegen het werk met bijbehorende arbeidsvoorwaarden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:06

Lauren_ schreef:
Nou sorry, ik vind de salarissen in het onderwijs helemaal zo laag niet. Tel daar de weken vakantie bij op, ik wil best ruilen!

Nou wat let je? Haal je lesbevoegdheid en probeer het eens een jaartje zou ik zeggen

Welkom in onderwijsluilekkerland

:')

Ik mag dit jaar acht keer op mijn VRIJE dag opdraven voor rapportvergaderingen, ouderavond, en open avonden. Ik stel voor dat je komende week even komt helpen;

morgen werken van half negen tot 's avonds tien uur en donderdagochtend gewoon weer om half negen voor de klas staan en daarna doorgaan tot 22h 's avonds en dan ook nog even alle meuk van de open avond opruimen, wat bij natuurkunde altijd enorm veel werk is %)

Daarna nog een dagje lesgeven en een week vakantie; 'vakantie' om vervolgens je achterstand met nakijken en voorbereiden weer een béétje weg te werken.

En oja ook een beetje uitrusten en bijkomen anders fik je af voor 't einde van t jaar. :+

17% van de werknemers in het onderwijs krijgt een burn-out

RUILEN?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:19

Lauren_ schreef:

Nou? Waarom zit je dan niet in het onderwijs?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:23

Verkeerde studie gekozen, universiteit :D

maar serieus, ik werkte ook altijd over, maakte ook lange dagen, maar had slechts 5 weken vakantie!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:23

Oja en 10% van de beginnende docenten vertrekt binnen twee jaar

:wave:

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:34

Die hebben dus ook de verkeerde studie gekozen. Kom op zeg, er zijn zat zwaardere beroepen. Klagen is makelijk he? Ga eens meedraaien in een commercieel bedrijf, liefst amerikaans of japans! Ren je gillend terug naar school!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:36

Lauren_ schreef:
Die hebben dus ook de verkeerde studie gekozen. Kom op zeg, er zijn zat zwaardere beroepen. Klagen is makelijk he? Ga eens meedraaien in een commercieel bedrijf, liefst amerikaans of japans! Ren je gillend terug naar school!

Heb je zelf ervaring voor de klas?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:37

Ach, de beste stuurlui staan aan wal. :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:38

Ik begin niet meer aan welles nietes spelletjes _O-. Ik ben in beide werelden geweest; commercieel bedrijfsleven mét overwerken en in het onderwijs. Maar ik weet wel wat zwaarder is :+

Die lange vakanties zijn de enige reden dat mensen het nog vol kúnnen houden.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-02-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:38

Ik ben blij met mijn werk. Ga er met plezier naar toe. Geniet van mijn vakanties. Maar er gebeuren ook wel eens dingen waar ik niet mee eens ben. Ik ben niet iemand die gaat staken, maar snap wel dat er mensen zijn die het wel doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:40

De komende staking gaat niet eens over 1040 uur, maar over het feit dat speciaal onderwijs opgedoekt wordt en dat geldt gaat besteedt worden in het gewone onderwijs om goede docenten bonussen te geven.

Ondertussen komen die speciaal onderwijskinderen naar het gewone onderwijs en komen in klassen van 31 leerlingen terecht.

Ik wil geen bonus over de rug van mijn speciaal onderwijs collega's en laat staan over de ruggen van die leerlingen...!!

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:40

Arabesk schreef:
Ik begin niet meer aan welles nietes spelletjes _O-. Ik ben in beide werelden geweest; commercieel bedrijfsleven mét overwerken en in het onderwijs. Maar ik weet wel wat zwaarder is :+

Die lange vakanties zijn de enige reden dat mensen het nog vol kúnnen houden.

Dan ga je toch terug als het zo zwaar is?
Wel eens met gehandicapte mensen gewerkt? Wel eens op een ambulance gezeten? Klaag, klaag, klaag maar oh oh wat is het fijn die 11 weken vakantie!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:41

Misschien het topic even lezen, hopelijk wordt je dan wat minder kortzichtig... overigens zegt niemand dat bijv ambulancemedewerkers niet mogen klagen over hun baan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:47

Fiffil, ik begrijp wel wat Lauren bedoelt. Volgens mij zegt niemand dat het niet zwaar is, maar het is natuurlijk niet de enige zware baan en een ieder kan wel klagen over zijn of haar baan? Daarbij komend, je hebt er immers zelf voor gekozen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:48

Ja natuurlijk, maar vergelijken met andere banen slaat gewoon nergens op. Er zijn ook andere zware banen, logisch. Maar als je haar post leest, maak ik op dat ze schijnbaar denkt dat leraren geen donder in hun vakantie doen, en dat is gewoon niet waar.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-02-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:49

Nee, van beide kanten denk ik niet. Maar het wordt wel van beide kanten gedaan. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:50

MamboBeach schreef:
Fiffil, ik begrijp wel wat Lauren bedoelt. Volgens mij zegt niemand dat het niet zwaar is, maar het is natuurlijk niet de enige zware baan en een ieder kan wel klagen over zijn of haar baan? Daarbij komend, je hebt er immers zelf voor gekozen.

Klopt, maar dit topic is geopend naar aanleiding van de stakingen in het onderwijs enige tijd terug en niet naar aanleiding van stakingen in het openbaar vervoer, de luchtvaart of de zorg (of welke andere sector dan ook), dus logisch dat hier nu gesproken wordt over het onderwijs en even niet over andere beroepen.

Neemt niet weg dat er meer zware beroepen zijn, maar die vergelijking gaat helemaal niet op.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:52

Fiffill schreef:
Ja natuurlijk, maar vergelijken met andere banen slaat gewoon nergens op. Er zijn ook andere zware banen, logisch. Maar als je haar post leest, maak ik op dat leraren geen donder in hun vakantie doen, en dat is gewoon niet waar.

Dat ze geen donder doen, dat hoor je mij niet zeggen. :n
Mijn oom, die leerkracht is :D, zag ik onlangs en hadden we het over dit onderwerp. Je had hem moeten zien kijken :') hij maakt zich zo druk niet. _O- Hij zei ook wel na te kijken en dergelijke maar dat het ook heerlijk is zo lang vakantie te hebben. Al met al maakt hij zich er niet zo druk om. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:52

Ik had het toch ook over Lauren_, ik noem jou nergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:53

mevrouw van bijsterveld had het er toch ook over dat alle leraren/leerlingen de gestaakte uren moesten gaan inhalen? :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:53

Goof schreef:
MamboBeach schreef:

Klopt, maar dit topic is geopend naar aanleiding van de stakingen in het onderwijs enige tijd terug en niet naar aanleiding van stakingen in het openbaar vervoer, de luchtvaart of de zorg (of welke andere sector dan ook), dus logisch dat hier nu gesproken wordt over het onderwijs en even niet over andere beroepen.

Neemt niet weg dat er meer zware beroepen zijn, maar die vergelijking gaat helemaal niet op.

Nogmaals, toch wordt er van beide kanten over andere banen een discussie gevoerd, dat geeft dan toch niet? Je begrijpt toch wel wat ik met die post bedoel?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:54

Fiffill schreef:
Ik had het toch ook over Lauren_, ik noem jou nergens?

Nou sorry, doe niet zo aangebrand... Zet er dan een naam bij of quote even...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:56

Ben absoluut niet aangebrand, misschien had ik er even een smiley bij moeten zetten. Maar ik reageerde op jou en je had het over Lauren_, vandaar ik ook :)