Overigens heb ik helemaal niks met het Christendom, ook al woon ik in de Biblebelt.

Ik vind trouwens elk geloof een onderdrukking......
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:papagroom schreef:onderdrukking is bij veel culturen een groot woord....in veel gevallen wordt moeders de vrouw door man lief onder de duim gehouden in opdracht van......opoe......
Spreekt hier nu de wens van de vader van de gedachte?
Edit: uhhh, de wens van papa zijn gedachte?
mick75 schreef:Waarom zouden Moslimvrouwen zichzelf dan onderdrukt moeten voelen omdat ze een hoofddoek dragen? Zelfs al moeten ze dat van hun man, dat zegt niet dat ze het daar niet mee eens zijn en dat ze zich onderdrukt voelen.
Electra63 schreef:Ik zag vandaag een reportage uit Staphorst, dan vond ik Bea en Maxima er leuker uitzien in de Moskee. Maar ook dat maakt mij niet uit. Als de vrouwen (en mannen) gelukkig zijn in Staphorst met hoe zij er uit zien, zich gedragen en leven, prima. Lekker zo laten leven. Maar voor een leek
, lijken de vrouwen mij daar ook redelijk onderdrukt.
papagroom schreef:onderdrukking is bij veel culturen een groot woord....in veel gevallen wordt moeders de vrouw door man lief onder de duim gehouden in opdracht van......opoe......
Tessa_1 schreef:Interessant artikel over waarom mensen de neiging hebben te geloven: http://www.kennislink.nl/publicaties/het-gelovige-brein
Huertecilla schreef:papagroom schreef:onderdrukking is bij veel culturen een groot woord....in veel gevallen wordt moeders de vrouw door man lief onder de duim gehouden in opdracht van......opoe......
Dat is híer, op het andalussische agrarische land, inderdaad zo.
Dit is heel eenvoudig verklaarbaar.
Het is hier normaal dat de familie dichtbij elkaar woont. Drie generaties in dezelfde straat, in hetzelfde gehucht, in dezelfde boerderij, hetzelfde huis is normaal. Soms zelfs vier.
De oudste generatie woont bijna als regel in bij een gezin. Vrijwel altijd is dat oma/opoe omdat de mannen eerder/veel eerder versleten overlijden.
Omdat de oudere generatie hier gerespecteerd wordt want deze doorgaans de eigenaar van het onroerend goed is, is oma/opoe defacto de morele ´baas´.
Bij mijn zoontje uit de klas gaan vrijwel alle kinderen twee keer per week naar bijbelles omdat ze eerste communie moeten doen. Dat is hier een grote belasting voor kinderen en ouders én een kostbare aangelegenheid. Alle kinderen en de meeste ouders willen dit helemaal niet, maar ja.... oma wil het.
Zo blijft de religieuze en politieke macht van de extreem rechtse kerk hier groot. Mbt de rol van de vrouw in de samenleving geldt uiteraad hetzelfde.
Als perspectief; met semana santa lopen meiskes vanaf 7 jaar in zwarte klederdracht een processieserie waar de vierdaagse niets bij is. Ook is het heel normaal dat er (vrouwen) op blote voeten of met andere boetedoening meelopen.
Het is vroúwelijk religieus fanatisme.
In historisch verband is dit ook de directe oorzaak van de spaanse burgeroorlog en de machtsgreep van Franco. Vrouwen die stemmen wat de kerk hen zei te stemmen.
Demagogie en een makkelijk te beïnvloeden bevolkingsgroep.
Citaat:Maxima voegde toe dat in de Emiraten en Oman eerder de jongens zich zorgen moeten maken. In Abu Dhabi is twee derde van de studenten vrouw en 70 procent van de nieuwe ondernemers ook.
sarabande schreef:HC het bijzondere is is dat de Koningin een politieke uitspraak gedaan heeft, wat ze nooit doet, en dat valt onder de verantwoording van de MP.
Die zal het wel lacherig wegwuiven, maar de vorige had vast in zijn broek gedaan over hoe hij dat nu weer moest glad wrijven
randalinpony schreef:Huertecilla schreef:Dat is híer, op het andalussische agrarische land, inderdaad zo.
Dit is heel eenvoudig verklaarbaar.
Het is hier normaal dat de familie dichtbij elkaar woont. Drie generaties in dezelfde straat, in hetzelfde gehucht, in dezelfde boerderij, hetzelfde huis is normaal. Soms zelfs vier.
De oudste generatie woont bijna als regel in bij een gezin. Vrijwel altijd is dat oma/opoe omdat de mannen eerder/veel eerder versleten overlijden.
Omdat de oudere generatie hier gerespecteerd wordt want deze doorgaans de eigenaar van het onroerend goed is, is oma/opoe defacto de morele ´baas´.
Bij mijn zoontje uit de klas gaan vrijwel alle kinderen twee keer per week naar bijbelles omdat ze eerste communie moeten doen. Dat is hier een grote belasting voor kinderen en ouders én een kostbare aangelegenheid. Alle kinderen en de meeste ouders willen dit helemaal niet, maar ja.... oma wil het.
Zo blijft de religieuze en politieke macht van de extreem rechtse kerk hier groot. Mbt de rol van de vrouw in de samenleving geldt uiteraad hetzelfde.
Als perspectief; met semana santa lopen meiskes vanaf 7 jaar in zwarte klederdracht een processieserie waar de vierdaagse niets bij is. Ook is het heel normaal dat er (vrouwen) op blote voeten of met andere boetedoening meelopen.
Het is vroúwelijk religieus fanatisme.
In historisch verband is dit ook de directe oorzaak van de spaanse burgeroorlog en de machtsgreep van Franco. Vrouwen die stemmen wat de kerk hen zei te stemmen.
Demagogie en een makkelijk te beïnvloeden bevolkingsgroep.
Vrouwen zijn natuurlijk niet makkelijker te beinvloeden dan mannen. Geen idee of je dat bedoelde, maar ik zeg het maar even.
randalinpony schreef:Vrouwen zijn natuurlijk niet makkelijker te beinvloeden dan mannen. Geen idee of je dat bedoelde, maar ik zeg het maar even.
oomens schreef:Of de Koningin een politieke uitspraak heeft gedaan of niet, dat is eigenlijk al een stap verder dan waar het fout is gegaan.
Ministeriële verantwoordelijkheid werkt namelijk twee kanten op.
Wilders had zijn kritiek moeten richten tegen premier Rutte en niet tegen de Koningin zelf. Zij mag zich namelijk niet zomaar zelf verdedigen (en Wilders wéét dit!) en Rutte had hem daarop moeten wijzen, aangezien híj verantwoordelijk is.
Nu Rutte dit heeft nagelaten, heeft Beatrix laten zien dat ze desondanks niet op haar mond gevallen is en heel goed weet wat ze wil.
Mocht ze die uitspraken doen? Misschien niet (ookal ben ik het wel met haar eens), maar het had in de eerste plaats niet zover mogen komen dat die uitspraken haar ontlokt werden!