PVV vind hoofddoek Beatrix wanvertoning.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:40

Dat hele endurance gebeuren heb ik even gemist...kan iemand mij even bijsturen??? Ik heb nl nog nooit een endurance wedstrijd met blote buik gezien....

Overigens heb ik helemaal niks met het Christendom, ook al woon ik in de Biblebelt. :D :+

Ik vind trouwens elk geloof een onderdrukking......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:25

Ik zag vandaag een reportage uit Staphorst, dan vond ik Bea en Maxima er leuker uitzien in de Moskee :D . Maar ook dat maakt mij niet uit. Als de vrouwen (en mannen) gelukkig zijn in Staphorst met hoe zij er uit zien, zich gedragen en leven, prima. Lekker zo laten leven. Maar voor een leek ;) , lijken de vrouwen mij daar ook redelijk onderdrukt.

papagroom

Re: PVV vind hoofddoek Beatrix wanvertoning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:32

onderdrukking is bij veel culturen een groot woord....in veel gevallen wordt moeders de vrouw door man lief onder de duim gehouden in opdracht van......opoe......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:38

papagroom schreef:
onderdrukking is bij veel culturen een groot woord....in veel gevallen wordt moeders de vrouw door man lief onder de duim gehouden in opdracht van......opoe......

Spreekt hier nu de wens van de vader van de gedachte? :D

Edit: uhhh, de wens van papa zijn gedachte? :P

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:43

Ik vind het goed dat als hun de moskee bezoeken dan ook een hoofddoek dragen als dat daar verplicht is. Je behoort toch ook respect te tonen voor de kledingswijze binnen een moskee, zo niet vind ik dat je er niet naar binnen moet gaan! En Geert Wilders... Tja sorry ik vind het echt een idioot!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:50

Is onderdrukking niet ook een kwestie van perceptie?

Wij houden ons (meestal) aan vooraf bepaalde regels. Worden wij dan ook onderdrukt omdat wij wetten hebben waaraan we ons dienen te houden? En we opgepakt kunnen worden en in het gevang gestopt kunnen worden als we dat niet doen?

Als je het over onderdrukking gaat hebben, nota bene niet eens voor jezelf maar omdat jij meent dat iemand anders onderdrukt wordt, ga dan voor de grap eens na aan hoeveel regels wij zelf eigenlijk wel niet hebben te voldoen. Mijn oom en tante zijn advocaten, en er is een complete kamer, geen kleintje, daar in huis compleet behangen met wetboeken waarin alle regeltjes en wetten staan waaraan wij ons dienen te houden, en waarop sancties staan als we dat niet doen. Dat zijn veel regels!

En ik denk dat het inmiddels ook redelijk vermoeiend aan het worden is dat iemand bepaalt voor een ander of die ander onderdrukt wordt. Dat is nog altijd een kwestie van de perceptie van diegene.

In de bible-belt, SGP-land, worden vrouwen niet geacht te werken. Ze mogen broeden en opvoeden, en zorgen. Ze mogen geen actief lid worden van hun partij! Gek genoeg zijn er vrouwen die dat helemaal prima vinden, en daar totaal geen onderdrukking in zien, maar een heel normaal rollenpatroon. Waarom zouden Moslimvrouwen zichzelf dan onderdrukt moeten voelen omdat ze een hoofddoek dragen? Zelfs al moeten ze dat van hun man, dat zegt niet dat ze het daar niet mee eens zijn en dat ze zich onderdrukt voelen.

Zelfs in de grofste dictaturen zijn er massa's aanhangers van de lokale dictators. Mensen die volgens onze normen ook zwaar onderdrukt worden, soms niet eens mogen DENKEN wat ze willen. En toch vat zelfs niet iedereen in zo'n dictatuur het op alsof diegene onderdrukt wordt. Anders zouden die dictators immers geen basis hebben.

Regeltjes, hoe belachelijk wij die soms ook mogen vinden, geven mensen ook een houvast. Een zekerheid in het leven. En dat hebben veel mensen nodig! Wie ben ik dan om te beslissen voor een moslimvrouw dat zij onderdrukt wordt doordat zij een hoofddoek wenst te dragen? Goed. Ik zou het zelf niet willen, ik zou ook niet in een te strakke dictatuur willen leven, maar dat komt ook doordat ik anders gewend ben. Ik weet hoe het is te leven in een niet-dictatuur. Maar als een meerderheid tevreden is terwijl ze onderdrukt worden (in onze perceptie), wie zijn wij Westerlingen dan om ze te gaan vertellen dat ze ook vrij kunnen zijn? En wat is die vrijheid eigenlijk waard? Hoever gaat die?

Je wordt pas onderdrukt als je dat zelf zo ervaart, niet omdat een ander meent zijn leefregels aan jou op te moeten leggen. Dat is immers ook weer een vorm van onderdrukking.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:51

Electra63 schreef:
papagroom schreef:

Spreekt hier nu de wens van de vader van de gedachte? :D

Edit: uhhh, de wens van papa zijn gedachte? :P

nou ja....jullie moeten toch door iemand in het gareel worden gehouden.... :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:57

Dat is waar, PPG, ik word graag letterlijk en figuurlijk in het gareel gehouden, o nee, foutje, andersom, ik hou liever mijn man letterlijk en figuurlijk in het gareel (en dat is ook nodig bij hem) :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:02

mick75 schreef:
Waarom zouden Moslimvrouwen zichzelf dan onderdrukt moeten voelen omdat ze een hoofddoek dragen? Zelfs al moeten ze dat van hun man, dat zegt niet dat ze het daar niet mee eens zijn en dat ze zich onderdrukt voelen.

Ik denk eerder dat het ze door de familietraditie opgelegd wordt, moeders, schoonmoeders, oma's het is gewoonte.
Daar onttrekken jongeren zich op een gegeven ogenblik aan net zoals onze generatie niet meer naar de kerk gaat van onze moeders die trouwens ook met het hoofd bedekt naar de kerk gingen.
Anderen zien het als hun identiteit en idd de meeste hoofddoek dragende moslima's die ik ken dragen hun hoofddoek helemaal uit eigen wil.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:04

kijk....en dan komen we via het gareel toch weer bij de paardjes terecht.....heb je m voor de wagen??
Ik zie je alopde bok zitten....gote zweep dr bij.....Huppa.. :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:09

Maar is een familietraditie ook per definitie onderdrukking? Verzet tegen familietradities is inderdaad niets vreemds, zo'n beetje elke puber doet dat vroeg of laat wel. Elke puber maakt een tijd door dat die zich door de ouders ernstig onderdrukt voelt omdat ie niet de hele nacht mag doorhalen met 14 jaar, die de wet betuttelend vind omdat ze nog geen alcohol mogen.

Trouwens, mijn oma droeg ook een hoofddoek naar de kerk, en m'n opa ging echt niet zonder z'n hoed. En die zette hij in de kerk alleen af op de momenten dat hij het hoofd gebogen had, tijdens de gebeden dus.

Ik blijf erbij, onderdrukking is pas onderdrukking wanneer iemand dat zelf zo ervaart. En het is JUIST een vorm van onderdrukking "onze" manier van leven aan anderen op te leggen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 03:02

Electra63 schreef:
Ik zag vandaag een reportage uit Staphorst, dan vond ik Bea en Maxima er leuker uitzien in de Moskee :D . Maar ook dat maakt mij niet uit. Als de vrouwen (en mannen) gelukkig zijn in Staphorst met hoe zij er uit zien, zich gedragen en leven, prima. Lekker zo laten leven. Maar voor een leek ;) , lijken de vrouwen mij daar ook redelijk onderdrukt.

Geïndoctrineerd lijkt me eerder het juiste woord. Poosje terug waren er archeologische vondsten gedaan die ouder dan 5000 jaar waren. Dat kon niet want zo oud was de aarde nog niet volgens hun. Hebben ze overigens een hele simpele oplossing voor om dit weer goed te praten: da's werk van de duivel om je van het pad naar de ware God af te laten dwalen.

Volgens mij missen ze een stukje in hun bijbelteksten: "voor God is een dag als een eeuwigheid en een eeuwigheid als een dag" Oftewel, God heeft geen tijdsbesef.

Ik blijf het fascinerend vinden hoe mensen zo in hun geloof kunnen opgaan en daarmee alle redelijk verstand en logica opgeven. Toch klopt de tijdslijn in het scheppingsverhaal best wel met de evolutietheorie.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 03:26

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:39

Deze politieke klucht heeft de internationale pers gehaald; was op het tv journaal gister.

Zoals vrijwel onvermijdelijk verandert zo´n bericht wat en in dit geval is het nu ´de nederlandse politiek´ welke zich er druk over maakt.

Wilders kan trots zijn; heel Nederland heeft een kleurspoeling gekregen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:00

papagroom schreef:

Dat is híer, op het andalussische agrarische land, inderdaad zo.
Dit is heel eenvoudig verklaarbaar.
Het is hier normaal dat de familie dichtbij elkaar woont. Drie generaties in dezelfde straat, in hetzelfde gehucht, in dezelfde boerderij, hetzelfde huis is normaal. Soms zelfs vier.
De oudste generatie woont bijna als regel in bij een gezin. Vrijwel altijd is dat oma/opoe omdat de mannen eerder/veel eerder versleten overlijden.
Omdat de oudere generatie hier gerespecteerd wordt want deze doorgaans de eigenaar van het onroerend goed is, is oma/opoe defacto de morele ´baas´.
Bij mijn zoontje uit de klas gaan vrijwel alle kinderen twee keer per week naar bijbelles omdat ze eerste communie moeten doen. Dat is hier een grote belasting voor kinderen en ouders én een kostbare aangelegenheid. Alle kinderen en de meeste ouders willen dit helemaal niet, maar ja.... oma wil het.
Zo blijft de religieuze en politieke macht van de extreem rechtse kerk hier groot. Mbt de rol van de vrouw in de samenleving geldt uiteraad hetzelfde.

Als perspectief; met semana santa lopen meiskes vanaf 7 jaar in zwarte klederdracht een processieserie waar de vierdaagse niets bij is. Ook is het heel normaal dat er (vrouwen) op blote voeten of met andere boetedoening meelopen.
Het is vroúwelijk religieus fanatisme.
In historisch verband is dit ook de directe oorzaak van de spaanse burgeroorlog en de machtsgreep van Franco. Vrouwen die stemmen wat de kerk hen zei te stemmen.
Demagogie en een makkelijk te beïnvloeden bevolkingsgroep.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:11

Tessa_1 schreef:
Interessant artikel over waarom mensen de neiging hebben te geloven: http://www.kennislink.nl/publicaties/het-gelovige-brein

Niet voor niets is de PVV in Limburg zo groot, het ene geloof is voor het andere ingewisseld, met Heiland en al.

HC het bijzondere is is dat de Koningin een politieke uitspraak gedaan heeft, wat ze nooit doet, en dat valt onder de verantwoording van de MP.
Die zal het wel lacherig wegwuiven, maar de vorige had vast in zijn broek gedaan over hoe hij dat nu weer moest glad wrijven

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:21

Huertecilla schreef:
papagroom schreef:

Het is hier normaal dat de familie dichtbij elkaar woont. Drie generaties in dezelfde straat, in hetzelfde gehucht, in dezelfde boerderij, hetzelfde huis is normaal. Soms zelfs vier.
De oudste generatie woont bijna als regel in bij een gezin. Vrijwel altijd is dat oma/opoe omdat de mannen eerder/veel eerder versleten overlijden.
Omdat de oudere generatie hier gerespecteerd wordt want deze doorgaans de eigenaar van het onroerend goed is, is oma/opoe defacto de morele ´baas´.
Bij mijn zoontje uit de klas gaan vrijwel alle kinderen twee keer per week naar bijbelles omdat ze eerste communie moeten doen. Dat is hier een grote belasting voor kinderen en ouders én een kostbare aangelegenheid. Alle kinderen en de meeste ouders willen dit helemaal niet, maar ja.... oma wil het.
Zo blijft de religieuze en politieke macht van de extreem rechtse kerk hier groot. Mbt de rol van de vrouw in de samenleving geldt uiteraad hetzelfde.

Als perspectief; met semana santa lopen meiskes vanaf 7 jaar in zwarte klederdracht een processieserie waar de vierdaagse niets bij is. Ook is het heel normaal dat er (vrouwen) op blote voeten of met andere boetedoening meelopen.
In historisch verband is dit ook de directe oorzaak van de spaanse burgeroorlog en de machtsgreep van Franco. Vrouwen die stemmen wat de kerk hen zei te stemmen.

Vrouwen zijn natuurlijk niet makkelijker te beinvloeden dan mannen. Geen idee of je dat bedoelde, maar ik zeg het maar even.

Het is wel zo dat in veel culturen de vróuwen degene zijn die de culturele smeerolie 'bewaken' en zich opwerpen als verdedigsters van de traditie. Dat zal vast iets te maken hebben met evolutionaire voordelen van het in stand houden van groepsgevoelens enz, maar nu draaf ik door. :D

Wel eens een artikel gelezen over meisjesbesnijdenis in noord-Afrika waar, jawel, de mannen het helemaal niet zo nodig vonden, die besneden meisjes (want sex met een besneden vrouw is minder fijn, dus als tweede vrouw gaan deze mannen dan toch maar liever op zoek naar een onbesneden exemplaar :+ ), maar omas en moeders hun dochters soms zelfs tegen de wens van de vaders in lieten besnijden. Tja.

Maxima zei: :D
Citaat:
Maxima voegde toe dat in de Emiraten en Oman eerder de jongens zich zorgen moeten maken. In Abu Dhabi is twee derde van de studenten vrouw en 70 procent van de nieuwe ondernemers ook.

Goed dat ze dit maar even opmerkt, want achter de hele facade die wij van het Islamitische centrum van de wereld opgelepeld krijgen, vindt een stille revolutie plaats van hoogopgeleide, welvarende jonge dames die hun eigen weg wel zoeken.

Er is ongetwijfeld op veel plaatsen óók veel mis wat betreft vrouwenrechten in de Islam, maar er is wel een kentering gaande.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de posts van Oomens en Mick 75

EDIT

Wat is dit een schitterende foto van Beatrix, echt huiveringwekkend sterk dit beeld:

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:41

Prachtige foto inderdaad :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:21

sarabande schreef:
HC het bijzondere is is dat de Koningin een politieke uitspraak gedaan heeft, wat ze nooit doet, en dat valt onder de verantwoording van de MP.
Die zal het wel lacherig wegwuiven, maar de vorige had vast in zijn broek gedaan over hoe hij dat nu weer moest glad wrijven

Of de Koningin een politieke uitspraak heeft gedaan of niet, dat is eigenlijk al een stap verder dan waar het fout is gegaan.
Ministeriële verantwoordelijkheid werkt namelijk twee kanten op.

Wilders had zijn kritiek moeten richten tegen premier Rutte en niet tegen de Koningin zelf. Zij mag zich namelijk niet zomaar zelf verdedigen (en Wilders wéét dit!) en Rutte had hem daarop moeten wijzen, aangezien híj verantwoordelijk is.
Nu Rutte dit heeft nagelaten, heeft Beatrix laten zien dat ze desondanks niet op haar mond gevallen is en heel goed weet wat ze wil.
Mocht ze die uitspraken doen? Misschien niet (ookal ben ik het wel met haar eens), maar het had in de eerste plaats niet zover mogen komen dat die uitspraken haar ontlokt werden!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:28

Het is wel interessant dat Wilders zijn pijlen op de koningin richt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:48

randalinpony schreef:
Huertecilla schreef:

Vrouwen zijn natuurlijk niet makkelijker te beinvloeden dan mannen. Geen idee of je dat bedoelde, maar ik zeg het maar even.

Niet omdat ze vrouw zijn nee.
In de tijd van de machtsgreep van Franco en de Spaanse burgeroorlog wel omdat ze toen wat minder in de wereld stonden.
Vrouwen waren, zeker op het Spaanse platteland, wat lager opgeleid en kwamen minder in contact met de buitenwereld dan veel mannen. Hooguit af en toe naar de markt een paar plaatsen verderop, maar het leven was waarschijnlijk veel meer gecentreerd rondom de eigen familie en het eigen buurtschap.

De enige bronnen van informatie waren dan min of meer automatisch de (lokale) Kerk en/of lokale overheidsfunctionarissen, aangevuld met familiecontacten die grotendeels dezelfde bronnen hadden.
Die beperking van (onafhankelijke) informatiebronnen of contact met andere referentiekaders maakte hen makkelijker te beïnvloeden.

Dat gold vast grotendeels ook voor de mannen, maar wel in mindere mate. Mannen hadden soms nog wel beroepen waarvoor gereisd moest worden, waarvoor een opleiding nodig was, waarvoor gecorrespondeerd moest worden, en waarmee ze niet hoefden te stoppen op het moment dat ze trouwden.

Denk ik.

@ randalinpony: Inderdaad een prachtige foto, al zijn er van het 'incident' ook andere plaatjes gemaakt, zoals deze:Afbeelding
(Beatrix als de fee uit Disney's Assepoester)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:55

randalinpony schreef:

Op zich uiteraard niet doch in de praktijk híer wel. Nog steeds. Uiteraard niet bij benadering allemaal, doch als de ene groep vergeleken met de andere beslist wel.
In een maatschappij waar vrouwen nog steeds in de regel na de eerder afgeronde schoolopleiding thuis het huishouden draaien wel.
Opoe, oma, moeder en dochter zíjn minder ´werelds´ dan het buitenshuis buiten het dorp/regio, zelfs buiten Spanje, werkende manvolk en ze luisteren behoorlijk naar meneer pastoor. Die is niet alleen katholiek maar ook extreem rechts. Ze stemmen wat die zegt.

Inderdaad Oomens. Niet vanwege het vroúw zijn.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:56

Tuurlijk joh, slim

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:57

Ps mijn laatste post slaat op de wilders aanhangers

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:00

oomens schreef:
Of de Koningin een politieke uitspraak heeft gedaan of niet, dat is eigenlijk al een stap verder dan waar het fout is gegaan.
Ministeriële verantwoordelijkheid werkt namelijk twee kanten op.

Wilders had zijn kritiek moeten richten tegen premier Rutte en niet tegen de Koningin zelf. Zij mag zich namelijk niet zomaar zelf verdedigen (en Wilders wéét dit!) en Rutte had hem daarop moeten wijzen, aangezien híj verantwoordelijk is.
Nu Rutte dit heeft nagelaten, heeft Beatrix laten zien dat ze desondanks niet op haar mond gevallen is en heel goed weet wat ze wil.
Mocht ze die uitspraken doen? Misschien niet (ookal ben ik het wel met haar eens), maar het had in de eerste plaats niet zover mogen komen dat die uitspraken haar ontlokt werden!

Correct.
PM Rutte had, na informeren van koningin Beatrix daarover, een antwoord moeten geven.

Nú is het internationaal een broekafzakker.