Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Poiuytrewq schreef:Ook niet mijn fout als er iemand uit mijn dooie hoek van rechts eruit komt scheuren als ik net wil wisselen van rijbaan..
Huertecilla schreef:Electra63 schreef:Er wordt hier ee hoop uit proporties getrokken.
Niet iedereen die 130 rijdt is gevaarlijk bezig en niet iedere bestuurder die 70 of 80 rijdt is veilig bezig.
Het belangrijkste is anticiperen en geconcentreerd rijden.
Ik rijd regelmatig boven de 150, maar dan is het rustig op de weg en ik weet precies waar de "gevaarlijke" punten zijn. Maar ik rijd nooit door rood of ik rijd nooit te hard in een woonwijk. Ik passeer ook nooit voetgangers, fietsers, ruiters e.d. met een hoge snelheid. Het is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Maar om iedere "hardrijder" als "gevaarlijk" te bestempelen is IMO kortzichtig. Ik heb het meeste "last" van onzekere bestuurders, maar die herken ik direkt, dus daar kan ik dan weer op anticiperen.
Je ontkent de realiteit.
Sneller rijden is ALTIJD een groter risico.
Feit:
Bij toenemende snelheid neemt de kans op een ongeval toe en de ernst van de gevolgen zelfs als functie van het kwadraat van de snelheid.
Lees het wetenschappelijk vernatwoorde rapport waarvan de link door Gummie is gegeven.
Daarmee is een ´hardrijder´ WEL altijd een gevaar op de weg.
De hardrijder die dit niet inziet is niet in staat een goede risicobeslissing te nemen en nóg gevaarlijker.
Citaat:Dus bij zulke lui rijdt eigenlijk iedereen sowieso in de weg.
gummie schreef:en over de uitspraak dat de zwakste/ langzaamste verkeersdeelnemer de norm is.... Daar vergis je je in als je het hebt over rijden op de snelweg. Op de snelweg zijn er geen zwakkere deelnemers. Zwakkere deelnemers zijn bijvoorbeeld voetgangers, fietsers, etc. Als je met zwakkere deelnemers doelt op de mensen die niet sneller durven rijden, niet harder kunnen rijden, minder goed zien, oud zijn, etc. dan zul je de conclusie moeten trekken dat deze mensen niet aan het verkeer op de snelweg moeten deelnemen. In dat geval betekent zwakkere deelnemer: "gevaarlijke deelnemer". En daar verschillen wij dus van mening over.
Huertecilla schreef:Electra63 schreef:Er wordt hier ee hoop uit proporties getrokken.
Niet iedereen die 130 rijdt is gevaarlijk bezig en niet iedere bestuurder die 70 of 80 rijdt is veilig bezig.
Het belangrijkste is anticiperen en geconcentreerd rijden.
Ik rijd regelmatig boven de 150, maar dan is het rustig op de weg en ik weet precies waar de "gevaarlijke" punten zijn. Maar ik rijd nooit door rood of ik rijd nooit te hard in een woonwijk. Ik passeer ook nooit voetgangers, fietsers, ruiters e.d. met een hoge snelheid. Het is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Maar om iedere "hardrijder" als "gevaarlijk" te bestempelen is IMO kortzichtig. Ik heb het meeste "last" van onzekere bestuurders, maar die herken ik direkt, dus daar kan ik dan weer op anticiperen.
Je ontkent de realiteit.
Sneller rijden is ALTIJD een groter risico.
Feit:
Bij toenemende snelheid neemt de kans op een ongeval toe en de ernst van de gevolgen zelfs als functie van het kwadraat van de snelheid.
Lees het wetenschappelijk vernatwoorde rapport waarvan de link door Gummie is gegeven.
Daarmee is een ´hardrijder´ WEL altijd een gevaar op de weg.
De hardrijder die dit niet inziet is niet in staat een goede risicobeslissing te nemen en nóg gevaarlijker.
Huertecilla schreef:gummie schreef:en over de uitspraak dat de zwakste/ langzaamste verkeersdeelnemer de norm is.... Daar vergis je je in als je het hebt over rijden op de snelweg. Op de snelweg zijn er geen zwakkere deelnemers. Zwakkere deelnemers zijn bijvoorbeeld voetgangers, fietsers, etc. Als je met zwakkere deelnemers doelt op de mensen die niet sneller durven rijden, niet harder kunnen rijden, minder goed zien, oud zijn, etc. dan zul je de conclusie moeten trekken dat deze mensen niet aan het verkeer op de snelweg moeten deelnemen. In dat geval betekent zwakkere deelnemer: "gevaarlijke deelnemer". En daar verschillen wij dus van mening over.
De werkelijkheid is dat er een enorm verschil in vaardigheid en capaciteit is.
Zoals je kan zien zelfs al biologisch tussen man- en vrouw achter het stuur. Een langere reactietjd = ´zwakker´.
De criteria voor het rijbewijs zijn het minimum; wie dat net haalt is de ´zwakste´, de norm waar de rest zich bij moet aanpassen.
De norm voor vaardigheid omhoog?
Prima. Van míj mag het.
Gelijk ook een psychologische test mbt de mentaliteit.
Dat is echter een prioriteitskeuze tussen mensenlevens en mobiliteit.
Dat verandert niets aan het causale verband tussen toenemend risico van een voertuig bij toenemende snelheid. Dat blijft gelijk.
Zowel bij de minimum geschikheid als bij de maximum snelheid is de norm een afgeleide van de afweging tussen mensenlevens en mobiliteit.
papagroom schreef:HAHAHA....dan moet er wel een camera mee.....proest....HC bij jou in de auto.....dat wordt gezellig....
gummie schreef:![]()
![]()
HC en Electra in 1 auto!
randalinpony schreef:HC schreef:Citaat:Zoals je kan zien zelfs al biologisch tussen man- en vrouw achter het stuur. Een langere reactietjd = ´zwakker´.
Ik dacht al, waar blijf je nou?
Mannen tot 24 jaar maken de meeste ongelukken.
Citaat:Ik rijd 30.000 km per jaar. Ik heb de maximale no-claim. Nooit een ongeluk door eigen schuld gehad (afkloppen). En ik rijd overal, ik heb ook in het buitenland gereden, Parijs en Athene.
Electra63 schreef:gummie schreef:![]()
![]()
HC en Electra in 1 auto!
Ik ben totaal niet haatdragend. Ik ben redelijk behulpzaam, dus ik wil HC best wel laten ervaren, dat niet alle hardrijders "doodrijders" zijn. Al weet ik dat een hoop mannen "bang" zijn bij vrouwen achter het stuur. Maar volgens mijn man, rijd ik als een vent, dus dat komt wel goed. Ik ben trouwens ook heel erg goed in "inparkeren", in tegenstelling tot de meeste vrouwen.
randalinpony schreef:HC schreef:Citaat:Zoals je kan zien zelfs al biologisch tussen man- en vrouw achter het stuur. Een langere reactietjd = ´zwakker´.
Ik dacht al, waar blijf je nou?
Mannen tot 24 jaar maken de meeste ongelukken.
Electra63 schreef:Dan krijgen een hoop bokkers niet hun papiertje