Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:09

HolyPope schreef:
Haaaaaaa, dus mannen zijn wel gelijk over heel de wereld!!
Heerlijk..!

Waarom weet ik eigenlijk niet.

...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:38

HolyPope schreef:
Heerlijk..!

Nee, er staat dat vrouwen niet overal gelijk zijn aan mannen. Jouw conclusie dat mannen overal gelijk zijn aan elkaar, is niet af te leiden uit voorgaande :P

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:43

gummie schreef:
HolyPope schreef:
Heerlijk..!

Nee, er staat dat vrouwen niet overal gelijk zijn aan mannen. Jouw conclusie dat mannen overal gelijk zijn aan elkaar, is niet af te leiden uit voorgaande :P

In landen waar sprake is van een kastesysteem, zijn mannen ook niet gelijk. Dat hangt af van de kaste. En dan heb je nog verschillende bevolkingsgroepen naast elkaar in een bepaald land, en die worden ook niet gelijkwaardig behandeld. Eigenlijk zijn mensen helemaal niet leuk, als je dat allemaal zo bedenkt.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:51

Mjah, om maar even wat wijze woorden uit 'The Matrix' te quoten:

Of in tekst:
Citaat:
I’d like to share a revelation that I’ve had, during my time here. It came to me when I tried to classify your species and I realized that you aren’t actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with its surrounding environment, but you humans do not. You move to an area and you multiply, and multiply until every natural resource is consumed. The only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You are a plague, and we... are the cure."

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:52

Langcara schreef:
In landen waar sprake is van een kastesysteem, zijn mannen ook niet gelijk. Dat hangt af van de kaste. En dan heb je nog verschillende bevolkingsgroepen naast elkaar in een bepaald land, en die worden ook niet gelijkwaardig behandeld. Eigenlijk zijn mensen helemaal niet leuk, als je dat allemaal zo bedenkt.

Om maar niet te spreken over de fysieke verschillen in bijvoorbeeld lengte..... *\o/*

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:57

gummie schreef:
Langcara schreef:

Om maar niet te spreken over de fysieke verschillen in bijvoorbeeld lengte..... *\o/*

(lengte van bepaalde onderdelen? :+ )

En anders heb je altijd nog: huidskleur, immigranten, religie, seksuele geaardheid, accent.

gummie

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:01

Ja, van bepaalde onderdelen bedoelde ik :) Heeft zijn weerslag op iemands zelfvertrouwen, en dus op de kans op een baan, de kans op succes, etc. En is daarmee een zeer belangrijke orzaak van inkomensverschillen, die vervolgens weer invloed hebben op de positie in de maatschappij, wat dus gevolgen heeft voor de mate van gelijkheid :D :P

Heb ik gehoord....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:21

gummie schreef:
Ja, van bepaalde onderdelen bedoelde ik :) Heeft zijn weerslag op iemands zelfvertrouwen, en dus op de kans op een baan, de kans op succes, etc. En is daarmee een zeer belangrijke orzaak van inkomensverschillen, die vervolgens weer invloed hebben op de positie in de maatschappij, wat dus gevolgen heeft voor de mate van gelijkheid :D :P

Heb ik gehoord....

Donkere mannen mogen wat dat betreft over het algemeen niet klagen geloof ik...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:23

_O- _O- Da's discriminerend tov van blanke mannen he ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:49

Hoezo? Ik zeg nergens dat blanke mannen wél moeten klagen toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:49

*D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:20

Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.
Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.
Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.
Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven.
Oorspronkelijk had Sinterklaas slechts één helper. Gaandeweg de twintigste eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zou zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.
Dat dit gebruik in 1945 door Canadese soldaten bedacht zou zijn, is niet geheel juist. Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vierden in 1939 Nederlandse gemobiliseerde soldaten het Sinterklaasfeest met twee Pieten.[2] Echter pas na de Tweede Wereldoorlog werd het voor Sinterklaas gebruikelijk om (zeer) veel Pieten mee naar Nederland te nemen.

Bron Wiki

Leuk hoe het Sinterklaasfeest in de loop der tijden geevalueerd is. Wie weet hoe het er over een paar honderd jaar nog verder ontwikkeld heeft? Ik zie het punt niet zo dat iemand zich door dit feest benadeeld ziet. De kerstman is een gezellige dikkerd, moeten alle mensen met overgewicht nu tegen de kerstman zijn en hem als een slanke sportman willen zien?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:30

Moderatoropmerking:
Mag ik iedereen verzoeken om wel ontopic te blijven en nuttige berichten toe te voegen? Merci.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:19

Over het algemeen vinden mannen vrouwen leuker dan mannen, en andersom.

Of ze moderators discrimineren ...weet ik niet. {:)-:(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:48

Misschien kan ZP zo rond december mod worden hier.
Als ie hier dan toch in het land is.
Zoiets als een Mod Piet :')

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:51

piezze schreef:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.
Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.
Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.
Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven.
Oorspronkelijk had Sinterklaas slechts één helper. Gaandeweg de twintigste eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zou zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.
Dat dit gebruik in 1945 door Canadese soldaten bedacht zou zijn, is niet geheel juist. Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vierden in 1939 Nederlandse gemobiliseerde soldaten het Sinterklaasfeest met twee Pieten.[2] Echter pas na de Tweede Wereldoorlog werd het voor Sinterklaas gebruikelijk om (zeer) veel Pieten mee naar Nederland te nemen.

Bron Wiki

Leuk hoe het Sinterklaasfeest in de loop der tijden geevalueerd is. Wie weet hoe het er over een paar honderd jaar nog verder ontwikkeld heeft? Ik zie het punt niet zo dat iemand zich door dit feest benadeeld ziet. De kerstman is een gezellige dikkerd, moeten alle mensen met overgewicht nu tegen de kerstman zijn en hem als een slanke sportman willen zien?

Dus als ik het goed lees (een stukje dan) was zwarte piet juist degene die blanken ontvoerde om als slaaf te verkopen?
Inderdaad bijzonder hoe het kan evolueren en de opvattingen kunnen veranderen van verschillende groepen..
Eerst: zwarte piet = slecht, ontvoert blanken voor slavernij en nu: zwarte piet is lief vs. zwarte piet is de slaaf van sinterklaas.. het is bijna omgedraaid zo..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:34

Volgens mij probeerde ik ook al duidelijk te maken dat het misschien een soort satire was: we laten de (overheerser) Moor/ Algerijn/ etc. de knecht zijn hahaha ~~}>

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:35

Ooooh, in satire ben ik niet zo goed..... |(

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:52

Als je het feitelijk bekijkt komt het best discriminerend over. Omdat ze een donkere kleur hebben en een soort van slaaf zijn van Sinterklaas.
Maar als je het liedje hoort, is het allemaal goed bedoelt.

Maar persoonlijk vind ik het allemaal een beetje overdreven.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:23

Amyy_ schreef:
Als je het feitelijk bekijkt komt het best discriminerend over. Omdat ze een donkere kleur hebben en een soort van slaaf zijn van Sinterklaas.
Maar als je het liedje hoort, is het allemaal goed bedoelt.

Maar persoonlijk vind ik het allemaal een beetje overdreven.

Maar als je feitelijk naar de geschiedenis kijkt (zoals hiervoor al beschreven is in dit topic) dan zie je dus dat het andersom is, dat piet eigenlijk de slavenvanger was die blanken meeneemt :P , dus het ligt er maar net aan of iemand die zich beledigt voelt ook de moeite wil doen om wat achtergrondinformatie te zoeken of liever meteen gaat krijsen dat hij zich gediscrimineerd voelt.
En klopt, er zijn inderdaad geen sinterklaas liedjes die gaan van 'Zwarte piet, wiedewiedewiet, jij bent een slaaf en ik mag je niet.' :Y) (Aanschouw mijn geweldige dichtkunsten :') )

Maar inderdaad het is vooral een berg overdreven gedoe dat opgeblazen wordt door de media..

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:28

Ja vindt het maar raar hoor.
Als je nu in het openbaar tegen een neger zwarte piet roept,dan discrimineer je al.
En dan kun je ervoor beboet of opgepakt worden,zelf gezien,moet niet gekker worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:30

Hoezo kun je beboet worden als je een donker iemand zwarte piet noemt? Waar is dat op gefundeerd?

En nogmaals, ik vind niet dat wij als 'witten' mogen en kunnen oordelen wanneer 'zwarten' zich gediscrimineerd voelen. En ik vind het al helemaal geen mediahype want zoveel aandacht is er (helaas) niet aan besteed.

Get your facts straight zou ik zeggen :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:31

Volgens mij werden moslims vroeger moren genoemd en niet zozeer afrikanen in het algemeen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:34

berbers worden ook wel "zandnegers" genoemd :') sorry, schoot me te binnen, ooit gehoord :)) beetje offtopic.

iig heb ik nog nooit iemand in mijn vriendenkring horen klagen over de zwarte piet :') zal het eens vragen, mijn beste vriendin is surinamer
edit: Volgens mij zou een andere surinaamse vriendin van mij zichzelf nog graag willen verkleden als zwarte piet, die zal er de grootste lol mee hebben :+ die maakt overal een grap van :) Maakt zich niet snel druk :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:47

Hm iets zegt mij dat als het omgekeerd was geweest (Sinterklaas de neger en Piet de blanke) dat je er niemand over zou horen. Ik vind het echt een beetje zoeken naar.