Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:02

Ook belachelijk dat je uit een aanvullende verzekering gegooid kan worden. (er vanuit gaande dat iemand gewoon zijn premie betaald.)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:04

NatasjavE schreef:
Ook belachelijk dat je uit een aanvullende verzekering gegooid kan worden. (er vanuit gaande dat iemand gewoon zijn premie betaald.)

Nee, alleen bij wanbetaling!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:07

Ga er toch vanuit dat het VGZ alleen van me baalt, maar me er niet uit kan gooien! Ook niet uit mijn aanvullende pakketten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:11

PriscaZ schreef:
Ga er toch vanuit dat het VGZ alleen van me baalt, maar me er niet uit kan gooien! Ook niet uit mijn aanvullende pakketten.

Zo lang jij netjes je premie op tijd betaald kunnen ze dat niet. En als je niet betaald zullen ze je eerst waarschuwen dat ze van plan zijn om het aanvullende pakket te beëindigen. Betaal je dan nog niet, tja, dan houd je alleen een basisverzekering over. Lijkt me ook logisch; je verwacht prestaties van een zorgverzekeraar maar daar moet je zelf ook wat voor doen. Voor wat hoort wat... Niet betalen = geen extra diensten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:28

Anne_GTI schreef:
NatasjavE schreef:

Nee, alleen bij wanbetaling!

Ahhh okey...das wat anders.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:45

En dan moet je dus eerst 6 maanden een premie betalen en dan wordt je aangemeld bij CvZ waardoor de aanvullende pakketten gestopt worden. tevens gebeurd het bij ons ook bij een deurwaardersoverdracht echter worden de av's dan opgeschort, blijf je dus wel betalen voor je av's maar wordt er niks vergoed.

Vindt trouwens wel dat er veel rare dingen gezegd worden hier. Mensen de uit een verzekering gegooid worden wegens ziekte? Dat mag een verzekeraar niet eens. Er zijn wel verzekeraars die een eventuele keuring vragen voor je er een aanvullende verzekering mag afsluiten (bijv VGZ met hun hogere tandartsverzekeringen) maar voor de basisverzekering moeten ze iedereen toelaten en behouden. Je kan alleen onder je verzekering uitkomen door jezelf bij je gemeente uit te schrijven wegens emigratie. Dan ben je niet meer verzekeringsplichtig. Voor alle andere dingen ben je gewoon verzekeringsplichtig en mag een verzekeraar je niet weigeren of uit de verzekering gooien.

@Yv_ Ben je ouder dan 21? dan komt je nuvaring dus uit je aanvullende verzekering en wordt het niet verrekend met je eigen risico sinds 2011. Daarvoor nog wel. Als je er nu een rekening over krijgt van je verzekeraar is dit een eigen bijdrage omdat het niet vergoed wordt uit je av.
Iedereen verward eigen bijdrage en eigen risico nog al eens. Eigen risico is dus het verplichte gedeelte en eigen bijdrages zijn dingen die niet vergoed worden.
En het eigen risico is er pas sinds 2008 dus als jij al 10 jaar alles binnen het eigen risico betaald vindt ik dat erg knap en zou ik eens goed kijken naar hoe je verzekerd bent en wat je nodig hebt want ben dan bang dat je veelal rekeningen eigen bijdrage krijgt omdat je niet toereikend genoeg verzekerd bent.

Voor iedereen die wil weten of zijn of haar medicijn vergoed wordt uit de basisverzekering kan kijken op www.medicijnkosten.nl type de naam in of de werkende stof naam en je krijgt een lijst of het vergoed wordt en of er eventuele voorwaarden aanvast zitten. Dit naar verwijzing van eerdere post van Anne_GTI over de GVS. De GVS is meer bekend bij de mensen die bijv een eigen bijdrage dienen te leveren voor ADHD medicatie zoals, Concerta enz enz

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:49

Nu was ik dus even nieuwsgierig en keek ik op die website en daar staat:
Citaat:
Nuvaring
Vergoed vanuit de basisverzekering € 6,83 (onder de 21)
Door uzelf bij te betalen € 20,82
Totale kosten excl. afleverkosten € 27,64

Waarom betaal ik bij de apotheek dan 39,80?

Betaal ik dan 12 euro aan afleverkosten?
Bij de vorige apotheek betaalde ik trouwens 33 euro ook een beetje vreemd dat was nog maar 3 maanden geleden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:57

Omdat je meer stuks mee krijgt? Ik betaalde voor 3 stuks zo rond de 20 euro toen ik de Nuvaring gebruikte.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:58

Nee hoor ik krijg gewoon 3 en betaalde eerst ook iets van 20 euro en 80 cent en geleidelijk aan is het steeds duurder geworden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:59

Hmm vreemd, zou ik toch eens navragen bij de apotheek.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:03

Heb net eergisteren een nieuw doosje gehaald dus de eerste volgende duurt nog wel even.
Heb net die website nog eens doorgespit en de apotheek mag 5,74 afleverkosten rekenen en vervolgens bij de eerste keer ook nog eens 5,74.
Ik gok dat dat het is geweest maar toch vreemd dat dat eerder niet zo was en ik ook maar 20 euro kwijt was (plus idd die 6 euro via het eigen risico).
Ben benieuwd of ik hier nog iets van kan declareren.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:05

Dat ligt inderdaad bij de apotheek. Maak dit erg vaak mee en dien zelf altijd naar de apotheek zelf terug te verwijzen om daar verhaal te halen.
Zonnebloem waar ben je verzekerd en heb je een aanvullende verzekering? want dan komt daar de vergoeding uit. en dien je de originele nota met een declaratieformulier in te dienen en krijg je een vergoeding uitgekeerd volgens de voorwaarden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:17

Ik ben verzekerd bij VGZ en heb een aanvullende jongerenverzekering.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:36

Dan wordt het volledig vergoed,op sommige middelen geldt een eigen bijdrage. Ben helaas te lang weg bij vgz om me nog te herinneren welke dit zijn en hoe hoog de eigen bijdrage is. Raad aan de nota's gewoon in te dienen want een vergoeding krijg je sowiezo. De hoogte hiervan durf ik niet toe te zeggen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:44

PriscaZ schreef:

als je niet betaald dan krijg je een basis verzekering!

ik betaal mijn premie altijd optijd en heb er geen moeite mee.
dat het duurder word intereseert me ook niet echt eigenlijk :o
alles word hier gewoon betaald, en moet zeggen dat ik me nergens zorgen om maak.
alles word duurder dus ga me er niet druk om maken ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:46

Ik betaal ook altijd keurig op tijd :D is gewoon gemachtigd, hoef er zelf dus ook niet aan te denken :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:52

PriscaZ schreef:
Ik betaal ook altijd keurig op tijd :D is gewoon gemachtigd, hoef er zelf dus ook niet aan te denken :)

precies hier t zelfde.
ik maak me er niet druk om hoor :P

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:08

Dat het zoveel duurder wordt, daar moet ik wel echt aan denken. Dat geld moet tenslotte ook ergens vandaan komen ;) wordt aan het einde van het jaar weer alles opnieuw budgeteren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:16

Ik krijg ieder jaar een rekening met welk bedrag ik per maand moet betalen. Ik zet de overschrijvingen dan meteen voor het gehele jaar klaar zodat ik daar niet meer aan hoef te denken.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:39

PriscaZ schreef:
Dat het zoveel duurder wordt, daar moet ik wel echt aan denken. Dat geld moet tenslotte ook ergens vandaan komen ;) wordt aan het einde van het jaar weer alles opnieuw budgeteren.

budgeteren doen wij niet eens.
alles word gewoon betaald en kijk er verder niet meer naar om :P

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:30

sjongejonge, wanbetalers...... tussen niet willen en simpelweg niet kunnen zit een heeeeel groot verschil, schandalig.
en in nederland kun je niet onverzekerd rondlopen, zorgverzekering is veplicht! ik was via mijn ouders verzekerd, pa en ma geschieden, pa betaalde de zorgverzekering dachten wij want dit was de afspraak, maar wil ik wat declareren zegt ze dat ik al 8 maanden niet verzekerd ben, ik kon die kosten dus wel mooi even overmaken aan ze, die vlieger gaat niet op helaas.
mensen die denken van ik ben toch nooit ziek dus ik betaal niet.... en wat als je nu de deur uit stapt en voor je sokken word gereden? of je rug breekt na een val van een paard.
simpele dingen maar wel mega veel kosten, dan sla je je echt wel voor je kop hoor dat je die 114 in de maand wilde besparen, en nu met het 10voudige per maand aan schuld zit aan revalidatiekosten...

ik vind het ook schandalig duur worden allemaal maar helaas zijn dit dingen waar je niet op moet willen bezuinigen vind ik.

laat ze eerst maar eens wat doen aan alle werklozen die gezond zijn maar thuis zitten omdat er geen werk is... maar wel mensen met een kleine beperking aan het werk willen houden, daar betalen wij nu deze premies voor en niet zozeer voor het ziekenhuisbezoekje wat hun een paar euro kost aan personeel, want vaak ga je met een paar tabletjes o.i.d weernaar huis....

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:07

Be_stronger schreef:
sjongejonge, wanbetalers...... tussen niet willen en simpelweg niet kunnen zit een heeeeel groot verschil, schandalig.
en in nederland kun je niet onverzekerd rondlopen, zorgverzekering is veplicht! ik was via mijn ouders verzekerd, pa en ma geschieden, pa betaalde de zorgverzekering dachten wij want dit was de afspraak, maar wil ik wat declareren zegt ze dat ik al 8 maanden niet verzekerd ben, ik kon die kosten dus wel mooi even overmaken aan ze, die vlieger gaat niet op helaas.
mensen die denken van ik ben toch nooit ziek dus ik betaal niet.... en wat als je nu de deur uit stapt en voor je sokken word gereden? of je rug breekt na een val van een paard.
simpele dingen maar wel mega veel kosten, dan sla je je echt wel voor je kop hoor dat je die 114 in de maand wilde besparen, en nu met het 10voudige per maand aan schuld zit aan revalidatiekosten...

ik vind het ook schandalig duur worden allemaal maar helaas zijn dit dingen waar je niet op moet willen bezuinigen vind ik.

laat ze eerst maar eens wat doen aan alle werklozen die gezond zijn maar thuis zitten omdat er geen werk is... maar wel mensen met een kleine beperking aan het werk willen houden, daar betalen wij nu deze premies voor en niet zozeer voor het ziekenhuisbezoekje wat hun een paar euro kost aan personeel, want vaak ga je met een paar tabletjes o.i.d weernaar huis....

idd als je iets overkomt en je hebt geen verzekering succes met de kosten :D
eigen risico is 170 ja lekker boeiend mijn onderzoeken voor mijn handen en de operaties zijn wel ff heel wat duurder.
ben blij dat ik verzekerd ben en altijd optijd betaal en zo wie zo altijd betaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:20

dennisje schreef:
Be_stronger schreef:

idd als je iets overkomt en je hebt geen verzekering succes met de kosten :D
eigen risico is 170 ja lekker boeiend mijn onderzoeken voor mijn handen en de operaties zijn wel ff heel wat duurder.
ben blij dat ik verzekerd ben en altijd optijd betaal en zo wie zo altijd betaal.

Je moet die verzekering wel kunnen betalen... En daar zit 'm nu de crux.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:31

verzekering is iets wat je altijd zal moeten betalen en waar mensen met een uitkering ook hun uitkering voor krijgen naast evt huursubsidie, vaak zal het misschien net krap zijn maar het geld dat mensen krijgen van de overheid IS om te kunnen wonen is om huur en verzekeringen te kunnen betalen en daarnaast nog normale dingen als boodschappen, als ze dan persee een auto willen rijden, of een dure hobby willen hebben of dagjes weg willen blijven gaan dat is hun probleem en daar moeten andere nederlanders niet voor opdraaien vind ik.( dat is mijn kijk erop ) uitkering is best wel veel ,mijn schoonzus heeft er al een tijdje 1 door een gebroken rug en voet door auto-ongeluk, kan ze makkelijk van rondkomen als ze niet te veel gekke dingen koopt. uitkering word ook aangepast op leefomstandigeheden als huis/kind enz dus moet voldoende zijn om in ieder geval verplichtingen van te betalen.
stel dat de huur met huursubsidie 300 is, en zorgverzekering 114, dan hou je best wat over, zij krijgt namelijk 1200 euro....
met werk en/of naar school gaan erbij kan ik erin komen dat het lastiger word, maar met uitkering niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:35

Be_stronger schreef:
verzekering is iets wat je altijd zal moeten betalen en waar mensen met een uitkering ook hun uitkering voor krijgen naast evt huursubsidie, vaak zal het misschien net krap zijn maar het geld dat mensen krijgen van de overheid IS om te kunnen wonen is om huur en verzekeringen te kunnen betalen en daarnaast nog normale dingen als boodschappen, als ze dan persee een auto willen rijden, of een dure hobby willen hebben of dagjes weg willen blijven gaan dat is hun probleem en daar moeten andere nederlanders niet voor opdraaien vind ik.( dat is mijn kijk erop ) uitkering is best wel veel ,mijn schoonzus heeft er al een tijdje 1 door een gebroken rug en voet door auto-ongeluk, kan ze makkelijk van rondkomen als ze niet te veel gekke dingen koopt. uitkering word ook aangepast op leefomstandigeheden als huis/kind enz dus moet voldoende zijn om in ieder geval verplichtingen van te betalen.
stel dat de huur met huursubsidie 300 is, en zorgverzekering 114, dan hou je best wat over, zij krijgt namelijk 1200 euro....
met werk en/of naar school gaan erbij kan ik erin komen dat het lastiger word, maar met uitkering niet.

ik geloof dat jij de rand van de hoed niet weet he :7

misschien heeft je schoonzus een ZW (ziektewet uitkering) en dat is heel wat anders als een wia of wao hoor....
uitkering wordt niet aangepast op leefomstandigheden ,(ja misschien bij bijstand) maar heeft ook te maken met laatst verdiende loon en ect
Het is ook maar net wat voor uitkering iemand heeft

en 860 euro is echt geen vetpot hoor als je bedenkt dat daar huur gas en licht en dergelijke vanaf moet, plus 120 euro zorgverzekering en dan blijft er heel weinig over om van te eten!!