Boerka dragen verboden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:19

Arabesk schreef:
Winddancer schreef:
Vingerafdrukken opslaan ben ik ook wel een voorstander van :j
Zo heb je wel daders veel sneller te pakken....

Dus jij bent bereid om als onschuldig burger je vingerafdruk af te staan? Je te laten behandelen als een potentieel misdadiger?

Ja vast wel, want je hebt vast niets te verbergen. Laat dan ook maar meteen een webcam in je huis plaatsen, want je hebt niets te verbergen toch?

Ja ik heb niks te verbergen, maar een camera overal in mijn huis is toch wat anders dan een vingerafdruk laten opnemen 8)7
Zit je op de WC te schijten, kunnen ze allemaal mee genieten......

Arabesk

Re: Boerka dragen verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:20

Je vingerafdruk afgeven is hetzelfde. Je geeft iets heel persoonlijks af, waarvan je zelf geen controle meer hebt over wat er mee gebeurt, of gebeuren gaat. Kijk nu is het relatief rustig, maar wie garandeert ons dat er geen idioot aan de macht komt die andere plannen heeft met vingerafdrukken.....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:21

Arabesk schreef:
Je vingerafdruk afgeven is hetzelfde. Je geeft iets heel persoonlijks af, waarvan je zelf geen controle meer hebt over wat er mee gebeurt, of gebeuren gaat. Kijk nu is het relatief rustig, maar wie garandeert ons dat er geen idioot aan de macht komt die andere plannen heeft met vingerafdrukken.....

Maar wat moet die in hemelsnaam met mijn vingerafdruk?
Bij een camera kunnen ze je gewoon bekijken, bij een vingerafdruk hebben ze het in het bestand staan en dat is het.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:22

Winddancer schreef:
Arabesk schreef:

Bij een camera kunnen ze je gewoon bekijken, bij een vingerafdruk hebben ze het in het bestand staan en dat is het.

Daar kunnen ze je er prima mee bij lappen, hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:24

Winddancer schreef:
Arabesk schreef:

En zo'n bestand kan gekraakt worden, heeft Iran niet onlangs zitten neuzen in onze 'beveiligde' digid sites??

Een beetje crimineel trekt handschoenen aan als ie wat van plan is. Of beter nog, je trekt handschoenen aan met daarop een afgietsel van andermands vingeradruk :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:28

"Ik heb niets te verbergen......"
Laat dan ook meteen je wachtwoord voor mail en bokt opslaan zodat 'ze' mee kunnen kijken in jouw mail. Je hebt tenslotte niets te verbergen toch?

Citaat:
Ik heb toch niets te verbergen?

Veel mensen delen deze mening. Het is een vaak gehoord argument vóór de invoering van nieuwe systemen en regels die de privacy van de mensen aantasten. Als de privacy van de burgers in Nederland verder afbrokkelt door maatregelen als preventief fouilleren en het opslaan van vingerafdrukken in een centrale database, vinden velen dat niet zo erg. Je hebt immers niets te verbergen en op dit moment is dat misschien ook wel waar. Bovendien gaan deze maatregelen vaak de criminaliteit tegen en zorgen ze voor meer gemak in het dagelijks leven. In de rest van deze tekst proberen we uit te leggen waarom het argument "Ik heb toch niets te verbergen?" nogal rammelt als het om privacy gaat.

Heb je echt niets te verbergen?
Vind je het ook prima, dat je elk moment van de dag door de politie op straat kan worden aangehouden om gefouilleerd te worden? En laat je de deur van het toilet altijd openstaan? Of hangen je bankafschriften en medisch dossier aan het prikbord, zodat iedereen mee kan lezen? Het lijkt ons sterk. Veel mensen hebben wel wat te verbergen, of in ieder geval de mening dat sommige dingen privé zijn. Bovenstaande zaken gaan eigenlijk niemand behalve jijzelf wat aan en dus ook de overheid niet.

Als jij niets te verbergen hebt, waarom wil de overheid dan wel steeds meer over jou weten?
De belangrijkste reden die de overheid geeft voor het in de gaten houden van haar burgers, is de veiligheid. De overheid draait daarbij de zaken steeds meer om, je lijkt bij voorbaat al verdachte te zijn. Je vingerafdrukken worden afgenomen. Je wordt op straat regelmatig op camera opgenomen en je kan op sommige plekken zonder reden gefouilleerd worden. Uiteraard heb je ook je legitimatie bij je, want dat is verplicht. Gevolg van deze maatregelen is dat iedere burger tegenwoordig als een verdachte wordt behandeld. Het voordeel is dat iedereen bij de politie bekend is en bij een misdrijf makkelijk opgepakt kan worden.
Maar dit zijn wel overdreven opsporingsmethoden om een handjevol criminelen op te pakken. Slimme criminelen ontduiken deze maatregelen of maken er zelfs misbruik van, door bijvoorbeeld een identiteit te stelen. Het gevolg hiervan is dat er nog meer regels komen die de privacy van de burger inperken. Wie zijn privacy opgeeft voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van tweeën meer hebben.

Ik heb niets te verbergen als...
Het is beter om dan te zeggen: "Ik heb niets te verbergen als iedereen verstandig en respectvol met mijn gegevens omgaat." Helaas is het nooit honderd procent zeker dat jouw gegevens met respect behandeld zullen worden. Het is namelijk ook onduidelijk hoelang jouw gegevens worden bewaard en wie daartoe in de toekomst allemaal toegang krijgt. Als je ze eenmaal hebt afgegeven, heb je geen controle meer over wat er met jouw gegevens gebeurt.

De technologie
Informatie over de burger wordt tegenwoordig op computers opgeslagen. Dan hebben we het niet over een pc, maar over een netwerk van computers met ingewikkelde software, waar alleen experts verstand van hebben. Hier ligt eigenlijk een beetje het probleem. Experts moeten afwegingen maken over wat er allemaal in de software en computers gebeurt. Controle hierop is lastig, omdat maar weinigen weten hoe de complexe computersystemen werken. De burger heeft hier geen weet van, maar draagt hiervan wel de consequenties.

Daar komt nog bij dat "computers niet liegen", als een computer iets zegt, kun je er van uit gaan dat het waar is. Gebruikers en beheerders van databases hebben een grenzeloos vertrouwen in computertechnologie, maar dat is niet helemaal terecht. Computers kunnen verbanden leggen tussen databases en daaruit conclusies trekken. Wanneer echter de gegevens in de database niet kloppen, legt de computer verkeerde verbanden. Zelfs als de gegevens in het computersysteem wel juist zijn, kan er nog van alles misgaan.

Stel dat je toevallig dezelfde reis hebt geboekt als een crimineel bij jou in de straat, die door de geheime dienst in de gaten wordt gehouden. Een computer zal hier gelijk melding van maken wanneer de passagierslijst naast de gegevens van de crimineel wordt gelegd. Een computer maakt namelijk ook van toevalligheden een regel. Dit kan de burger in vervelende situaties brengen. Zo kan het zijn dat je uitkering gestopt wordt, je in een risicogroep valt volgens de AIVD of zelfs als verdachte bestempeld kan worden van een misdaad. En het is de burger die dan het tegendeel moet bewijzen. Dat druist in tegen wat we in onze rechtspraak gewend zijn, namelijk dat de aanklager moet bewijzen dat jij schuldig bent.

Conclusie
Of je iets te verbergen hebt is uiteindelijk niet relevant. Door toevallige omstandigheden kun jij als verdachte worden bestempeld, enkel omdat je op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was bijvoorbeeld. Op dat moment moet jij als burger je gaan verantwoorden tegenover justitie, alleen omdat je toevallig in de buurt was. De bewijslast wordt steeds verder omgedraaid, elke Nederlandse burger wordt als verdachte behandeld.
Daar komt nog bij dat je niet weet wie in de toekomst controle krijgt over jouw gegevens. Als je jouw gegevens eenmaal afgegeven hebt, is dit in veel gevallen niet meer terug te draaien. Het zal niet de eerste keer in de geschiedenis zijn, als zulke gegevens op een vreselijke manier misbruikt gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-09-11 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:28

Arabesk schreef:
Een beetje crimineel trekt handschoenen aan als ie wat van plan is. Of beter nog, je trekt handschoenen aan met daarop een afgietsel van andermands vingeradruk :)*

Maar hoe komen die dan aan een afgietsel van jouw vingerafdruk, dan heb je toch meegewerkt of niet?
Ik zou in ieder geval niet weten hoe iemand een afgietsel van mijn vingerafdrukken kan maken zonder dat ik het mee krijg en hoe blijft dat op een handschoen zitten?

Ik ben schijnbaar niet geschikt voor de misdaad :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:29

Big Brother is watching you. Alleen al door je pingedrag en door je GSM.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:31

Winddancer schreef:
Arabesk schreef:

Maar hoe komen die dan aan een afgietsel van jouw vingerafdruk, dan heb je toch meegewerkt of niet?
Ik zou in ieder geval niet weten hoe iemand een afgietsel van mijn vingerafdrukken kan maken zonder dat ik het mee krijg en hoe blijft dat op een handschoen zitten?

Ik ben schijnbaar niet geschikt voor de misdaad :D

Door de gegevens van de opslag te kraken. Een computer kan zo van dat bestand weer een afgietsel berekenen. Niet voor niets zijn er 3D printers.

Je bent beangstigend naief....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:31

Electra63 schreef:
Big Brother is watching you. Alleen al door je pingedrag en door je GSM.

Dat klopt wel :j maar daar heb ik eerlijk gezegd geen moeite mee, ze doen maar....heb toch niks te verbergen ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:33

Probleem is dat criminelen dingen wél goed verbergen en dat jij met je openheid dus geen enkele bijdrage levert aan het opsporen van criminelen.

Lees mijn eerdere bericht nog eens. en bedenk dan

je hebt nóg niks te verbergen..........

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:35

Arabesk schreef:
Door de gegevens van de opslag te kraken. Een computer kan zo van dat bestand weer een afgietsel berekenen. Niet voor niets zijn er 3D printers.

Naja als je zo moet gaan denken.....heb je ook geen leven meer he ;)

Dus allereerst moet je het zien te kraken, dan een programma of meerdere hebben die een afgietsel kunnen berekenen, maar een 3D printer kan toch niet een afgietsel uitprinten???? Op een A4 een 3D afbeelding oke, maar verder...........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:35

Tja wat had Iran te zoeken in onze database met digid gegevens???? Dat was toch ook zo goed beveiligd? De garantie is nooit 100%

De beste beveiliging is NIET opslaan :)*
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-09-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:36

Arabesk schreef:

Zou wel een stunt zijn als de vingerafdrukken van Mark Rutten of de Koningin bij een ernstige misdaad worden gevonden.

Ik hanteer altijd het principe: iedereen maakt fouten maar om er een echte chaos van te maken ben je een computer nodig.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:38

Arabesk schreef:
Tja wat had Iran te zoeken in onze database met digid gegevens????

Zal mij worst wezen hoor, DigiD stelt ook niet veel voor......mogen ze van mij hebben.
Ik heb van zoveel mensen de DigiD (zakelijk gezien), wat moet ik er mee??????
Heb je zelf niks aan....

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:40

Ben het helemaal eens met Arabesk, _San87_ en Electra63. Blijft alleen jammer dat inderdaad de meeste mensen naief denken, mij kan niks gebeuren want ik heb niks gedaan en niks te verbergen.

Arabesk waar komt jou citaat vandaan? Of heb je dat zelf geschreven? Dat citaat slaat echt precies de spijker op z'n kop wat betreft ik de hele tijd duidelijk probeer te maken :)
Wat ik eerder ook al aanhaalde, als je het heel ver wil doorvoeren, veel joden zijn zo gemakkelijk opgepakt in de tweede wereld oorlog omdat alles zo keurig netjes geregistreerd was in Nederland.

Winddancer schreef:
Arabesk schreef:

Dus allereerst moet je het zien te kraken, dan een programma of meerdere hebben die een afgietsel kunnen berekenen, maar een 3D printer kan toch niet een afgietsel uitprinten???? Op een A4 een 3D afbeelding oke, maar verder...........

kan dus heel prima, kraken blijkt ook fluitje van een cent, is aantal dagen terug nog gebeurd bij onder andere digid.

waarom heb je niks aan een digid?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:43

SimoneDV schreef:

Wat wil je daar mee doen dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:45

Winddancer schreef:
Arabesk schreef:

Je moet eens weten hoe simpel het is voor gedreven hackers om een computer te kraken. Mijne was voor de beveiliging die ik nu heb in een seconde gekraakt door een gemiddelde hacker.

Kan je nagaan wat een bedreven hacker kan doen. En dan zijn hackers nog de goeierikken. Je moet bang worden voor cybercriminelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:45

Winddancer schreef:
SimoneDV schreef:

Wat wil je daar mee doen dan?

Wat wil je daarmee doen? Ben je serieus?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:48

_San87_ schreef:
Je moet eens weten hoe simpel het is voor gedreven hackers om een computer te kraken. Mijne was voor de beveiliging die ik nu heb in een seconde gekraakt door een gemiddelde hacker.

Kan je nagaan wat een bedreven hacker kan doen. En dan zijn hackers nog de goeierikken. Je moet bang worden voor cybercriminelen.

Of je PC beter beveiligen ;)

Mijn man kan ook zo inbreken op iedere PC die hij wil (naja met met een slechte/waardeloze beveiliging) en geloof me dat zijn er veel!!!!
Kun je zo checken....zie je meteen waar je binnen komt en waar niet.
Laatst bijgewerkt door Winddancer op 18-09-11 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:49

_San87_ schreef:

Heel serieus.....wat zou jou voordeel dan zijn van iemand anders DigiD?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:51

Winddancer schreef:
_San87_ schreef:

ehm dat je iemand ermee in de problemen kan werken ...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:52

shilady schreef:
ehm dat je iemand ermee in de problemen kan werken ...

Zoals?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:55

Winddancer schreef:
_San87_ schreef:

Of je PC beter beveiligen ;)

Mijn man kan ook zo inbreken op iedere PC die hij wil (naja met met een slechte/waardeloze beveiliging) en geloof me dat zijn er veel!!!!
Kun je zo checken....zie je meteen waar je binnen komt en waar niet.

Volgens mij lees jij niet wat ik zeg. VOOR mijn nieuwe beveiliging was mijn laptop in een seconde gehackt. Ik wil alleen maar zeggen dat het doodeenvoudig kan zijn om op een computer in te breken. Jij zou dat moeten weten met een man die ook op computers in kan breken.

Winddancer schreef:
_San87_ schreef:

Je weet wat DigiD is? Zeg maar je poort naar de overheid waarmee je ALLES met de overheid regelt? Belastingen machtigen, studiefinanciering etc?

Iemand zal 't maar kraken en lekker in jouw belastingen gaan rommelen, zichzelf als jou voordoen. DigiD is je digitale identiteit.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:58

financiele zaken
dingen aanvragen op jou naam...