De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:16

@ Duke: Zullen we? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:19

Miracle_ schreef:
Ik zou dan toch wel graag 'tegen' foto's/video's willen zien van mensen die beweren dat het er niet zo aan toe gaat, en het er niet zo uit ziet. :)

Je bent zelfs welkom om het met eigen ogen te komen bekijken

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:20

Ik heb er eigenlijk best zin in... om eens een stukje uit het leven van een varken vast te leggen op een echte boerderij. Momenteel vrij veel kantoorwerk en moet nog wat nieuwe apparatuur testen voor ik dat zomaar bij klanten ga gebruiken...

wie biedt? Regio Enschede a.u.b.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:23

Nou, voor de beelden bied ik wel. :')

Nee serieus, lijkt me interessant. Ik heb alleen weinig tijd om eens een rondleiding te nemen. Dus vandaar mijn "verzoekje". :)

Edit: Of misschien is het een idee om een "mini-meeting" te doen in de stallen, voor de geïnteresseerde. Of gaat dit dan weer te ver? Het lijkt mij erg leuk. Dan neem ik toch maar een keer een dagje vrij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:29

Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken, als je nog nooit een varkensbedrijf heb gezien is het zeker de moeite om eens te gaan kijken. Ik weet zeker dat paarden op sommige gebieden het slechter hebben, als paarden zouden kunnen gillen zoals varkens _O- maar op andere gebieden niet hoor, dat ben ik wel met sommige eens (oa dat ze nooit buitenlucht zien). Wat betreft transport heeft een varken niet te klagen, die word niet vervoerd als die op 3 benen loopt, paarden dus wel. In de tussentijd gaan er veel minder varkens op een wagen, en die word altijd gewogen. Als die erboven zit dan krijgen ze een bekeuring.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:31

Nou soms krijg ik echt nog wel de kriebels als ik zo'n vrachtwagen zie rijden, met al die neuzen uit die gleuven. En die beestjes zo op elkaar gepropt, brr...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:36

Miracle_ schreef:
Nou soms krijg ik echt nog wel de kriebels als ik zo'n vrachtwagen zie rijden, met al die neuzen uit die gleuven. En die beestjes zo op elkaar gepropt, brr...

En een paard in een 2 paards trailer? Of een vrachtwagen vol? Die paarden kunnen ook niet lopen hoor, ook maar amper bewegen.

Varkens hebben meer als zat ruimte op een vrachtwagen, dat is inmiddels al zo verschrikkelijk veel minder geworden als vroeger trouwens. Als die varkens te veel ruimte hebben dan hebben ze ook geen houvast meer, dan glijden ze onderhand van de ene kant naar de ander steeds haha. Is ook niet goed.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:38

HLPhoto schreef:
Ik heb er eigenlijk best zin in... om eens een stukje uit het leven van een varken vast te leggen op een echte boerderij. Momenteel vrij veel kantoorwerk en moet nog wat nieuwe apparatuur testen voor ik dat zomaar bij klanten ga gebruiken...

wie biedt? Regio Enschede a.u.b.
Straal 50 km ofzo is dus goed...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:03

Nieuwe campagne van wakker dier:

Wat ik me nou afvraag:
klik voor foto

Hoe lang (van hun leven) liggen ze nou écht in zoiets?
Want dit is wel erg. Ik begrijp eruit dat dit vanaf 2013 verboden is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:10

Bij de varkensboeren waar ik kom, lopen de opfokbiggen gewoon in groepen bij elkaar.

Ik weet wel dat zeugen (drachtig) de laatste periode van hun dracht apart zitten.
Dit om de kans op dood/te vroeg geboren biggen te voorkomen.
Bij elkaar in de groep geeft dan teveel stress.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:19

Nou de biggen zijn ongeveer 25 dagen bij de zeug en in die tijd ligt ze dus zo vast. De rest van de tijd leven de varkens meestal in groepen en hebben ze iig meer bewegingsruimte. Een varken is ongeveer 4 maanden drachtig en kan vlak na het spenen van de biggen al weer vrij snel geinsemineerd worden. Dus ongeveer 2 maanden per jaar echt vast.

Er word ook wel echt veel onderzoek te gaan om doodliggen meer te voorkomen wanneer je zeug los loopt, dus misschien dat ze er inderdaad wel vanaf willen. Ik weet alleen niet of dat nu per wet geregeld is ik dacht dat dat over de groepshuisvesting ging buiten de kraam periode om?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:24

Wakker dier wil dus als ik het goed begrijp, doen overkomen dat de dieren áltijd zo staan terwijl dat niet waar is.
Plus ze spelen in op menselijke gevoelens dat de jongen na enkele weken weg worden gehaald en ze ziet ze nooit weer.
Ik weet niet hoe het bij varkens zit, maar meestal gaan jongen en kinderen hun eigen weg in de natuur.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:38

Biggen gaan ook wel erg vroeg weg hoor in het wild is dat een kwestie van maanden en hier dus van weken. Maar er zijn vast ook nog wel bedrijven waarbij de zeugen in de tussentijd niet in groepshuisvesting, maar ik denk dat dat bij veel bedrijven toch onderhand wel goed geregeld is (immers mag dat ook niet lang meer).

Maar het is wel raar dat ze bij wakkerdier actie voeren om er iets aan te doen terwijl dat al gedaan is, er vind nu alleen een overgangsperiode plaats.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:43

Wakker Dier wil eigenlijk gewoon dat iedereen veganist wordt en alle veehouders in de bijstand terecht komen :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:44

Wat mij zo dwars zit aan dierenactivisten is het volgende (is al vaker in het topic voorbij gekomen)
Ze filmen wat beelden en plakken het aan elkaar en maken er een zielig verhaal van.

Bij ons in het dorp is een circus met wilde dieren neergestreken. Nouuuu iedereen over de rooie, drama drama, in de krant een zielig filmpje over een bloedend aapje dat aan zijn lot is overgelaten.
Dat het aapje apart is gezet van de groep vanwége dat het gewond is en dat de dierenarts allang was ingeschakeld wordt er niet bij verteld en ze hebben ook verder niet gepraat/ contact opgenomen met de mensen van het circus zelf over de hoe en de wat.

Nee ze gaan filmen en bellen de krant. Nou als echte dierenliefhebber hoop ik toch dat je mij (en als ik niet bereikbaar ben; de dierenarts) als eerste inschakelt als mijn dier gewond is, en niet dat je gaat filmen en de krant belt :+

Maargoed heel verhaal, maar deze aapjes reizen mee om wat voor reden dan ook en treden niet op.
Zielig zielig allemaal, maar bij stichting Aap staan volgens hunzelf nog 200.000 (ofzo) apen op de wachtlijst en een aap kan je niet zomaar uit de groep en de omgeving die het kent (ook al is de omgeving nog zo stom) trekken, dus niemand schiet er wat mee op, het alternatief is deze aapjes doodschieten.
Veel gepensioneerde dieren reizen nog mee met circussen omdat ze anders vereenzamen.

Dieren uit circussen moeten in gevangenschap geboren zijn volgens de richtlijnen voor circusdieren.
We gaan dus met zijn allen gezellig naar het Dolfinarium, Artis, we kijken met zijn allen naar dressuurwedstrijden (ik zie soms weinig verschil met een circus-act en Anky := :o ) en 's avonds eten we gezellig ons bio-industrie varkenshaasje en voeren het konijn in het te kleine kooitje wat hooi en stoppen de hond in de bench anders vreet ie de bank op. En we houden van dieren.
En een circus is zielig.

Ik krijg deze kriebelige en dubbele gevoelens ook bij deze actievoerders. Er is niemand bij gebaat als je 's nachts gaat filmen en zielig loopt te doen.

Aan de andere kant creëert het mogelijk wel wat ruimte voor verbetering als de publieke opinie een beetje verandert.
Ik vraag me af: worden deze veranderingen in de varkenssector doorgevoerd dánkzij actievoerders of komt het uit een andere hoek?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:44

HLPhoto schreef:
Wakker Dier wil eigenlijk gewoon dat iedereen veganist wordt en alle veehouders in de bijstand terecht komen :=

Wat een bende gaat dat worden :=

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:06

Vorig jaar ben ik voor een rondleiding bij een varkensboer geweest. Daar zitten de varkens altijd in het donker, staarten woren eraf geknipt zodat ze elkaar niet bijten (een dier in een kleine ruimte moet toch iets verzinnen als 'ie zich verveelt) en sommige varkens zitten in zulke kleine hokjes dat ze niet kunnen liggen.
Natuurlijk is het overal anders, en natuurlijk zijn er boeren die veel doen aan het welzijn van de dieren, maar het feit blijft dàt er boeren zijn die alleen naar het economische belang kijken en daar moet, vind ik, zeker aandacht aan geschonken worden. Het vervelende is alleen dat er geschetst wordt dat het er bij alle varkensboeren zo aan toe gaat, maar zie daar maar eens onderscheid in te vinden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:08

Zeker inderdaad als je je pakje vlees in de supermarkt ziet. Welke is "goed" en welke niet :?
Ambachtelijke slagers zijn hier allang uitgestorven.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:11

HLPhoto schreef:

En dat alle dieren op een rose wolkje leven. Iedere dag in bad met lekker geurende shampoos en mooie nagellak. Vergeet niet de glitter haarspray. :=

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:12

fenna1995 schreef:
Vorig jaar ben ik voor een rondleiding bij een varkensboer geweest. Daar zitten de varkens altijd in het donker, staarten woren eraf geknipt zodat ze elkaar niet bijten (een dier in een kleine ruimte moet toch iets verzinnen als 'ie zich verveelt) en sommige varkens zitten in zulke kleine hokjes dat ze niet kunnen liggen.
Natuurlijk is het overal anders, en natuurlijk zijn er boeren die veel doen aan het welzijn van de dieren, maar het feit blijft dàt er boeren zijn die alleen naar het economische belang kijken en daar moet, vind ik, zeker aandacht aan geschonken worden. Het vervelende is alleen dat er geschetst wordt dat het er bij alle varkensboeren zo aan toe gaat, maar zie daar maar eens onderscheid in te vinden.

Er zitten bij élk beroep en élk sport rotte appels bij. ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:12

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:14

Nou ik denk dat mijn hond daar al niet gelukkig mee zou zijn dus die van jou ga ik het al helemaal niet vertellen!

Er zijn ook echt wel betere en slechtere boeren maar bedrijven waar ik geweest ben zijn me altijd enorm mee gevallen met de horror verhalen die je hoort.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:30

HLPhoto schreef:
Misschien deze jongen ook ff vertellen dat ie geen vlees meer mag eten dan --> http://500px.com/photo/1053641 ;)

Die eet vast geen varkentjes die hun hele leven al in een vies donker hok leven, waar het nu juist over gaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:32

Als hij in een dierentuin woont wel :Y) .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:54

Leeuwen mogen geen varkensvlees.