PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:43

gohya schreef:
Herkeuring? mensen worden niet gekeurd,tenminste ik ken personen met een PGB die geen herkeuring krijgen.Wel om de zoveel tijd [ligt eraan voor hoeveel jaar je indicatie is] een formulier dat ingevuld moet worden.Al zou het beter met je gaan en je vult dat niet in,dan blijf je dat hoge bedrag houden.Niemand die controleert of je nog steeds net zo hulp behoevend bent als voorheen.
Ze kijken het formulier na en je krijgt bericht dat je indicatie is goed gekeurd,zonder enige vorm van controle.

Ik neem aan dat mensen dat formulier eerlijk invullen. Anders kan je daar inderdaad makkelijk mee knoeien. Maar ja, iedereen elk jaar/elke paar jaar herkeuren, terwijl veel aandoeningen gewoon niet verbeteren, kost ook wel heel veel geld aan uren loon.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:29

julius_juut schreef:
Ik neem aan dat mensen dat formulier eerlijk invullen. Anders kan je daar inderdaad makkelijk mee knoeien.

:n Niet doen, mensen zijn niet eerlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:34

Diablo schreef:
julius_juut schreef:
Ik neem aan dat mensen dat formulier eerlijk invullen. Anders kan je daar inderdaad makkelijk mee knoeien.

:n Niet doen, mensen zijn niet eerlijk.

Ho,ho er bestaan wel degelijk mensen die eerlijk zijn hoor.
Ik weet,ze zijn zeldzaam maar ze bestaan zeker wel.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:10

Opzich zal het niet erg zijn als het PGB in sommige gevallen overgezet wordt in ZIN.
Maar zoals ik op blz. 11 heb gepost.
Heb ik een email geschreven aan mevrouw Schippers ministerie van VWS, waarin staat dat ik nergens op kan vragen welke uren er zijn gedeclareerd door het zorgbureau waarvan wij zorg ontvingen.

Dit betekend dat er geen enkele controle is geweest? Ik heb alle mogelijke instantie's gebeld, maar niemand kon mij antwoord geven.

Wij hebben dus een dochtertje met een ernstige hartafwijking, gelukkig is zij nu heel goed aan het herstellen. Maar zij is erg ziek geweest en daarvoor hadden wij recht op zorg in natura van een zorgbureau (kinderverpleegkundige). Uiteindelijk hadden wij zelfs een indicatie voor 20 uur per week.

Uiteindelijk hebben wij hier nauwelijks gebruikt van gemaakt, ook mede omdat als ik vroeg of zij de zorg over wilde nemen voor een paar uur, wij ook vaak een nee kregen, omdat zij geen personeel genoeg hadden.

Dus ik was weleens benieuwd hoeveel uur mijn zorgbureau had gedeclareerd, maar dat blijkt nergens controleerbaar???? Ja alleen bij het zorgbureau zelf?
Als zij kwaad willen, wordt het wel heel gemakkelijk gemaakt, als je nieuwsgierig bent om wat voor bedrag het gaat, kan je even de email opzoeken op blz. 11.

Ik heb wel een reactie gehad van het VWS, maar zoals wij inmiddels gewend zijn van de politiek staan er een hoop woorden in, maar geeft geen duidelijkheid over de zaak, als iemand geintresseerd is in het antwoord wat ik via de email heb gehad, dan zal ik hem hier posten.

Jitske

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:18

Toverbal, ik vind dat erg vreemd idd. Je moet jouw dossier gewoon in kunnen zien.
Bij een pgb moet je over het algemeen je eigen administratie doen, dus het is verstandig je uren zelf ook bij te houden. Maar de zorgaanbieder diejij hebt ingehuurd moet je ten alle tijden inzicht geven in jouw gegevens (ze hebben toch niets te verbergen? :P)

Ik las in de email dat je ook het CAK had benaderd? Die kunnen je niks vertellen omdat zij het pgb awbz niet behandelen, dat doet het zorgkantoor. Maar in het geval van ZIN kan het CAK je bijvoorbeeld wel gewoon vertellen hoeveel zorguren er gedeclareerd worden.
En ja, daar worden door zorgaanbieders dikwijls fouten in gemaakt. Daarom is het verstandig om je uren te controleren :j

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:28

duChambre schreef:
Toverbal, ik vind dat erg vreemd idd. Je moet jouw dossier gewoon in kunnen zien.
Bij een pgb moet je over het algemeen je eigen administratie doen, dus het is verstandig je uren zelf ook bij te houden. Maar de zorgaanbieder diejij hebt ingehuurd moet je ten alle tijden inzicht geven in jouw gegevens (ze hebben toch niets te verbergen? :P)

Ik las in de email dat je ook het CAK had benaderd? Die kunnen je niks vertellen omdat zij het pgb awbz niet behandelen, dat doet het zorgkantoor. Maar in het geval van ZIN kan het CAK je bijvoorbeeld wel gewoon vertellen hoeveel zorguren er gedeclareerd worden.
En ja, daar worden door zorgaanbieders dikwijls fouten in gemaakt. Daarom is het verstandig om je uren te controleren :j

Ik had geen pgb, maar wij hadden zorg in natura. Wij kregen alles volledig vergoed. Maar wij hadden zoveel uren aan indicatie en er zo weinig gebruik van gemaakt, dat ik gewoon wilden weten welke uren er waren gedacleerd. Uiteindelijk betalen wij allemaal veel geld voor zorg, dus wilde gewoon weten of alles goed verliep. Ik heb het CAK gevraagd, maar die vertelde mij geen gegevens op te slaan van personen onder de 18 jaar.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:13

@toverbal: het blijft een vreemd verhaal hoor. ik zei je eerder dat je een rekening moet krijgen voor je eigen bijdrage. snap nu waarom je die niet heb gekregen want eigen bijdrage geldt niet voor personen onder de 18 jaar. je zei dat jullie alles vergoed krijgen maar ook aan ZIN zit een minimale eigen bijdrage aan vast alleen jullie hoeven die ws. niet te betalen omdat ze te jong is.
maar het CAK moet gegevens in kunnen zien en dat ze niets opslaan van mensen onder de 18 is natuurlijk onzin. die uren moeten ook gedeclareerd worden en die moeten ze dus ook in hun systeem hebben staan voor evt. controle. normaal is het zo dat er via het CAK elke maand een rekening komt voor eigen bijdrage en hierop staat ook het aantal uren wat afgenomen is en daarnaast de kosten hiervan en evt. mutaties. ook al hoef je geen eigen bijdrage te betalen dan nog zou je dit moeten krijgen.

en het zorgbureau moet ook papierwerk kunnen laten zien met wat ze hebben gedeclareerd en welke uren er nog over zien. zo niet dan zou ik even dreigen dat je verdere stappen gaat ondernemen. ze MOETEN en kunnen het overhandigen.
ik werk bij de thuiszorg en hier komt zo uit de computer rollen of er nog uren over zijn of dat we bijv. op moeten letten omdat we teveel uren gebruiken.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:28

Toverbal, ik heb je een pb gestuurd.

Wat Tieme zegt is inderdaad waar. In principe levert de zorgaanbieder ook voor mensen onder de 18 jaar gegevens aan bij het CAK. Maar het zou ook best kunnen dat zorgaanbieders dit verzuimen..

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:30

@Tieme, ja ik weet het ook niet, heb geprobeerd erachter te komen.
Maar had ook het idee dat zij mij lastig vonden met die vragen. Maar goed heb nog steeds geen antwoord.
Het CAK had geen gegevens van mijn dochtertje.

Ik kan indd. wel bij ons zorgbureau wat de zorg aan ons heeft geleverd de uren opvragen, maar dat is natuurlijk geen neutrale externe partij. Die kan mij wel een heel ander urenbriefje afgeven dan dat zij werkelijk gedeclareerd hebben.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:57

Voor mensen die het interessant vinden een korte uitleg betreft indicatiestelling AWBZ – Wmo

AWBZ
Het CIZ stelt een indicatie voor persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding en verblijf (dus opname in een verzorging of verpleegtehuis)
Een indicatie wordt voor maximaal 5 jaar verstrekt en hierna zal er weer een herindicatie plaats vinden. Dit geldt niet voor langdurig verblijf.
Ook kan er een herindicatie plaats vinden op verzoek van de cliënt/ arts/ psychiater/ verpleegtehuis.
Een indicatiesteller brengt de beperkingen van een cliënt in beeld per beperking en hier zijn minuten en uren aan gekoppeld. Dit opgeteld vormt een indicatie voor een aantal uren.
Voor de informatie bij het indicatiestellen ben je afhankelijk van wat een cliënt, verzorgende, arts enz aan informatie geeft. Het is aan een indicatiesteller de taak om voor de cliënt een passende indicatie af te geven binnen de regelgeving.

Dit eerste stukje is fraude gevoelig zoals we hebben gezien deze week wanneer professionals zoals een arts of psychiater bewust verkeerde informatie verstrekt.

Na de indicatiestelling wordt door het zorgkantoor een pgb of zorg in natura verstrekt.

Voor beide wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in rekening gebracht. Dit geldt niet voor kinderen onder de 18 jaar.

Wmo
De Wmo wordt uitgevoerd door de gemeenten. Het betreft hier de individuele voorzieningen zoals rolstoel, woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en hulp bij het huishouden.
De indicatiestelling gebeurt op dezelfde wijze als bij het CIZ.
Ook hier hebben mensen keuze uit ZIN of een PGB en ook hier wordt de eigen bijdrage in rekening gebracht.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:01

@toverbal: het cak doet vaak overkomen als dat je een lastpak bent. is mijn ervaring ook :j ik heb een tijd terug eens voor mensen na moeten vragen hoe het zat met de uren en dergelijke en het heeft weken geduurd voordat ik eindelijk antwoord had. ze spraken elkaar allemaal tegen. de 1 kon het niet opzoeken en de andere had het vervolgens wel opgezocht maar kon er weinig mee en zo verder. om moedeloos van te worden. je werd van het kastje naar de muur gestuurd en continu door geschakeld, we bellen u terug enz. maar, de aanhouder wint :j

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:49

@Tieme, ja het was heel raar aan de telefoon, maar ik ben inmiddels te weten gekomen wat ons zorgbureau heft gedeclareerd en die uren kloppen wel.

Eindelijk, hahah.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:48

http://binnenland.nieuws.nl/650166/zorg ... pgb-fraude

Zorgchef fraudeert voor 50.000 euro met PGB's...

Het is dus inderdaad verstandig als hulpgebruiker altijd na te trekken of je wel krijgt waar je recht op bent.

Verder vind ik de insinuaties in dit topic over gebruikers die onterecht hulp krijgen omdat het PGB zo fraudegevoelig is soms misplaatst. Van iedere regeling is misbruik te maken dus als overheid zal je controlemechanismen moeten inbouwen.

Dat de gebruikers meer zouden frauderen dan tussenpersonen is maar de vraag... Waakzaamheid is altijd geboden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:06

Het is bekend dat de tussen personen [bureau's] het meest frauderen.
Van de PGB particulieren is het 3% wat fraudeert,dit is op t.v. bekend gemaakt.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:13

Na alle commotie die is ontstaan, nadat bekend werd dat de PGB afgeschaft zou worden begint het nu weer opnieuw. In dit geval doordat het waarschijnlijk niet de gewenste bezuiniging van 900 miljoen euro oplevert en het daarmee misschien wel helemaal niet afgeschaft gaat worden. Ben benieuwd of ze het nou wel of niet af gaan schaffen.

PVV in spagaat door pgb gerekeningen

CPB : Bezuiniging op pgb wel haalbaar

Een bericht in de volkskrant van de pgb een paar dagen eerder :
pgb lever geen besparing op

Wat mij betreft mag de pgb gewoon blijven bestaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:34

Dit kabinet schiet zonder enige berekening vooraf gewoon bezuinigingen in het rond. In VK schreef Lodewijk Ascher dat veel gehandicapte mensen driedubbel gepakt worden door de vele bezuinigingen

Met veel aplomb zet Veldhuizen van Zanten haar handtekening onder een loos papier dat 12000 nieuwe arbeidsplaatsen in de zorg beloofd, ze vertelt er niet bij dat ze van geen kant weet waar ze die mensen vandaan moet halen en juist daarvoor zijn de PGB's ingesteld zodat iemand zijn buurvrouw kan inschakelen en die wat kan vergoeden bijvoorbeeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:48

Wat betreft het PGB,hoe het in zijn werk gaat en wát het is,snappen ze echt niet in de kamer.
Iedereen weet dat je € 0,00 bezuinigt als je de PGB stop zet,het kost dan alleen maar méér geld.Maar de kamer begrijpt dat niet.
Ik zeg van begin af aan dat dat niet door gaat,het stop zetten v.d. PGB.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:20

Ik hoop het gohya, we zullen zien hoe deze soap uitpakt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:29

Jacimatho schreef:
Ik hoop het gohya, we zullen zien hoe deze soap uitpakt.

Ik ook wel,vind het meer een hele 'domme' soap.
Als je denkt zó te kunnen bezuinigen d.m.v. de PGB stop te zetten, sorry maar dan ben je echt dom.
En ten 2de,dan ga je écht over lijken als je dit wil uitvoeren en heb je geen gevoel voor de hulp behoevende mens.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:08

gohya schreef:
En ten 2de,dan ga je écht over lijken als je dit wil uitvoeren en heb je geen gevoel voor de hulp behoevende mens.

De hulpbehoevende mens stemt dan ook niet VVD en de rest van de zooi die op het moment 'de regering' heet. :P

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:11

julius_juut schreef:
De hulpbehoevende mens stemt dan ook niet VVD en de rest van de zooi die op het moment 'de regering' heet. :P

Dat zou je verbazen, ik heb heel wat mensen hier zien posten die PVV stemden om het mooie zorgprogramma (zonder dat daar enige berekening tegenover stond)
Ik was dan ook echt aangedaan toen de moeder van de zorg, Fleurtje Angema huilend bekende dat ze voor afbouwing van het PGB moest stemmen :r

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:51

Ik had ook PVV gestemd en idd. o.a. omdat ze met een goed systeem kwamen voor de zorg.Daar mochten ze niet aankomen,mja dat zei Rutten ook.
Ik heb zo'n spijt dat ik PVV heb gestemd,ik zie eigenlijk nu pas wát de PVV voor partij is.
Maar ik zie het niet gebeuren dat de PGB gaat stoppen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:58

gohya schreef:
Ik had ook PVV gestemd en idd. o.a. omdat ze met een goed systeem kwamen voor de zorg.Daar mochten ze niet aankomen,mja dat zei Rutten ook.
Ik heb zo'n spijt dat ik PVV heb gestemd,ik zie eigenlijk nu pas wát de PVV voor partij is.
Maar ik zie het niet gebeuren dat de PGB gaat stoppen.

Dat vind ik wel klasse hoor dat je daar op terug komt. Wij zeiden toen al doe dan de SP dat is echt de partij die zich daadwerkelijk en bewezen voor de zorg in spant.

Hoe bedoel je dat het bezuinigingsplan gaat stoppen???

Wil de PVV iets van zijn geloofwaardigheid houden dan moeten ze met deze cijfers wel een heroverweging eisen en dan is er een meerderheid tegen. Het is wel goed dat dan intussen de bureau's en zich zelfverrijkende artsen onder de loep gehouden zijn, zodat de maatregel ook weer minder kost.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:23

Jullie hadden toen allemaal gelijk,ik had idd. voor de SP moeten kiezen,en zal er nu ook voor kiezen bij de volgende verkiezing.De PVV is bij mij verleden tijd,die doen in mijn ogen niets meer goed.

Om dat bezuiniginsplan te laten stoppen bedoel ik mee: óf het kabinet gaat vallen,of ze krijgen niet genoeg stemmen mee.Ik denk dat er iemand een motie van wantrouwen zal indienen?
Hoe het gebeurt weet ik niet precies maar ik voel al vanaf het begin dat dit niet door gaat.
Het kán gewoon niet doorgaan,heel Nederland staat op zijn kop als dit door zou gaan.

Die Rutten begint steeds meer op Wilders te lijken,het lijkt wel een tweeling als je die 2 samen ziet.
Het zijn voor mij 2 schijnheilige mensen die over lijken gaan!
Mag het niet zeggen maar ik hoop dat ze zélf hulp behoevend zullen worden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:01

Rutte zit in een onmogelijke positie en ik vind het eigenlijk wel knap hoe hij daar tussendoor laveert.
Niet met leugens en geslijm zoals Maxime, maar met een eeuwigdurende lach, die hij achter de schermen niet zal hebben.
Wij leven voor 1/3 van Europa en de onderlinge handel, toch blijft Wilders maar domme kreten uitslaan over de euro en zo. En het is net als bij het woord links, het volk luistert helemaal niet naar uitleg, die vinden de actie van Wilders om met een vergrote Drachme naar het Griekse consulaat te stappen super.
Ga daar maar eens tegenop boksen als serieus politicus.

Iemand Fleurtje gezien gisteravond en iemand er iets van begrepen????