Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:29

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:
Zou een goede voor op manege-deuren zijn; ´Ben jij net zo aardig voor jouw paard als jouw vriend voor jou moet zijn?´

Jazeker! Ik mag van mijn vriend ook binnen slapen in een warm schoon bed, net als mijn paarden dat van mij mogen. Schatje is het hè?

Ah, je bent van het SM ~~}>

Citaat:
Waar geen wil is, is geen weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:29

Huertecilla schreef:
Jessicajoann schreef:
Ik denk dat een manier om een groot publiek te bereiken de tv is.
Maarja hoe krijg je dat voor elkaar. Er is vast geen vraag over een (eenmalig) programma
over paardenwelzijn.

Ik ben al twee keer benaderd voor een documentaire over hoe wij hier met de paarden omgaan.
Het probleem is dat dit onoverzienbare consequenties kan hebben.
Aangezien de docu makers onvoldoende respect hadden voor mijn privacy-belang heb ik het van de hand gewezen.

Spijker gerust de url van mijn site op elke manege-deur *\o/*

Als iemand de tekst non-commercieel (belangenloos, want mijn tekst is dat ook) in druk wil uitgeven; mail.

Beetje raar, privacy en een "eigen-website" ?

Als jij werkelijk zo begaan bent met het paardenleed in Nederland, dan werk je direkt mee aan een documentaire.
Je noemt jezelf HC en laat je filmen op die berg in Spanje, dus wat voor consequenties kan dat dan hebben?
De eigenaren van maneges en Anky en consorten komen je heus niet opzoeken hoor. ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:31

Ik van het SM? Lijkt me op zich wel lekker, maar helaas ;)
Ik sla mijn paarden niet en mijn vriend slaat mij niet (en voor de duidelijkheid; ik hem ook niet), maar wij zijn gewoon lief tegen elkaar en tegen de dieren. Wij zorgen dat niemand wat tekort komt en we kijken naar hoe iedereen het naar z'n zin heeft. Is belangrijk he, persoonlijke aandacht, oftewel; per individu bekijken wat de behoeften zijn. Wij doen niet graag aan hokjes proppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:32

Quellian schreef:
wij zijn gewoon lief tegen elkaar en tegen de dieren.

Dus geen bit, sporen, zweep, rondsjorren _/-\o_

Citaat:
Wij doen niet graag aan hokjes proppen.

Dus de paarden staan 24/7 met gezelschap buiten *\o/*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-04-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:33

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:
Wij doen niet graag aan hokjes proppen.

Dus de paarden staan 24/7 met gezelschap buiten *\o/*

Jammer dat je je dom houdt HC! Heb ik je dan zo overschat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:40

Quellian schreef:
Jammer dat je je dom houdt HC!

Ik weet dat ik veel niet weet.

Ik begrijp jouw reacties inderdaad niet.

Een aardig mens dwingt een paard niet in een hok of met gereedschap.
Een aardig mens doet ook niet naar over belangenloze kennisverstrekking naar nieuw inzicht.

Waar geen wil, is is geen weg. Dat begrijp ik wel en niet. Wel dat het zo ís, maar niet inhoudelijk.
Waarom zou je niet willen weten hoe een paard zich het beste voelt als je een aardig mens bent?

Van valse wijven,
moet je wegblijven.

Het probleem voor een paard is dat het met touw en hekwerk geen keuze heeft.
Als het dan eens ontploft is het een vluchtdier. Dat moet strak aan de teugel met de blik op de tenen ingetoomd woden en elk protest met ze zweep onderdrukt.
Het blijft een beest; de mens die er zo mee omgaat.
Het is verbluffend dat Duarte dit al in 1438 in zijn meesterwerk over goed paardrijden schrijft en dat er bij de meerrderheid van de ruiters NIETS veranderd is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-04-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:45

Huertecilla schreef:
Waarom zou je niet willen weten hoe een paard zich het beste voelt als je een aardig mens bent?

Waarom deze aanname?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:47

[quote="Huertecilla-] Waar geen wil is, is geen weg.

A: Omdat in deze fase van langdurig geërodeerde kennis en begrip erg goed onderbouwde inhoudelijke argumenten nodig zijn, is mijn keuze daarom heel bewust voor het prikkelen van de grijze cellen.

B: Ondertussen begrijp ik gewoon níet waarom er zoveel vrouwen hun paard mishandelen.
[/quote]

@A: Voorwaarde is dat er dan wel grijze cellen aanwezig moeten zijn.

@B: Ik begrijp het ook niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:57

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

Waarom deze aanname?

Dat is geen aaname maar onderbouwd door de enorme weerstand op Bokt tegen alles wat op paardgericht lijkt terwijl een 130.000-150.000 paarden zó slecht gehouden worden dat ze sterotype gedrag vertonen.
Aangezien stereotype gedrag net is als ondervoedt, uitgedroogd is er een enorm aantal paarden tussen optimaal en dit.

De meerderheid van de paarden leeft in een compromis met het dierenwelzijn in het mensenbelang.
De ruiterij heeft ruimschoots aangetoond als geheel verbetering van de leefomstandigheden niet te wíllen.

Waar zijn alle aardige mensen? Ze zíjn er wel, maar krijgen veel tegenwind. Bokt illustreert hoe dat in de werkelijke wereld ook gaat.
Waarom al die agressie naar mensen die aardig voor hun paard zijn? Het lekker in gezelschap buiten laten, niet dwingen is dat zó bedreigend?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:00

haboshof schreef:
@A: Voorwaarde is dat er dan wel grijze cellen aanwezig moeten zijn.

Ik ga ervan uit dat de meeste ruiters tot Homo sapiens behoren.

Ik respecteeer de intelligentie en geef daarom goede onderbouwing bij mijn argumenten.
Ik accepteer de beperking dat dit degenen die hun grijze cellen niet getraind hebben om te lezen niet bereikt.

Niet alles kan. Niet bij paardhouden, niet bij voorlichten ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:01

Huertecilla schreef:
Dat is geen aaname maar onderbouwd door de enorme weerstand op Bokt tegen alles wat op paardgericht lijkt terwijl een 130.000-150.000 paarden zó slecht gehouden worden dat ze sterotype gedrag vertonen.
Aangezien stereotype gedrag net is als ondervoedt, uitgedroogd is er een enorm aantal paarden tussen optimaal en dit.

De meerderheid van de paarden leeft in een compromis met het dierenwelzijn in het mensenbelang.
De ruiterij heeft ruimschoots aangetoond als geheel verbetering van de leefomstandigheden niet te wíllen.

Waar zijn alle aardige mensen? Ze zíjn er wel, maar krijgen veel tegenwind. Bokt illustreert hoe dat in de werkelijke wereld ook gaat.
Waarom al die agressie naar mensen die aardig voor hun paard zijn? Het lekker in gezelschap buiten laten, niet dwingen is dat zó bedreigend?

HC, ik heb werkelijk niets te maken met 'alle mensen', 'Bokt', 'de meerderheid', 'de ruiterij' en meer van dat ruime geneuzel, ik vraag je waarom JIJ een aanname doet jegens MIJ waarom ik niet zou willen weten hoe mijn paard zich het best voelt. Dáár ben ik benieuwd naar en niet naar wat de rest van de wereld vindt, wat jij van de rest van de wereld vindt en alles ertussenin, want daar heb ik zó ongelofelijk weinig mee te schaften.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:14

Colway schreef:
Weet je wat ik niet snap? Jij strijdt (zeg jij) voor paardenbelangen, heel goed, en veel van wat je zegt is denk ik waardevol...Maar de manier WAAROP je het zegt, roept alleen maar weerstand op...Je lijkt wel een Asperger die met zijn kennis van de toren blaast...Maar alleen Kennis verbetert de wereld niet, het is de KUNDE die zoden aan de dijk zetten...Oftewel, het is niet WAT je zegt...maar de manier WAAROP je het zegt...

Op deze manier luistert niemand naar je en roep je alleen maar weerstand op..

Wat is jouw doel? Jouw waarheid verkondigen? Of het welzijn van paarden verbeteren?

Als dat laatste het geval is...Dan kan je beter i.p.v. iemand tegenspreken, met iemand in gesprek gaan en iemand gaandeweg de goede kant op masseren..

Wat jij doet is middels schoppen, slaan en veel woorden jouw mening aan mensen opdringen

dat heeft nog nooit ook maar 1cm verschil gemaakt

dus ga je vanachter je PC agressief jouw visie opdringen, of ga je IRL met mensen meelopen en hen de goede kant opwijzen?

Er is niet 1 waarheid

Goed gezegd Colway.
Er is voor HC maar 1 weg. ZIJN weg. Heeeel onaangenaam. En dan die foto's ter illustratie. Belachelijk gewoon. Natuurlijk bestaan er "oneerlijke" ruiters maar er zijn er ook zoveel die hun paard met bit "vriendelijk" rijden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:35

Huertecilla schreef:
Temeraire schreef:
Ik ben zeer benieuwd of er hier mensen zijn met actieve ideeen om de ruiterij wakker te schudden en het paardenwelzijn te verbeteren.

Ondertussen begrijp ik gewoon níet waarom er zoveel vrouwen hun paard mishandelen.
Ik zie in ´gewenning´ of ´niet anders weten´ gewoon geen reden, laat staan een excuus, voor opsluiting of een snok met een bit, spoorporren, zweepzwiepen. Een aardig mens doet dat niet. Zo wil een aardig mens gewoon niet omgaan met wie/wat ook.
Geen vrouw die een fráctie van een vergelijkbare behandeling door een partner zou accepteren.
Zou een goede voor op manege-deuren zijn; ´Ben jij net zo aardig voor jouw paard als jouw vriend voor jou moet zijn?´

Omdat veel mensen er vanuit gaan dat het werkt:
Voorbeeld: gisteren gingen wij met een aantal mensen een tocht maken. Drie aangespannen combinaties, en 2 ruiters te paard (waaronder ik). Mijn stalgenoot te paard wilde graag voorop: maar haar paard wilde het niet := Zelfs met haar sporen en zweep werd haar paard alleen maar fanatieker om maar niet voorop te hoeven.
Ik rij zonder zweep en sporen en mijn paard wilde wel voorop, hoewel ze daar nog nooit geweest was. De eerste 10 minuten ging ze een beetje als een dronkenman in draf voorop, van links naar rechts over het pad, uitwijken voor 'gevaarlijke' dingen. Mijn stalgenoot was maar aan het roepen: doe de volgende keer sporen om, dan kun je haar recht houden en laten voelen dat ze moet gaan. (dat bedoel ik dus, dat veel mensen ervan uitgaan dat je naar zulke middelen moet grijpen)
Maar ik heb mijn paard gewoon wat tijd gegeven, (het was ook voor het eerst dat ze met aangespannen combinaties samen liep, dus best spannend voor haar, met al dat geratel)
Laten merken dat ze overal langs kon als ik aangaf dat het kon, niet met de teugels bezig zijn, belonen met stem als we er langs waren. En na 10 minuten begon mijn paard te ontspannen, was aan het briesen en liep de rest van de tocht fier voorop zonder bang te zijn geweest. En liep ook niet meer als een dronkenman maar keurig recht, paard genoot zelf ook van de tocht.
Terwijl ik haar bij de vorige eigenaar heb gekocht als een moeilijk paard, waarmee je alleen met gevaar voor eigen leven een buitenrit ging maken! Toen ik haar net had, was ze ook vaak aan het 'stuiteren' onder het zadel en was onrustig in de omgang.
Nu is het een rustige merrie met wie je eigenlijk alles kunt doen, als je haar maar vertrouwen geeft en niet dwingt.

Maar je moet wel een omslag maken in je manier van rijden en omgaan met je paard. En dat gaat niet van de een op de andere dag.
Het is niet zo dat als je meer kennis hebt/over het ethogram hebt gehoord, je opeens het licht hebt gezien en dan alles plotseling gaat veranderen. Dat kost wel tijd.
Sommige mensen zullen mij nog paardonvriendelijk vinden omdat mijn paard wel een hoofdstel met bit heeft.
Dat kan een volgende stap zijn om te doen om daar mee aan de gang te gaan. Maar dat is nu nog niet, want zover ben ik nog niet.

Op manegedeuren teksten/sites opplakken heeft volgens mij niet zoveel zin als dat het enige is. Misschien dat sommige mensen het lezen, maar ze leren het niet zo en dat is het probleem.
Dan zou je eerder deze theorie in een uitgave kunnen publiceren, en deze bij alle paarden opleidingen aanbieden.
Degenen die dan later op de maneges gaan werken, zijn dan misschien kritischer en kan er wat veranderen.
Maar paarden blijven toch ook veel een kwestie van geld: sport/handel etc dus ik ben bang dat daar niet zoveel gaat veranderen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-04-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:45

Babootje schreef:
er zijn er ook zoveel die hun paard met bit "vriendelijk" rijden.

Dat is een interne tegenstelling.

Een bit is als schriklint.
Dat kan je ook niet ´vriendelijk´ gebruiken.
Het vervelende van een bít is, dat het paard het niet kan ontwijken. Het is als schrikllint in de snoet vastgebonden hebben met een ruiter die de stroom regelt.

Wie meent dat een bit niet zo is, wíl dat vinden.
Zo vinden ook veel eigenaars dat hun paard op stal gelukkig is.
Nergens op gebaseerd.
Dat kunnen ze volhouden zo lang ze kennis en inzicht negeren, afwijzen.
Diezelfde mensen reageren ook persoonlijk uithalend agressief naar iedereen die hun bootje doet schommelen.
Dat illustreert niets anders dan de onderliggende mentaliteit en die mensen vallen binnen de beperking
van ´geen wil´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-04-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:45

Het is goed om mensen wakker te schudden, maar het gros van de mensen bereik je niet, omdat men niet leest.

Helaas zijn er maar weinig mensen in de gelukkige omstandigheden om dieren te houden zoals eigenlijk zou moeten. Oplossing zou zijn om dan maar gewoon alles weg te doen. Heb je geen land, schuilmogelijkheid, gezelschap voor je paard, jammer voor je, maar dan mag je geen paard aanschaffen.
Maar dat is natuurlijk wel heel radicaal.

O ja en om misstanden tijdens het rijden te voorkomen, mag er niet meer gereden worden. Tenslotte heeft het paard er niet om gevraagd gebruikt te worden als lastdier. ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:46

haboshof schreef:
O ja en om misstanden tijdens het rijden te voorkomen, mag er niet meer gereden worden. Tenslotte heeft het paard er niet om gevraagd gebruikt te worden als lastdier. ;)

Inderdaad :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:00

haboshof schreef:
Het is goed om mensen wakker te schudden, maar het gros van de mensen bereik je niet, omdat men niet leest.

Daar kan ik niets aan doen.
Ook niet aan wat mensen die het wel lezen er mee willen doen.

De twee beperkingen zijn zoals ze zijn en liggen buiten mijn invloedssfeer dus maak ik me er ook niet druk over.

Ik hoop voor de welwillende ruiters dat de groep onwilligen niet via de publieke opinie voor de hele ruiterij een set nét niet handige regels opgelegd krijgt.
Regelgeving gaat nl. via een proces van politieke haalbaarheid en goed opzette plannen ontaarden vaak in draken.
Omdat de bedrijfssector paard zo´n krachtige lobby heeft, kan een politiek compromis heel makkelijk leiden tot maatregelen die alleen de particulier gaan raken.

De beste weg is dat de ruiterij zélf de bedrijfssector opvoedt via het uitgavepatroon.
Daarvoor is breder bewustzijn over paardwelzijn nodig.
Ik kies noodgedwongen voor een top down benadering voor bewustzijnsverandering.
Bottom up zou via Postbus 51 kunnen maar dát is weer niet mogelijk vanwege de lobby.

Als jij mijn URL ook verspreid, bereik je meer mensen en als die ook, etc.
De situatie in NL is niet houdbaar.
Er zijnh in véél te korte tijd véél te veel paarden in een beperkt geschikt en al door mensen overbevolkt land gekomen.
Die bom gáát barsten en hoe meer ´alternatief´er dan is, hoe meer bewustzijn over hoe het ook zou kunnen, hoe meer kans op een ook ruitervriendelijke oplossing

mika11

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:02

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:04

Quellian schreef:
haboshof schreef:

Inderdaad :j

Besef je dat dit een verbod op paardrijden inhoudt?

Dat dit een ´rijpaardenbesluit´ inhoudt?

Dat is inderdaad een in extrema denkbare situatie.
Er ís al vrij serieuze en brede weerstand tegen ruiter´sport´. Een verbod daarop is niet minder denkbaar dan een verbod op stierenvechten in Spanje. Daar is het in de deelstaat Cataluña al aangenomen.

Het is daarom zaak dat de particuliere ruiter met plezier-ambities zich inzet tegen wat nu de norm in NL is :)*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:07

Huertecilla schreef:

Oh is prima voor mij hoor :)

Maar ik heb hier nog geen reactie op gekregen?
Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

HC, ik heb werkelijk niets te maken met 'alle mensen', 'Bokt', 'de meerderheid', 'de ruiterij' en meer van dat ruime geneuzel, ik vraag je waarom JIJ een aanname doet jegens MIJ waarom ik niet zou willen weten hoe mijn paard zich het best voelt. Dáár ben ik benieuwd naar en niet naar wat de rest van de wereld vindt, wat jij van de rest van de wereld vindt en alles ertussenin, want daar heb ik zó ongelofelijk weinig mee te schaften.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:14

tja het blijft een eeuwige discussie, ik ga er vanuit dat iedereen het beste wil voor zijn of haar paard.
Mijn paard ga van mei tot 1 oktober altijd naar buiten.
En van okt tot mei weer naar stal.
Hij wordt elke dag 2 uur in de paddock gezet en dan kom ik later nog om hem beweging te geven en zijn stal te doen, natuurlijk zou het ideaal zijn hem buiten te laten, maar hier in de omgeving is het onmogelijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:41

Na alle paasvreugde meng ik me hier weer even.

Om terug te komen op de temperatuurskwestie (laatste keer, daarna ben ik er klaar mee. Zoals HC zelf zegt, waar geen wil is, is geen weg), HC, je zegt zelf:

Citaat:
De paarden staan hier in augustus rustig in de volle zon bij >40 in de schaduw. Heb 60 graden gemeten op de rug van het muildier.

Kan je idd aanvoeren dat de gevoelstemperatuur lager ligt, maar die komt natuurlijk never nooit in de buurt van de hooguit 18 graden die optimaal zou zijn voor een paard. Zeker die 60 graden niet.

Dat je dan vervolgens dit ook nog verder voert in dat mensen zonder bit, sporen, zweep etc. moeten rijden om paardvriendelijk te zijn, is in dat opzicht dan ook enigzins dubbel. Iemand die zonder plukken netjes met bit rijdt, vind ik paardvriendelijker dan in een zinderende hitte van 60 graden op je paard/muildier te gaan zitten.

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof graag dat jouw paarden het uitstekend naar hun zin hebben. Maar ook jouw situatie is suboptimaal. En paarden doen het daar prima onder. Ook in het suboptimale Nederland, met minder dan 24/7 weidegang het hele jaar.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:30

Citaat:

Citaat:

Voor mij is het ook prima, als er niet meer gereden mag worden.

VB. Er wordt me bijna dagelijks gevraagd of mijn drie-jarige Fries niet moet worden ingereden. Nou nee, en als ik hem nooit inrijdt (of laat inrijden, tenslotte ben ik 55 en geen jonkie meer) dan denk ik niet dat hij daar slechter van wordt. Hij heeft zijn eigen kudde en vermaakt zich prima.

En ik ben me er van bewust dat het bij ons ook nog beter kan. Maar zolang iedereen een paard kan kopen zonder er enige kennis van te hebben ,worden wij hier dagelijks mee geconfronteerd.
Als kleine druppel op de gloeiende plaat proberen we in voor iedereen verstaanbare taal uitleg te geven over hoe het beter kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:56

nova_zodiax schreef:
En van okt tot mei weer naar stal.
Hij wordt elke dag 2 uur in de paddock gezet en dan kom ik later nog om hem beweging te geven en zijn stal te doen, natuurlijk zou het ideaal zijn hem buiten te laten, maar hier in de omgeving is het onmogelijk.

Jouw keuze is dus wetende dat er een enórm verschil zit tussen buiten laten en 5 maanden 2 uur per dag in een paddock, tóch een paard te houden.

Het is niet ´want het is onmogelijk´ maar ´want ik vind mijn lol belangrijker´.

Als je geen zoutwater aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houden.
Waarom wel een paard houden zonder geschikt land?

Is dat te rijmen met het beste met je paard voor hebben?
Nee. Dat is het best haalbare in wat je kan bieden. Dat is voor de meeste paarden VEEL te weinig, laat staan het beste :)*
Dat is geen liefhebben maar hébben.

Daar MOET de ruiterij zich echt hoognodig over bezinnen. Het ís al 20 jaar geleden als problematisch aangekaart, ís al >10 jaar veel te erg.

´Ja maar, dan kan ík geen paardrijden´ is geen argument.
Zonder geschikt aquarium geen zeepaard, zonder geschikt land geen paard :)*

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:04

Ach en ik heb afgelopen najaar rondgetrokken door Andalusië, 35 graden (wat het daar in oktober nog was) voelt daar ongeveer net zo als warm als hier hoor. Alleen aan de kust stond er een flink briesje waardoor het koeler aanvoelde, maar in de bergen en het binnenland zeker niet. Bovendien zaten in het stukje bos wat ik te paard doorgereden ben op weg naar het strand veel steekbeesten. Inderdaad suboptimaal voor paarden, al wil dat imo niet zeggen dat er daar alleen maar ongelukkige paarden leven. Maar volgens HC zijn eigen woorden zou hij zelf ook geen paarden moeten houden, want de temperaturen in zijn regio zijn suboptimaal.
Ik denk dat HC zich beter kan verdiepen in wetenschappelijk literatuur in hoe je veranderingen tot stand brengt als hij echt iets goed wil doen. Mensen, die het beste met hun paard voor hebben, gaan uitmaken voor mishandelaars is daar geen goede manier voor. En het ene wetenschappelijke onderzoek gebruiken om je eigen mening te onderbouwen en van een ander onderzoek zeggen, dat jouw paarden er prima tegen kunnen ook niet. Bovendien denk ik echt niet dat het probleem is dat zijn teksten te ingewikkeld of te wetenschappelijk zijn. Hij gebruikt misschien 'moeilijke' woorden en doet een beetje vaag (waar heb daar eens iets over gelezen http://leesvoer.webs.com/pasopvoordegoeroe.htm), maar het is juist niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen dat er vanuit ging dat de resultaten voor 100% van de populatie van toepassing waren, en al helemaal niet met onderzoeken over gedrag, welzijn etc. Al wordt bij dat soort onderzoeken wel weer eerder een verband aangetoond dan bijvoorbeeld bij medische onderzoeken omdat de uitslagen minder belangrijk zijn.
Bovendien, stel iedereen luistert naar HC. Regelt een paddock van bv 1000m2 met inloopstal en zet daar hun eigen paard in met een ander paard, gaat voortaan alleen nog maar bitloos rijden etc. Denk je nou werkelijk dat bv. een stalpaard dat niet gewend is aan sociale contacten daar dan ineens ontzettend gelukkig van wordt? Paarden zijn gewoonte dieren en je kunt niet zomaar 1,2,3 hun hele leven omgooien. Mijn paard heeft echt heel lang moeten wennen aan 'op de wei staan'. Ik denk dat hij pas na een jaar of drie niet meer meteen aangerend kwam als hij maar de indruk kreeg dat iemand hem binnen kwam halen. Ten eerste vind ik paardenwelzijn niet zo zwart wit als hier geschetst wordt, niet ieder paard wordt van dezelfde dingen gelukkig en ten tweede is het ook niet echt paardvriendelijk om grote veranderingen in een keer door te voeren, en ook hierbij geldt weer dat het ene paard flexibeler is dan het andere daarin.