Citaat:
"Binnen het islamitisch cultuurgebied zijn vrouwen ondergeschikt aan mannen. Dan zeggen ze wel dat die vrouwen zich uit vrije wil helemaal met een hoofddoek bedekken. Ammehoela! Ik wil een massieve emancipatiepolitiek voor achterstandsbuurten waar deze vrouwen wonen. Die meiden op de universiteit met een hoofddoekje, prima. Ik maak me veel meer zorgen over die woonwijken waar islamitische vrouwen beperkt zijn tot het huishouden en wat winkelen. Dat vind ik een grof schandaal."
(Bron: AD Tijdsdocument, de opkomst, moord en nasleep)
Waar Fortuyn dit zegt, en in mijn ogen de kern van het probleem raakt (onderdrukking zit hem niet in een hoofddoekje), richt Wilders zich in mijn ogen veel te veel op symboolpolitiek. Leuk, zo'n hoofddoekjesbelasting, maar onderdrukking voorkom je er niet mee. Dat zit veel dieper. En idd bij juist die mensen die je níet op straat ziet.
Citaat:
We moeten stoppen om de grenzen wagenwijd open te zetten. Laten we eerst de problemen met de aanwezige immigranten oplossen. Iedere huisvrouw kan u vertellen dat u eerst de kraan dicht moet draaien als u gaat dweilen."
(Bron: TV)
Hoewel ik het hier niet mee eens ben (van mij blijven politieke vluchtelingen welkom!), vind ik dit wel een goede onderbouwing. Waar Wilders enkel zegt "geen Islamiet er meer in want het is een achterlijke cultuur", zonder de huidige problematiek aan te willen pakken, denkt Fortuyn hier in mijn ogen constructief na. Problemen met Islamieten zijn niet opgelost wanneer de grenzen dichtgaan, ook al wekt Wilders die suggestie vaak wel.
Citaat:
"Veertigduizend asielzoekers per jaar, dat is in vier jaar tijd een stad van een omvang van Groningen. Dat moeten mensen zich eens even goed realiseren. En dan veelal; enkele reis onderklasse."
(Bron: interview met Volkskrant, 9 februari 2002)
Fortuyn richt zich in mijn ogen hier heel goed op het werkelijke probleem met Islamitische immigranten: hun sociaaleconomische status. Iedereen roept altijd wel dat Islamieten relatief gezien veel rotzooi schoppen, en dat is ook zo. Maar wanneer je hen vergelijkt met andere mensen in een lage sociaaleconomische klasse valt dat ineens heel heel erg mee. Lage SES staat vrijwel garant voor problemen, dát is de gemeenschappelijke deler die Moslims met andere criminelen hebben. Niet hun religie.