Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:27

Betteke schreef:
De uitdrukking "op de zak van mijn man/vriend teren" staat mij ontzettend tegen. Het klinkt een beetje alsof je als vrouw, als je thuisblijft voor de kinderen, niks doet en loopt te zeuren om geld. Een huwelijk of samenwonen is een kwestie van geven en nemen en compromissen sluiten. Als beide partners het eens zijn over de rolverdeling dan is er toch niks mis met feit dat de man het geld binnenbrengt en de vrouw het uitgeeft?
Wij hadden 1 gezamenlijke rekening waar het salaris van mijn man op gestort werd. Hij vroeg nooit waar ik het aan uitgaf en ik voelde me niet geroepen om verantwoording af te leggen voor mijn uitgaven. Nou hadden wij toevallig wel een erg goed huwelijk, misschien dat dat scheelt.

Helemaal met je eens!!! :o

Sleeper

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:42

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:49

Ik vind ook dat iedereen het voor zich zelf moet bepalen. Sommige mensen vinden luxe dingen belangrijk, maar een ander weer niet. Ook is het zo dat als je kleine kinderen onder 4 jaar hebt, ik snap dat je thuis blijft. Je werkt dan namelijk voor de kinderopvang die echt megaduur is. En ik snap het ook goed als je er voor je kinderen wil zijn, zeker als ze op de basisschool zitten. Ik zou het ook doen, mocht er genoeg inkomen zijn en ik had kinderen zou ik zeker de eerst jaren heel graag bij willen zijn om ze te zien opgroeien.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:51

Het lijkt me heerlijk maarja mijn inkomen kunnen we niet echt meer missen en de kinderen zijn toch hele dagen naar school. En hebben maar 2x BSO waar ze het heel erg naar de zin hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:53

Sleeper schreef:
Tja, en dan lees je dit en is het eigenlijk helemaal niet zo raar dat moeders of vaders thuis blijven en wachten tot hun kinderen groot zijn

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... el_te_duur

Tsja, als je uitgaat van het feit dat vrouwen vooral gaan werken vanwege de sociale contacten die ze opdoen :roll:
Als ik in de luxepositie zou zitten dat ik alleen zou hoeven te gaan werken voor de sociale contacten dan ging ik toch liever iets anders doen om sociale contacten op te doen. In ieder geval niet werken :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:17

Suzanne F. schreef:
Het is niet denigrerend bedoeld hoor, maar zo is hoe ik het zie en voel. :)
Er zullen best relaties zijn waarin de man ook goed zijn best doet en meehelpt in het huishouden en de kinderen enzo. En niet iedere man verlaat zijn vrouw voor een ander. En niet iedere man wrijft het er elke dag hoe goed hij wel niet alles betaald en hoeveel alles wel niet kost.
:)

Maar mij overkomt het niet dat ik geen eigen bankrekening heb en dat ik alleen kom te staan. Dat is diplomaloos zonder werk aan de kant geschoven word en dat ik er alleen voor sta, zonder werk en zonder geld.
Ik noem het een ingebouwde zekerheid voor mezelf en daarnaast vind ik het fijn om aan zelfontwikkeling te doen. Bezig blijven, nieuwe contacten opdoen, scherp blijven. Ik vind het fijn om te werken en bij te leren. :)

Ik snap niet hoe je erbij komt dat elke thuismoeder geen diploma's heeft (heb ik namelijk wel + 15 jaar fulltime werkervaring), ik heb een eigen bankrekening (meerdere zelfs) en ik ontwikkel mezelf nog steeds door actief te zijn, veel te lezen, een studie te doen, veel hobbies en bezigheden te hebben, op school te helpen en ik kom om van de afspraken in mijn agenda. :D
Ik denk dat je het echt anders moet zien, in elk geval niet alle huismoeders over 1 kam scheren. Niet elke thuismama is hetzelfde en niet elke werkende moeder heeft een topcarriere. ;)
Verre van zelfs, van degenen die parttime werken. Jouw werk (directie secretaresse, las ik) heb ik jarenlang gedaan, fulltime. Weet zeker dat als ik NU naar een uitzendbureau stap, ik morgen een baan heb (fulltime). Leuk, uitdagend parttime werk is lastiger te vinden.

Maar ik ga nu naar mijn paard, want moet straks mijn dochter ophalen van school, vanmiddag hebben we Zumba en ik heb nog een hoop andere zaken voor het weekend te doen. :wave:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:32

Twiggy2008 schreef:
Ik snap niet hoe je erbij komt dat elke thuismoeder geen diploma's heeft (heb ik namelijk wel + 15 jaar fulltime werkervaring), ik heb een eigen bankrekening (meerdere zelfs) en ik ontwikkel mezelf nog steeds door actief te zijn, veel te lezen, een studie te doen, veel hobbies en bezigheden te hebben, op school te helpen en ik kom om van de afspraken in mijn agenda. :D
Ik denk dat je het echt anders moet zien, in elk geval niet alle huismoeders over 1 kam scheren. Niet elke thuismama is hetzelfde en niet elke werkende moeder heeft een topcarriere. ;)
Verre van zelfs, van degenen die parttime werken. Jouw werk (directie secretaresse, las ik) heb ik jarenlang gedaan, fulltime. Weet zeker dat als ik NU naar een uitzendbureau stap, ik morgen een baan heb (fulltime). Leuk, uitdagend parttime werk is lastiger te vinden.

Heel goed, jij hebt dus al een ingebouwde zekerheid, jij kan zo aan de slag als je er alleen voor komt te staan. Perfect! Op jou was dit bericht dus niet van toepassing. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:34

Psst, Suzanne... Twiggy staat er al alleen voor ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:37

Blue_Eyes schreef:
Psst, Suzanne... Twiggy staat er al alleen voor ;)

Hoe kan ze dan thuismoeder zijn? :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:40

Dat moet je aan haar vragen, maar Twiggy is een alleenstaande moeder ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:41

Blue_Eyes schreef:
Dat moet je aan haar vragen, maar Twiggy is een alleenstaande moeder ;)

Dan vind ik het apart dat ze een thuismoeder is. Dat wil ik ook wel. Hoe doe je dat dan? :)
Heeft ze een geldboompje in de tuin staan? :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:44

Waaruit trek je de conclusie dat Twiggy thuismoeder is? Dat zie ik helemaal nergens staan of ik moet er overheen gelezen hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:46

maikeltje schreef:
Waaruit trek je de conclusie dat Twiggy thuismoeder is? Dat zie ik helemaal nergens staan of ik moet er overheen gelezen hebben.

Dat haal ik duidelijk uit haar post. Dat maak ik er duidelijk uit op. :)

Twiggy2008 schreef:

Edit: Ik heb al uitleg gehad via PB en het is duidelijk nu. :)
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 17-09-10 09:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:46

Zeg, Twiggy's persoonlijke situatie lijkt me verder wel wat off topic.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:53

Ik vind dat, als de situatie het toelaat, een moeder best thuis kan blijven.
Waarom niet?
Ik ben de eerste twaalf jaar thuis gebleven voor de kinderen en ben er blij om dat ik dat gedaan heb, kon ze brengen en halen en ze hoefden niet naar de naschoolse opvang.
Ieder moet dat voor zichzelf weten en ik vind het erg kort door de bocht om iemand daarop te be of veroordelen.
Wat is er nu lekkerder voor een kind dan de zekerheid te hebben dat je moeder er gewoon ís en voor de moeders die wél werken en jonge kinderen hebben heb ik alleen maar respect want ik zie bij mijn dochter dat dat écht niet makkelijk is.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:18

Suzanne, ook ik vind het erg neerbuigend wat je hebt geschreven.

Zo zijn er een boel thuis moeders die overal wel een hoop moeite voor doen en niet geheel (financieel) afhankelijk zijn van hun partner.
Zo heb ik na de bevalling van [***] mijn school weer opgepakt zodat ik in ieder geval meer diploma's had dan alleen mijn mavo diploma.
Ik heb werkervaringen op gedaan door werkzaam te zijn in oa de kinderzorg,ouderenzorg en psychiatrie en met werkervaring bedoel ik geen stages.
En nee ik ben niet financieel afhankelijk van mijn partner, ik heb mijn eigen bankrekening met geld en nee ik teer ook niet op een uitkering.

Edit:

Zodra de jongste op school zit ga ik ook weer partime aan de slag, ik leer ook elke keer nog steeds bij en ik heb misschien een voordeel dat ik nog jong ben (23)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:36

Steph86 schreef:
Suzanne, ook ik vind het erg neerbuigend wat je hebt geschreven.

Zo zijn er een boel thuis moeders die overal wel een hoop moeite voor doen en niet geheel (financieel) afhankelijk zijn van hun partner.
Zo heb ik na de bevalling van Ticho mijn school weer opgepakt zodat ik in ieder geval meer diploma's had dan alleen mijn mavo diploma.
Ik heb werkervaringen op gedaan door werkzaam te zijn in oa de kinderzorg,ouderenzorg en psychiatrie en met werkervaring bedoel ik geen stages.
En nee ik ben niet financieel afhankelijk van mijn partner, ik heb mijn eigen bankrekening met geld en nee ik teer ook niet op een uitkering.

Edit:

Zodra de jongste op school zit ga ik ook weer partime aan de slag, ik leer ook elke keer nog steeds bij en ik heb misschien een voordeel dat ik nog jong ben (23)

Nou prima toch, dan is mijn post ook niet voor jou bedoelt. Ik heb alleen geschreven hoe ik het zag en voelde en als dat neerbuigend overkomt voor degene waar het voor bedoelt is, ja so be it. Ik heb het al een aantal keren uitgelegd.
Jij hebt diploma's en ben dus niet financieel afhankelijk van je man. Dus is mijn post niet op jou van toepassing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:12

En al zou je financieel afhankelijk zijn, ik zie het probleem daarvan niet. Het is pas een probleem als je in je achterhoofd hebt om bij hem weg te gaan,
of als je man je niet geeft wat je wilt. En dan heb je dus de verkeerde man.
Het is maar hoe je dingen bekijkt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:16

Tja... er is natuurlijk altijd de kans dat manlief ervandoor gaat. :)

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:31

Beetje lekker kort door de bocht.

Ik ben er thuis voor mijn kind en ik werk dus niet. Mijn vriend werkt en we vinden het prima zo.
Ik hoef niet te werken van hem en we willen er gewoon zijn voor ons kind.
Geloof me, er zijn heel veel gezinnen waar de vrouw ook wel van thuis zou willen blijven.
Tegenwoordig durf ik het al niet eens meer te zeggen, want je wordt gewoon raar aangekeken.

Als ik nou iets leuks gestudeerd had en ik had leuk werk kunnen hebben, dan had ik misschien wel voor een
aantal uur werken gekozen, maar ik heb nooit echt geweten wat ik wou. Kan nog steeds natuurlijk, maar voorlopig is het zo
wel goed.

Wat ik bovendien in een dag zou verdienen, verdient vriendjelief in een uur.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:32

Ts, volgens mij begrijp jij het niet helemaal. Een huisvrouw/thuisblijfmoeder is egoistisch en teert op de zak van haar vent?
Ik moet eigenlijk wel een beetje lachen om jou kortzichtigheid. Ik heb fulltime gewerkt en ben nu thuis met mijn twee kinderen. Ik kan je zeggen, fulltime voor de kinderen zorgen is een 24/7 baan en, voor mij in ieder geval, vele malen zwaarder dan een fulltime baan buitenshuis.

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je meteen een oordeel moet vellen, thuisblijfmoeder/huisvrouw niets voor jou? Prima! Maar val anderen niet lastig met jou kortzichtige kromme ideeen. Iedereen is vrij om te doen waar hij zich goed bij voelt en als dat thuis bij de kinderen blijven is, dan is dat haar (of zijn) goed recht nemand dit dan op veroordelingen te wachten van mensen die (klaarblijkelijk) niet weten waar ze het over hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:15

Rock schreef:
Tja... er is natuurlijk altijd de kans dat manlief ervandoor gaat. :)

Ja, en wat dan nog? Ten eerste vind ik dat ook de schuld van de vrouw, een relatie moet je met z'n tweeën levend houden, maar dat is een andere discussie, maar je kunt dan toch alsnog werk zoeken? En een vrouw zit nooit zonder geld als ze geen inkomen heeft want dan is hij verplicht om haar wat te betalen plus dat er uitkeringen zijn waar je gebruik van kunt maken tot je werk hebt, of een andere man :D

Dit gezegd snáp ik heus die angst wel, maar het is ergens onzin om daar mee bezig te zijn. Dan verknal je een relatie eigenlijk al bij voorbaat.
"Schat, ik wil wel werken want ik moet geld hebben als je er vandoor gaat" is nou niet echt een teken van vertrouwen. ;)

naderhand typefout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-09-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:46

Ijsvogel schreef:
Beetje lekker kort door de bocht.

Wat ik bovendien in een dag zou verdienen, verdient vriendjelief in een uur.

:P
Herkenbaar (in de goede tijden dan)
En als je dan kijkt hoeveel stress en extra drukte je er van hebt... dan is het de moeite gewoon niet waard.
Voor een gezin kun je dan soms beter kiezen dat de weinig verdienende partner thuis blijft zodat er rust in de tent is en beide partners minder hoeven te rennen en te vliegen en meer tijd over hebben voor hun ontspanning.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:15

Lusitana schreef:
Dit gezegd snáp ik heus die angst wel, maar het is ergens onzin om daar mee bezig te zijn. Dan verknal je een relatie eigenlijk al bij voorbaat.
"Schat, ik wil wel werken want ik moet geld hebben als je er vandoor gaat" is nou niet echt een teken van vertrouwen. ;)

naderhand typefout verwijderd

Ik heb een deel van dit topic gelezen en verbaas me over het feit dat het er de hele tijd over gaat 'als je man je verlaat'. De situatie kan ook heel anders zijn! Wat nou als je man komt te overlijden?

Mijn moeder is zelf opgevoed met het idee dat ze nooit financieel afhankelijk moet worden van een man. Dit heeft ze dus ook niet gedaan. Ze heeft altijd gewerkt, en dat is maar goed ook want toen ik 15 was overleed mijn vader. Hoe zou ze nu financieel rond moeten komen als ze niet zelf al werkte? Een baan vinden die een gezin onderhoud is niet zo makkelijk hoor.

Verder zou ik zelf nog niet kunnen zeggen hoe ik het later ga doen. Ik werk nog niet, maar ik vermoed dat ik mijn werk later hartstikke leuk ga vinden. Ik heb hier keihard voor gestudeerd en ik mag nu iets gaan doen waar mijn passie bij ligt en waar ik graag mijn dag aan besteed. Zoals ik er nu voor sta lijkt me dat moeilijk om compleet op te geven voor mijn eventuele kinderen. Maar dat kun je natuurlijk pas echt zeggen als een kind hebt gekregen.

Ook lees ik nergens dat de man thuis kan blijven? Velen hier zeggen, het is normaal dat de vrouw minder/stopt met werken als er kinderen zijn. Nou het lijkt mij prima als de man zou stoppen met werken! Helaas is dit nog niet helemaal normaal in Nederland. Aangezien ik welgeteld maar één gezin ken met een huisvader en full-time werkende moeder.
Maar eens vragen hoe vriendlief hier over denkt ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:16

Oh, mijn man mag best stoppen met werken (of toch bijna) en dat ik dan fulltime aan de slag ga! Maar ik denk niet dat hij dat wil... En parttime werken zou bij hem vooral betekenen dat hij het werk voor 5 dagen in 4 dagen moet doen...