Toch wil even mijn modopmerking herhalen om iedereen er even aan te herinneren dat ook in het heetst van een discussie belangrijk is om even te controleren of je bericht kwetsend kan overkomen voordat je op invoeren drukt.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Flosje446 schreef:Als ik een steen laat vallen, dan zal die altijd naar beneden vallen = zwaartekrachttheorie.
Popper had daar een boel interessante dingen over te zeggen, onder andere dat je nooit weet of iets dat in het verleden altijd gebeurd is, ook altijd in de toekomst zal gebeuren.
Daphna schreef:http://player.omroep.nl/?aflID=11218288 minuut 53! Er interessant programma trouwens!
verootjoo schreef:Als je je enigszins verdiept weet je dat dat natuurlijk niet God's schuld is. De mens is zondig, en de duivel verleidt... De goedheid komt van God, Hij heeft altijd het beste met ons voor. De zonde komt van de duivel. Hij probeert ons weg te drijven van God en het kwaad de wereld in te brengen.
H_Nalanta schreef:Jep, dat is allemaal God's schuld!Wat een onzin..
Citaat:Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is.
Apoc schreef:verootjoo schreef:Als je je enigszins verdiept weet je dat dat natuurlijk niet God's schuld is. De mens is zondig, en de duivel verleidt... De goedheid komt van God, Hij heeft altijd het beste met ons voor. De zonde komt van de duivel. Hij probeert ons weg te drijven van God en het kwaad de wereld in te brengen.
Ik zeg ook niet dat het God zijn schuld is. Ik geloof namelijk niet in de beste man. Wij zijn bezig met onze eigen ondergang en dus is het de schuld van de mens. Het ging meer om het feit dat, zou hij er zijn, waarom grijpt hij dan niet in? De meeste mensen die wel in hem geloven hebben namelijk alleen maar lovende woorden over hem.
Ik ken verder de bijbel ook gewoon, ligt zelfs op de boekenplank. Al denk ik dat het een uit zijn verband gerukt verhaal is, maar dan heb ik verder wel respect voor mensen die er in geloven, alleen heb ik er een andere visie op.
LHO schreef:Om op de TT in te gaan: Ik ben zelf atheist, dus evolutietheorie. Wel denk ik dat mensen die hier voor schepping kiezen, even terug mogen naar school. Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is. Al is dat iets wat met name in het streng religieuze onderwijs nogal eens mis gaat.
Hoe ze dat voor zichzelf willen verantwoorden is niet het probleem van de maatschappij. Zolang kinderen maar van jongs af aan de evolutietheorie kennen en als waarheid en wetenschap zien, en dan kan eventueel de scheppingsleer er -als ze daar behoefte aan hebben- nog bij.
verootjoo schreef:God gaat ingrijpen. Dat staat nl ook in de Bijbel. God zal terug op aarde komen en gerechtigheid brengen. De gelovigen gaan met Hem mee naar het eeuwig leven in het paradijs. De ongelovigen niet, en gaan naar de hel.
Blue_Eyes schreef:Citaat:Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is.
Wel fijn dat jij dat even bepaalt voor mensen. Vrijheid van godsdienst, anyone? Sorry, die uitspraak stuit me enorm tegen de borst. Iedereen mag in Nederland geloven wat hij/zij wil. Ook als dat in strijd is met de heersende norm.
Mijn persoonlijke overtuiging is duidelijk; dat het scheppingsverhaal en de evolutietheorie weinig met elkaar te maken hebben omdat ze heel andere gebieden beslaan. Maar al ZOU ik willen geloven dat de aarde 5000 jaar oud is en God de eerste mensen precies zo op de aarde heeft gezet als wij nu zijn, dan heb ik dat recht.
Blue_Eyes schreef:Weinig narcistisch aan. Ik weet niet of het helemaal klopt, wat verootjoo zegt, want God zet ons nog weleens voor verrassingen.
Maar het kan best zijn dat het zo is en dan wel hierom: je kunt wel een goed mens zijn, maar iedereen doet dingen fout in zijn leven, flink fout. Ik ben van mezelf een behoorlijk braaf persoon (in de goede zin des woords), maar ook ik heb dingen fout gedaan die ik liever niet vertel en dat geldt voor ons allemaal.
Het enige verschil tussen christenen en niet christenen is dat christenen inzien: ik doe dingen zo fout, dat ik daardoor de hemel niet in mag. Jezus heeft mijn straf op zich genomen door te sterven en op te staan uit de dood. Je accepteert dus zeg maar die hulp. Wil je dat niet, tja. Jouw keus.
Daphna schreef:Wat ik trouwens grappig vind is dat het de evolutie theorie heet.
Theorie betekend: De juistheid van een theorie kan althans volgens vele wetenschapsfilosofen zoals Karl Popper nooit bewezen (geverifieerd) worden. Dit komt doordat ongeacht het aantal bevestigende waarnemingen dat wordt gedaan, er nimmer kan worden uitgesloten dat de volgende waarneming een andere uitkomst zal geven.
Een theorie is dus per definitie niet waar. Als het wetenschappelijk bewezen wordt, is het geen theorie meer maar een leer.
Lauratje_88 schreef:De evolutieleer bestaat ook hoor (dit even terzijde).
Wat ik mij altijd afvraag is (dit is gewoon veronderstelling) als je als niet-gelovige gewoon een goed leven leidt en als je een goed persoon bent, vrij van zonde, je helpt je mede-mens wanneer je kan en je hebt nog nooit iemand kwaad gedaan, nog nooit iets illegaal gedaan je bent een goede ouder voor je kinderen. Kortom je bent gewoon de goedheid zelve maar je gelooft niet dat er een God is. Stel nu dat als je dan dood gaat (en stel er is wel een God), ga je dan naar de hemel? Zo nee, waarom niet?
LHO schreef:_San87_ schreef:Wat jij dus zegt, is dat wanneer je de hulp van Jezus niet accepteerd, je linea recta naar de hel gaat?
Lijkt me een gezellige plek, die helIk ken maar weinig mensen die daar niet terecht zouden komen
![]()