Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:25

Over het algemeen gaat deze discussie best prettig ondanks het moeilijke onderwerp, mijn complimenten hiervoor. :)

Toch wil even mijn modopmerking herhalen om iedereen er even aan te herinneren dat ook in het heetst van een discussie belangrijk is om even te controleren of je bericht kwetsend kan overkomen voordat je op invoeren drukt.

Moderatoropmerking:
Een andere mening hebben is prima, maar hou er wel rekening mee hoe je die andere mening formuleert en bedenk, voordat je op verzenden klikt, of je een ander niet onnodig gaat kwetsen met de manier waarop je jouw mening uit. Dat maakt zo'n discussie voor iedereen prettiger.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:32

Shadow0 schreef:
Flosje446 schreef:
Als ik een steen laat vallen, dan zal die altijd naar beneden vallen = zwaartekrachttheorie.

Popper had daar een boel interessante dingen over te zeggen, onder andere dat je nooit weet of iets dat in het verleden altijd gebeurd is, ook altijd in de toekomst zal gebeuren.

Ik heb een vak gehad wat ging over wetenschap in de maatschappij en daar kwamen oa de verschillende stromingen in de wetenschap ter sprake. Karl Popper was heel erg van de falsificatie. Ookal laat je miljarden stenen uit je hand vallen die allemaal op de grond vallen door de zwaartekracht, er hoeft er maar 1 te zijn die niet valt, dan klopt de theorie dus niet. Volgens Popper moeten wetenschappers juist zoeken naar deze ene steen, want door een theorie te weerleggen kom je juist eerder bij de waarheid (waar je volgens Popper nooit echt achter zult komen) dan door theorieën voor juist aan te nemen.
Daphna schreef:
http://player.omroep.nl/?aflID=11218288 minuut 53! Er interessant programma trouwens!

Ik ga er even naar kijken. Ik ben wel benieuwd.
Ik ben zelf absoluut niet gelovig en ik denk ook niet dat ik dat ooit zal worden, maar vind het wel interessant om er meer dingen over te weten.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:16

verootjoo schreef:
Als je je enigszins verdiept weet je dat dat natuurlijk niet God's schuld is. De mens is zondig, en de duivel verleidt... De goedheid komt van God, Hij heeft altijd het beste met ons voor. De zonde komt van de duivel. Hij probeert ons weg te drijven van God en het kwaad de wereld in te brengen.

Ik zeg ook niet dat het God zijn schuld is. Ik geloof namelijk niet in de beste man. Wij zijn bezig met onze eigen ondergang en dus is het de schuld van de mens. Het ging meer om het feit dat, zou hij er zijn, waarom grijpt hij dan niet in? De meeste mensen die wel in hem geloven hebben namelijk alleen maar lovende woorden over hem.

Ik ken verder de bijbel ook gewoon, ligt zelfs op de boekenplank ;). Al denk ik dat het een uit zijn verband gerukt verhaal is, maar dan heb ik verder wel respect voor mensen die er in geloven, alleen heb ik er een andere visie op.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:18

H_Nalanta schreef:
Jep, dat is allemaal God's schuld! :roll: Wat een onzin..

Wat Apoc volgens mij bedoeld is ook iets wat voor mij opgaat. Als je gelovigen moet geloven (ik kan het je persoonlijk afraden :Y) ;) ), dan is god verantwoordelijk voor al het 'goede' op aarde, en is al het slechte werk van de mens/duivel. Dat is natuurlijk een beetje krom.

Om op de TT in te gaan: Ik ben zelf atheist, dus evolutietheorie. Wel denk ik dat mensen die hier voor schepping kiezen, even terug mogen naar school. Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is. Al is dat iets wat met name in het streng religieuze onderwijs nogal eens mis gaat.

Hoe ze dat voor zichzelf willen verantwoorden is niet het probleem van de maatschappij. Zolang kinderen maar van jongs af aan de evolutietheorie kennen en als waarheid en wetenschap zien, en dan kan eventueel de scheppingsleer er -als ze daar behoefte aan hebben- nog bij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:15

Citaat:
Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is.

Wel fijn dat jij dat even bepaalt voor mensen. Vrijheid van godsdienst, anyone? Sorry, die uitspraak stuit me enorm tegen de borst. Iedereen mag in Nederland geloven wat hij/zij wil. Ook als dat in strijd is met de heersende norm.
Mijn persoonlijke overtuiging is duidelijk; dat het scheppingsverhaal en de evolutietheorie weinig met elkaar te maken hebben omdat ze heel andere gebieden beslaan. Maar al ZOU ik willen geloven dat de aarde 5000 jaar oud is en God de eerste mensen precies zo op de aarde heeft gezet als wij nu zijn, dan heb ik dat recht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:40

Apoc schreef:
verootjoo schreef:
Als je je enigszins verdiept weet je dat dat natuurlijk niet God's schuld is. De mens is zondig, en de duivel verleidt... De goedheid komt van God, Hij heeft altijd het beste met ons voor. De zonde komt van de duivel. Hij probeert ons weg te drijven van God en het kwaad de wereld in te brengen.

Ik zeg ook niet dat het God zijn schuld is. Ik geloof namelijk niet in de beste man. Wij zijn bezig met onze eigen ondergang en dus is het de schuld van de mens. Het ging meer om het feit dat, zou hij er zijn, waarom grijpt hij dan niet in? De meeste mensen die wel in hem geloven hebben namelijk alleen maar lovende woorden over hem.

Ik ken verder de bijbel ook gewoon, ligt zelfs op de boekenplank ;). Al denk ik dat het een uit zijn verband gerukt verhaal is, maar dan heb ik verder wel respect voor mensen die er in geloven, alleen heb ik er een andere visie op.

God gaat ingrijpen. Dat staat nl ook in de Bijbel. God zal terug op aarde komen en gerechtigheid brengen. De gelovigen gaan met Hem mee naar het eeuwig leven in het paradijs. De ongelovigen niet, en gaan naar de hel.
God zal dit doen als iedereen op aarde van God heeft gehoord, en de kans heeft gekregen om te kiezen ;)
Dat is hoe God ingrijpt. Ik zou niet weten wat hij nu zou moeten doen aan mensen die kiezen voor het kwaad. (oorlogen etc.) Wat wil Hij daaraan doen dan? Mensen maken die keuze toch zelf?

LHO schreef:
Om op de TT in te gaan: Ik ben zelf atheist, dus evolutietheorie. Wel denk ik dat mensen die hier voor schepping kiezen, even terug mogen naar school. Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is. Al is dat iets wat met name in het streng religieuze onderwijs nogal eens mis gaat.

Hoe ze dat voor zichzelf willen verantwoorden is niet het probleem van de maatschappij. Zolang kinderen maar van jongs af aan de evolutietheorie kennen en als waarheid en wetenschap zien, en dan kan eventueel de scheppingsleer er -als ze daar behoefte aan hebben- nog bij.

Wie zegt dan dat de evolutietheorie waar is? Waarom moet ik wel vanuit gaan dat dat waar is, en niet het scheppingsverhaal? Waarom kan het niet beide? De evolutietheorie snijdt het scheppingsverhaal niet hoor. Het een sluit het ander niet uit.

En net wat blue_eyes zegt: wat fijn dat jij voor alle mensen bepaald wat waar is en wat niet :\

En wat iedereen gelooft moet diegene zelf weten. Al zou ik in sinterklaas, de kerstman of de paashaas willen geloven... Who cares?

neres

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:47

Ik geloof absoluut in evolutie en niet in schepping, al vind ik het wel een mooi geloof als je bedenkt dat god de wereld schiep.

Maar goed ik geloof in de evolutie theorie omdat er dieren zijn die kenmerken dragen van de evolutie.
Zo heeft een walvis nog een dijbeenbot. Als je kijkt naar de natuur dier overal zijn oplossingen voor zoekt dan is een evolutie theorie helemaal niet gek.
De evolutie theorie is wetenschappelijk te onderbouwen.

En als laatste... Weten jullie dat over miljoenen jaren de mensen geen kleine teen meer heeft. Deze is nu al onnodig maar het zal nog jaren duren voordat deze wegblijft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:50

Evolutie. Ontkennen van de evolutie vind ik kortzichtig :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:51

Wat ik trouwens grappig vind is dat het de evolutie theorie heet.

Theorie betekend: De juistheid van een theorie kan althans volgens vele wetenschapsfilosofen zoals Karl Popper nooit bewezen (geverifieerd) worden. Dit komt doordat ongeacht het aantal bevestigende waarnemingen dat wordt gedaan, er nimmer kan worden uitgesloten dat de volgende waarneming een andere uitkomst zal geven.

Een theorie is dus per definitie niet waar. Als het wetenschappelijk bewezen wordt, is het geen theorie meer maar een leer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:53

Maar wat bepaalt dan dat God geen aandeel heeft in de evolutie. De Bijbel sluit de evolutietheorie niet uit.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:03

verootjoo schreef:
God gaat ingrijpen. Dat staat nl ook in de Bijbel. God zal terug op aarde komen en gerechtigheid brengen. De gelovigen gaan met Hem mee naar het eeuwig leven in het paradijs. De ongelovigen niet, en gaan naar de hel.

En dat zou ik behoorlijk narcistisch vinden :o

Ik kan me echt niet voorstellen dat een god mensen naar de hel stuurt omdat ze toevallig geloven ik Allah, Krishna, de evolutietheorie of het vliegend spaghettimonster. Je kan best een goed mens zijn zonder in god te geloven en een god die goed is zal dat ook best zien en waarderen lijkt me.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:09

Weinig narcistisch aan. Ik weet niet of het helemaal klopt, wat verootjoo zegt, want God zet ons nog weleens voor verrassingen.
Maar het kan best zijn dat het zo is en dan wel hierom: je kunt wel een goed mens zijn, maar iedereen doet dingen fout in zijn leven, flink fout. Ik ben van mezelf een behoorlijk braaf persoon (in de goede zin des woords ;)), maar ook ik heb dingen fout gedaan die ik liever niet vertel en dat geldt voor ons allemaal.
Het enige verschil tussen christenen en niet christenen is dat christenen inzien: ik doe dingen zo fout, dat ik daardoor de hemel niet in mag. Jezus heeft mijn straf op zich genomen door te sterven en op te staan uit de dood. Je accepteert dus zeg maar die hulp. Wil je dat niet, tja. Jouw keus.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:12

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Prima dat men in het scheppingsverhaal wil geloven (let op: geloven, niet weten, maar geloven!), zolang ze er maar vanuit gaan dat de evolutie klopt en waar is.

Wel fijn dat jij dat even bepaalt voor mensen. Vrijheid van godsdienst, anyone? Sorry, die uitspraak stuit me enorm tegen de borst. Iedereen mag in Nederland geloven wat hij/zij wil. Ook als dat in strijd is met de heersende norm.
Mijn persoonlijke overtuiging is duidelijk; dat het scheppingsverhaal en de evolutietheorie weinig met elkaar te maken hebben omdat ze heel andere gebieden beslaan. Maar al ZOU ik willen geloven dat de aarde 5000 jaar oud is en God de eerste mensen precies zo op de aarde heeft gezet als wij nu zijn, dan heb ik dat recht.

Wat ik aangaf, feel free to do so. Het stuk dat je citeert, daar zeg ik duidelijk dat het om geloven gaat. Niet om weten(schap), maar om geloof. Iets ongefundeerds, zonder bewijzen.

Wat in eerste instantie op kinderen overgebracht moet worden, is wat we weten (en dus niet wat we geloven). Dus niet dat de aarde 5000 jaar oud is - maar dat er een miljoen jaar geleden dinosauriers liepen op deze aardbol. Dat wij mensen verwant zijn aan apen.

Nu gebeurt dit veelal niet (ik vraag mij ook af hoe een gelovige ouder zal reageren als deze een snugger en bijdehand kind heeft wat gaat vragen of Adam en Eva dan soms Neanderthalers waren, immers, de eerste mensen :Y) ) maar alle gekheid op een stokje: Feiten, wetenschap eerst, daarna godsdienstig/humanistischvormingsonderwijs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:14

Blue_Eyes schreef:
Weinig narcistisch aan. Ik weet niet of het helemaal klopt, wat verootjoo zegt, want God zet ons nog weleens voor verrassingen.
Maar het kan best zijn dat het zo is en dan wel hierom: je kunt wel een goed mens zijn, maar iedereen doet dingen fout in zijn leven, flink fout. Ik ben van mezelf een behoorlijk braaf persoon (in de goede zin des woords ;)), maar ook ik heb dingen fout gedaan die ik liever niet vertel en dat geldt voor ons allemaal.
Het enige verschil tussen christenen en niet christenen is dat christenen inzien: ik doe dingen zo fout, dat ik daardoor de hemel niet in mag. Jezus heeft mijn straf op zich genomen door te sterven en op te staan uit de dood. Je accepteert dus zeg maar die hulp. Wil je dat niet, tja. Jouw keus.

God was toch van de naastenliefde? Waarom zou hij dan iemand straffen die zelf heeft besloten zijn leven anders in te delen dan dat de Bijbel dat voorschrijft? Ieder mens maakt fouten, al dan niet bewust :)

Wat jij dus zegt, is dat wanneer je de hulp van Jezus niet accepteerd, je linea recta naar de hel gaat?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:16

Sowieso de evolutietheorie en vooral omdat er daar bewijzen van zijn. Het scheppingsverhaal vind ik klinken als een sprookje en het lijkt me gewoon heel sterk dat de mensheid zo op aarde is gekomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:16

Ik geloof uberhaupt niet echt in de hel, dus nee. :Y)

God is van de naastenliefde ja, maar als je de hemel ook echt een hemel wilt houden, kun je er geen zondaars rond hebben lopen ;) Een van de belangrijkste kenmerken is dat alles er zuiver en zonder gebrek is. Je kunt er dus alleen naar binnen als al je zonden je vergeven zijn. En daar heb je Jezus toch echt voor nodig (anders had hij net zo goed niet aan dat kruis kunnen gaan hangen).

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:20

Daphna schreef:
Wat ik trouwens grappig vind is dat het de evolutie theorie heet.

Theorie betekend: De juistheid van een theorie kan althans volgens vele wetenschapsfilosofen zoals Karl Popper nooit bewezen (geverifieerd) worden. Dit komt doordat ongeacht het aantal bevestigende waarnemingen dat wordt gedaan, er nimmer kan worden uitgesloten dat de volgende waarneming een andere uitkomst zal geven.

Een theorie is dus per definitie niet waar. Als het wetenschappelijk bewezen wordt, is het geen theorie meer maar een leer.

Dus de relativiteitstheorie is per definitie niet waar?

*zweeft nog een rondje door het kantoor heen*

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:21

verootjoo schreef:
Maar wat bepaalt dan dat God geen aandeel heeft in de evolutie. De Bijbel sluit de evolutietheorie niet uit.

Als gelovigen daar mee kunnen leven; prima. :) Zolang 'men' de evolutie, de leeftijd van de aarde, etc etc maar niet stelselmatig ontkend / onderwijst :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:21

Dat is inderdaad wat krom uitgedrukt ;) Ik snap wel wat Daphna bedoelt, maar het staat er een beetje verkeerdom ;)

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:22

Ik geloof zelf in de evolutie omdat daar in mijn ogen meer bewijs voor is dan de schepping. En ik ben nu eenmaal hard op weg een wetenschapper te worden :P
wel vind ik dat op scholen BEIDE onderwezen moet worden. Ik vind het zeer beperkend en bemoederend deze keuze voor kinderen te maken. We kennen immers de vakken Godsdienst of levensbeschouwing waarbij de schepping uitgebreid aan bod moet komen. En ook biologie waar genoeg plaats is om evolutie te bespreken.
En over de hemel en de hel: ik geloof niet in god! maar ik ben het wel eens met de zienswijze van godsdienstige mensen zoals je moet eerlijk zijn naastenliefde etc. Mocht er dus na mijn dood blijken toch een god te zijn denk ik dat hij kan zien dat ik een goed en netjes leven heb geleid.
Ik denk dat het veel belangrijker is of je een goed mens bent dat dat je bid of naar de kerk gaat. Deze vorm van religie is mijns inziens wat achterhaald.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:23

Citaat:
Ik denk dat het veel belangrijker is of je een goed mens bent dat dat je bid of naar de kerk gaat. Deze vorm van religie is mijns inziens wat achterhaald.

Waarom achterhaald?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:23

_San87_ schreef:
Wat jij dus zegt, is dat wanneer je de hulp van Jezus niet accepteerd, je linea recta naar de hel gaat?

Lijkt me een gezellige plek, die hel :Y) Ik ken maar weinig mensen die daar niet terecht zouden komen :D *D

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:28

De evolutieleer bestaat ook hoor (dit even terzijde).

Wat ik mij altijd afvraag is (dit is gewoon veronderstelling) als je als niet-gelovige gewoon een goed leven leidt en als je een goed persoon bent, vrij van zonde, je helpt je mede-mens wanneer je kan en je hebt nog nooit iemand kwaad gedaan, nog nooit iets illegaal gedaan je bent een goede ouder voor je kinderen. Kortom je bent gewoon de goedheid zelve maar je gelooft niet dat er een God is. Stel nu dat als je dan dood gaat (en stel er is wel een God), ga je dan naar de hemel? Zo nee, waarom niet?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:29

Lauratje_88 schreef:
De evolutieleer bestaat ook hoor (dit even terzijde).

Wat ik mij altijd afvraag is (dit is gewoon veronderstelling) als je als niet-gelovige gewoon een goed leven leidt en als je een goed persoon bent, vrij van zonde, je helpt je mede-mens wanneer je kan en je hebt nog nooit iemand kwaad gedaan, nog nooit iets illegaal gedaan je bent een goede ouder voor je kinderen. Kortom je bent gewoon de goedheid zelve maar je gelooft niet dat er een God is. Stel nu dat als je dan dood gaat (en stel er is wel een God), ga je dan naar de hemel? Zo nee, waarom niet?

ALS dat zo zou zijn, zou je vast wel naar de hemel gaan. Maar dat bestaat niet ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:29

LHO schreef:
_San87_ schreef:

Lijkt me een gezellige plek, die hel :Y) Ik ken maar weinig mensen die daar niet terecht zouden komen :D *D

Mijn moeder zei altijd als ik sterf wil ik naar de hel daar mag je tenminste alles en moet je niets. :')