zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:05

Anya, wat wil je nu zeggen met het niveau van de VVD?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:07

Anya schreef:
waar staat dat PVV stemmers tokkie zijn??
Ik zie dat niet staan. Er staat dat ze gemiddeld een mbo-opleiding hebben (dat is dus niet dom, maar een normaal iq), dat ze wel vaker voor zichzelf kiezen (mag in Nederland) en dat ze houden van gewoon eten als boerenkool en actie en spanning. Paintball hebben ze zelf vaker opgegeven als leuke activiteit. Ook al niks mis mee. Het stikt in Nederland van de Paintballcentra.

Jij maakt er iets negatiefs van. Terwijl het gewoon een onderzoek betreft dat mensen zelf hebben ingevuld.

Zou je het wel gewoon hebben gevonden als er van de VVD-stemmer had gestaan dat ze vaker een hbo of hoger opleiding hebben, houden van golf en vaker naar bijzondere bestemmingen in het buitenland gaan en vaker in een landhuis wonen? Want ook dat is waar namelijk ;)

Je snapt volgens mij precies waar ik op doelde en je hebt dat stukje naar mijn inzien ook neergezet om de pvv stemmer op een bepaalde manier neer te zetten.

Nee, dat had ik ook niet normaal gevonden, want ik ken genoeg vvd stemmers die dat niet doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:09

Misschien ben ik wel een goed voorbeeld als PVV-stemmer. Ik heb geen PVV gestemd maar ik kan het wel begrijpen. (ik heb niet gestemd omdat ik te laat wist dat ik mijn stempas omgezet kon worden in een kiezerspas en ik kreeg mijn stempas te laat daarvoor)

Mijn ouders zijn typisch VVD-stemmers, eigen bedrijf enz. Mijn zusje en vriend zijn typisch GL of SP of PvdA-stemmers, zij hebben een leuk leven en willen dat iedereen het leuk heeft.

Ik heb geen hoog inkomen of opleiding, heb al eens een beroep moeten doen op de zw en ww, maar ik rij wel veel auto en wil graag in de toekomst misschien wel een huisje kopen.

Toch zou ik niet links stemmen omdat ik het ten eerste ook niet eens ben met wat er nu aan criminaliteit en met immigranten en 'nieuwe NL'ers' gedaan wordt, ik zou ontzettend een probleem krijgen met de km-heffing en ik zie voor normale huizen niet graag de hypotheekaftrek verdwijnen.

Anya, ik lees in dat onderzoek eerder dat ze gemiddeld een lage opleiding hebben, 'slechts' minder dan de helft MBO.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:14

F_Orumster schreef:
Ik ga ook paintballen vanavond, met grotendeels hbo-ers :D

Dat bedoel ik dus.. en jullie zijn vast ook geen tokkie.
Ik denk echt dat er iets gelezen wordt wat er niet staat.

Ik zie geen sociaal beleid bij Wilders:

Ik zie wel heel veel groepen die er een paar centen bij krijgen volgens zijn programma.
En er worden lukraak wat 'zorgaspecten' genoemd die er geld bij moeten krijgen, allemaal betaald overigens uit dezelfde relatief kleine bezuinigingsposten. Maar dat maakt het nog geen sociaal beleid.

Sociaal beleid is een samenhangend geheel aan maatregelen waarbij je problemen ook aanpakt. Ouderen worden niet minder eenzaam als ze er 2% bijkrijgen bijvoorbeeld. Bijstandsmoeders kunnen niet beter voor hun kinderen zorgen of een goede baan vinden als hun uitkering er een paar cent op vooruit gaat. Dan zul je toch echt met andere plannen moeten komen ;)

En @Mindim: nee.. ik heb dat stukje niet om die reden neer gezet. Het is een onderzoek van Motivaction. Dat is een behoorlijk gerenommeerd onderzoeksbureau in Nederland dat zich bezighoudt met leefstijlen van mensen. Als je op de site van motivaction kijkt en de 'andere' groepen bekijkt die beschreven worden, dan zie je dat die in dezelfde bewoordigen worden beschreven. Groepen mensen hebben nu eenmaal gelijksoortige kenmerken en om die te beschrijven halen ze de opmerkelijke dingen uit een onderzoek naar voren.

Ik denk echt dat jij je enorm aangeproken voelt of dat de omschrijving van de groep die daar staat niet bij jou past, of dat jij je beledigt voelt. Maar dat is niet mijn intentie. Mijn intentie is om te laten zien dat een deel van de groep mensen die stemt op Wilders of op de VVD (en niet tot het standaard electoraat van de VVD behoort) er doorgaans niet beter uitkomt persoonlijk als de maatregelen van een rechts conservatief kabinet erdoor komen. Niet meer en niet minder.

En zoals gezegd: het zal mijn tijd wel duren. Willen jullie 100% Wilders. Prima. Het is een democratie. Kan ik niet leuk vinden, maar je hoort mij niet zeggen dat Wildersstemmers dom zijn. Ik denk wel dat stemmen (of het nu links of rechts is) vaker gebeurt o.b.v. onderbuikgevoelens of een al dan niet aansprekende fractieleider. En dat vind ik persoonlijk jammer omdat het echt om inhoud zou moeten gaan.

En los van die inhoud ook nog om dat wat je echt belangrijk vindt. Want in een representatieve democratie is er nooit één meerderheid en zul je altijd moeten inleveren om andere punten te kunnen binnenhalen ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:16

MamboBeach schreef:

Niets, ik gebruikte dat als tegenstelling omdat iemand zich beledigd voelde door de omschrijving van een onderzoeksbureau over de PVV-stemmer.

purny

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:21

Ik denk niet dat het door alle PVV stemmers komt, jarenlang is er al dit soort dingen aan de gang. Maar alleen omdat er nu een politicus is die er wel wat over te zeggen heeft omdat veel mensen er zo over denken, ligt de fout bij de PVV? Dacht het niet.... Deze man kan best wel iets voor ons betekenen, hij kijkt immers naar de mensen en niet naar de andere dingen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:25

@Nicolletje: dat kan ik best begrijpen. Ik snap ook de angst van de hypotheekaftrek wel. Maar tegelijkertijd als je kijkt in de programma's waar het gaat om de hypotheekaftrek, dan hebben ze het niet over de gewone huizen. Daar blijft die aftrek bestaan. Dan hebben ze het hier over de optrekjes van ca 800.000 euro of duurder. Waar je dus per maand ook zo'n 1700 euro aan hypotheek kunt aftrekken.

Op een huis van 8 ton betaal je met een spaarhypotheek
Bruto maandlasten € 5.756,-
Netto maandlasten (indicatie) € 4.021,-
(zie funda.nl daar staan die berekeningen).

En echt waar: ik denk dat mensen die zich een hypotheek van 6000 euro per maand kunnen veroorloven, best zelf de hypotheekrente kunnen betalen.

Overigens woon ik aan de rand van Nederland. En daar zie je een prachtig verschijnsel: huizen in Nederland zijn ca 2 -3 keer zo duur als huizen in Duitsland. Een gewoon twee onder één kapje kost hier rond de 220.000 en net over de grens (mét grond erbij) betaal je dan 120.000. Omdat men daar geen hypotheekrente aftrek kent ;) :D

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:27

De hypotheek rente is een goede inkomsten voor de banken/ aannemers en makelaars die door de belasting betaler wordt gefinancierd. niet meer niet minder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:36

En dus mag die er voor de hoge inkomens van mij best af. En als je dit ooit wilt afschaffen voor de lagere inkomens, dan kan dat alleen geleidelijk. En volgens mij staat dat ook in de programma's van de partijen die voor afschaffing zijn.

Maar ook hiervoor geldt: het zal mijn tijd wel duren. Ik heb mijn huis al een poos geleden gekocht, dus ik woon goedkoop. Met of zonder aftrek. Maar ik vind wel dat mensen onterecht bang gemaakt worden met 'het afschaffen van die aftrek'. Alsof welke partij dan ook in een half jaar de hypotheekrenteaftrek zou afschaffen.

Trouwens: de winst is al binnen via de AOW-leeftijd optrekken. Levert vele malen meer op dan iets morrelen aan die hypotheekrente en Nederland gaat braaf zonder morren akkoord met deze maatregel. Wilders laat hem zonder blikken of blozen in een halve dag vallen.

En wie worden daarvan de dupe? Ik niet.. Ik kan me veroorloven desnoods twee jaar te leven van mijn spaargeld. Wel de mensen met de lagere en midden inkomens. Die moeten wel doorwerken. Want stoppen met werk kost te veel geld. Zo ook met de voorstellen van vakbonden/werkgevers.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:47

faye schreef:
En weet je wat nou zo jammer is? Door dit spelletje weet je eigenlijk bijna zeker dat de PVV bij de volgende verkiezingen de grootste wordt.

Dat is toch niet jammer? Is juist een hele goede zaak. PVV moet zo groot worden dat zelfs de meest linkse politici er ook niet meer onderuit kunnen dat Nederland er genoeg van heeft van het geknuffel.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:52

Brainless schreef:
Ik heb van mensen (met een hogere inkomen) begrepen dat ze eigenlijk PVV wilde stemmen maar toch (ivm met de grote van de partij) op de VVD hebben gestemd.

ps heb je dat statistiekje voor mij?

Dat zijn de volgende stemmers die over zullen stappen naar de PVV, omdat de VVD ze in een paarse coalitie lang niet gaat kunnen leveren waar ze om gevraagd hebben. Maar ik ben nog steeds overtuigd dat het uiteindelijk toch een regering gaat worden met VVD, PVV en CDA, want de VVD en PVDA gaan nooit genoeg toe willen geven om hun achterban tevreden te houden. Op zich zou ik het liefst hebben dat de PVV er deze keer nog niet deel van uit maakt. Zou voor de groei van de partij beter zijn om nog een keer de oppositie in te gaan.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:54

Je hebt gelijk Anya.
De leeftijd van de AOW gaat gewoon omhoog en niemand ( op een enkeling na) die in verzet komt.
Nog even en half Nederland kan in de schuldhulpverlening, denk dat de kosten dan nog veel hoger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:13

Anya schreef:
MamboBeach schreef:

Niets, ik gebruikte dat als tegenstelling omdat iemand zich beledigd voelde door de omschrijving van een onderzoeksbureau over de PVV-stemmer.

Meid, ik voel me niet beledigd door dat onderzoek, ik pas er helemaal niet in, op geen enkel front en heb ook geen PVV gestemd. Ik snap alleen niet wat het toevoegd en ik vind alles over 1 kam scherend. Ik vind dat soort onderzoeken storend, omdat het alles onder een noemer schaart en ik vraag me ook af hoeveel PVV stemmers aan het onderzoek hebben mee gedaan en hoeveel PVV stemmers er daadwerkelijk zijn. Evenals met het stukje VVD. Het zet een type stemmer neer waarvan ik me afvraag of het daadwerkelijk de PVV stemmer of VVD stemmer weergeeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:15

Tja, het voegt een beeld toe van een gerenommeerd onderzoeksbureau. Heb ik niet verzonnen, komt uit een onderzoek. Niet meer en niet minder.

Dat jij vindt dat het niets toevoegt, is je goed recht :j
Dat is het mooie van een land waar iedereen binnen de grondwet zijn mening mag hebben ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:27

Gisteren was er op RTL+ een programma over opiniepeilingen in Duitsland. Maar ik denk dat hetzelfe voor Nederland geldt. De opdrachtgevers voor zulke peilingen hebben al een invloed op de uitslag omdat ze aangeven waar die peiling gedaan moet worden. In het voorbeeld van dat bewuste programma op RTL+ werd onderzocht wat de eetgewoontes waren. Eerst werden 2000 mensen in een voornamelijk landelijk gebied gevraagd en daarna 2000 mensen in Berlijn. De uitslagen liepen enorm uiteen, desondanks konden beide onderzoeken gepresenteerd worden alszijnde representatief. Een van de onderzoekers vertelde erbij dat vaak meerdere peilingen gedaan worden voor dezelfde opdrachtgever en dat de opdrachtgever dan de peiling uitzocht die het beste paste bij zijn filosofie of product. Dus ook peilingen zijn verlakkerij. In België is een onderzoeksbureau ontmaskerd afgelopen week dat zogenaamde resultaten en peilingen de wereld instuurde die pure fantasie en speculatie waren. Wat bleek was dat vele media die uitslagen overnamen zonder ook maar enig onderzoek. En zo werd het volk resultaten voorgehouden die geen enkele waarheid bevatte.

Woestijnvis neemt pers jaar lang in het ootje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:30

Ach onderzoek blijft onderzoek en afhankelijk van de onderzoeksvraag komen er andere dingen uit. Inderdaad komt er ook afhankelijk van een bepaalde populatie een andere uitkomst. Als je dus een net onderzoeksbureau bent kies je voor een dubbelblind onderzoek mét een fatsoenlijke controlegroep :)

Dat er altijd charlatans zullen zijn, spreekt voor zich, maar er zijn toch echt richtlijnen waaraan ieder onderzoeksbureau dat een goede reputatie heeft zich aan moet houden.

Dat betekent Janesmith dat wat jij aangeeft kan voorkomen, maar niet de dagelijkse praktijk is. Tenzij je natuurlijk ook niet gelooft in pakweg het CBS :)

Ik wens jullie nog een fijne discussie. Ik ga fijn naar mijn paarden :j

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:50

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:03

Ik vind al die onderzoeken en opiniepeilingen zo apart. Er is mij nl nog nooit iets gevraagd via een onderzoek of een opinipeiling. Ik voel me dus ook nooit aangesproken door de uitslagen van dat soort onderzoeken.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:05

Vala schreef:
Ik vind al die onderzoeken en opiniepeilingen zo apart. Er is mij nl nog nooit iets gevraagd via een onderzoek of een opinipeiling. Ik voel me dus ook nooit aangesproken door de uitslagen van dat soort onderzoeken.

Precies! mij vragen ze ook nooit wat.
Ik denk er hetzelfde over wat jij denkt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:52

Anya schreef:
Wat zijn jullie toch altijd bezig over criminelen, al dan niet allochtoon.

Terwijl je daarbij voorbij gaat aan wat een rechts kabinet eigenlijk voorstaat. Dat vooral gewone mensen met een baan die niet te gek goed betaald het moeilijk gaan krijgen in de crisis en met een rechts kabinet nog moeilijker.

Zo maar één van de voorstellen die het zou hebben gehaald volgens mij:

- huisarts onder het eigen risico zorg brengen
- eigen risico zorg verhogen

En wat denk je dat dat in de praktijk betekent?
Voor mijn (met een inmiddels heel aardig inkomen) helemaal niets. Ik eet geen boterham minder als ik de huisarts zelf moet betalen.

Maar voor een hele grote groep mensen met kinderen dus wel. Ik voorzie dat in een aantal gevallen mensen te laat of niet bij de huisarts terecht komen. Omdat gezinnen dat eigen risico niet kunnen betalen.

Dat gecomineerd met
- meer marktwerking in de zorg (en dat is iets anders dan wat geld naar verpleeghuizen om Wilders tevreden te stellen)..

Gaat een voor gewone mensen onbetaalbare zorg opleveren.

Het maffe is dat ik uit solidariteit link heb gestemd, ik wil wel betalen voor de mensen die de huisarts niet kunnen betalen. Terwijl veel mensen die het straks niet meer kunnen betalen, dus rechts hebben gestemd. Allemaal op basis van een hoop populistisch gewauwel van onze rechtse voormannen.

Ik kan er met de kop niet bij, echt niet.

Ik zou me niet te druk maken, want ondanks dat een overgrote meerderheid rechts gestemd heeft, gaan we toch naar links.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:53

Anya schreef:
ik weet wel dat Nederland deels rechtser heeft gestemd, maar ik vraag me oprecht af of dat deel dat rechtser heeft gestemd (en dat zijn vaker mensen met een lager inkomen) wel enig idee heeft waar ze voor gestemd hebben.

Mijn tijd zal het wel duren. En ik kan me veroorloven gewoon naar de dokter te gaan, of ze dat nu in het eigen risico stoppen of niet. Maar triest vind ik het wel. Mensen laten zich echt prachtig bedonderen en gaan dan zelf om het hardst roepen hoe sociaal het beleid van rechts is ;)

Wie ben jij om te twijfelen aan de denkvermogens van anderen??

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:55

MamboBeach schreef:
Wat betreft dat onderzoek, het valt me op dat er van alles wordt bijgehaald om de PVV-stemmer in de zeik te zetten door tegenstanders. Niet hoger dan MBO-niveau? Dat dit alles erbij wordt gehaald getuigt door de tegenstanders nog niet eens van een kleuterniveau. Ik vind het serieus denigrerend en misselijkmakend. :r

Edit: Post aangepast, quote was onjuist.

Heb na een universitaire opleiding toch bijna PVV gestemd......och jee...waar sta ik nu?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:56

Teddy321 schreef:
Anya schreef:
ik weet wel dat Nederland deels rechtser heeft gestemd, maar ik vraag me oprecht af of dat deel dat rechtser heeft gestemd (en dat zijn vaker mensen met een lager inkomen) wel enig idee heeft waar ze voor gestemd hebben.

Mijn tijd zal het wel duren. En ik kan me veroorloven gewoon naar de dokter te gaan, of ze dat nu in het eigen risico stoppen of niet. Maar triest vind ik het wel. Mensen laten zich echt prachtig bedonderen en gaan dan zelf om het hardst roepen hoe sociaal het beleid van rechts is ;)

Wie ben jij om te twijfelen aan de denkvermogens van anderen??

.... en wat heeft dat in vredes naam met inkomen te maken?
(iemand met een lager inkomen is dommer dan iemand met een hoger inkomen....???)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:57

Ik lees in haar post niet dat ze twijfelt aan denkvermogens van anderen, eerder dat ze zich afvraagt in hoeverre mensen zich verdiept hebben in de consequenties (voor zichzelf) als de standpunten van de partij waarop ze gestemd hebben uitgevoerd worden.

Citaat:
Ik zou me niet te druk maken, want ondanks dat een overgrote meerderheid rechts gestemd heeft, gaan we toch naar links.

Als links een meerderheid kan krijgen, dan heeft er toch een groot genoeg deel van de Nederlanders links gestemd om ze die meerderheid te bezorgen.

CDA heeft 21 zetels (midden)
PVDA heeft 30 zetels (links)
SP heeft 15 zetels (links)
VVD heeft 31 zetels (rechts)
PVV heeft 24 zetels (rechts)
GroenLinks heeft 10 zetels (links)
CU heeft 5 zetels (midden)
D66 heeft 10 zetels (midden)
PvDD heeft 2 zetels (midden)
SGP heeft 2 zetels (midden)

Partijen die in het algemeen bekend staan als links hebben samen 55 zetels
Partijen die in het algemeen bekend staan als rechts hebben samen 55 zetels

Daarnaast is het zo dat de PVV een aantal linkse punten hadden qua sociaal-economisch beleid. Sterker nog, de PVV staat wat dat betreft nog dichter bij de SP dan bij de VVD. Aangezien een groot deel van de PVV stemmers aangeeft dat ze op de PVV gestemd hebben omdat zij buiten de programmapunten m.b.t. de islamisering vonden dat hij een hoop andere goede punten had, zullen deze stemmers minder moeite hebben met een linkse coalitie, mits het ze inderdaad ook echt om de andere punten te doen was.
Laatst bijgewerkt door Ptries op 18-06-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:58

Anya schreef:
En dus mag die er voor de hoge inkomens van mij best af. En als je dit ooit wilt afschaffen voor de lagere inkomens, dan kan dat alleen geleidelijk. En volgens mij staat dat ook in de programma's van de partijen die voor afschaffing zijn.

Maar ook hiervoor geldt: het zal mijn tijd wel duren. Ik heb mijn huis al een poos geleden gekocht, dus ik woon goedkoop. Met of zonder aftrek. Maar ik vind wel dat mensen onterecht bang gemaakt worden met 'het afschaffen van die aftrek'. Alsof welke partij dan ook in een half jaar de hypotheekrenteaftrek zou afschaffen.

Trouwens: de winst is al binnen via de AOW-leeftijd optrekken. Levert vele malen meer op dan iets morrelen aan die hypotheekrente en Nederland gaat braaf zonder morren akkoord met deze maatregel. Wilders laat hem zonder blikken of blozen in een halve dag vallen.

En wie worden daarvan de dupe? Ik niet.. Ik kan me veroorloven desnoods twee jaar te leven van mijn spaargeld. Wel de mensen met de lagere en midden inkomens. Die moeten wel doorwerken. Want stoppen met werk kost te veel geld. Zo ook met de voorstellen van vakbonden/werkgevers.

Als de aftrek wordt afgeschaft scheelt me dat 550,00 per maand. Maar omdat ik een duurder huis heb moet ik dat maar wel inleveren? Nee hoor, gelijke monikken, gelijke kappen