Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:54

sarabande schreef:
gohya schreef:
@Heino.
Op welk punt willen GroenLinks en D66 geen water bij de wijn doen? Ik vind dit nogal een beschuldiging...

Op het punt dat ze wél samen willen werken met PVV.
Beide hebben idd gezegd het niet te willen.
Doen ze water bij de wijn,dan zouden ze kunnen zeggen; oke we willen wel onderhandelen met de PVV.

Dat is geen water bij de wijn, dat is je kiezers bedonderen

De hele politiek bedondert de mensen toch!
Das nix nieuws.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:58

gohya schreef:
Das nix nieuws.

Nee dat is niet zo. Door coalitie vorming kunnen ze nooit altijd doen wat ze bedoelen, maar ze proberen wel zoveel mogelijk achter de standpunten waarvoor wij ze gekozen hebben te blijven staan.
Bedonderen van de kiezers is wat Geert deed met zijn AOW standpunt nog voor dat ter sprake kwam, vreemd genoeg vinden zijn kiezers dat van hem wel ok, maar wel schelden op de rest :? .

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:00

sarabande schreef:
gohya schreef:
Das nix nieuws.

Nee dat is niet zo. Door coalitie vorming kunnen ze nooit altijd doen wat ze bedoelen, maar ze proberen wel zoveel mogelijk achter de standpunten waarvoor wij ze gekozen hebben te blijven staan.
Bedonderen van de kiezers is wat Geert deed met zijn AOW standpunt nog voor dat ter sprake kwam, vreemd genoeg vinden zijn kiezers dat van hem wel ok, maar wel schelden op de rest :? .

Hij laat dat standpunt niet vallen, hij maakt het bespreekbaar. Dat is iets heel anders. Maargoed, eindeloze discussie. Ik zou zeggen: zolang pvv-stemmers het met wilders eens zijn moet je niet zeuren.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:00

Cowboy55 schreef:
Natuurlijk is Wilders (mag jij Geert zeggen? :D ) geen aanvaardbare regeerder! Laat hem dat dan dus bewijzen, dan klapt de zeepbel, schuiven de proteststemmers weer terug naar SP of de volgende partij op de rechtervleugel en dat was dan: Wilders weg en PVV weg.

Immers: hoe gaat het met rechts Frankrijk zonder Le Pen. Rechts Oostenrijk na Haider? Juist ja. Laat Wilders zijn ding doen, dan is 'ie het snelste weg. Voorspelling: kabinet met VVD, Wilders gaat 'los' in zijn inhoudsloosheid, VVD of andere coalitiepartij laat de boel klappen want 'asociaal beleid' van Wilders, helft PVV stemmers denkt: tja, eigenlijk kan dit ook ECHT niet, PVV wordt afgestraft bij volgende verkiezingen, Wilders vertrekt naar VS (Nederland is te klein voor mij), PVV valt uit elkaar, Dion Graus gaat weer weerman spelen bij lokale televisie Simpelveld (sorry als u daar vandaan komt).....THE END

Precies. En dat moet koste wat kost vermeden worden. Keep the dream alive. Gelukkig komt er wat dat betreft hulp van alle kanten en is de kans dat de PVV gaat regeren ongeveer 0,01%. Zo blijven ze groeien, en op een dag zijn ze zo groot dat er geen terugweg meer mogelijk is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:03

gohya schreef:
Doen ze water bij de wijn,dan zouden ze kunnen zeggen; oke we willen wel onderhandelen met de PVV.

Je hebt water bij de wijn doen en van water wijn maken...
Overigens sluit de PVV GroenLinks net zo goed uit. Dus wat nou water bij de wijn doen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:06

janesmith schreef:
Precies. En dat moet koste wat kost vermeden worden. Keep the dream alive. Gelukkig komt er wat dat betreft hulp van alle kanten en is de kans dat de PVV gaat regeren ongeveer 0,01%. Zo blijven ze groeien, en op een dag zijn ze zo groot dat er geen terugweg meer mogelijk is.

Zie Bouterse, het is altijd mogelijk om zon partij buiten de regering te houden. Vraag me af hoe lang Geert met zijn bewaking en kogelvrij vest nog blijft schelden in de marge, dat houdt een keertje op.

sarabande

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:08

Maar goed er wordt vandaag een politiek debat gehouden over de vraag waarom de PVV niet kan mee regeren, ben benieuwd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:10

ssssssssssssst!!! zit vragenuurtje te kijken!! :D :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:13

sarabande schreef:
Maar goed er wordt vandaag een politiek debat gehouden over de vraag waarom de PVV niet kan mee regeren, ben benieuwd.

En dat nog wel op verzoek van die linkse rakkers. Gut wat hebben ze het toch slecht voor met Wilders en Nederland.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:16

sarabande schreef:
gohya schreef:
@Heino.
Op welk punt willen GroenLinks en D66 geen water bij de wijn doen? Ik vind dit nogal een beschuldiging...

Dat is geen water bij de wijn, dat is je kiezers bedonderen

Iets waar ze meer dan genoeg ervaring hebben vanuit het verleden.
Ik noem de AOW, JSF, Afghanistan, Irak, onderzoek naar Balkan oorlog, kwartje van Kok. Dit zijn er maar een paar uit mijn hoofd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:59

http://www.nu.nl/politiek/2281035/wilde ... te-af.html

Van dit soort teksten word ik misselijk:
Citaat:
Hij voorspelt dat zijn partij de grootste wordt van het land nu ze niet mee kan praten over de nieuw te vormen regering.

Echt, kleutertje in de zandbak... Hij wil nu zélf niet meedoen..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:04

Ik denk dat GL en D66 al genoeg laten merken dat ze bereid zijn water bij de wijn te willen doen door voorstanders te zijn van een paars plus kabinet waar zij ook al dingen zullen moeten inleveren. En ik vind het juist heel goed van GL en D66 dat ondanks dat ze tegen Wilders zijn voor hun ideologie blijven staan en vinden dat Wilders toch nog meer kansen moet krijgen als één van de winnaars. Dat getuigd juist van een heel betrouwbaar beleid dat voor democratie e.d. pleit.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:08

Heino schreef:

Citaat:
Hij voorspelt dat zijn partij de grootste wordt van het land nu ze niet mee kan praten over de nieuw te vormen regering.

Echt he. :P

Kleutertje één: Vind je mijn tekening mooi?
Kleutertje twee: Ja. En jij de mijne?
Kleutertje één: Nee.
Kleutertje twee: Oh, dan vind ik die van jou ook niet mooi.
:P

Zelfs in dit stuk vind ik de retoriek van wilders storend. Ik zijn quote: een krankzinnig voorstel. Waarom altijd dat soort taalgebruik? Waarom niet: Dat voorstel ga ik niet op in. Desnooooods een slecht voorstel. Maar krankzinnig...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:10

Nou, een kleutertje in de zandbak is hij alleszins.

Citaat:
Wilders weigert in te gaan op de uitnodiging van Rutte om zonder het CDA te gaan praten over een nieuw regeerakkoord. Hij liet weten bereid te zijn om met iedereen te praten, maar dat er alleen onderhandeld kan worden als alle partijen aan tafel zitten die nodig zijn voor een meerderheid. ''Als de heer Verhagen aansluit, ben ik uw man'', stelde hij.

En gelijk heeft hij! Je gaat ook niet over salarisverhoging onderhandelen als je baas er niet bij is toch?
Wat een onzin om eerst tot een akkoord te komen en dat dan weer moeten aanpassen op bepaalde punten als het CDA aan wil schuiven. Lijkt mij simpeler als alle partijen rond de tafel gaan zitten.

En wat zijn retoriek betreft, hem hoor ik liever praten dan een verhagen of cohen. Die kunnen 15 minuten praten zonder ook maar iets duidelijks te zeggen. Gewoon heerlijk klinklare taal die iedereen begrijpt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:13

Krips schreef:
Zelfs in dit stuk vind ik de retoriek van wilders storend. Ik zijn quote: een krankzinnig voorstel. Waarom altijd dat soort taalgebruik? Waarom niet: Dat voorstel ga ik niet op in. Desnooooods een slecht voorstel. Maar krankzinnig...

Wilders is erachter dat die retoriek door een deel van de bevolking met gejuich ontvangen wordt, ergo ze denken dat zulk taalgebruik staat voor daadkracht en vernieuwing.

Hij doet tenminste wat, is een veel gehoorde uitspraak.
Ik heb hem nog weinig meer zien doen dan verbale aanvallen, maar dat schijnt voldoende te zijn voor zijn kiezers.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:24

Laika schreef:
Nou, een kleutertje in de zandbak is hij alleszins.

Citaat:
Wilders weigert in te gaan op de uitnodiging van Rutte om zonder het CDA te gaan praten over een nieuw regeerakkoord. Hij liet weten bereid te zijn om met iedereen te praten, maar dat er alleen onderhandeld kan worden als alle partijen aan tafel zitten die nodig zijn voor een meerderheid. ''Als de heer Verhagen aansluit, ben ik uw man'', stelde hij.

En gelijk heeft hij! Je gaat ook niet over salarisverhoging onderhandelen als je baas er niet bij is toch?
Wat een onzin om eerst tot een akkoord te komen en dat dan weer moeten aanpassen op bepaalde punten als het CDA aan wil schuiven. Lijkt mij simpeler als alle partijen rond de tafel gaan zitten.

En wat zijn retoriek betreft, hem hoor ik liever praten dan een verhagen of cohen. Die kunnen 15 minuten praten zonder ook maar iets duidelijks te zeggen. Gewoon heerlijk klinklare taal die iedereen begrijpt.

Ik vind dat de politiek geleid moet worden door de intelligentste personen van onze samenleving. Politiek is het belangrijkste van de hele samenleving. Als mensen de politici niet kunnen begrijpen, wiens probleem is dat dan? De politiek is nou eenmaal heel erg conplex. En door simpel taalgebruik maak je de problemen en hervormingen niet simpeler. Je verteld alleen niet het hele verhaal. Ik pleit voor niveau in de politiek. Geen jip en janneke taal maar bevoegde volksvertegenwoordigers. En als je je er in verdiept is het heel goed te begrijpen wat zij zeggen zonder borrelpraat te gebruiken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:52

Heino schreef:

Citaat:

Is toch ook logisch. Hij ziet aan de peilingen dat deze houding door de kiezer beloond wordt en hem nog meer zetels oplevert.
Hij accepteert niet dat het CDA de regels bepaalt waaronder gesproken gaat worden. Ik ben het helemaal met hem eens.

Rutte heeft er veel voor over om met de PVV te gaan regeren en wil ver gaan, zegt hij.

Citaat:
Rutte nodigt PVV uit voor onderhandeling

NOS Update: dinsdag 29 jun 2010, 16:07

VVD-leider Rutte heeft de PVV uitgenodigd om één op één onderhandelingen te beginnen over een rechts meerderheidskabinet met het CDA.

In een Kamerdebat over de formatie zei Rutte dat hij bereid is ver te gaan om zo'n kabinet mogelijk te maken.

'Stekker eruit'
Wilders nam de uitnodiging van de VVD niet aan. Hij is pas bereid te praten als alle drie partijen meedoen, maar het CDA wil pas aanschuiven als VVD en PVV eerst hun onderlinge verschillen uit de weg ruimen. Wilders noemde dat "een krankzinnige voorwaarde". Hij vindt dat Verhagen daarmee de stekker uit een rechts kabinet heeft getrokken.

Rutte legde de bal terug. Volgens hem ligt het aan Wilders dat hij nu moet proberen een kabinet te vormen met de PvdA. "Als dat kabinet er komt, dan is dat uw schuld. Want ik geef u hier nog eens de mogelijkheid om te onderhandelen.'

Ook andere partijen in de Kamer vindt dat Wilders wegloopt voor regeringsverantwoordelijkheid.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:57

Krips schreef:

Omdat het ook een krankzinnig voorstel is. Is in de hele Nederlandse politieke geschiedenis nog nooit voor gekomen dat eerst 2 partijen uit moeten onderhandelen en zodra ze een akkoord hebben, dat dan nr 3 nog even vrolijk zijn punten op tafel gaat leggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:59

janesmith schreef:
Rutte heeft er veel voor over om met de PVV te gaan regeren en wil ver gaan, zegt hij.

Citaat:
Rutte nodigt PVV uit voor onderhandeling

NOS Update: dinsdag 29 jun 2010, 16:07

VVD-leider Rutte heeft de PVV uitgenodigd om één op één onderhandelingen te beginnen over een rechts meerderheidskabinet met het CDA.

In een Kamerdebat over de formatie zei Rutte dat hij bereid is ver te gaan om zo'n kabinet mogelijk te maken.

'Stekker eruit'
Wilders nam de uitnodiging van de VVD niet aan. Hij is pas bereid te praten als alle drie partijen meedoen, maar het CDA wil pas aanschuiven als VVD en PVV eerst hun onderlinge verschillen uit de weg ruimen. Wilders noemde dat "een krankzinnige voorwaarde". Hij vindt dat Verhagen daarmee de stekker uit een rechts kabinet heeft getrokken.

Rutte legde de bal terug. Volgens hem ligt het aan Wilders dat hij nu moet proberen een kabinet te vormen met de PvdA. "Als dat kabinet er komt, dan is dat uw schuld. Want ik geef u hier nog eens de mogelijkheid om te onderhandelen.'

Ook andere partijen in de Kamer vindt dat Wilders wegloopt voor regeringsverantwoordelijkheid.

Sjee jij bent echt goedgelovig he. Rutte weet heel goed dat Verhagen niet mee doet en dat Wilders dan niet komt, het zijn net een stel kleuters. Maar Rutte weet ook dat hij net moet doen dat hij Wilders aardig vind wil hij niet nog meer zakken in de peilingen, dus wat heeft hij er voor over.... een paar mooi klinkende woorden.

Haagse bluf noem je dat, neem een hap en weg is het.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:59

sarabande schreef:
Krips schreef:

Wilders is erachter dat die retoriek door een deel van de bevolking met gejuich ontvangen wordt, ergo ze denken dat zulk taalgebruik staat voor daadkracht en vernieuwing.

Hij doet tenminste wat, is een veel gehoorde uitspraak.
Ik heb hem nog weinig meer zien doen dan verbale aanvallen, maar dat schijnt voldoende te zijn voor zijn kiezers.

Al dat schijnheilige gebrabbel van Halsema, Pechtold en Roemer spreken blijkbaar nog veel minder kiezers aan.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:07

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Sjee jij bent echt goedgelovig he. Rutte weet heel goed dat Verhagen niet mee doet en dat Wilders dan niet komt, het zijn net een stel kleuters. Maar Rutte weet ook dat hij net moet doen dat hij Wilders aardig vind wil hij niet nog meer zakken in de peilingen, dus wat heeft hij er voor over.... een paar mooi klinkende woorden.

Haagse bluf noem je dat, neem een hap en weg is het.

Ik ga af op wat iemand zegt, en pretendeer geen gedachten te kunnen lezen. Als iemand blauw zegt wie ben ik dan om te menen dat hij eigenlijk rood bedoelt? :(:)
Als iemand rood zegt, ga ik er van uit dat hij ook rood bedoelt, tot het tegendeel bewezen is, en dat is in dit geval niet zo.
Kun je wel met allerlei complot theorieen komen, maar die zijn werkelijk alleen op fantasie gebaseerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:48

janesmith schreef:
Al dat schijnheilige gebrabbel van Halsema, Pechtold en Roemer spreken blijkbaar nog veel minder kiezers aan.

Schijnheilig gebrabbel? Vertel!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:13

Heino schreef:
janesmith schreef:

Schijnheilig gebrabbel? Vertel!

Halsema en Pechtold verweten het CDA dat ze niet wilden praten met de PVV. Ze zeiden dat het best wel mogelijk was dat de PVV zou bijdraaien op het gebied van immigratie en daarmee zou het bezwaar verdwenen zijn. Dat geldt dan ook voor D66 en GL, want die hebben beiden regelmatig gezegd dat ze het alleen op politiek-culturele gronden niet eens waren met de PVV. Als de PVV zou bijdraaien is er voor hen toch ook geen grond meer om te gaan praten met de PVV? Dat is schijnheilig, en indirect zeiden Mark Rutte en Verhagen ze dat ook in het debat vanmiddag. Ik vond dat ze groot gelijk hadden. Geldt ook voor de PVDA. Je wet pas wat een partij wel of niet wil laten vallen als je met ze onderhandeld hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:23

Evengoed is de bewering van Wilders dat er een 'cordon sanitaire' gelegd zou zijn terwijl er een grote partij is die zegt wel te willen onderhandelen gewoon onredelijke overdrijving.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:28

janesmith schreef:
Als de PVV zou bijdraaien is er voor hen toch ook geen grond meer om te gaan praten met de PVV?

Geldt ook voor de PVDA. Je wet pas wat een partij wel of niet wil laten vallen als je met ze onderhandeld hebt.

En wie zegt dat ze daar nu nog zo tegenover staan dan?

Enne, over partijpunten spontaan laten vallen: doet Wilders ook

Weet je, ik durf zelfs te stellen dat Wilders heel makkelijk misbruik maakt van alle politieke n00bs en nitwits in Nederland
En ik vind het erg dat dat zomaar toegestaan wordt.