Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:18

_rosita_ schreef:
Ik sluit me hierbij aan. Ook nu eet ik geen halalvlees. Wat al wel de nodige discussie met zowel moslims als niet-moslims heeft opgeleverd.
Als je vegetarier bent is het oké, als je alleen halalvlees eet is het oké, maar eet je géén halalvlees... nou dá's toch raar!

kijk dat vind ik nou nog eens een goede opmerking.
zou het misschien komen door dat we in dit land te politiek correct zijn en dus niet meer durven/mogen zeggen wat we niet leuk vinden aan een geloof?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 01:21

BaiNar schreef:
christel1857 schreef:
En met mij honderden mensen die zelfmoord plegen iedere dag door hun polsen door te snijden. Algemeen bekend dat wanneer je je polsen doorsnijd en je handen onder water houdt je langzaam wegvalt en bewusteloos wordt. Schijnt helemaal niet zo pijnlijk te zijn. Ja het mes die snijdt doet vreselijk pijn, maar het doodbloeden zelf is niet pijnlijk.

Nou... heb het nog nooit geprobeerd.... zal ik ook niet doen... Ook wil ik dieren dit leed besparen... voor MIJ hoeven ze niet op deze manier dood!

En hoe moeten we een dier dan doodmaken..... zucht.....
Dier raakt vrijwel per direct in shock bij dergelijk trauma, waarbij de beleving van pijn wordt verminderd.

Ik ben bang dat het nooit pijnvrij zal zijn. Doodgaan is nooit leuk lijkt me. Wat ik belangrijker vind is of het dier een waardevol leven heeft gehad vóór het moment van de dood. En ik vind het belangrijk dat het slachten met respect voor het wezen gebeurt, of dat nou een kip is of een kikker of een koe. Ik vind ieder leven op aarde even waardevol, en alles verdient evenveel respect en waardering. Maar ik heb niks tegen doodbloeden als doodsoorzaak voor consumptie. Het is hygienisch en effectief. Ben ik nu een slecht mens dan? Ik ben in ieder geval niet zo hypocriet om halal dierenbeulerij te noemen en de gangbare methode niet. Kan iedereen op zijn kop gaan staan echt waar, ik vind het hypocriet.
Hoeveel mensen hier eten wel gewoon kip? Weet je hoe die aan hun einde komen? En een mooi donzen dekbedje? Ganzen worden leven geplukt, en wanneer ze niet meer geschikt zijn als donsdonor worden ze voor foie gras vetgemest. En dan maken we ons druk om halal.... vergeet dat maar en maak je druk om zaken die meer aandacht verdienen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 05:24

nu wordt er net gedaan of halal/kosher het einige is waar de tegenstanders er van zich druk om maken.
foie gras, nog effe en ik draag een bontmantel gevoerd met de huid van baby`s |o

ik heb steeds meer het idee dat de tegenstanders van halal/kosher bewuste consumenten zijn die helaas een beetje overschreeuwd worden door mensen die overal wel discriminatie in willen zien.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:26

christel1857 schreef:
Maar ik heb niks tegen doodbloeden als doodsoorzaak voor consumptie. Het is hygienisch en effectief. Ben ik nu een slecht mens dan? Ik ben in ieder geval niet zo hypocriet om halal dierenbeulerij te noemen en de gangbare methode niet. Kan iedereen op zijn kop gaan staan echt waar, ik vind het hypocriet.

Bij gewone slachterijen laten ze de dieren ook leegbloeden. Verschil is dat ze bij halalslachterijen het dier niet verdoven, omdat het dan zogenaamd minder goed zou leegbloeden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:19

lesilla schreef:
fojoe schreef:

dat zou wel netjes geweest zijn, maar eigenlijk zijn ze niet verplicht om dit te doen ;)

Maar je tekent toch een contract met die voorwaarden (het soort eten)
Als het veranderd word is het toch een breuk in het contract strikt genomen?

ja, je ondertekent het huishoudelijk reglement.
en daar staat dan wel in dat ze gezonde verse voeding krijgen volgens de normen van kind & gezin of iets dergelijks.
maar ik heb nog nergens een vermelding zien staan over bio-industrie, biologisch, halal of weet ik veel wat ;)

edit: ik heb de papieren van de kdv's waar mijn kinderen geweest zijn er even bij gehaald.
bij het ene zegt het huishoudreglement: "De kinderen krijgen gezond, gevarieerd voedsel. Wij zorgen voor middagmaal en fruitpap (of vieruurtje). Voor ontbijt, flesvoeding en dieetvoeding zorgt u zelf."
bij het andere zegt de informatiebrochure enkel: "Het middagmaal en de fruitpap worden dagelijks bereid in het kinderdagverblijf."
ik zie in beide gevallen ik geen enkel probleem voor de overstap naar halal vlees.

christel1857 schreef:
En hoe moeten we een dier dan doodmaken..... zucht.....
Dier raakt vrijwel per direct in shock bij dergelijk trauma, waarbij de beleving van pijn wordt verminderd.

Ik ben bang dat het nooit pijnvrij zal zijn. Doodgaan is nooit leuk lijkt me. Wat ik belangrijker vind is of het dier een waardevol leven heeft gehad vóór het moment van de dood. En ik vind het belangrijk dat het slachten met respect voor het wezen gebeurt, of dat nou een kip is of een kikker of een koe. Ik vind ieder leven op aarde even waardevol, en alles verdient evenveel respect en waardering. Maar ik heb niks tegen doodbloeden als doodsoorzaak voor consumptie. Het is hygienisch en effectief. Ben ik nu een slecht mens dan? Ik ben in ieder geval niet zo hypocriet om halal dierenbeulerij te noemen en de gangbare methode niet. Kan iedereen op zijn kop gaan staan echt waar, ik vind het hypocriet.
Hoeveel mensen hier eten wel gewoon kip? Weet je hoe die aan hun einde komen? En een mooi donzen dekbedje? Ganzen worden leven geplukt, en wanneer ze niet meer geschikt zijn als donsdonor worden ze voor foie gras vetgemest. En dan maken we ons druk om halal.... vergeet dat maar en maak je druk om zaken die meer aandacht verdienen.

helemaal mee eens :j
Laatst bijgewerkt door fojoe op 31-05-10 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:22

alex66 schreef:
_rosita_ schreef:
Ik sluit me hierbij aan. Ook nu eet ik geen halalvlees. Wat al wel de nodige discussie met zowel moslims als niet-moslims heeft opgeleverd.
Als je vegetarier bent is het oké, als je alleen halalvlees eet is het oké, maar eet je géén halalvlees... nou dá's toch raar!

zou het misschien komen door dat we in dit land te politiek correct zijn en dus niet meer durven/mogen zeggen wat we niet leuk vinden aan een geloof?

Ik sluit me hier ook bij aan...!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:01

alex66 schreef:
ik heb steeds meer het idee dat de tegenstanders van halal/kosher bewuste consumenten zijn die helaas een beetje overschreeuwd worden door mensen die overal wel discriminatie in willen zien.

Ja dat idee krijg ik ook.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit naar een Halal slachting gekeken, wel naar de slachting van paarden bij een "normale" slachterij.
Maar ik meen ergens te hebben gelezen dat ze halsslagader EN luchtpijp doorsnijden bij Halal slachting; correct me if I am wrong....
Het idee van die luchtpijp doorsnijden lijkt me helemaal niks, dan stik je toch? Dat is de meest verschrikkelijke dood, lijkt mij.
Zowieso het onverdoofd doorsnijden van een ader vind ik niks.
De slachtingen die ik heb gezien waren vlug en effectief. Pin door de kop, dier meteen weg, werd ook meteen opgehangen en keel doorgesneden om leeg te laten bloeden. Maar het dier voelde daar in elke geval niks meer van. In tegenstelling tot het dier wat zijn keel krijgt doorgesneden als het nog leeft.

Nee, laat ik maar lekker een deel van een Belgisch Blauw Witte kopen die bij ons om de hoek graast. Dan weet ik tenminste hoe zij is opgegroeid en wanneer ze wordt weggebracht om te slachten. Die gaat ook alleen als er direct plek is, om de stress voor het dier te beperken.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:17

Helemaal mee eens BaiNar, Alsof er bij die slachtingen Da of Va aanwezig zijn.
Ik had zwaar over de P.. Gegaan, als ze mijn kinderen zonder overleg hadden gegeven.
Wie word er er nou in een (hokje) gestopt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:24

alex66 schreef:
_rosita_ schreef:

Jup.. eens! Als mensen zeggen dat ze geen varkensvlees eten en alleen halal, zegt werkelijk niemand daar iets over. Asl ik zeg dat ik geen shoarma hoef, maar een pita kaas omdat ik geen halalvlees eet, is het hek van de dam en vind iedereen er iets van (zowel moslims als 'nederlanders', de moslims nog het minst eigenlijk). Kan me daar gruwelijk aan ergeren...waarom moet ík me verantwoorden en verdedigen en een moslim of jood niet?

Rennie89

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:20

mag ik vragen waarom je Nederlanders tussen aanhalingstekens hebt? :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:50

ik weet het natuurlijk niet zeker,maar ik denk dat het tussen aanhalingstekens staat omdat ze autochtone nederlanders bedoeld,en daarmee het verschil wil aangeven tussen nederlanders en andere bevolkingsgroepen

sorry als ik t verkeerd heb

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:42

Omdat je dan blijkbaar verschil maar tussen het ene dierenleed en het andere. Terwijl je eigenlijk een lijn moet trekken bij dierenleed in het algemeen. En geloof me, op het gebied van dierenleed is halal slachten wel het minste waar ik me zorgen om maak.
Maargoed, eet wat je wilt. 't boeit me niet.
Persoonlijk ben ik aan het overwegen om vegetarisch te worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:58

Snoevie schreef:
ik weet het natuurlijk niet zeker,maar ik denk dat het tussen aanhalingstekens staat omdat ze autochtone nederlanders bedoeld,en daarmee het verschil wil aangeven tussen nederlanders en andere bevolkingsgroepen

sorry als ik t verkeerd heb

jup! idd! :) zijn natuurlijk vele moslims gewoon met nederlands paspoort. Tussen aanhalingstekens bedoel ik dan de aiutochtonen of in ieder geval de niet-moslims

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:44

christel1857 schreef:
Omdat je dan blijkbaar verschil maar tussen het ene dierenleed en het andere. Terwijl je eigenlijk een lijn [b]moet /b] trekken bij dierenleed in het algemeen. En geloof me, op het gebied van dierenleed is halal slachten wel het minste waar ik me zorgen om maak.
Maargoed, eet wat je wilt. 't boeit me niet.
Persoonlijk ben ik aan het overwegen om vegetarisch te worden.

Hoezo onderscheid maken? Weet jij daar iets van? Misschien eet ik wel geen halalvlees omdat ik het niet lekker vind of omdat ik er helemaal niet zo makkelijk aan kan komen...?

En mensen MOETEN niks, dat is het stukje foute mentaliteit waar net over gesproken werd...

Als ik zeg dat ik geen halalvlees eet, wil ik niet horen dat ik dat MOET om welke reden dan ook...Dit is een vrij land en ik MOET niks...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:46

Hallal kip smaakt naar mijn idee nou niet echt anders dan "normale" kip ;) maar kan ook aan mij liggen hoor :) Ik accepteer ieders mening, mits het wel onderbouwd is :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:46

misschien dat mensen gewoon moeite hebben met de halal methode(ik spreek voor mezelf dan)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:55

@Adil18: niemand die zegt dat je halalvlees moet eten, maak je niet zo druk ;)

net als christel1857 vind ik het wel hypocriet als mensen onderscheid maken tussen het ene dierenleed en het andere.
het verschil tussen een halal slachting en een reguliere slachting is hoogstens een paar seconden extra leed.
maar dat het dier zijn hele leven geleden heeft in de bio-industrie, schijnt niemand te boeien.
sorry, maar daar kan mijn verstand niet bij :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:56

fojoe, jouw woorden, mijn gedachtes :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:57

makkelijk oordelen weer!

mijn moeder koopt speciaal biologisch vlees. niks bio industrie!

dus ja,ik maak wel onderscheid en wil dus geen halal vlees eten(daar ging dit topic toch over)en zou dus erg boos worden als dat ongevraagd aan mijn kind werd gegeven

ik vind dat ik me er overigens niet voor hoef te verantwoorden,maargoed om het maar even uit te leggen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:58

Snoevie, vraagje. Wat nou als deze dieren die voor het hallalvlees worden geslacht, wél een goed leven hebben gehad?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:59

lifaya schreef:
Hallal kip smaakt naar mijn idee nou niet echt anders dan "normale" kip ;) maar kan ook aan mij liggen hoor :) Ik accepteer ieders mening, mits het wel onderbouwd is :D

Ik heb het een keer gehad en hou niet van de manier van kruiden.

En als ik op het internet kijk naar het zogenaamde halalslachten...Daar word ik niet happy van...Kun je wel zeggen "Maar dat is niet halal", maar wie garandeert mij dan dat dat ene stukje vlees daadwerkelijk volgens de regels van halalslachten geslacht worden is...?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:00

Snoevie schreef:
makkelijk oordelen weer!

mijn moeder koopt speciaal biologisch vlees. niks bio industrie!

dus ja,ik maak wel onderscheid en wil dus geen halal vlees eten(daar ging dit topic toch over)en zou dus erg boos worden als dat ongevraagd aan mijn kind werd gegeven

ik vind dat ik me er overigens niet voor hoef te verantwoorden,maargoed om het maar even uit te leggen

Ik eet ook hoofdzakelijk bio (rechtstreeks van de boer) en wild...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:00

@snoevie: volgens mij begrijp je mij niet helemaal.
biologisch vlees tov. bio-industrievlees vind ik wel een heel groot verschil.
ik koop ook biologisch vlees omdat ik dan toch min of meer de zekerheid heb dat de beesten een dierwaardig leven gehad hebben.
dus hoezo makkelijk oordelen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:01

lifaya; dat maakt mij persoonlijk niet uit. ik heb moeite met de manier van slachten,en wil het daarom gewoon niet eten,ik heb ook niets met de Islam.

ieder zn ding,dat iemand het eet,prima. maar niet voor mij.

wij eten ook wel eens een hertenbiefstukje van de boerderij van mijn nichtje,en daar kan ik echt prachtig zien hoe goed de dieren het daar hebben.

fojoe: mensen zeggen waarom onderscheid maken tussen dierenleed,dus vandaar.

en ik heb uitgelegd waarom ik geen halal wil eten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:04

voor zover ik weet is hallalvlees niet standaard gekruid maar dat zal aan mij liggen :P Maar wat ik dus probeer te zeggen, in de Koran staat dat een dier dat voor consumptie word gebruikt een stress vrij en gelukkig leven moet hebben gehad en snel uit zijn leiden verlost moet zijn. Dus hij mag niet leiden. Natuurlijk word dit niet altijd nageleefd, maar dit is wél het officiële standpunt van de Koran.

Ik ben overigens geen moslim hoor, dacht, zeg het even, ik verdiep me alleen heel snel in dat soort dingen :D