Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:31

Als de HRA er in een keer uitgaat ben ik bepaald niet blij, maar als ze dan in één moeite door de huurtoeslag afschaffen, en ons belastingtarief naar beneden bijstellen, en het huurwaardeforfait afschaffen, kan ik er nog wel mee leven.

@ Timilon. Hoe oud zijn jou kinderen?
Laatst bijgewerkt door Abiola op 28-05-10 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:50

maikeltje schreef:
faye schreef:
En gelukkig worden dit soort situaties steeds meer keihard aangepakt. Het socaiale stelsel is voor mensen die niet KUNNEN werken, niet voor moeders die bij de kinderen willen zijn.

Het wordt tijd dat jij eens leert lezen want dat is niet wat er geschreven wordt.
Ik heb ook geen idee hoe oud je bent of wat je situatie is maar ik gok dat jij zelf nooit in zo'n situatie gezeten hebt of dat je vrienden/kennissen/familie hebt die in zo'n situatie zitten of gezeten hebben.

Je zou eens wat genuanceerder kunnen reageren. Een mening is prima maar het zou fijn zijn als je die ook eens zou onderbouwen.

ik denk dat deze reactie het begin van een pot-ketel verhaal is. Ik volg dit topic niet nauwgezet (lees het zo nu en dan vluchtig door omdat ik het een interessant onderwerp vind) maar zelfs ik weet in wat voor situatie Faye zit. :+
En naar wat ik gelezen heb, sla jij aardig de plank mis. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 05:53

De hypotheekrente-aftrek staat al jaren op de schop. Dus ook dat had je als huiseigenaar kunnen zien aankomen. Het is wel leuk om alles van e staat te verwachten, maar je eigen broek op houden is misschien wel slimmer, ben je nergens afhankelijk van. En ja, dan had je misschien een minder duur huis moeten kopen. Of niet moeten kopen als je het zonder de teruggave niet kunt betalen.

Mensen denken niet meer na over de toekomst en daarom is het voor de staat allemaal niet meer op te brengen. En door mensen als TS beschrijft in haar openingspost zullen de belastingen alleen maar stijgen. Zelfs bijstand is voor mensen die niet in hun eigen levensonderhoud KUNNEN voorzien, of dient als aanvulling. En als al je kinderen op school zitten kun je daar best een gedeelte zelf van verdienen. Maar dat loont natuurlijk niet, als je er niet riant op vooruit gaat zitten mensen liever thuis met die uitkering.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:36

Het probleem is dat mensen er vaak zelfs op ACHTERUIT gaan wanneer ze als alleenstaand ouder parttime gaan werken. Want niet iedereen heeft een geweldige opleiding genoten waardoor veel van deze mensen het toch moeten hebben van banen waar je geen opleiding voor nodig hebt en die worden in de regel niet zo vet beloond.

Anoniem

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:43

Het is dus een kwestie van instelling. Ik doe liever met minder maar hou mijn eigen hoofd boven dan dat ik thuis zit en mijn handje op houd. Deze dame kan ook extra werken als de kinderen bij hun vader zijn toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:54

het is ook een kwestie van mentaliteit Faye, dat ben ik zeker met je eens....... echter is het wel zo, dat het ook dom is om in die vrije val terecht te komen, en zo niet meer in je levensonderhoud te kunnen voorzien waardoor je schulden opbouwd. Dat is ook niet handig, en kost de gemeenschap uiteindelijk evenveel, en misschien wel meer geld.

En wat ga je een werkgever vertellen......... ik kan werken op de dagen dat mijn kinderen bij hun vader zijn???? willen werkgevers niet horen hoor dat soort sjit :) :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:57

faye schreef:
De hypotheekrente-aftrek staat al jaren op de schop. Dus ook dat had je als huiseigenaar kunnen zien aankomen. Het is wel leuk om alles van e staat te verwachten, maar je eigen broek op houden is misschien wel slimmer, ben je nergens afhankelijk van. En ja, dan had je misschien een minder duur huis moeten kopen. Of niet moeten kopen als je het zonder de teruggave niet kunt betalen.

Mensen denken niet meer na over de toekomst en daarom is het voor de staat allemaal niet meer op te brengen. En door mensen als TS beschrijft in haar openingspost zullen de belastingen alleen maar stijgen. Zelfs bijstand is voor mensen die niet in hun eigen levensonderhoud KUNNEN voorzien, of dient als aanvulling. En als al je kinderen op school zitten kun je daar best een gedeelte zelf van verdienen. Maar dat loont natuurlijk niet, als je er niet riant op vooruit gaat zitten mensen liever thuis met die uitkering.

Jij denkt alles te kunnen overzien?
Hypotheekrente-aftrek, ik zal je zeggen, als dat op de schop gaat dan moeten zeer veel mensen hun huis uit. Dat kan bijna niemand betalen, dat weet ik heel zeker. En rekening mee houden? Ik bedoel, als je een gedeelte terugkrijgt dan hoef je dat niet te 'betalen'. En dit is 1 ding maar met zoveel zaken en dingen kun je niet in de toekomst vooruit kijken. :n

Dat jij jezelf superieur vindt om wat dan ook moet jij weten maar ik kan me deze vrouw helemaal voorstellen, wat jij ook aandraagt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:58

Ik vraag me af of de vader de kinderen nog wel ziet, dat heb ik al eerder gevraagd maar nergens gelezen.

In de situatie van mijn vriendin kan er niet op de vader gerekend worden in ieder geval. Gelukkig heeft zij haar ouders die voor haar oppassen maar zij is ongeschoold en moet 50 uur werken en kan het hoofd nog niet boven water houden. En in deze huidige tijd ben je blij wanneer je uberhaubt werk hebt.

Mogelijkheden voor haar om om te scholen zijn er niet want dat lukt niet met een baan van 50 uur en een gezin (waar ze niet aan toe komt en wat zich uit in problemen met de opvoeding van haar kind).

Als ik zie hoe moeilijk het bij mijn vriendin allemaal gaat (met 1 kind) en hoe moedeloos ze er ooit van wordt....dan kan ik me voorstellen dat je met 4 kinderen helemaal klem zit.

Met minder willen doen is prima maar je rekeningen niet meer kunnen betalen en daardoor de kans lopen om op straat te belanden is geen optie. Kan dat dan in Nederland? Ja, dat kan. Ook met kind(eren).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:58

KiWiKo schreef:
het is ook een kwestie van mentaliteit Faye, dat ben ik zeker met je eens....... echter is het wel zo, dat het ook dom is om in die vrije val terecht te komen, en zo niet meer in je levensonderhoud te kunnen voorzien waardoor je schulden opbouwd. Dat is ook niet handig, en kost de gemeenschap uiteindelijk evenveel, en misschien wel meer geld.

En wat ga je een werkgever vertellen......... ik kan werken op de dagen dat mijn kinderen bij hun vader zijn???? willen werkgevers niet horen hoor dat soort sjit :) :)

Kwestie van mentaliteit? Maar deze vrouw wil werken dus die mist geen gebrek aan mentaliteit in mijn ogen... :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:59

daar was ook de rest van mijn post op gebaseerd :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:00

Oke! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:05

faye schreef:
De hypotheekrente-aftrek staat al jaren op de schop. Dus ook dat had je als huiseigenaar kunnen zien aankomen. Het is wel leuk om alles van e staat te verwachten, maar je eigen broek op houden is misschien wel slimmer, ben je nergens afhankelijk van. En ja, dan had je misschien een minder duur huis moeten kopen. Of niet moeten kopen als je het zonder de teruggave niet kunt betalen

Net zoals de huursubsidie/kinderbijslag/WAO/AOW/WW/stufi/kilometerheffing enz enz.

Conculsie: heel Nederland staat op de schop.
Je kan, als ik jouw beredenering volg, helemaal niets meer.

Mijn man kreeg hield dit jaar 40E minder netto salaris over (bruto bleef hetzelfde).
En daar hoefde we niks voor te doen!

We hebben een nieuw huis gekocht, maar omdat "alles" in Nederland op de schop staat en wij aan de toekomst denken, betalen we best veel aan alle verzekeringen.
Een ww-aanvullingsverzekering (want met ww gaat zijn salaris heel erg achteruit), arbeidsongeschiktheidsverzekering, levensverzekering, lijfrente, pensioen

Dus als ook nog een s de hypotheek aftrek zou vervallen, zou dat best een probleem geven.
Trouwens ken ik veel mensen die al langeretijd een hypotheek hebben, die dan ook in problemen komen.

Het beste is om allemaal in een goedkoop huurhuis te blijven zitten, dan kun je evt. nog huurtoeslag krijgen als je salaris daalt. Met een eigen huis moet je het zelf maar op zien te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:07

Waar een wil is, is een weg. En gelukig heeft iedereen recht op een mening in Nederland. Juist als de kinderen bij hun vader zijn in het weekend heeft ze mogelijkheid zat tot extra werken in de horeca. Wat mij stoort is dat deze dame nooit ook maar gedeeltelijk heeft bijgewerkt om gedeeltelijk zelf haar uitkering te bekostigen en een aanvulling te trekken. De jongste is 5!!!
Dus ja: het is een kwestie van mentaliteit en dat heeft niks te maken met je superieur voelen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:09

Brainless schreef:
Conculsie: heel Nederland staat op de schop.
Je kan, als ik jouw beredenering volg, helemaal niets meer.

Mijn man kreeg hield dit jaar 40E minder netto salaris over (bruto bleef hetzelfde).
En daar hoefde we niks voor te doen!

We hebben een nieuw huis gekocht, maar omdat "alles" in Nederland op de schop staat en wij aan de toekomst denken, betalen we best veel aan alle verzekeringen.
Een ww-aanvullingsverzekering (want met ww gaat zijn salaris heel erg achteruit), arbeidsongeschiktheidsverzekering, levensverzekering, lijfrente, pensioen

Dus als ook nog een s de hypotheek aftrek zou vervallen, zou dat best een probleem geven.
Trouwens ken ik veel mensen die al langeretijd een hypotheek hebben, die dan ook in problemen komen.

Het beste is om allemaal in een goedkoop huurhuis te blijven zitten, dan kun je evt. nog huurtoeslag krijgen als je salaris daalt. Met een eigen huis moet je het zelf maar op zien te lossen.

Met als gevolg dat de economie nog verder instort ;)
MAAR...we zijn wel op alles voorbereid }>

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:12

faye schreef:
Waar een wil is, is een weg. En gelukig heeft iedereen recht op een mening in Nederland. Juist als de kinderen bij hun vader zijn in het weekend heeft ze mogelijkheid zat tot extra werken in de horeca. Wat mij stoort is dat deze dame nooit ook maar gedeeltelijk heeft bijgewerkt om gedeeltelijk zelf haar uitkering te bekostigen en een aanvulling te trekken. De jongste is 5!!!
Dus ja: het is een kwestie van mentaliteit en dat heeft niks te maken met je superieur voelen.

jahoor werkgever......... ik kan om het weekeinde werken, als de kinderen bij mijn ex zijn. Behalve als mijn ex ze niet op komt halen, of als mijn ex ziek is, of op vakantie is of een nieuwe vriendin krijgt die op dat moment belangrijker is ........ maar daar kunt u vast wel mee leven toch, dan meld ik me wel ziek en krijg ik toch doorbetaald, want ik heb het geld hard nodig...... :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:13

Onzin Kim. Daarmee zeg je dat moeders helemaal niet kunnen werken. Lekker makkelijk ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:14

nee, dat zeg ik niet........... ik zeg dat werkgevers dat niet willen :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:15

Mijn werkgever heeft er anders helemaal geen probleem mee dat ik geen partner heb. Dus als de kidneren ziek zijn draai ik er voor op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:15

faye schreef:

Zo te lezen ken jij de mevrouw in kwestie? Ik wist helemaal niet dat de kinderen in het weekend bij de vader waren, waar staat dat dan?

Waar staat dat ze nooit gedeeltelijk heeft bijgewerkt?

Ik moet beter leren lezen geloof ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:16

Geen idee maikeltje. Misschien is het wel zo'n draak die uit boosheif dat ventlief een ander heeft de kinderen weg houdt en zoveel mogelijk wil cashen? Bij een scheiding gaan meestal de kids toch wel minstens om het weekend naar hun vader.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:18

faye schreef:
Mijn werkgever heeft er anders helemaal geen probleem mee dat ik geen partner heb. Dus als de kidneren ziek zijn draai ik er voor op.

heeft te maken met mentaliteit.......... ik als werkgever heb helaas meerdere malen moeten constateren dat moeders zichzelf ziek melden omdat hun kind ziek of thuis was........ en dat, dat is verre van grappig! want dat kan een klein bedrijf uiteindelijk de kop kosten........

dus werkgevers nemen dat risico niet meer! en geef ze eens ongelijk. Kijk dat JIJ niet zo in elkaar zit spreekt alleen maar voor je, super instelling!......... maar helaas, er zijn er wel zoveel die net effe anders in elkaar steken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:19

faye schreef:
Geen idee maikeltje. Misschien is het wel zo'n draak die uit boosheif dat ventlief een ander heeft de kinderen weg houdt en zoveel mogelijk wil cashen? Bij een scheiding gaan meestal de kids toch wel minstens om het weekend naar hun vader.

Maar dat zijn aannames die jij doet.

En verder zie ik een hoop (ver)oordelingen in je posts over deze mevrouw die nergens op gebaseerd zijn.Voor je zulke beschuldigingen uit richting deze mevrouw zul je toch eerst meer van haar situatie af moeten weten maar jij sabelt haar gelijk neer.

Ik vraag me af waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:20

Inderdaad Kim, komen we weer op mentaliteit. Als mijn kinderen ziek zijn en ik heb geen oppas neem ik vrij op eigen kosten. En zo is het met willen werken ook. Deze dame had allang gedeeltelijk kunnen werken zonder boven de uitkering uit te komen enw as ze toch al terug in het arbeidsproces. Maar zelfs dat is blijkbaar teveel gevraagd ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:25

KiWiKo schreef:
faye schreef:

heeft te maken met mentaliteit.......... ik als werkgever heb helaas meerdere malen moeten constateren dat moeders zichzelf ziek melden omdat hun kind ziek of thuis was........ en dat, dat is verre van grappig! want dat kan een klein bedrijf uiteindelijk de kop kosten........

dus werkgevers nemen dat risico niet meer! en geef ze eens ongelijk. Kijk dat JIJ niet zo in elkaar zit spreekt alleen maar voor je, super instelling!......... maar helaas, er zijn er wel zoveel die net effe anders in elkaar steken.

Dat klopt en dat komt gedeeltelijk ook voort uit het probleem dat je maar x vakantiedagen per jaar op kunt nemen.

En ik had vorig jaar het probleem dat mijn jongste 3 keer achter elkaar flink ziek was voor een langere periode. Ik kwam dus snel in de problemen met mijn vakantiedagen en dat geeft ook weer een hoop stress. Ik heb afgesproken met mijn werkgever dat ik voor dit soort dingen onbetaald verlof op kan nemen mocht dat nodig zijn. Maar ik kan dat want we hoeven van mijn inkomen niet rond te komen.

Iemand die ze alleen moet verdienen kan dat ook niet zomaar, dan komt ie nog dieper in de financiele oliebol. Ik praat zeker niet goed dat iemand zich ziek meldt en zou dat zelf niet doen, maar het is wel verleidelijk voor mensen in een financieel toch al moeilijke positie om zich dan in hemelsnaam maar ziek te melden, dan krijgen ze tenminste nog centjes voor die dagen.

Nogmaals: dat is fout, absoluut. Maar in sommige situaties ook wel een beetje begrijpelijk want soms wordt je bijna gedwongen om in bepaalde situaties op een manier te handelen waar je eigenlijk niet achter staat.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:26

KiWiKo schreef:
faye schreef:

jahoor werkgever......... ik kan om het weekeinde werken, als de kinderen bij mijn ex zijn. Behalve als mijn ex ze niet op komt halen, of als mijn ex ziek is, of op vakantie is of een nieuwe vriendin krijgt die op dat moment belangrijker is ........ maar daar kunt u vast wel mee leven toch, dan meld ik me wel ziek en krijg ik toch doorbetaald, want ik heb het geld hard nodig...... :) :)

Dat is geen onzin, dat is Levenservaring...

Waar gaat het toch in godsnaam naar toe voor de kinderen wel te verstaan.. als ik al lees dat men de kinderen op scholen wil plaatsen met twee en half/drie jaar..
Dit heeft in mijn ogen weinig te maken met 'ontwikkeling' maar met het feit dat je als vrouw moet gaan werken om de maatschappy mee te ondersteunen..

Heb het hier al in dit topic vermeld, maar paar jaar geleden was ik ook een alleenstaande ouder en werkte tot ik er bij neer viel..

Nu ben ik in een uitzonderlijke positie dat ik niet meer MOET werken.. ik Mag werken.. en paar uurtjes per week werk ik bij mijn man op de zaak.. daarnaast ben ik met mijn opleiding begonnen in alle rust..

En weet je wat... ik vind het heerlijk om thuis te zijn als mijn kids thuis komen van school/studie.. maar zij vinden dat ook. Ondanks dat ze nu 12 en 18 zijn.
Zij hebben het ook anders meegemaakt.. vooral mijn oudste. Die weet hoe vervelend het was dat er niemand was om hem op te vangen toen het hard nodig was, maar ik me kapot moest werken voor echt een hongerloontje.. En nu komt ie thuis van zijn studie/school, even kletsen, gewoon basic dingen, Hoe was het.. ok? nog iets bijzonders meegemaakt.. Nee?? Mam ik ga aan mijn studie.. Goed jochie ik zie je straks wel met eten..

Daar geniet ik van.. en besef hoe goed we het hebben dat dit nu weer mogenlijk is..