Echte mannen eten wél kaas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Re: Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:49

maar er wordt hier in het topic wel erg veel met meningen over Maria's geestelijke gesteldheid en daar misschien bijbehorende stoornissen gegooid :)

Inwonderland

Ik heb het over de aanvallen op Maria's geestelijke gesteldheid.
Die borderline conclusie van een ex, hecht ik persoonlijk ook niet heel veel waarde aan, waarom is dat een ex?
Laatst bijgewerkt door Inwonderland op 10-05-10 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Oh ik ga nergens diagnostiseren, maar als je al een tijdje meedraait in de hulpverlening (en met dit soort meisjes) heb je dingen snel door ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:50

Toen ik het boek las, heb ik er niet echt bij stilgestaan, al vond ik het wel een bizar verhaal. Nu ik dit allemaal zo hoor, denk ik wel, ja, waarom dacht ik dat toen niet meteen..

Ik vind Peter ook geen vervelende man, hij is goed in zijn vak en neemt niet genoegen met zomaar iets.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:51

_Hedwig_ schreef:
Ik heb het over de aanvallen op Maria's geestelijke gesteldheid.
Die borderline conclusie van een ex, hecht ik persoonlijk ook niet heel veel waarde aan, waarom is dat een ex?

Omdat haar moeder borderline heeft...

Onali

_Hedwig_ schreef:
Ja sorry, maar wie zijn wij om te oordelen over haar IQ of psychische stoornisen die ze mogelijk zou hebben.

Mensen studeren jarenlang om zulke diagnose's te kunnen stellen. Iemand die slecht schrijft hoeft niet dom te zijn, ik zou ook geen leuk of "slim" boek kunnen schrijven, maar ik doe het verder best leuk al zeg ik het zelf en ben zeker niet dom.

Je moet ook niet altijd alles letterlijk opvatten.
Ik bedoelde dat zij (hoogstwaarschijnlijk) met haar leugens toch mooi een bestseller heeft geschreven. Ik doelde niet op haar schrijfstijl in de mail naar de politie.

PS, dat hoogstwaarschijnlijk is een persoonlijke mening dus daar hoef je je niet in vast te bijten ;)

Rennie89

Mijn moeder heeft zelf te maken met slachtoffers van loverboys en vind het (op een aantal stukjes na) wel geloofwaardig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:53

Maar hoe verklaar je dan het schoolverzuim dat niet waar blijkt te zijn?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:55

denice schreef:

vaak lijkt het spijbelen meer dan dat het feitelijk was. ik denk dat zij een trouma heeft opgelopen waardoor bepaalde factoren niet meer helemaal duidelijk waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:56

Ex is bij haar weggegaan omdat Lucie last had van de borderline in heftige mate. Staat in een van de laatste hoofdstukken van het onderzoeksboek, heel gesprek met exman. Zijn 10 jaar samen geweest. Er is onder andere sprake van Lucie die uit Maria's naam contact met haar stiefvader verbreekt, zonder dat Maria dat wist en Maria zich afvroeg waarom ze nooit wat van haar vader hoort..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:57

Maar waarom zegt ze dan, duizenden euros per dag te verdienen?
Waarom liegt ze over leeftijden en gebeurtenissen?
Waarom schrijft ze wel een heel boek, maar doet ze geen aangifte?
Is ze nu ineens niet meer bang voor die manou, terwijl ze dat altijd wel was? Hij kon haar toch overal vinden? Dan zou je zeggen dat hij nu ook niet terugdeinst.

Missy123

lifaya schreef:
Mijn moeder heeft zelf te maken met slachtoffers van loverboys en vind het (op een aantal stukjes na) wel geloofwaardig.

Ja maar dat is het probleem juist, het is een verhaal wat hier in nederland echt gebeurt met meisjes. En het is niet moeilijk met een rijke fantasie zo´n verhaal te verzinnen. Maar het probleem is, is het verhaal wat ze geschreven is echt een verhaal over haarzelf ?? Zoniet, heeft ze een lekker zakcentje verdiend over de rug van meisjes die wel in zo´n verhaal leven.

joyce2

Ik heb net de reportage van Peter R. de Vries gezien, maar moet nu naar mn werk, dus ga vanavond ff bijlezen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:58

lifaya schreef:
denice schreef:

vaak lijkt het spijbelen meer dan dat het feitelijk was. ik denk dat zij een trouma heeft opgelopen waardoor bepaalde factoren niet meer helemaal duidelijk waren...

Een trauma hebben betekent nog niet dat men hele nieuwe gebeurtenissen gaat verzinnen, zoals mensenhandel en moord. Dat ze sommige dingen niet meer goed zou weten te herinneren, alas, maar ook daar heeft ze geen last van, zoals in haar boek te lezen is. Of ja, alleen bij de politie weet ze spontaan niet meer hoe dingen zijn gegaan...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:59

Precies, dat ijn wel hele serieuze dingen die je er even bij verzint.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:59

Missy123 schreef:
lifaya schreef:

Ja maar dat is het probleem juist, het is een verhaal wat hier in nederland echt gebeurt met meisjes. En het is niet moeilijk met een rijke fantasie zo´n verhaal te verzinnen. Maar het probleem is, is het verhaal wat ze geschreven is echt een verhaal over haarzelf ?? Zoniet, heeft ze een lekker zakcentje verdiend over de rug van meisjes die wel in zo´n verhaal leven.

weetje... dat maakt mij niet uit. Zij heeft met dit boek een behoorlijk aantal ogen geopend en gezorgt dat scholen nu betere voorlichtingen geven over loverboys en niet dat ze alleen meisjes inpalmen met cadeautjes, want bijna iedereen had zo´n beeld. Ik vind het super wat voor effect dat boek heeft gehad op de nederlanders en dan maakt het mij niet uit of het waar is of niet en of zij het zelf heeft meegemaakt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:00

ik ben het ermee eens dat niet alles in het boek letterlijk waar kan zijn.
Maar er zal wel degelijk heel wat met Maria gebeurd zijn.

De aanpak van PRdV vind ik echter waardeloos, ook hij weet niet welke feiten dan wél feiten en geen fantasie zijn, en wat dat met Maria doet dat hij daar dan finaal overheen loopt.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:02

Ik vind het wel een beetje teveel van het goede dit allemaal.. Er zijn zo ontiegelijk veel mensen die een boek schrijven, en hoeveel mensen zullen het verhaal wel niet een beetje aandikken of dingen erbij gaan verzinnen? Iedereen die dit boek las kon dit zich wel indenken. Betekent niet dat ze totaal geen nare dingen heeft gemaakt. Ik vind het niet terecht dat ze nu zo enorm wordt afgekraakt en notabene in een aflevering komt van Peter R de Vries. Laat hem lekker echte misdadigers oppakken ofzo? De aflevering was lichtelijk teleurstellend. :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:03

Bermudaa schreef:
Ik vind het wel een beetje teveel van het goede dit allemaal.. Er zijn zo ontiegelijk veel mensen die een boek schrijven, en hoeveel mensen zullen het verhaal wel niet een beetje aandikken of dingen erbij gaan verzinnen? Iedereen die dit boek las kon dit zich wel indenken. Betekent niet dat ze totaal geen nare dingen heeft gemaakt. Ik vind het niet terecht dat ze nu zo enorm wordt afgekraakt en notabene in een aflevering komt van Peter R de Vries. Laat hem lekker echte misdadigers oppakken ofzo? De aflevering was lichtelijk teleurstellend. :=

Dan had ze het boek maar niet moeten afdoen als (afgezien van de veranderde namen) 100% waarheid en dus non-fictie. Ze heeft al talloze keren de mogelijkheid gehad om te vertellen dat het wellicht niet helemaal klopt. Daar had niemand haar dan op aangekeken, maar dat doet ze niet.
Dan kies je er uiteindelijk zelf voor :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:04

Cayenne schreef:
Een trauma hebben betekent nog niet dat men hele nieuwe gebeurtenissen gaat verzinnen, zoals mensenhandel en moord. Dat ze sommige dingen niet meer goed zou weten te herinneren, alas, maar ook daar heeft ze geen last van, zoals in haar boek te lezen is. Of ja, alleen bij de politie weet ze spontaan niet meer hoe dingen zijn gegaan...

Als iemand iets ergs mee heeft gemaakt verwerkt die dat op zijn of haar eigen manier. de ene die doet alsof er niks is gebeurd, de ander doet alsof het iemand anders is gebeurd, de ander geeft een eigen draai aan het verhaal waardoor het minder erg lijkt of dat het in elk geval voor haar makkelijker te verwerken is. Ik heb zelf ook het 1 en ander meegemaakt en ik moet zeggen dat ik ook niet meer 100% weet wat er gebeurd is. Het kan zijn dat ik het dan anders navertel dan dat het echt gebeurd is. Je kan je hersenen zo manipuleren dat je op een gegeven moment echt gaat geloven dat dát gebeurd is en niet iets anders.

Ik geloof dat er vast wel dingen niet waar zijn, zoals het schoolverzuim, maar geloof me, loverboys zijn sneaky, onopvallend en heel gemeen :) ik heb zelf nooit te maken gehad met loverboys maar de dingen die ik hoor...... nee... dat wil ik niet meemaken. (zo ken ik een verhaal over iemand die in elkaar geslagen word door `haar ´ loverboy, een kind heeft van hem en in de prostitutie zit.. )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:04

IndianLady schreef:
Ik zei ook zoiets Randie en ondanks dat ik het heel wat negatiever zei is een groot gedeelte het nu met me eens :')

Misschien lag het er aan dat je het op een belachelijke manier bracht. ;) Groot verschil.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:06

Ik vind het wel erg dat ze dit boek heeft geschreven als het bijna allemaal niet waar lijkt te zijn. Ze schetst haar school slecht neer, haar moeder, die Manou, de politie, hulpverlenerd, leerkrachten. Dat vind ik heel serieus en moet ook echt niet zomaar kunnen!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:06

Toen ik het boek leesde vond ik het al niet geloof waardig ( ik ken iemand die in het loverboy circuit heeft gezeten)
Het was allemaal te veel wat er gebeurde en hoe snel.
Het feit dat zei als 14 jarige al een bende zou leiden. Denk je dat een loverboy die dit allemaal perfect ondercontrole heeft en op moet passen voor de politie dit over laat aan z'n meisje

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:07

@ Lifaya:

Dat is zeker waar, alleen een beetje jammer dat heel nederland in de ban was van een meisje wat waarschijnlijk nog niet eens de helft heeft meegemaakt van wat er in het boek staat.

En ik denk dat heel nederland er nu over valt omdat ze het boek heeft verkocht als een "waargebeurd verhaal".

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:08

lifaya schreef:
Als iemand iets ergs mee heeft gemaakt verwerkt die dat op zijn of haar eigen manier. de ene die doet alsof er niks is gebeurd, de ander doet alsof het iemand anders is gebeurd, de ander geeft een eigen draai aan het verhaal waardoor het minder erg lijkt of dat het in elk geval voor haar makkelijker te verwerken is. Ik heb zelf ook het 1 en ander meegemaakt en ik moet zeggen dat ik ook niet meer 100% weet wat er gebeurd is. Het kan zijn dat ik het dan anders navertel dan dat het echt gebeurd is. Je kan je hersenen zo manipuleren dat je op een gegeven moment echt gaat geloven dat dát gebeurd is en niet iets anders.

Dan nog klopt het niet. Ook ik heb het een en ander meegemaakt, ben ook jarenlang gemanipuleerd (hetzij op een andere manier) en weet dat het soms moeilijk is om je dingen te herinneren omdat het allemaal zo overweldigend was, of omdat je het (al dan niet bewust) hebt verdrongen.
Er zit wel een verschil tussen dingen niet helemaal meer 100% herinneren of gewoon dingen verdraaien of erbij verzinnen. Wat Maria vertelt kan veel mensen beschadigen, en als ze het zich niet goed meer zou kunnen herinneren, had ze daar geen boek over moeten schrijven. Dan weet je zeker dat je dit soort toestanden niet krijgt.
Maar ze herinnert het zich nog wel, heeft ze al vaker gezegd. Deze vraag is ook eens in een programma gesteld. De presentator vroeg toen meerdere keren of ze het zich misschien niet meer goed kon herinneren of er wellicht iets anders was gebeurd, maar nee hoor. Het zou absoluut wel zo zijn gegaan en niet anders. Tja...

Ze zal best wat hebben meegemaakt, maar dit kan gewoon niet, en dan moet je het ook niet op deze manier proberen te verkopen (letterlijk).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-05-10 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt